הדור השישי של פורד אקספלורר, כבר כתבנו, שונה לחלוטין מקודמו. וזו לא הפעם הראשונה שעבר שינוי כה משמעותי. אקספלורר נחנך ב-1990 עם מפרט שטח אופייני לזמנו: שלדת סולם, סרן חי הנעה כפולה ובהמשך גם אחורית בלבד. ב-2010 היה לרכב פנאי בגודל בינוני (D-SUV) מבוסס הנעה קדמית ומנוע רוחבי.

הדור הנוכחי, שנחנך ב-2020, חזר להתבסס על רצפת הנעה אחורית ומנוע אורכי, היה לרכב פנאי גדול (E-SUV) לאחר שבסיס הגלגלים גדל ב-16.5 ס"מ, והוטמעו בו מנועים בנפח מוקטן אך מצוידים במגדש. 

אקספלורר החדש הושק בגרסה ההנעה הכפולה שלו, ומספר חודשים לאחר מכן הצטרפה אליו גרסת הנעה אחורית; מחירה זול ב-20,000 שקלים, לתג מחיר של 330,000 שקלים. 

פורד אקספלורר - מבחן דרכים (הנעה אחורית)
צילום: מערכת אוטו

גרסה זאת מצוידת באותו מנוע טורבו-בנזין 2.3 ליטר 4 צילינדרים המייצר 300 כ"ס, ובאותה תיבה אוטומטית עם 10 הילוכים. רמת הגימור, 'לימיטד', זהה לזו המשרתת את כפולת ההנעה, מפרט האבזור שלה מאוד עשיר וזה כולל, בין היתר, תאורת לד מלאה, חישוקי "20, גג זכוכית, תפעול חשמלי לדלת האחורית, לקיפול השורה השלישית, למושבים הקדמיים שהם גם מאווררים ומחוממים ולגלגל ההגה, בקרת אקלים תלת-אזורית, מערכת שמע עם 12 רמקולים שלB&O , בחירה בין מושב אמצעי לשלושה או שני מושבי קפטן, 

במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית. 

עיצוב, נראות 
חיצונית, האקספלורר נראה מצוין – גדול, מסיבי ומאוד אמריקאי לטובה. הצללית המוארכת, השבכה המודגשת, חישוקי ה-"20 הגדולים וצמד המפלטים, כל אלה יוצרים הופעה רבת נוכחות. גרסת ההנעה האחורית אינה שונה חיצונית מזו הכפולה. 

פורד אקספלורר - מבחן דרכים (הנעה אחורית)
צילום: מערכת אוטו

פנים הרכב 
תא הנוסעים מאוד עשיר בהופעתו ושופע פינוקים בדיוק כמו בגרסת ההנעה הכפולה. עבור חובבי הטריוויה נציין שההבדל הנראה היחיד הוא החלפת החוגה השולטת במצבי ניהוג רבים בשני לחצנים האחראים על כך; המעבר בין המצבים איטי מדי, והסידור שלהם אינו אינטואיטיבי. זו אינה הקרבה של ממש, אך מיקומם מאחור מקשה על תפעול נוח. בורר ההילוכים בצורת חוגה נוח לתפעול, ובולטת העובדה כי לתיבה אין אפשרות לתפעול ידני. 

סביבת הנהג, שאיכות חומריה אינה אחידה, מאוד אמריקאית במאפיינים שלה, כמו למשל לחצנים גדולים שלא כל מה שחשוב הוא מה שבולט. התפעול הנפרד לבקרת האקלים ולמערכת השמע המצוינת נוח. המחוונים הגדולים ברורים וצג המולטימדיה ברור, גם אם התצוגה הכחלחלה שבו אינה מזמינה, הוא אינו גדול כמקובל היום ("8), התצוגה נראית מעט קטנה ותמונת המצלמות חיוורת ואינה חדה. גלגל ההגה עמוס פקדים באופן מעט מבלבל, וכך גם ביחס למתגים בתקרה שנועדו לפתיחת הגג. 

המושבים הקדמיים – כאמור, עם תפעול חשמלי, אוורור וחימום – נאים למראה ונוחים לישיבה. קל לסדר תנוחת נהיגה טובה, גם בזכות התפעול החשמלי של גלגל ההגה, והיא גבוהה ושלטת. 

פורד אקספלורר - מבחן דרכים (הנעה אחורית)
צילום: מערכת אוטו

בגרסה שנבחנה שישה מקומות – שני מושבים נפרדים, נוחים ומרשימים בשורה השנייה. המעבר לשורה השלישית מהמרכז אינה נוח לגמרי בגלל מנשא הכוסות שבין המושבים, ועדיין סביר. מאחור, המרחב מספק, מרווחי הראש והברכיים טובים, אבל תנוחת הישיבה נמוכה מדי והמסעד מוטה מדי לאחור. קיפול המושבים נעשה באופן חשמלי והוא נוח לביצוע. כאשר אלה בשימוש, נפח חלל המטען סביר, ועומד על 516 ליטרים. 

מנוע, ביצועים
מנוע הטורבו-בנזין 2.3 ליטר מייצר 300 כ"ס ב-5500 סל"ד ו-42.9 קג"מ ב-3500 סל"ד. אלה, יחד עם תיבת 10 ההילוכים ואותה הנעה אחורית, מסדרים לכלי הזה האצה של 8.2 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 214 קמ"ש; גרסת ההנעה הכפולה מאיצה ל-100 ב-8.5 שניות. 

פורד אקספלורר - מבחן דרכים (הנעה אחורית)
צילום: מערכת אוטו

ולנתון הביצועים הזה יש כיסוי מלא בפועל. התגובה ללחיצת מצערת נחוש, והענק המגודל נשלח קדימה במהירות שאינה צפויה מרכב בגודל כזה. האצות בעליות או עקיפות גם בתנאים לא נוחים הן משחק ילדים עבור יחידת הכוח הזאת, ובמצב 'ספורט' התגובות מתחדדות, בייחוד אלה של התיבה. לאותה יכולת, גם פסקול מעורר בדמות גרגור גברי שתחת עומס מלווה גם בנשיפת המגדש. 

התיבה ממקמת את המנוע בסל"ד מאוד נמוך ושקט, ולמנוע אין בעיה עם זה. היא עצמה פועלת לרוב באופן מאוד מהיר, חלק ונעים, אבל לא תמיד – לעיתים ההחלפות מורגשות מדי, לפעמים הורדת הילוך אינה מהירה מספיק, זחילות חניה קשות, מכיוון שנדרש יותר מליטוף מצערת ואז הרכב קופץ. חבל שברכב כה מצויד אין אפשרות לתפעול ידני של התיבה שהוא חשוב לנהיגה בכבישים הרריים – גם לבלימת מנוע, גם למינון הכוח ביציאה נמרצת מפנייה. 

פורד אקספלורר - מבחן דרכים (הנעה אחורית)
צילום: מערכת אוטו

צריכת הדלק אינה מצטיינת, ונעה בין 8 ק"מ/ל' בתוואי המבחן, ומגיעה ל-10-10.5 ק"מ/ל' בשיוט. זהו בכל זאת רכב גדול.

נוחות, התנהגות
נוחות הנסיעה באקספלורר נעימה; הוא מתמודד היטב עם פגמים בודדים וקטנים ומתקשה יותר מעל רצף שיבושים. במצב כזה נוצרת תחושה שהרכב 'עסוק' ולפעמים יש לכך ביטוי רועש. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה יותר וטובה לכשעצמה, אבל חיבורי כביש מורגשים מדי, וריסון הרכב על גלי כביש אינו מושלם. רעשי הרוח בולטים. 

בשבילים, אקספלורר נעים ונוח לתנועה, הוא מתמודד היטב עם אבנים בהם ועם שינויי גובה בתוכם, ומפגין חוסן מבני. 

פורד אקספלורר - מבחן דרכים (הנעה אחורית)
צילום: מערכת אוטו

אם אתם מחפשים את הצד החוליגני והמהנה של אמריקה הישנה, האקספלורר הזה יכול להזכיר זאת בהחלקות כוח. בקרת היציבות מאפשרת לאחוריים לפסוע תוך השמעת יללות גומי למרחקים (לעיתים נראה שהצמיג הפנימי מסתחרר). זה לא בדיוק מה שמצפים מרכב פנאי כה גדול, וזה הרי לא מה שתעשו בכביש, אבל אנחנו לא מתלוננים (גם אם היינו שמחים למינון מדויק יותר של העברת הכוח). ההיגוי הקל מדי מעט איטי וחסר דיוק סביב המרכז.    

פעולת הבלמים אינה אגרסיבית בבלימה חדה, אבל הם מספקים כל צורך. 

פורד אקספלורר - מבחן דרכים (הנעה אחורית)
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה 
אנחנו לא מדברים על החיוך שגרסת הנעה אחורית יכולה להעלות – כי בכל זאת... בנוסף גרסת ההנעה הכפולה מציעה יכולת רבה יותר במסלולי טיולים, והתנהלות שלמה ויציבה יותר. 

מנגד, גרסת ההנעה האחורית זולה ב-20,000 שקלים מזו הכפולה, ועדיין מצוידת בכל מערך האבזור שיש לדגם, ואינה חסר דבר מיחידת הכוח המרשימה שלו. ולמרות שהמחיר אינו נמוך, גם גרסה זו – ועל רקע ההיצע בשוק הישראלי – מעניקה, כמו שאר גרסאות אקספלורר תמורה נאה.

פורד אקספלורר - מבחן דרכים (הנעה אחורית)
צילום: מערכת אוטו