מה באמת מקצר טווח ברכב חשמלי – חום או מהירות?

מחקר חדש משווה בין השפעת מזג האוויר הקיצי לבין נהיגה מהירה ומגלה איזה מהם גורם לאובדן טווח משמעותי יותר

מחקר חדש שבוצע בארצות הברית ובאירופה ניסה לקבוע האם חום קיצוני או נסיעה מהירה משפיעים יותר על הטווח של רכבים חשמליים. הנתונים נותחו על בסיס אלפי רכבים מדגמים שונים, בתנאי מזג אוויר ונסיעה מגוונים.

החוקרים מצאו שטמפרטורות גבוהות אינן מקצרות בצורה דרמטית את הטווח. גם בימים חמים במיוחד של מעל 30 מעלות צלזיוס, הירידה בטווח עומדת על 2–5 אחוזים בלבד. זאת בזכות מערכות ניהול תרמי מתקדמות שמקררות את הסוללות ושומרות על טווח טמפרטורה אופטימלי. בטמפרטורות מתונות של כ‑20 מעלות מושג הטווח הטוב ביותר, משום שאין צורך כמעט בחימום או קירור של הסוללה ותא הנוסעים.

השפעת השימוש במיזוג האוויר בימי הקיץ קיימת אך אינה גדולה. הפעלה מוקדמת של המיזוג בזמן שהרכב עדיין מחובר לעמדת הטעינה מאפשרת כניסה לרכב ממוזג מבלי לפגוע בטווח הנסיעה. כך נחסכת אנרגיה בזמן הנהיגה, והפגיעה בטווח נשארת מינימלית.

לעומת זאת, נסיעה במהירות גבוהה בכבישים מהירים גורמת לפגיעה משמעותית יותר ביעילות. עם עליית המהירות גדלה ההתנגדות האווירודינמית של הרכב, דבר שמעלה בצורה חדה את צריכת האנרגיה. במחקר נמצא כי נהיגה מהירה עלולה לקצר את הטווח בעשרות אחוזים לעומת נסיעה במהירות מתונה, אפילו בתנאי מזג אוויר נוחים.

הנתונים מראים שבנסיעה עירונית איטית, גם בפקקי תנועה ובחום גבוה, הצריכה נמוכה בהרבה מאשר בנסיעה ארוכה ומהירה בכביש מהיר. בפקקים, למשל, הרכב צורך בעיקר אנרגיה לקירור תא הנוסעים, בעוד שהנסיעה עצמה כמעט לא דורשת אנרגיה בשל המהירויות הנמוכות.

המסקנה של החוקרים היא שטמפרטורות גבוהות משפיעות במידה מועטה בלבד על טווח הנסיעה של רכבים חשמליים, בעיקר הודות לטכנולוגיות הקירור של הסוללות. נהיגה מהירה היא הגורם המרכזי לקיצור הטווח, ולכן מי שמעוניין למקסם את המרחק בין טעינות צריך לשמור על מהירות מתונה ולנצל את אפשרות הקירור המוקדם בזמן טעינה.

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.