יורו NCAP 2026 – החמרה בפרוטוקול מבחן הבטיחות
השינוי המשמעותי ביותר מ-2009 והשני החשוב מאז תחילת המבחנים, מחמיר את המדדים בכלי הרכב הנבחנים במבחן הבטיחות האירופאי, מוסיף דרישות. וגם: התייחסות להנדסת אנוש, התרעות-יתר
יורו NCAP, הארגון האירופאי המקיים מבחני בטיחות מאז 1997, הכריז על פרוטוקול בחינה חדש לכלי הרכב שהוא בוחן. זה השינוי המשמעותי השני מאז יצא הארגון לדרכו; בתחילה המבחנים כללו רק עמידה בריסוק הרכב, וב-2009 נוספו דרישות נוספות המתייחסות להגנה על הולכי רגל ולמערכות בטיחות. מאז ועד היום הדרישות הוחמרו הן בפרוטוקול מבחני הריסוק עצמם, הן בסעיפים החדשים ושינויים נעשו כל מספר שנים.
עקרונות
בנוסף למבחנים כפי שהם נערכים היום, יבדוק הארגון את יעילות מערכות הבטיחות לפני תאונה – דבר הנעשה בחלקו במבחני בטיחות לרכב מסחרי ולרכב כבד בשנים האחרונות – יוסיף התייחסות לחריצות-יתר של מערכות בטיחות המטרידות נהגים, יבדוק יעילות מערכות לאחר תאונה (גם זה נבדק במבחני המסחריות והמשאיות).
הבסיס לחלוקה (מיד) הוא לפי המטריצה של האדון (Haddon Matrix) – פותחה בשנות השבעים על-ידי ד"ר וויליאם האדון, מי שהיה מנהל הארגון שהוא כיום NHTSA – ועיקרה שלושה חלקים: לפני התאונה (מניעה), במהלכה (הגנה) ואחריה (שליטה במצב), כאשר כל אחד מאלה מתייחס לגורם האנושי, לרכב ולמערכותיו, לסביבה המיידית.
לפני תאונה
מבחני הבטיחות של יורו NCAP יכללו מבחנים למערכות האקטיביות ולמידת יעילותן. בנוסף ייבחנו התרעות שווא, דבר המביא לכך שנהגים אינם מתייחסים למערכות אלה ו/מנתקים אותן. באופן כזה, מערכות הפועלות נכון יזכו את הרכב בנקודות – ולא פחות חשוב: אלה שכושלות בכך יביאו להפחתת נקודות. בהקשר זה, מערכות המנטרות תמרורי מהירות ייבחנו לפי מקור הייחוס שלהם בכביש, עניין המוכר כאשר הן קוראות תמרורים מגבילים הנמצאים צמוד לדרך בה נוהגים אבל אינם מתייחסים אליה.
בין המערכות, ומעבר לאלה המוכרות, גם ניטור הנהג ומצבו (אלכוהול וסמים, מצב רפואי) גם כאלה המסוגלות במצב של אובדן שליטה של הנהג להביא את הרכב לעצירה מלאה בשולי הדרך אגב ניהוג אוטונומי מלא.
ולא רק אופי הפעולה של המערכות. יורו NCAP יוצא נגד הסידור המוכר של טסלה ושל היצרנים הסיניים המאפשר שליטה במערכות הבטיחות ובמערכות אחרות רק דרך המסך המרכזי. ניקוד יינתן על פקדים של ממש.
כבר כיום מציעים מספר יצרנים דגמים עם מערכות בטיחות המיועדות למנוע תאונה באמצעות חמיקה ממכשול – תפעול ההגה והבלמים לפי התרחיש בפועל – ואלה ייכנסו לפרוטוקול הבחינה של הרכב. אלה אמורות להתייחס גם למשתמשי דרך פגיעים במיוחד בעיר, כמו רכב דו-גלגלי לא מרושין, הולכי רגל.
במהלך התאונה
בכל הקשור למבחני הריסוק עצמם, שמטרתם בעיקר לדרג את יכולת הרכב לשמור על הנוסעים בפנים, גם לשמור על בטיחותם של הולכי רגל, אנשי יורו NCAP מציינים כי מגוון הממדים והסוגים של הבובות יגדל משמעותית; בארה"ב, אגב, טראמפ הוביל מהלך שבו ייבחנו בובות המדמות גם נשים במבחני הריסוק הנערכים שם.
ייערכו שינויים בניקוד המתייחס לתאונות צד לאחר תאונה – מכיוון שאחרי האירוע הראשון והעיקרי, הרכב מוטח הלאה, יכול להיפגע שוב – וגם בהגנה על הולכי רגל, תחום שהוא משמעותי בעיקר ברכבי פנאי, טנדרים, מסחריות וכיו"ב כלי רכב עם חזית גבוהה ו/או ניצבת.
אחרי תאונה
בשנים האחרונות הושם דגש רב בהתייחסות למצב אחרי התאונה, כולל בלימה עצמאית, גם במערכות לאזעקת עזרה לכוחות ההצלה: טיפול רפואי, משטרה, כיבוי אש; התקן האירופאי פורסם, ומערכות אלה נבדקות כאמור כבר כיום (כולן קיבלו 80% עד כה). הפרוטוקול החדש של יורו NCAP מתייחס לא רק לקריאת עזרה אלא גם לצורך במסירת מידע על מספר הנוסעים ברכב.
במסגרת ניקוד העונשין, ידיות בתפעול חשמלי המוטמעות בדלתות שלא יאפשרו פתיחת הדלת לאחר תאונה יביאו להפחתת ניקוד. עוד ביחס לרכב עכשווי, התרעה על אפשרות התלקחות של סוללות ברכב מחושמל ומערכות הגנה על סוללות יביאו לניקוד נוסף.
כאן יצוין כי בסין הוכרז תקן מחייב לסוללות שאינן מתלקחות או מתפוצצות, החל משנה זו הוא נכנס לפועל וסוללות חדשות חייבות לעמוד בו; בהתייחסות של יורו NCAP לרכב חשמלי אין לכך ביטוי.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה