למה החשמלית שלכם מתרסקת במחירון?

בדיקה של פערי הטווח בין חשמליות משנת 2021 לדגמים מקבילים להן משנת 2025 מראים בבירור – ההתקדמות הטכנולוגית משאירה אותן הרחק מאחור בכביש והרחק למטה בשווי כמשומשות

מה לא נאמר כבר על ה"מהפכה" שהביאו המכוניות החשמליות. הנהיגה השקטה, הביצועים, עלויות האחזקה הנמוכות. אבל בחלוף ארבע עד חמש שנים מתחילת החדירה המשמעותית שלהן לשוק, אפשר כבר להתחיל לבסס כמה הנחות יסוד על התופעה. אחת מהן היא שלא כל מי שקנה חשמלית ב-2021 ישן טוב הלילה היום. כי בזמן שהמכוניות החדשות מתארכות, מתייקרות ומתחכמות, החשמליות הראשונות מתחילות להרגיש כמו אייפון ישן: עדיין עובדות מצוין, אבל כל עדכון תוכנה מזכיר לך שהעולם התקדם.

מבחן טווח – מכוניות חשמליות מתחת ל-200,000 שקלים

צילום: עזרא רפאל

חלקן ברורות לגמרי: החשמל כאן והוא כאן להישאר. הוא לא אופנה חולפת ולא אירוע נקודתי. חלקן התבררו עם הזמן: שיעור החדירה הראשוני של השנתיים-שלוש הראשונות היה פשוט שסתום "ביקוש כבוש" שהשתחרר. הזינוק בביקוש היה חד, מהיר והגיע לכדי 25%  מהשוק ב-2024. אחר כך וגם היום מגיע הנירמול של הגרף – אלו שהמכוניות האלו התאימו להן קנו אותן, ומעתה תימשך הצמיחה, אבל היא לא תהייה הזינוקים הנחשוניים שראינו. אגב, פועל יוצא של ההתנפלות ההיא היו "עיניים גדולות" שקיבלו יצרניות סיניות ויבואניות, שהציפו את השוק בשלל דגמים. לא כולם טובים, ובמקרים אחדים גרמו לבלבול והכנסת כלל המכוניות הסיניות תחת סטיגמה של מוצרים "לא אפויים". היו גם כאלו ברורות לגמרי: זכות הקיום שלהן וההצדקה הכלכלית נבעה אך ורק מהטבות המס. וככל שאלו מצטמצמות ומחירי המכוניות עולים, יותר ויותר אנשים עושים את החשבון ומתחילים לראות בהיברידיות או פלאג-אין שכבר מגיעים לכ-100 ק"מ פתרון מתאים יותר.

עמדות טעינה

נהיגה חסכונית ברכב חשמלי: איך לנהוג כדי להגדיל את טווח הנסיעה?

ירידת ערך? צלילת ערך!

אולם, אנחנו כאן לדבר על שמירת הערך שלהן, או יותר נכון על היעדרה והסיבה לכך. שמירת ערך, או "מחיר המחירון" של המכונית היא ציפור נפשו של רוכש המכונית החדשה, גם אצל חברות הליסינג אבל בעיקר אצל הצרכן הפרטי. הוא יקנה מכונית פחות טובה, פחות מתאימה לצרכיו, רק בגלל הקלות בה ייפטר ממנה.

ובעוד המאגיה השחורה של בניית מודלים כלכליים לתמחור מכוניות משומשות הלך והשתכלל במשך שנים כאשר במגרש שיחקו מכוניות בנזין, דיזל והיברידיות – המכוניות החשמליות מייצרות שיבוש של ממש בתחום הזה. זה לא רק פער הידע של רמת הבלאי של מנוע חשמלי וכל שרשרת ההנעה מהסוללה לגלגל, וזה לא רק היעדר המידע על היקף עלויות האחזקה ארוך הטווח. אלו גם היבטים של שאלות יסוד: האם יש לעשרות אלפי המכוניות האלו שנמכרו פה מספיק קונים כמשומשות?

כבר ב-2023 כשההיפ עוד צבר תאוצה כתבתי על מלכודת הידיים הבאות של החשמלית. לרוכש החשמלית החדשה ב-150 עד 250 אלף שקלים יש אולי חנייה צמודה לבית או חנייה פרטית בבניין בעל מערכת חשמל תומכת טעינה – זה ממש לא וודאי שלרוכש המכונית ביד השנייה, השלישית או הרביעית יהיה את הסידור הזה. וזוכרים את האנשים שרוכשים מכונית במחשבה על המכירה שלה? הם לא ישושו להיכנס לברוך הזה. הוסיפו לאלו את ציפוף השורות הכלכלי של רשות המיסים כנגד הפרצה שכונתה "אחזקת רכב חשמלי", בדמות ביטול ההטבה לאגרת רישוי מוזלת, מה שייקר אותה מ 530-ל 2,300-שקלים וצפונה, ואת מס הנסועה שעדיין לא ירד מהשולחן. על כל זה, עלויות הביטוח הגבוהות של חלק לא קטן מהן כתוצאה מהערכה של חברות הביטוח של עלויות התיקון הגבוהות.


למכוניות החשמלית המתיישנת שלכם יש גם בעיה נוספת – היא מזדקנת הרבה יותר מהר ממכונית בעלת מנוע בעירה פנימית


הטווח נשאר מאחור

אבל גם אם נשים בצד את כל אלו, וזה הרבה לשים בצד, למכוניות החשמלית המתיישנת שלכם יש גם בעיה נוספת – היא מזדקנת הרבה יותר מהר ממכונית בעלת מנוע בעירה פנימית. קחו לדוגמה את מאזדה CX5 הדגם עצמו הוצג ב-2016, ולאורך השנים עבר מתיחות פנים ועדכונים. אם התיישבתם באחד משנת 2021 או כזה מאמצע 2025, קיבלתם את אותו מנוע2.0  ליטרים 165 כ"ס, עם אותה צריכת דלק (לא מדהימה) וביצועים דומים.

אבל כאשר אנחנו מגיעים לאירוע החשמלי, זה לא כך. צלילה לקטלוג הדגמים של אוטו, ודפדוף אחורה לשנת 2021, השנה בה חל הזינוק המשמעותי בהיצע החשמליות, העלתה נתון מעניין מאוד – כזה הנוגע לליבת האירוע של המכונית החשמלית: הטווח שלה. שמתווסף לפערים האחרים בתחומי מהירות הטעינה, אפשרויות העדכון מהאוויר (OTA) ועוד. ההשוואה בין הטווח של דגמים שהיו פופולריים ב-2021 ובין מקביליהם או ממשיכי דרכם מ-2025 מראה פער משמעותי בנתוני הבסיס של הרכב.

פער הטווחים

פערי הטווחים

 

אחוז שיפור

שיפור בטווח

טווח 2024/5 (דגם חדש או מעודכן)

טווח 2021

דגם

4.20%

14  ק"מ

 349 ק"מ

335  ק"מ

אופל קורסה  E

67.30%

177  ק"מ

 440 ק"מ

263  ק"מ

MG ZS EV

5.40%

 25 ק"מ

 485 ק"מ (דגם מעודכן)

460  ק"מ

ג'ילי גיאומטרי C  

24.80%

101  ק"מ

508  ק"מ (Q8 e-tron 55)

 407 ק"מ

אודי  e-tron 55

16.60%

69  ק"מ

513  ק"מ (גרסת הנעה אחורית)

 440 ק"מ

טסלה מודל 3 SR

23.66%

77  ק"מ

   

ממוצע השיפור בדגמים אלו

בדוגמאות האלו, שהן רק הצצה מייצגת אחת ובהחלט יש גם מקרים אחרים בהם דגמים חדשים לגמרי מציגים פערים גדולים עוד יותר. בעולם הרכב החשמלי, "דור חדש" כבר לא מגיע כל שבע-שמונה שנים, אלא כל שלוש-ארבע. יצרניות מוסיפות סוללות יעילות יותר, מערכות קירור חדשות, או שדרוגים בתוכנה שמגדילים את הטווח בעשרות קילומטרים – והכול בלי להחליף פלטפורמה. זה מייצר פער תדמיתי מתמיד: רכב בן שלוש שנים כבר “נשמע ישן”, גם אם הוא מתפקד נהדר.

 וגם כאשר לא מדובר במהפכות כתוצאה מהחלפת סוללה לבעלת קיבולת גדולה יותר כמו ב-ZS, אלא "רק" שיפור תוכנה כמו בקורסה E שנחשבת כבר לדגם "מבוגר" – השיפור המתמיד הזה יוצר פער שהוא לא רק פער זמן בין המכוניות החדשות למשומשות.

1700308-TESLA Model Y vs Hyundai IONIQ 6 vs BYD SEAL vs ZEEKR 001 vs Smart #1 KIA EV6 vs Skywell ET5 vs ORA 07 vs Volkswagen ID5 vs XPENG P7 2024 - מבחן טווח.01_08_31_03.Still069.jpg

צילום: עזרא רפאל

הסוללה מתמלאת, הערך לא

אם נחזור שוב למכוניות בעלות מנועי הבעירה הפנימית, בעוד אצלן לא חל שום שינוי בנתוני הבסיס של הרכב ומכונית משנת 2021 מסוגלת לעמוד בקו אחד עם מקבילתה או דומה לה מ-2025, במקרה של חשמליות, קצב החידושים גובה מחיר מהלקוחות פעמיים – הן גם הולכות ומתייקרות ברכישה וגם מזדקנות פחות בחן, הופכות לפחות אטרקטיביות במחיר גבוה יחסית והולכות ומאבדות רלוונטיות כמשומשת.

בחזרה לאייפון, מי שמחזיק אייפון בן חמש, יודע שהוא עדיין עובד – אבל פחות שש להניח אותו על השולחן. כך גם עם חשמליות: התחושה שהטכנולוגיה “ברחה קדימה” משפיעה על ערך השוק לא פחות מהשיקולים המסורתיים. אז זהו? לא לקנות חשמליות שנחזור רק למכוניות בעירה פנימית או סוס ועגלה? אז לא, ממש לא. אבל כן צריך להביט למציאות בעיניים ולהבין שכמו ההתפוצצות של כמות החשמליות שעלו על הכביש בשלוש השנים הראשונות שלהן ואז העסק נרגע, גם פה, אנחנו נמצאים בשלבים של התפוצצות של שיפורים טכנולוגיים שילכו ויתמתנו עם השנים, ויכניסו נורמליות גם לתחום החשמליות המשומשות. עד אז, קנו את המכונית שמתאימה לצרכים ולתקציב שלכם, לא לאלו של הרוכש הבא.


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.