כבר ציינו,
בכתבה הקודמת ועוד כמה אלפי פעמים (או יותר) כי אורך חיים ממוצע של דגם הוא כ-6-7 שנים, כאשר לאחר 3-4 הוא עובר מתיחת פנים, חידוש של 'אמצע החיים'. עם זאת, משיקולים שונים - החל מהיעדר תקציב ועד החלטות בענייני פיתוח (כמו מעבר לחשמל, למשל) - ישנם דגמים שהדורות החדשים שלהם מתעכבים והדורות הישנים ממשיכים בשירות גם בהגיעם לגבורות.
בסקירה הקודמת סקרנו שישה דגמים ותיקים – כשהצעיר בינם בן 9, הוותיק בן 16(!) – ובסקירה הזאת נציג שישה נוספים. ניטור הדגמים יסייע בהשוואה שלהם למול דגמים מקבילים ומתקדמים יותר, לצד סיוע בקבלת החלטה אם להמתין לדור החדש של אותו דגם או הסתפקות בדור הקיים בתמורה למחיר משכנע מספיק. בנוסף, מובאות עצות לבחינת המכוניות הללו כמשומשות, עבור מי שמבקשים לשפר את התמורה ולרכוש מכוניות דומות בשוק היד השנייה.
בנוסף, צירפנו גם התייחסויות קצרות לשישה דגמים ותיקים נוספים, כעת אינם מוצעים כאן אך שווקו עוד השנה; מחירי הדגמים המשומשים הם לפי ערכם במחירון לוי יצחק (אוקטובר 2024).
צילום: מערכת אוטו
מאזדה 2
שנת הצגה: יולי 2014
משווקת בישראל מאז: יוני 2015
מתיחת פנים (שיווק בישראל): סוף 2017, אמצע 2020, תחילת 2024
מחיר חדש: מ-122,000 שקלים
מחיר משומש: מכ-36,000 שקלים להאצ'בק ('אקטיב', 2015), מכ-29,000 שקלים לסדאן ('קומפורט', 2015)
מערכות בטיחות מתקדמות: יש, בכל רמות הגימור למעט 'אקטיב' הבסיסית (בגרסת האצ'בק) - בלימת חירום אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב; מרמת הגימור 'ספורט' גם ניטור עצמים בשטחים 'מתים'. בדגם המחודש (2024) הותקנה לראשונה מערכת התרעה מקורית על אי-שמירת מרחק, מה שמבטל את הצורך במערכת התרעה מקומית
רקע כללי: כשהגיע הדור השני של מאזדה 2 לישראל לפני כמעט עשור, הוא היה מהפכני – שפע האבזור שהוצע ברמת הגימור הגבוהה ('פיור וויט') טרם נראה עד אז בדגמי סופרמיני עממיים וגם מערכות בטיחות מתקדמות עדיין לא היו פופולריות.
צילום: מערכת אוטו
כיום, 2 כבר לא המרשימה מכולן. סביבת הנהג שלה עדיין משכנעת ולאורך השנים נעשו שינויים ושיפורים שהפכו אותה לנוחה ונעימה יותר, אבל היא עדיין צפופה למבוגרים (או למושבי תינוק) מאחור וגם תא המטען שלה קטן בהרבה מהמקובל כיום. אחד מיתרונותיה הבולטים של 2 הוא שהיא אחת הזולות בקבוצתה - והיא האפשרות ה'שמרנית' הזולה ביותר, עבור מי ש'מפחד' מסיאט (איביזה) או סקודה (פאביה). גרסת סדאן (בשם דמיו) הוצעה בישראל עד תחילת 2021 והיא נמכרת במחירים זולים יותר ביחס לגרסת האצ'בק.
מאזדה 2 משומשת – דגשים טכניים: מאזדה 2 נחשבת למכונית אמינה מאוד. הבעיה העיקרית של 2 – כמו דגמי מאזדה אחרים – זאת משאבת דלק לחץ גבוה כושלת, שעלות החלפתה יקרה (כ-3000 שקלים). פרט לכך, כמו כל מנוע הזרקה ישירה, גם המנוע של 2 סובל מדילול של השמן עם דלק – כך שיש להקפיד, במיוחד כאן, על שגרת טיפולים (החלפת שמן) לפי הוראות היצרן. אי החלפה עלולה גם לגרום לסתימה של נשם המנוע. כדאי לשים לב גם למצב המסך המרכזי (שנשרף בשמש), למצב יחידות התאורה הקדמיות (שגם נשרפות בשמש) ולמנוע מתיז המים (דולף). מערכת המולטימדיה תומכת בקארפליי גם בכלי רכב מ-2015, באמצעות רכיב מקורי שאפשר להתקין במאזדה (כ-1600 שקלים).
צילום: מערכת אוטו
מאזדה CX-3
שנת הצגה: נובמבר 2014
משווק בישראל מאז: מרץ 2017
מתיחת פנים (שיווק בישראל): תחילת 2019
מחיר חדש: מ-140,000 שקלים
מחיר משומש: מ-51,000 שקלים (2.0 ליטר, 2017, 'זום')
מערכות בטיחות מתקדמות: מההתחלה ועד היום המפרט התקני ('זום') כולל בלימת חירום אוטונומית (במקור עד 30 קמ"ש, מ-2019 עד 80 קמ"ש) ומערכת התרעה על סטייה מנתיב, לצד מערכת התרעה מקומית (מ-1/2018) על אי-שמירת מרחק. רמות גימור משופרות כוללות גם בקרת שיוט אדפטיבית עם התרעה על אי-שמירת מרחק (מה שפוטר את הצורך במערכת התרעה מקומית; זמין כיום מרמת גימור 'אורבן' עם מנוע 1.5 ליטר, במקור מ-2019 בגרסת 2.0 ליטר/'פיור ווייט'), בלימת חירום אוטונומית גם במהירויות בין-עירוניות, בלימת חירום בנסיעה לאחור, ניטור עצמים בשטחים 'מתים', עמעום אורות אוטומטי
צילום: תומר פדר
רקע כללי: הוא דגם פנאי קטן הנשען על רצפת מאזדה 2. מיום הצגתו ועד היום, CX-3 לא השתנה בהרבה – מצטיין במופע חיצוני מושך גם היום ויש לו סביבת נהג מוצלחת, אבל מרחב הפנים שלו מאחור מוגבל במיוחד, ברמה שהופכת אותו כמעט לבלתי-שמיש, ותא המטען קטן יותר מזה של פיקנטו. CX-3 עבר מתיחת פנים אחת, המוצעת בישראל מתחילת 2019.
נכון להיום, ל- CX-3 אין מחליף באופק. מאזדה היא יצרנית קטנה, ומחלקת את משאביה בין פיתוח דגמים גדולים ויקרים יחסית עם מנועי בעירה פנימית, לצד פיתוח (זול יחסית) של דגמים חשמליים ביחד עם צ'נגן הסינית. השיווק הדגם באירופה הופסק בסוף 2021, כך שהדגם הזה מוצע כיום בעיקר בשווקי המזרח (תאילנד, מלזיה, יפן).
צילום: תומר פדר
מאזדה CX-3 משומש – דגשים טכניים: CX-3 נחשב לרכב אמין מאוד. הבעיה העיקרית של CX-3 זאת משאבת דלק לחץ גבוה כושלת (במנוע 1.5 ליטר) שעלות החלפתה יקרה (כ-3000 שקלים). פרט לכך, כמו כל מנוע הזרקה ישירה, גם המנוע של CX-3 סובל מדילול של השמן עם דלק - כך שיש להקפיד, במיוחד כאן, על שגרת טיפולים (החלפת שמן) לפי הוראות היצרן. אי החלפה עלולה גם לגרום לסתימה של נשם המנוע. כדאי לשים לב גם למצב המסך המרכזי (שנשרף בשמש), למצב יחידות התאורה הקדמיות (שגם נשרפות בשמש) ולמנוע מתיז המים (דולף). מערכת המולטימדיה תומכת בקארפליי גם בכלי רכב מ-2017, באמצעות רכיב מקורי שאפשר להתקין במאזדה (כ-1600 שקלים).
צילום: תומר פדר
מיצובישי ספייס סטאר
שנת הצגה: נובמבר 2012
משווקת בישראל מאז: יוני 2013
מתיחת פנים (שיווק בישראל): אמצע 2016, תחילת 2020
מחיר חדש: 96,000 שקלים
מחיר משומש: מכ-17,000 שקלים (ספייס סטאר 2013, 'אינסטייל', או אטראז' 2014 'אינווייט'; שתיהן 1.2 ליטר, אוט')
מערכות בטיחות מתקדמות: בדגם המחודש, מ-2020 - בלימת חירום אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי.
צילום: יואל פלרמן
רקע כללי: ספייס סטאר נולדה במקור כמכונית סופרמיני זולה ופשוטה ('יעילה', לפי מיצובישי) שייעודה הוא לשווקי המזרח. עוד בהיותה חדשה הייתה ספייס סטאר קטנה ביחס לקטגוריה, וכיום – כ-12 שנה לאחר שהוצגה לראשונה – גודלה הוא כשל מכונית מיני חדשה.
ספייס סטאר לא השתנתה בהרבה עם השנים וגם קשה לומר שהיא השתבחה. היתרון שלה הוא שהסביבה השתנתה: סגמנט מיני הולך ונכחד (שברולט ספארק לא מיוצרת, יונדאי i10 לא מיובאת עקב החרם הטורקי) ואלו שנשארו (קיה פיקנטו, באופן עקרוני גם i10) נפגעו בגלל תיבה רובוטית חד-מצמדית בלתי נסבלת. ספייס סטאר נשארה נאמנה למקור עם תיבה רציפה נוחה יחסית לשימוש. צרות העולם השפיעו גם עליה ומחירה כיום נושק ל-100,000 שקלים, אך נכון למועד כתיבת שורות אלו (אוקטובר 2024) ספייס סטאר היא המכונית הכי זולה בישראל כיום.
צילום: יואל פלרמן
מיצובישי ספייס סטאר משומשת – דגשים טכניים: הבעיה הגדולה של ספייס סטאר הייתה תיבת ההילוכים הרציפה, מתוצרת ג'טקו היפנית, שסבלה בסדרות הייצור שבין 2013 ל-2017 מכשל תכנוני שחייב שיפוץ בעלות של אלפי שקלים. פרט לכך, חשוב לשים לב להחלפה תקופתית של נוזל התיבה, שנדרש אחת ל-4 שנים/80,000 ק"מ טיפול יקר יחסית (כ-1500-2000 שקלים).
צילום: יואל פלרמן
מיצובישי ASX
שנת הצגה: 2010
משווקת בישראל מאז: נובמבר 2017
מתיחת פנים (שיווק בישראל): סוף 2019
מחיר חדש: מ-145,000 שקלים
מחיר משומש: מ-63,000 שקלים (2018, 'אינטנס')
מערכות בטיחות מתקדמות: בלימת חירום אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי; אפשרות למערכת ניטור עצמים בשטחים 'מתים'.
צילום: בני דויטש
רקע כללי: ASX הוא אחד משלושת דגמי הפנאי הקומפקטיים של מיצובישי. ASX אמנם נתפס כקטן - והוא אכן מהקטנים בקבוצה - אבל הוא נשען על אותה רצפה ששימשה דגמים קומפקטיים של מיצובישי, כולל אאוטלנדר הקודם, עם בסיס גלגלים דומה (267 ס"מ). בפועל, כשהוא הוצג אי-שם בשנת 2010, ממדיו היו דומים לאלו של יונדאי טוסון מאותם שנים.
החידוש שעבר הדגם כלל בין היתר מנוע משופר (ראש מנוע חדש) ותיבת הילוכים בתכנון שונה, אך אופי הפעולה והביצועים דומים לאלו של ASX מלפני העדכון. סביבת הנהג ללא שינוי, עם תחושה זולה וחלולה. ל-ASX רמת אמינות גבוהה ועלות רכישה זולה, כש-ASX הוא מדגמי הפנאי הקומפקטיים הזולים בשוק, הזול ביותר עם מערכות בטיחות מתקדמות.
צילום: בני דויטש
מיצובישי ASX משומש – דגשים טכניים: ל-ASX רמת אמינות גבוהה ביותר, והמגרעת היחידה היא דליפת נוזל קירור מהמצנן של שמן הגיר. בנוסף, חשוב לשים לב של-ASX מרווח טיפול של שנה או 20,000 ק"מ (המוקדם ביניהם) – וכלי רכב שעברו טיפול לפי המרווח הזה עלולים לסבול מבלאי מוגבר במנוע ומצריכת שמן מוגברת, מאחר והשמן מאבד מתכונותיו אחרי כ-15,000 ק"מ. עוד כדאי להפקיד על החלפה של נוזל תיבת ההילוכים בכל 4 שנים/80,000 ק"מ.
צילום: בני דויטש
סוזוקי קרוסאובר/S קרוס
שנת הצגה: ספטמבר 2012
משווק בישראל מאז: ספטמבר 2013
מתיחת פנים (שיווק בישראל): תחילת 2017, אמצע 2022
מחיר חדש: מ-155,000 שקלים
מחיר משומש: מ-32,500 שקלים (2013, אוט')
מערכות בטיחות מתקדמות: מספטמבר 2019 - בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית; בדגם המחודש (2022) גם תיקון סטייה מנתיב
צילום: מערכת אוטו
רקע כללי: דגם פנאי קטן, שבמקור היה גדול יחסית - והיום ממדיו דומים לתקן המקובל בסגמנט. נקודת החוזק של קרוסאובר היא יעילות – למרות הממדים הצנועים, מרחב הפנים שלו נדיב. הוא פשוט ומחוספס, אך בנוי טוב. נוחות הנסיעה שלו טובה ביחס לסגמנט, בעיקר בדגם המחודש מ-2017.
סוזוקי קרוסאובר משומש - דגשים טכניים: הדגש הטכני החשוב ביותר לגבי קרוסאובר נוגע לדגמי השנתונים הראשונים, שצוידו בתיבת ההילוכים הרציפה הבעייתית של ג'טקו. בשנים האחרונות החלה היבואנית לספק אחריות מורחבת של 10 שנים לתיבה, כשבמקרה של תקלה התיבה מוחלפת בשלמותה.
צילום: מערכת אוטו
לצד זאת, במידת האפשר, כדאי להתמקד בגרסת הטורבו, לה תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית ('רגילה') עם שישה הילוכים. לגרסה זאת רמת עמידות גבוהה, אך כדאי להקפיד בה על החלפת שמן מנוע בכל 15,000 ק"מ ולא 20,000 כפי שמתיר היצרן, על מנת להאריך את חיי המנוע ומגדש הטורבו. דגמי 2022 מצוידים במערך היברידי-מתון (MHEV) של 48 וולט (לא מערכת היברידית מלאה).
צילום: מערכת אוטו
סוזוקי ויטארה
שנת הצגה: אוקטובר 2014
משווקת בישראל מאז: ספטמבר 2015
מתיחת פנים (שיווק בישראל): תחילת 2019
מחיר חדש: מ-155,000 שקלים
מחיר משומש: מ-53,000 שקלים (1.6 ליטר, 2015)
מערכות בטיחות מתקדמות: מאוגוסט 2020, בגרסת 1.4 ליטר – בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית
צילום: מערכת אוטו
רקע כללי: סוזוקי ויטארה, בדורו הרביעי, מהווה גרסה אופנתית לקרוסאובר. יתרונו העיקרי הוא בהימצאה של תיבה פלנטרית ('רגילה') בשנים שלקרוסאובר עוד הייתה תיבה רציפה.
הבדל נוסף הוא במערכות הבטיחות - אלה נוספו לויטארה כשנה אחרי קרוסאובר, אם כי במפרט עשיר יותר.
סוזוקי ויטארה משומש – דגשים טכניים: ויטארה מצטיין ברמת העמידות שלו וכמעט ואין לו רגישויות. לגרסה הטורבו רמת עמידות גבוהה, אך כדאי להקפיד בה על החלפת שמן מנוע בכל 15,000 ק"מ ולא 20,000 כפי שמתיר היצרן, על מנת להאריך את חיי המנוע ומגדש הטורבו. דגמי 2021 מצוידים במערך היברידי מתון (מערכת 48 וולט), שאינו מערך היברידי מלא.
צילום: מערכת אוטו
כמעט נכנסו
בסקירה התמקדנו בדגמים שעוד נמכרים, אבל ישנם דגמים מאוד-ותיקים שנמכרו אצלנו עוד ב-2024. להלן שישה כאלה שראויים לעיון:
אודי TT – הדור השלישי של TT הוצג במרץ 2014, הוצע בישראל מינואר 2015. הייצור הופסק בסוף 2023 ללא דור חדש. במהלך 2024 עוד נמסרו ממנה בישראל 74 יחידות, מתוכן 4 יחידות מגרסת RS. לאורך כל השנים, הוצעה TT לרוב עם מנוע 2.0 ליטר (230 כ"ס תחילה, 197-245 כ"ס מ-2019, 306 כ"ס בגרסת TTS) כשבשנים 2016-2018 הוצעה גם גרסה מוזלת עם מנוע 1.8 ליטר (180 כ"ס). לגרסת העל, TT RS, מנוע 5 צילינדרים בנפח 2.5 ליטר והספק של 400 כ"ס. ההנעה קדמית, או כפולה בגרסאות החזקות (מ-230 כ"ס ומעלה). מ-2019 מוצעת TT לאחר מתיחת פנים, עם מערכות הנעה משופרות. מתחילת דרכה הוצעה TT רק עם מערכת לתיקון סטייה מנתיב, מה שחייב מערכת התרעה מקומית.
צילום: תומר פדר
טויוטה לנד קרוזר – הדור הרביעי (150) הוצג באוקטובר 2009 והוצע בישראל כבר בנובמבר 2009. נמכר בכ-1000 עותקים (ויותר) מדי שנה, גם ב-2024. עד אמצע 2015 הוצע לנד קרוזר עם מנוע דיזל 3.0 ליטר (173 כ"ס; 190 כ"ס מאמצע 2011) ותיבת 5 הילוכים, בעוד שמאמצע 2015 מוצע מנוע דיזל 2.8 ליטר (177 כ"ס; 204 כ"ס מסוף 2020) ותיבת 6 הילוכים. בשנים 2016-2017 הוצעה, בכמות מצומצמת, גרסת בנזין עם מנוע V6 בנפח 4.0 ליטר (282 כ"ס). מערכות בטיחות מתקדמות הוצעו לראשונה לאחר מתיחת הפנים השנייה (מתחילת 2018) – תחילה ב'לימיטד' וב'סהרה', מסוף 2020 (בגרסאות 204 כ"ס) בכל רמות הגימור (למעט TS הבסיסית). נעילת דיפרנציאל אחורית הוצעה מ-2018 ב'סהרה' בלבד והפכה תקנית מאמצע 2021 בגרסאות הארוכות (מלאי 2022).
צילום: דני פרומצ'נקו
מאזדה 6 – הדור השלישי של 6 הוצג בנובמבר 2012, הוצע בישראל מינואר 2013. קדימון של הדור הבא, שפותח ביחד עם היצרנית הסינית צ'אנגן, כבר הוצג – אבל הדור הישן עדיין מיוצר, רק לא בתקינה אירופית (ולכן אינו משווק בישראל יותר). במהלך 2024 עוד נמסרו בישראל 262 יחידות של 6. לאורך כל השנים, הוצעה 6 עם מנועי בנזין אטמוספריים, אחד בנפח 2.0 ליטר ואחד בנפח 2.5 ליטר, כאשר שניהם שופרו לאורך השנים. מתחילת דרכה הוצעה 6 עם מערכת בלימת חירום אוטונומית באופן תקני, כשמ-2017 נוספו מערכות בטיחות מתקדמות ברמות הגימור היותר גבוהות ומ-2019, לאחר מתיחת הפנים השנייה, הוצע מפרט בטיחות מלא גם בגרסת 2.0 ליטר הבסיסית (ולראשונה ללא מערכת התרעה מקומית).
צילום: מנהל
מאזדה MX-5 – הדור הרביעי של MX-5 הוצג בספטמבר 2014, הוצע בישראל מנובמבר 2015. הדגם עדיין מיוצר, אבל לא בתקינה אירופית - מה שמונע את השיווק שלו בישראל. במהלך 2024 נמסרו בישראל 4 יחידות של MX-5, כולן עם מפרט דומה לזה שאיתו הוצעה ב-2015: מנוע 2.0 ליטר, תיבה ידנית, גג רך (בפתיחה ידנית). במקור הפיק המנוע 160 כ"ס, אך מתחילת 2019 הוצעה MX-5 עם מנוע בתכנון שונה והספק של 183 כ"ס. בייבוא מקביל הגיעו גם מכוניות עם מנוע 1.5 ליטר וכן עם גג קשיח מתקפל (RF). ההנעה אחורית, לרוב עם דיפרנציאל מוגבל החלקה (תקני בדגמים שהגיעו בייבוא רשמי). מערכות בטיחות מתקדמות – בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב – הוצעו בדגם המחודש (2019 ואילך) לצד מערכת התרעה מקומית.
צילום: אורי שר
מזראטי גיבלי – הוצגה באפריל 2013, הוצעה בישראל כבר מיולי 2013 (אז עוד תחת "אוטו איטליה"). הייצור שלה - וגם של אחותה הגדולה, קוואטרופורטה - הופסק בסוף 2023, ללא דור חדש. במהלך 2024 נמסרו בישראל יחידה אחת אחרונה. לגיבלי, השייכת לסגמנט הסלון, אופי פראי ונדיר שקשה למצוא בכלי רכב בכלל ובקטגוריית הסלון בפרט. גיבלי הוצעה עם מנוע בנזין V6, כפול מגדשי טורבו, בנפח 3.0 ליטר, בהספק של 350 כ"ס בגרסת הנעה אחורית, 410 כ"ס בגרסת ההנעה הכפולה. בשנים הראשונות הוצעה גם גרסת דיזל V6, ומ-2021 גם גרסת 2.0 ליטר עם מערכת 48 וולט. מ-2021 הוצעה הגרסה הנחשקת 'טרופאו', עם מנוע V8 בנפח 3.8 ליטר מפיתוח של פרארי, עם 580 כ"ס. מערכות בטיחות מתקדמות נוספו לגיבלי בדגם המחודש מ-2018.
צילום: רונן טופלברג, מערכת אוטו
סקודה סופרב – הדור השלישי של סופרב הוצג בפברואר 2015, הוצע בישראל מאוקטובר 2015. הדור הבא של סופרב, הנשען בבסיסו על הדור היוצא, יוצע בישראל עוד השנה. במהלך 2024 עוד נמסרו מסופרב בישראל 578 יחידות. לאורך השנים, הוצעה סופרב עם מגוון גדול של מערכות הנעה - החל מטורבו בנזין 1.5 ליטר עם 150 כ"ס, דרך דיזל 2.0 ליטר עם 150-200 כ"ס ועד היברידית נטענת-רשת (PHEV) עם 218 כ"ס. ההנעה לרוב קדמית, יש גם כפולה; כלי רכב רבים הגיעו בייבוא מקביל עם מפרט שלא הוצע ע"י היבואן המקומי, כולל אפילו גרסת סטיישן. מתחילת דרכה הוצעה סופרב עם מערכת בלימת חירום אוטונומית באופן תקני, כשמ-2018 נוספו מערכות בטיחות נוספות.
צילום: מערכת אוטו
פורשה מקאן – הדור הראשון של מקאן הוצג בנובמבר 2013, הוצע בישראל כבר מתחילת 2014 (אז עוד תחת "מכשירי תנועה"). למרות גילו, הדור הראשון ימשיך להיות מיוצר, במקביל לדור השני המוצע כחשמלי בלבד, לטובת שווקים בהם ביקוש נמוך לרכב חשמלי; בישראל מוצע הדור החדש בלבד. במהלך 2024 עוד נמסרו מהדור הישן בישראל 10 יחידות. מקאן הוצע לרוב עם מנועי בנזין V6 כפולי מגדשים - בשנים הראשונות בנפחי 3.0 ו-3.6 ליטר, מ-2019 מנועי 3.0 ליטר (מגדש יחיד) ו-2.9 ליטר; בהיצע היה גם דיזל V6 ומ-2016 גם מנוע טורבו-בנזין בנפח 2.0 ליטר. מ-2022 בהיצע מנועי בנזין בלבד, 2.0 ליטר או 2.9 ליטר. מערכות בטיחות מתקדמות הוצעו במקאן עוד ב-2013, אך עד 2019 רובן (כולל בלימה אוטונומית) הוצעו בתשלום נפרד.
צילום: אילן קליין