ג'יפ קומפאס 2024 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד
-
רקע כללי
הדור השני של ג'יפ קומפאס הוצג באמצע 2016 והגיע אלינו דרך היבוא המקביל ביולי 2017 וביבוא רשמי ביוני 2018. בשנים הראשונות, הדגם נמכר ללא שינוי, כשעדכון ראשון לדגם התרחש ב-2020 עם החלפת יחידת הכוח ששירתה את הדגם עד אותו זמן, והצטרפות – לראשונה – של גרסאות היברידיות נטענות. במרץ 2022 התרחש עדכון שני, כשהדגם הגיע לאחר מתיחת פנים. השנה לא חל שינוי בדגם.
קומפאס חולק אותה פלטפורמה 'קטנה-רחבה 4x4' ומקורה נמתח עד ימי השת"פ של פיאט עם אופל. כיום הוא משרת את ג'יפ רנגייד, ואלפא רומיאו טונאלה.
היצע יחידת הכוח כולל מנוע טורבו-בנזין 1.3 ליטר, 150 כ"ס שמשודך לתיבה אוטומטית עם 6 הילוכים וההנעה קדמית. ויש גם גרסה היברידית נטענת שמשלבת את אותו מנוע 1.3 בנזין אבל בהספק של 180 כ"ס, ובתוספת של מנוע חשמלי המייצר 60 כ"ס. מנוע הבנזין משודך לתיבה אוטומטית בעלת 6 הילוכים ומניע רק את הגלגלים הקדמיים. המנוע החשמלי מניע רק את האחוריים וביחד יש הנעה כפולה והספק משולב של 240 כ"ס.
סוללת 11.4 קוט"ש מציעות טווח חשמלי רשמי של 48 ק"מ. מערך הסוללות הביא להקטנת תא המטען ב-18 ליטרים ל-350 ליטרים.
יש שלוש רמות גימור שאת פירוט תכולתן ניתן לראות בדף דגם של שנת 2022.
-
עיצוב ונוכחות
עיצוב הוא הקלף החזק ביותר של הקומפאס. החזית כוחנית ושרירית, בתי הגלגלים בולטים, הגחון גבוה מהקרקע. כל מה שצריך כדי ליצור את האופי הנכון.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג דומה בעיקרה לקו העיצובי הנוכחי של ג'יפ. היא נאה, עטופה בחומרים רכים ואיכות ההרכבה טובה. הנדסת האנוש טובה ברובה.
תנוחת נהיגה מאוד גבוהה (כנדרש), המושב נאה ונוח לישיבה. מאחור מרווחי הראש והרגליים טובים למדי, ולרשות הנוסעים שם פתחי אוורור. לתא המטען נפח סביר (438 ליטר).
 
-
מנוע וביצועים
נבחן רק מנוע ה-1.3 ליטר 150 כ"ס. התגובה ללחיצת מצערת אינה חדה. זה מקשה על תמרונים איטיים כמו בחניה או פקק וגם בנסיעת שבילים. גם התיבה אינה זריזה בהחלפת הילוכים וזה מוביל לכך שהאצות הביניים אינן זריזות.
-
נוחות והתנהגות
כיול המתלים נוקשה ונוחות הנסיעה בינונית. במיוחד במהירות איטית ובמעבר על שיבושים קטנים ובינוניים. המצב משתפר עם העלייה במהירות אבל אז מגלים שחסר ריסון והרכב נע מדי על גלי כביש, ושרעשי הכביש והרוח בולטים.
גם בנסיעת שבילים נוחות הנסיעה בינונית. עם בורות גדולים קומפאס התמודד טוב יותר וגם הפגין חוסן מבני.
בעיר מגלים כי קוטר הסיבוב (11.4 מ') מעט גדול לרכב בממדים כאלה. מחוץ לעיר - שהכיול הקשיח עוזר לקומפס להציע יכולות דינמיות גבוהות.
 
-
תמורה למחיר
קומפאס נתוני פתיחה טובים. הוא נראה מיוחד, סביבת הנהג עשויה היטב והיכולת הדינמית שלו טובה. מנגד, התנהלות חטיבת הכוח אינה רהוטה, נוחות הנסיעה בינוניות והוא אינו מצטיין בשבילים. המחיר יחסית יקר ביחס למוצע כך שהתמורה בינונית-טובה.
-
בטיחות
ארגון EURONCAP בחן את קומפאס עם תחילת שיווקו ב-2017 והעניק לו ציון של 5 כוכבי בטיחות. מבין אבזור הבטיחות נציין: בלימה אוטונומית, ותיקון סטייה מנתיב. במהדורת '80 שנים לג'יפ' נוספה בקרת שיוט אדפטיבית. הגרסה ההיברידית נטענת מוסיפה גם ניטור שטחים מתים.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק טובה עם 11.1 ק"מ/ל' בתוואי המבחן המאומץ, ו-14.1 ק"מ/ל' בנהיגה רגועה.
 
-
מה חדש בג'יפ קומפאס 2024
אין שינויים במפרט בשנת הדגם 2024.
-
סיכום
מנסה למצב את עצמו בין מותגי היוקרה.