כשדנה, בתי בת ה־16, מסכימה להצטרף לטיול, וייתכן אפילו שהסבתא תיקח חלק במסע, ברור שמשהו מיוחד מתרחש. ולמשהו המיוחד קוראים 'מרצדס E קבריולה', שהתייצבה במלוא הדרה המלכותי בחניית  הבניין ושבתה את לב הצופים במראה אצילי — ובמסר ברור: זו מכונית שנועדה לאדם שיודע ליהנות מהחיים ויכול להרשות לעצמו את זה, גם כאשר הוא משלם במחיר ממש גבוה עבור רכב שהוא שימושי פחות. 

התזמון היה מושלם, חודש מרץ, תחילת האביב, ולא לחינם הוא הזמן בו מעט היצרנים שיש להם דגמי קבריולה אוהבים להשיק אותם. 

סוד הקסם
קשה שלא ליפול בקסם של הקבריו הגדולה של מרצדס שנחשפה ב־2017, מעט אחרי E קופה עמה היא חולקת לא רק בסיס וממדים, אלא במקרה זה גם אותה יחידת כוח.

מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (קבריולה, 300)
צילום: מערכת אוטו

גג הבד השחור "מונח" באלגנטיות מרהיבה על המרכב, משלים פרופורציות מעולות בזכות חרטום ארוך וישבן קצרצר. המבנה שלו יוצר לרכב מופע של "שלוש קופסאות" לעומת "שתי קופסאות" בקופה. מסגרת אלומיניום מוברש מקיפה את בסיס הגג, מוסיפה למראה האלגנטי של הרכב גם כאשר הרכב סגור.

כמו הקופה גם הקבריו עברה מתיחת פנים בסוף 2020 והעדכון דומה. החזית הספורטיבית יותר, עם שבכת 'AMG ליין' ויחידות תאורת הלד החדשות, נראית מצוין והולמת את הרכב. כך גם הטיפול בפגושים ובכונסי האוויר. 

מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (קבריולה, 300)
צילום: מערכת אוטו

החידוש המשמעותי בתוך הרכב וכמו בקופה הוא הגה חדש — נאה מאוד בעיצובו, פקדי מגע מעצבנים בתפעולם — ואליו הוסיפה מרצדס את הגרסה העכשווית של מערך הצגים הכפול שלה. כנדרש וכצפוי החומרים משובחים — ריפוד עור, דיפון עץ מחוספס — והגוונים נעימים מאוד לעין. 

מתקפלים
בקבריו, בין המושבים, שורה של פקדי אלומיניום שנועדו רק לה. "לוח הפיקוד" אחראי על הפשלת הגג והרמתו ב־20 שניות, וניתן לעשות זאת עד 50 קמ"ש, לחצן אחד לשליטה בכל השמשות בפעולה אחת, הפעלת מגיני הרוח (AIRCAP).

מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (קבריולה, 300)
צילום: מערכת אוטו

מערכת זאת כוללת מסיט רוח המתרומם מעל השמשה הקדמית, ורשת שעולה מאחורי המושב האחורי, וזו נועדה לצמצם מערבולות רוח. ואכן, למרות השיער המתבדר שנשקף מהמראה, הבנות מאחור סיפרו שהמערך אכן ממתן את משבי הרוח ומסייע לעבור נסיעה ארוכה בקלות רבה יותר. גם מלפנים ההשפעה מורגשת אך זו פחות משמעותית, ועם זו המערכת מוסיפה מעט רעש. בכל מקרה, גם כך ניתן לנהל שיחה עם היושבים מאחור, גם בכביש המהיר.

עוד ייחודי לקבריו הוא מערך פתחים בתחתית משענת הראש המכוון לאזור הצוואר להזרמת אוויר חם (AIRSCARF), וזה התגלה כחיוני ברגעים הקרירים של חודש מרץ. 

מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (קבריולה, 300)
צילום: מערכת אוטו

תנוחת הנהיגה נמוכה יחסית, גם בגלל שיפוע הקורה הקדמית, והראות לאחור אינה מצטיינת גם בגלל השמשה הקטנה. טוב שיש מצלמות היקפיות. 

הכניסה לאחור ובייחוד היציאה משם אינן קלות, גם כי טווח התנועה של המושב הקדמי אינו
מספק — התפעול חשמלי ואפשר לדחוק בו קצת באופן ידני — כל זה נוח יותר כאשר הגג פתוח. עם זאת הנוסעים שם דיווחו שהמרחב באזור המושבים האלה, הדחוקים לכיוון מרכז הרכב, מפתיע, לפחות עבור נוסעים שאינם גדולים. בסיס המושב מעט קצר ומוטה מדי, המסעד מעט זקוף, ועדיין היה נוח להם לשהות שם בנסיעה ארוכה גם כאשר הגג התנוסס, גם כאשר היה מופשל. נדירות הן המכוניות הפתוחות שיכולות להיות כה נעימות ומרווחות גם ליושבים מאחור. 

מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (קבריולה, 300)
צילום: מערכת אוטו

כמו בקבריו אחרות, גם כאן נפח תא המטען מושפע מהשימוש בגג. כאשר הוא מופשל, הנפח קטן יחסית (310 ל'), והמבנה לא מוצלח (רדוד וארוך). כאשר הגג מורם, הנפח גדל משמעותית (380 ל') והמבנה יעיל יותר, גם בזכות הגבהת המחיצה המגבילה. 

שקר היופי?
האם זו מרצדס בכלל או הקבריו בפרט? כך או כך, התנועה הפגינה אדיבות ופינתה עבורה את הנתיבים באופן שאינו מוכר כאן. 

מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (קבריולה, 300)
צילום: מערכת אוטו

על מנוע הטורבו־בנזין 2.0 ליטר המחודש — 258 כ"ס, 37.7 קג"מ — המשרת את גרסה 300 תוכלו לקרוא בכתבה על הקופה (תפורסם בקרוב). ממש כאן נציין כי זמן ההאצה ל־100 קמ"ש איטי ב־0.2 שניות ל־6.6 שניות, גם כי הקבריו כבדה מהקופה ב־80 ק"ג ל־1855 ק"ג; המהירות המרבית, 250 קמ"ש, זהה בשתיהן. 

והביצועים אכן טובים מאוד, אבל למרות שהנתונים כמעט זהים, בזמן נהיגה התחושה אחרת לגמרי. כי כאשר הרוח פורעת בשיער והקשר עם הסביבה הופך בלתי אמצעי, הכל משתנה. התחושה היא שהרכב נע במהירות גבוהה בהרבה ממה שמופיע במד המהירות, והצלילים החוזרים מגשרים גדרות מעצימים את החוויה, בייחוד כאשר במצבי 'ספורט' נוסף גרגור גברי מהמנוע. 

מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (קבריולה, 300)
צילום: מערכת אוטו

צריכת הדלק — 8.3 ק"מ/ל' בתוואי מבחן מאומץ, 12.5 ק"מ/ל' בשיוט — אינה מזהירה, אך נראית סבירה למכונית כזו. 

העובדה שלקבריו אין גג קשיח אחראית לכך שהחוזק המבני שלה טוב פחות מזה של הקופה, והדבר משפיע הן על היכולת הדינמית, הן על נוחות הנסיעה. ביחס למכוניות פתוחות היא חסונה, אבל תחת עומס בפניות ניתן לחוש שהמרכב מעט מתעוות שם, היא רוכנת יותר בהשוואה לקופה ומרוסנת מעט פחות ממנה. אלה גורמים לניהוג שהוא פחות חד ומדויק בהשוואה למה שמעניקה הקופה.

מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (קבריולה, 300)
צילום: מערכת אוטו

ובכל זאת, בפניות מהירות בולטת העובדה שלקבריו יש הנעה אחורית, וכי תחת עומס במינון נכון היא יותר "מתנהגת" מאשר הקופה (גם בגלל הנ"ל). ההגה מהיר והמכונה מגיבה היטב להפנייתו. הנהיגה בכבישים הרריים בחצי־מצערת היא חוויה אדירה. 

נוחות הנסיעה בעיר נאותה, אך שיבושים גדולים עלולים לאתגר אותה בגלל ריסון חסר; צמיגי חתך נמוך (275/35-19) אינם משתתפים בשיכוך המהמורות. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה בהרבה, אך הריסון אינו מתעלה תמיד על גלי כביש. איכות הנסיעה טובה במפתיע, לא מעט בזכות הגג האיכותי המבודד היטב את רעשי הרוח. 

מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (קבריולה, 300)
צילום: מערכת אוטו

התמכרנו
מרצדס E קבריו היא מכונית מיוחדת שנראית נהדר והנהיגה והנסיעה בה ממכרות, בוודאי במזג האוויר ובשעות המתאימות. לכשעצמה היא מרווחת יחסית לקבריו ואינה דורשת הקרבה בשימוש יום־יומי, ובימים אלה קשה למצוא לה מתחרה.

היא כמובן יקרה מאוד, ותג מחיר של 750,000 שקלים, 50,000 שקלים יותר מהקופה; ולהשוואה: מחירה של E קלאס היברידית־נטענת חזקה יותר (320 כ"ס) באותה רמת גימור נמוך ב־180,000 שקלים. עם זאת, מחירה של ב.מ.וו סדרה 8 פתוחה גבוה בלא מעט (140,000 שקלים; אבל היא חזקה ב־84 כ"ס).

זו מכונית הפונה למי שיכול להרשות לעצמו, רוצה ממש כזאת — פונה לחושים, גם על־חשבון
שימושיות — ועניין התמורה ממש לא במשוואה שלו. ובכל זאת, אולי יש גם היגיון כלכלי; מכוניות פתוחות של מרצדס זוכות עם הזמן למעמד קלאסי בקרב אספנים, כך שהמשקיע היום, קוצר פירות בהמשך.

מרצדס E קלאס - מבחן דרכים (קבריולה, 300)
צילום: מערכת אוטו