יצרנית כלי הרכב האמריקנית ג'יפ
חשפה את הדור החדש של קומפאס רק בחודש מאי האחרון, וכבר כעת היא מוסיפה להיצע גרסה מוקשחת ובעלת יכולות שטח משופרות – בכל זאת, מדובר בג'יפ לא?
לפני שנצלול למה שחדש בגרסה המכונה 4xe נזכיר כי דור זה של
ג'יפ קומפאס (שלישי* הוא הראשון של היצרנית לעשות שימוש בפלטפורמת STLA-מדיום החדשה של 'סטלנטיס'. הפלטפורמה החדשה מאפשרת ליצרנית לשלב את הטכנולוגיות העדכניות של הקבוצה והיא תוכננה מראש כדי להתאים למגוון יחידות הנעה מסוגים שונים: מהיברידי-מתון, דרך מערך היברידי-נטען ועד לגרסה כל חשמלית.
צילום: ג׳יפ
עכשיו הוא יורד לשטח
כאמור, עם חשיפת הדגם התמקדה ג'יפ בקפיצת המדרגה שעשה הקומפאס ביחס לדור היוצא – במופע החיצוני, בסביבת הנהג ובטכנולוגיות השונות. כעת, עם הצגת גרסת 4xe החדשה, בג'יפ מנסים להחזיר את הפוקוס למה שעשה את ג'יפ ליצרנית שהיא – השטח. גרסה זו מיועדת להתמודד מול מגוון הולך ומתרחב של מתחרים אשר מוצעים גם בגרסה מוכוונת שטח כמו טויוטה ראב 4 אדוונצ'ר או סובארו פורסטר וולידרנס.
נציין כעת כי לאור רשימת השינויים שדווחו מדובר יותר בגרסה המיועדת לשבילים קלים או מדינות בעלות תנאי דרך "מאתגרים" שכן השינויים רבים אך לא גדולים. בהמשך לכך, לפחות לפי תמונות היח"צ, גם הצמיגים לא מציגים פרופיל שטח אגרסיבי וייעודי (מישלן קרוס קליימט 2). אולי גרסת 'טריילהוק' קשוחה יותר צפויה בעתיד.
צילום: ג׳יפ
השינויים עצמם כוללים, כמובן, הגבהת מרכב צנועה של 10 מ"מ בלבד. בג'יפ לא ציינו את מידות הצמיגים למעט גודל החישוק (19 אינץ'), ויכול להיות שאלה תרמו להגבהה קלה נוספת לצד מבנה פגושים שונה שנראה כי תרם גם אולם בג'יפ לא ציינו זאת במפורש. התוצאה היא זווית גישה נאה לסגמנט של 27 מעלות, זווית גחון של 16 מעלות וזווית נטישה של 31 מעלות. בזאת הסתיימו השינויים המכאניים עליהם דיווחה היצרנית.
חיצונית זוכה הדגם למופע שטח מובחן יותר, בעיקר בזכות הפגושים האגרסיביים יותר למראה מלפנים ומאחור. בנוסף ישנם גם ווי עיגון וגרירה, סבכה שונה, מכסה מנוע מושחר להפחתת סינוור, שלל עיטורים באדום "קשוח" וחישוקים בעיצוב ייחודי הכוללים גם איור של וויליס המקורי.
צילום: ג׳יפ
עיקר השינויים, כך נראה, נעשו בסביבת הנהג אשר זוכה לדיפונים מסוג שונה בצבע חום-קאמל, ריפודים שונים למושבים, שילוב עיטורים אדומים בדומה לאלה של ובורר מצבי נהיגה עדכני. עוד מדווחים בג'יפ כי הדיפונים והריפודים עצמם עמידים וקלים יותר לניקוי מאלה של קומפאס "רגיל". בנוסף, גב המושבים מאחור עשוי מחומר עמיד לשריטות לטובת אותם בעלי חיות מחמד או כאלה המתכוונים להוביל ציוד ספורט ומחנאות מאחור.
בג'יפ לא פירטו על יחידות ההנעה של גרסה זו, אולם מהשם ניתן להבין כי מדובר בגרסה מחושמלת ברמה כזו או אחרת. נזכיר כי בשלב זה כל גרסאות ההנעה הכפולות של דגמים המבוססים על פלטפרומה זו – אופל גרנדלנד, סיטרואן C5 איירקרוס או פיג'ו 3008, למשל – מניעות את גלגליהן האחוריים באמצעות מנוע חשמלי ולא הנעה ישירה של מנוע הבעירה הפנימי. מכאן שככל הנראה ה-4xe יצויד במערכת הנעה היברידית-נטענת או בהנעה כל חשמלית.
צילום: ג׳יפ