לשטוף גם כשקר: למה החורף מסוכן לרכב שלכם

מלח, בוץ וקורוזיה מואצת: הנתונים שמסבירים למה דווקא עכשיו אסור לוותר על שטיפת הרכב

רבים נוטים להזניח את שטיפת הרכב בחורף מתוך הבנה שאין טעם להשקיע בניקיון כשהגשם והבוץ יחזירו את הלכלוך תוך ימים ספורים. אלא שבפועל, עונת החורף נחשבת לאחת התקופות המזיקות ביותר למרכב ולחלקים הנסתרים של הרכב, הרבה מעבר לפגיעה אסתטית בלבד.

במדינות אירופה וצפון אמריקה, שימוש נרחב במלח וחומרים דומים לפיזור שלג וקרח גורם להאצה מוכחת של תהליכי קורוזיה. גם בישראל, שבה לא נעשה שימוש שגרתי במלח כבישים, הצטברות של בוץ רטוב, מים עומדים ולחות ממושכת יוצרת תנאים דומים, בעיקר באזורים הרריים ובצפון הארץ.

שטיפת רכבים

צילום: אילוסטרציה

מחקרים בתחום תחזוקת רכב, מצביעים על כך שרוב נזקי החלודה אינם מתחילים על פני הצבע הגלויים, אלא בתחתית הרכב, בבתי הגלגלים, בצירים ובתעלות ניקוז. חומרים מליחים ולכלוך רטוב נצמדים לאזורים הללו, חודרים לציפוי המגן וממשיכים לפעול גם ימים לאחר הגשם האחרון.

נתונים שנאספו ממכוני בדיקה מראים כי רכבים שאינם נשטפים בחורף סובלים משחיקה גדולה מאוד במערכות המבוססות מתכת, כולל רכיבי בלימה ותושבות, לעיתים כבר לאחר מספר חורפים. ההמלצה המקובלת במקומות עם חורף פעיל היא שטיפה אחת לשבועיים, ובמקרים של נסיעה יומיומית בכבישים רטובים אף בתדירות גבוהה יותר.

מעבר לפגיעה במרכב, רכב מלוכלך הוא גם רכב פחות בטיחותי. פנסים מכוסים בשכבת בוץ או אבק רטוב מאבדים מעוצמת התאורה שלהם, שמשות מוכתמות מגבירות סנוור בגשם, וחיישני רכב ומצלמות עזר עלולים לפעול באופן חלקי או לגרום למערכות ההגנה האוטומטיות לבצע פעולות חירום שלא לצורך. בחורף, שבו ממילא תנאי הראות מורכבים יותר, המשמעות עלולה להיות קריטית.

שטיפת רכבים

צילום: אילוסטרציה

מתי ואיך כן לשטוף בחורף

לא נכנס כרגע לכל החלופות לשטיפה המסורתית (ערכות הקצפה של מותגים למיניהם) כי אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שהרוב המכריע בישראל בוחר במכוני שטיפה מטעמי זמן ונוחות. אי לכך, ההמלצה היא לשטוף בימים קרים אך לא קיצוניים, להעדיף תכניות רחיצה שכוללות ניקוי בתי גלגלים ותחתית הרכב, ולהקפיד על ייבוש אזורים רגישים לאחר השטיפה. כמו כן שימוש בחומרי ניקוי ייעודיים לרכב, ולא בחומרים ביתיים, מפחית את הסיכון לפגיעה בצבע ובאטמים.

לאחר שטיפה, עדיף בסמיכות, מומלץ לשלב גם שכבת הגנה לצבע, כמו ווקס או חומרי איטום ייעודיים, היוצרים מחסום בין מרכב הרכב לבין מים, בוץ וחומרים מליחים. שכבה כזו אינה מחליפה שטיפה סדירה, אך היא מפחיתה את היצמדות הלכלוך, מקלה על ניקוי עתידי ומאטה תהליכי בלאי בצבע ובמתכת.

לאורך זמן, תחזוקה עקבית בעונת החורף משפיעה גם על ערך הרכב: רכבים שמציגים סימני קורוזיה, פגיעות בצבע או שחיקה במרכב נתפסים כבעייתיים יותר בשוק המשומשות, ולעיתים נדרשים לתיקונים יקרים. שטיפה קבועה ושימוש באמצעי הגנה בסיסיים מסייעים לשמור לא רק על המראה, אלא גם על מצבו המכני והכלכלי של הרכב.


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.