סוזוקי ג'ימני 2022: רשימת גרסאות, מחירון
סוזוקי ג'ימני, 1.5 ל' בנזין, ידני, הנעה כפולה, 'GLX' – 143,000 שקלים
סוזוקי ג'ימני, 1.5 ל' בנזין, אוטו', הנעה כפולה, 'GLX' – החל מ-153,000 שקלים

רקע כללי
רכב השטח הזעיר של סוזוקי, שממדיו המקורים זעירים (מיקרו יפני,Kei Car ), החל ב-1970 כ-LJ10, ב-1984 גרסת SJ413 (סמוראי) שהגיעה לכאן, ב־1997 דור שלישי (ג'ימני), ב-2018 דור 4.

סוזוקי ג'ימני 2022 – חוות דעת
צילום: נועם עופרן

ג'ימני עדיין נשען על שלדת סולם וסרנים חיים, אולם לדור 4 שלדה חזקה פי 1.5 וקלה יותר; המרכב קצר ורחב מקודמו, מפשק הסרנים גדול יותר, מכלולי המתלים חדשים והמוט המייצב מלפנים עבה יותר. מרווח הגחון דומה לשל הדור הקודם (19 ס"מ) אך זוויות הגישה והנטישה משופרות ב־3 מעלות ל־37 ול־49 מעלות בהתאמה. מנוע 1.5 ליטר 102 כ"ס החליף 1.3 ל' ותיק. התיבות כמקודם (ידנית/5 היל', אוטומטית/4 היל'; מתוכננות מחדש) כולל תיבת ההעברה המתופעלת באמצעות בורר מכני (ולא בפיקוד חשמלי כקודם). העיצוב החיצוני והפנימי משופר בהרבה, איכות החומרים והביצוע בפנים טובה יותר שיוווקו של ג'ימני בישראל החל בפברואר 2019.

סוזוקי ג'ימני 2022 – חוות דעת
צילום: נועם עופרן

עיצוב, שימושיות, אבזור, בטיחות 
עיצוב החוץ קובייתי, מבוסס על קווים רבועים, ליצירת הופעה קשוחה – למרות הגודל.

גם תא הנוסעים וסביבת הנהג מבוססים על מרכיבים נוסטלגיים, עם נגיעות מודרניות קלות. כך למשל, לוח המחוונים הוא הומאז׳ לדור הראשון של סמוראי, והגימור פשוט ובסיסי מדי, עם פלסטיק נוקשה וחלולה וברגים חשופים. לצד אלו ניתן למצוא מערכת מולטימדיה ("7) צבעונית מקורית, שככל הנראה לא תמצאו כמוה בהרבה סמוראים מהעבר. התוצאה הסופית מצליחה לשדר אופי של רכב שטח אמיתי, גם אם אינה עדכנית כנדרש. הנדסת האנוש טובה ותפעול המערכות השונות קל ופשוט (לעיתים מדי).

סוזוקי ג'ימני 2022 – חוות דעת
צילום: נועם עופרן

שימושיות מעולם לא הייתה ממעלותיו של ג'ימני, והדבר נכון גם בדור הנוכחי. חללי אחסון כמעט ואין בנמצא, גם אלו שקיימים קטנים עד כדי גיחוך. המרחב מלפנים מצומצם אך מספק, זה שמאחור תלוי בחסדיהם (ומידותיהם) של היושבים מלפנים. ועדיין, המצב טוב מבעבר וגם נסבל לגמרי לטיול קצר. תא המטען פצפון כשכל המושבים בשימוש (85 ל'). ארבעה נוסעים בג'ימני יאלצו להסתפק בבקבוקי מים בלבד, וזהו בערך. את שאר הציוד שישימו ברכב אחר. עם זאת, לאחר קיפול המושב האחורי נוצר חלל הטענה של 377 ליטר, מספק זוג בטיול.

סוזוקי ג'ימני 2022 – חוות דעת
צילום: נועם עופרן

סוזוקי ג'ימני משווק בישראל ברמת גימור אחת, GLX. זו כוללת, בין היתר: פנסי לד, חישוקי "15, בקרת אקלים, חימום למושבים הקדמיים. במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים והתרעה מפני הירדמות נהג. במבחן הבטיחות של יורו NCAP קיבל ג'ימני ציון נמוך של 3 כוכבים. 

סוזוקי ג'ימני 2022 – חוות דעת
צילום: נועם עופרן

ביצועים, צריכת דלק, נוחות, התנהגות
כאמור, ג'ימני הנוכחי מצויד בחטיבת כוח חדשה: מנוע בנזין 1.5 ל' אטמוספרי מייצר 102 כ"ס ו-13.2 קג"מ, ומשודך לתיבה ידנית 5 הילוכים או אוטומטית 4 הילוכים. תיבת ההעברה נשלטת על-ידי בורר ידני, כמו בג'יפים של פעם, ולה שלושה מצבי הנעה: 4X2 (אחורית), 4X4 מהיר (רק לשטח) ו-4X4 איטי. 

השיפור בביצועים לעומת הדור הקודם ניכר, אך ג'ימני בפירוש אינו רכב חזק או זריז במיוחד. המצב סביר בהתנהלות נינוחה ובעיר, בייחוד בגרסה הידנית בעלת יחסי ההעברה הקצרים. עם זאת, מעבר לכך מתגלה רכב איטי (14.1 שניות ל־100 קמ"ש) ורועש מהמקובל כיום. אגב, כאן יחסי ההעברה הקצרים של התיבה הידנית גורמים למנוע לעבוד בסל"ד אסטרונומי, מגבירים את הרעש עוד יותר. תיבות ההילוכים המיושנות בהחלט לא עושות עם ג'ימני חסד. 

סוזוקי ג'ימני 2022 – חוות דעת
צילום: נועם עופרן

צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 10 ק“מ/ל' בגרסה האוטומטית, 13 ק"מ/ל' בידנית.

נוחות הנסיעה אינה הצד החזק של הג‘ימני, אבל גם בתחום זה הוא מציג שיפור משמעותי ביחס לדור היוצא. ג'ימני אינו כלי נוח ושקט במיוחד, אבל כבר לא מעניש כבעבר, והדבר נכון גם בשטח. התנהגות הכביש סבירה.

סוזוקי ג'ימני 2022 – חוות דעת
צילום: נועם עופרן

מה שחשוב באמת ברכב שכזה – ג‘ימני מציע יכולת נדירה בשטח, כזו שאין שנייה לה עד לרנגלר ומעברו. כל מרכיבי הביקורת הנ"ל מתפוגגים מול הפרצוף כאשר אנו יורדים מהאספלט. למעשה, פרט להעדרה של נעילת דיפרנציאל אמיתית, שפשוט מתבקשת כאן, לג'ימני אין חסרונות משמעותיים בשטח. היכולת בשטח טכני מרשימה ומצוינת, גם ביחס לכלים שעולים כפול ממנו. כיף אמיתי.

סיכום, תמורה, גרסה מועדפת 
סוזוקי ג'ימני הוא רכב פנאי קטן וקשוח, שרוכב על גלי הנוסטלגיה – לטוב ולרע. מחד, הוא שופע קסם, בעל יכולות שטח ייחודיות, משופר משמעותית לעומת קודמו. מאידך, הוא אינו עדכני כנדרש, הביצועים סבירים בלבד וגם ציון הבטיחות נמוך. ג'ימני משדר תחושה של "רכב של פעם" וזו מעלתו וחסרונו בו-בזמן.

סוזוקי ג'ימני 2022 – חוות דעת
צילום: נועם עופרן

אבל, אם אתם רוצים רכב סקסי בחוץ ומקסים למראה בפנים, יעיל בעיר ובעיקר בעל יכולת שטח נדירה ובטווח מחיר שפוי, סוזוקי ג'ימני הוא יחיד במינו.

הגרסה המומלצת: סוזוקי ג'ימני 1.5 ל' ידני, 'GLX'. מחירה של גרסה זו זול ב-10,000 שקלים מזו של מקבילתה האוטומטית, ללא כל הבדלי אבזור/בטיחות. בנוסף, תצרוכת הדלק כאן עדיפה. עם זאת, יש לציין כי נהיגת שטח בכלים ידניים דורשת מיומנות, כך שאם אינכם מנוסים בתחום ורוצים לרדת עם הג'ימני שלכם לשטח (ואתם רוצים) – הגרסה האוטומטית עשויה להיות עדיפה עבורכם.

סוזוקי ג'ימני 2022 – חוות דעת
צילום: נועם עופרן