מסנני חלקיקים לדיזל מסחרי ישן וקצת גריטה

ועדת הפנים אישרה חיוב משאיות ורכב נוסעים ישן מונעי דיזל בהתקנת מסנן חלקיקים. תכנית הגריטה עבורם מצומצמת מאוד

ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת אישרה לחייב משאיות מעל 12 טון ורכב נוסעים מעל 3.5 טון שנרשמו עד 2005 במסנן חלקיקים. המסנן מפחית באופן משמעותי (עד 98%) את פליטת החלקיקים ממנוע הדיזל, האחראים העיקריים לפיח ולזוהמה שמייצר מנוע זה. חלקיקים אלה, כאשר הם חודרים לכלי הנשימה, גורמים למחלות בהם, כולל סרטן. ההערכה היא שהתקנתם תצמצם משמעותית את זיהום האוויר הנוצר על-ידי כלי רכב.

1592769

על מנת לאפשר את יישום התקנה, יינתן סבסוד (החל מ-22.4) למסנני חלקיקים, עד מימון מלא לאוכלוסיות חלשות או לצי של שלושה כלי רכב/מחזור של מיליון שקלים. מכוני רישוי ידביקו תווית על שמשת הרכב אם לא הותקן בו מסנן כזה, וזו תוסר רק לאחר התקנתו.

מדבקות אלה יאפשרו גם אכיפה עירונית למניעת כניסת רכב מזהם לאותן ערים שיחוקקו חוקי עזר המגבילים כניסה כזאת. בשלב זה חיפה כבר הגבילה כניסת רכב המוגדר כמזהם לאזור בתחומה, ולפי היועצת המשפטית של הוועדה, ירושלים תלך אף היא בדרך זו. התקנות המחייבות את התקנות המסנן ייכנסו לתוקף ב-1.11.18. 

גריטה חלקית בהחלט
גריטת כלי רכב ישנים נעשתה בישראל לתקופות קצרות, אך מזה שנים התכנית בהקפאה בגלל היעדר תקציב. יתרון הגריטה, מדיניות המיושמת בהיקף נכבד באירופה, הוא בהורדת כלי רכב מזהמים ולא בטיחותיים מהכביש.

1592767

לפי החלטת ועדת הפנים, ובשיתוף משרד התחבורה, אמור להינתן מענק גריטה לרכב כבד ישן – בין 5000 ל-22,000 שקלים. אלא שגם כאן מחריגה הוועדה את יישום המדיניות הזאת, ומציינת כי בעלי הרכב "יוכלו לקבל מענק גריטה על בסיס כל הקודם זוכה (התקציב מוגבל)".

כלומר, כמו שהיה עם מכוניות הנוסעים, גם כאן מדובר בטיפול קצר בבעיה כרונית.

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.