סקודה פאבוריט: חזרה זמנית של אייקון מזרח-אירופי בגרסה חשמלית

הקונספט החדש של סקודה מחייה את הפאבוריט – דגם היסטורי מ-1987 – עם פרשנות מודרנית ויחידת הנעה חשמלית. לא מדובר ברכב שייכנס לייצור, אך הוא מסמן כיוון עיצובי חדש עבור היצרנית הצ'כית

במהלך תערוכת עיצוב פנימית, חשפה סקודה קונספט חדש תחת השם Favorit – שם טעון היסטורית, המזוהה עם אחד הדגמים המרכזיים שהובילו את מעבר החברה מהגוש המזרחי אל תוך הכלכלה החופשית בשנות התשעים.

ה-Favorit (פאבוריט בארץ) המקורית הוצגה ב-1987, בתקופה שבה סקודה הייתה עדיין חלק מהתעשייה המתוכננת של צ'כוסלובקיה הקומוניסטית. למרות תנאי הפיתוח המגבילים, הצליחה סקודה לייצר רכב תחרותי יחסית: האצ’בק עם הנעה קדמית ומנוע בנזין בנפח 1.3 ליטר, שהפיק בין  55-68 כ"ס, סיפק רמת שימושיות שנחשבה טובה גם ביחס לדגמים מערביים.

1709505צילום: יצרן

בנוסף לדגם ההאצ'בק יוצרה גם גרסת סטיישן בשם Forman, כן טנדר, ובהמשך הדגם עודכן מספר פעמים עד להפסקת ייצורו ב-1994, אז הוחלף על ידי הפלסיה, למעשה המכונית הראשונה שכבר פותחה בשיתוף פולקסווגן לאחר רכישת סקודה.

הקונספט הנוכחי אינו חידוש טכנולוגי מהותי, אלא תרגיל עיצובי. הוא חלק ממסגרת תכנית העיצוב “Modern Solid” של סקודה, שמטרתה לעצב מחדש את שפת המותג בעידן החשמלי. העיצוב שואב השראה מהחזית האנכית של הדגם המקורי, תוך התאמה למידות של רכבי פנאי מודרניים, ככל הנראה כדי לאפשר שילוב סוללה ברצפת המרכב. לא פורסמו נתונים טכניים על ההנעה או הביצועים – והדגם לא צפוי לעבור לייצור סדרתי.

1709507צילום: יצרן

לדברי המעצב הראשי של הקונספט, לודמיל סלאבוב, מדובר במחווה לעבר: “הפרויקט לא נועד לשחזר את הפאבוריט כפי שהייתה, אלא להציע תרגום עכשווי של עקרונות שהיו חשובים אז – פשטות, שימושיות וגישה הנדסית תכליתית”.

הקונספט מוצג במסגרת פעילות עיצובית פנימית של סקודה, אך הוא משתלב באסטרטגיה רחבה יותר של המותג – מעבר לחשמל מלא, עם שישה דגמים מתוכננים עד 2026. במובן זה, ה-Favorit של 2025 לא נחשבת לציון דרך מהותי, אלא מהווה נקודת חיבור סימבולית בין הפרק הסובייטי לבין הקו הנוכחי של תעשיית הרכב. 

1709503צילום: יצרן

לאן?

הפאבוריט החשמלית לא תעלה על הכביש נכון לשעה זו, אך היא מדגישה את מקומה של סקודה בצומת שבין השפעות מזרח-אירופיות לעתיד טכנולוגי מערבי כפי שאנו מכירים אותו היום באמצעות דגמים כמו אלרוק למשל. זהו, לדברם, תהליך שהחברה ממשיכה לחקור באמצעות חטיבת העיצוב המרכזית לקראת 2030.  

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.