מכוניות חשמליות מעזה?

התוכנית האמריקנית לשיקום הרצועה כוללת גם מפעל להרכבת רכבים חשמליים, שיועד לפעול בצפון עזה ולייצא לאירופה

בבית הלבן נחשפה תוכנית רחבת היקף לשיקום הכלכלה הפלסטינית, תחת הכינוי GREAT. בין שלל ההצעות שנכללות במסמך ניתן למצוא גם רעיון לא שגרתי: הקמת מתחם תעשייתי להרכבת רכבים חשמליים בצפון רצועת עזה, בסמוך לגבול ישראל.

החזון מבוסס על שיתוף פעולה עם יצרניות אמריקניות בתחום התחבורה החשמלית, תוך הסתמכות על כוח עבודה מקומי בעלות נמוכה יחסית. לפי המתווה, המפעל ייעזר באנרגיה סולארית ומקורות נוספים ויוכל לייצר רכבי BEV מלאים שיופנו לייצוא.

היעד המרכזי הוא השוק האירופי. כלי הרכב יישלחו לנמל אל־עריש שבמצרים, המוגדר כאזור סחר חופשי, מה שיאפשר להוזיל עלויות שילוח ומיסוי. בכך מקווים יוזמי התוכנית להציע אלטרנטיבה לרכבים החשמליים הסיניים, שנפגעים מהעלאות מכסים באיחוד האירופי.

gazacars2.jpeg

צילום: AI

מאחורי ההצעה עומד רעיון כפול: מצד אחד לייצר מנוע כלכלי חדש באזור שנמצא במשבר מתמשך, ומצד שני לקדם אספקת רכבים חשמליים תחרותיים לשווקים בחו"ל. עם זאת, המיזם מעלה שאלות מורכבות של יציבות ביטחונית, כדאיות כלכלית והיתכנות מדינית, שנותרות לעת עתה ללא מענה ברור.

כדאי להבין שהתוכנית האמריקנית אינה היחידה. מדינות ערב הציעו מתווה אחר לשיקום עזה, שמבוסס על השקעה גדולה בתשתיות, דיור ותעסוקה – אבל מתוך מטרה לשמור את השליטה בידי הפלסטינים עצמם. ההבדל פשוט: האמריקנים מדברים על פרויקט שבו יש ניהול חיצוני, פיקוח זר ותהליכי פיתוח שנשלטים מבחוץ, בעוד שהמצרים והליגה הערבית מציעים שיקום מתוך הרצועה ולמען תושביה. הפער הזה מעלה שאלה בסיסית: האם שיקום עזה צריך להיות מנוהל על ידי גורמים חיצוניים או בידי הפלסטינים עצמם.


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.