כאשר אודי הציגה את e טרון הראשון ב-2018, היא היתה אחת הראשונות לייצר רכב חשמלי גדול, ומחלוצות הקרוסאוברים היוקרתיים החשמליים. אבל בעוד המתחרים מיהרו לסגור פערים טכנולוגיים ולמלא את אולמות התצוגה שלהם במיני דגמים חשמליים, אודי (ויחד עם בעלת הבית פולקסווגן) נראה שלקחה צעד לאחור ושקעה בתרדמת. היה לכך ביטוי במיעוט הדגמים, בהספקים הנמוכים ביחס, בטווח הלא גדול, בקיצור אודי הציגה טכנולוגיה סבירה ולא יותר – שפע הדגמים של המתחרים, הנתונים והבסיס החשמלי שלהם הדגישו זאת עוד יותר.

ההתעוררות התרחשה במרץ 2024 עם חשיפת אודי Q6 e-טרון שציין את המעבר לפלטפורמה החשמלית החדשה (PPE) שפותחה עם פורשה ועיקרה מתח מערכת של 800 וולט ושפת עיצוב חדשה.

כעת מגיע שלב נוסף בהתפקחות כשאודי מציגה בתקופה קצרה כמה דגמים חשמליים ומחושמלים כמעט ביחד וביניהם גם המכונית הזאת – גרסת קופה ל-Q6 שכצפוי בשפת אודי זוכה לכינוי ספורטבק.

ההבדלים בין Q6 הרגיל לבין זה בתצורת פנאי-קופה מוצאים ביטוי כמובן בעיצוב מאחורי, קצת גם במרחב הפנימי, גם בשינוי המתלה הקדמי כדי לאפשר ניהוג דינמי יותר. כל אלה מגיעים בתוספת מחיר של 20,000 שקלים, ונתייחס לכך בסיום.

1710093צילום: יצרן

עיצוב, נראות

ייאמר לזכות אודי שאנשיה אינם נגררים אחרי מופעי העיצוב המצהירים "אני חשמלי". אם כבר להיפך. החזית, הפרופיל, הירכתיים, הכל מדבר בשפה של אודי, משרבט את ה-DNA המוכר והסולידי שרק זז קליק אחד קדימה. לפי אודי, הלקוחות שלה לא בהכרח מחפשים אותה זעקה בוטה, ומעדיפים לשמר את הקו המוכר המדבר אליהם בשפה מוכרת וגורם להם להרגיש בבית.

אודי Q6 ספורטבק לא שונה בהקשר הזה, וגם אם מקלפים מעליו את סמלי המותג והכיתובים עדיין מזהים מייד מול איזה רכב עומדים. אבל זו גרסת קופה ל-Q6 הרגיל, וביחס אליו לזו בעיקר קו גג מקומר יותר מבסיס השמשה הקדמית לשיפוע גדול יותר מקורה B ועד קצה תא המטען. וכדי להוסיף ליטוף נוסטלגי-ספורטיבי למראה האתלטי, אנשי אודי מספרים שההשראה לחלק האחורי המשתפל גם מתחת לספויילר האינטגרלי הגיעה מ-TT המקורית.

סביבת נהג, נוסעים

סביבת הנהג בספורטבק זהה לזו של Q6 e-טרון "הרגיל", גם לאלה שבשאר דגמי אודי הנוכחיים. וזו מאופיינת בשלושה צגים – לוח מחוונים מוקרן ("11.9), מסך מרכזי קעור ("14.5) – שניים אלה במסגרת אחת –  צג מול הנוסע ("10.9), ולוח פיקוד נוסף על דלת הנהג. בחלק מרמות האבזור גם תצוגה עילית מתקדמת המדמה מסך "88 על השמשה הקדמית, שיכולה להקרין נתוני מהירות, ניווט ועוד במציאות רבודה.

1710090צילום: יצרן

המראה מכובד, משלב תצוגות קלסיות שאינן מאוד צבעוניות לצד תאורת אווירה "שמנגנת" בהתאם לאיתות ונראית נהדר. בקונסולה המרכזית פקדים שונים המשמשים כקיצורי דרך לתפריטים השונים במולטימדיה, אבל לא הכל נוח וחלק מהפונקציות דורשות יותר מדי לחיצות. בנוסף, גם לחצני המגע שעל גלגל ההגה יכולים לבלבל, ואני לא סגור ביחס לדעתי על פנל השליטה שנמצא על דלת הנהג המשלב עוד פקדים ועוד אפשרויות. כל זה לא הופך את התפעול לגרוע, אלא רק לכזה שדורש יותר מדי תשומת לב לפעולות פשוטות, וזה פחות מתאים ליצרן יוקרה כמו אודי. כך אגב גם חלק מהחומרים בסביבת הנהג – נעימים וידידותיים לסביבה, אבל לא תמיד ברמה הצפויה מרכב שכזה.

הממדים גדולים, נתוני בסיס הגלגלים והאורך זהים לאלה של Q6 "הרגיל", 288.9 ס"מ ו-477 ס"מ בהתאמה. הרוחב צר ב-2.5 ס"מ ועומד על כ-194 ס"מ והגובה נמוך ב-3.7 ס"מ כשהגג נחתם בכ-161 ס"מ. אלה שינויים ממש קטנים ביחס ל-Q6 "הרגיל" ובמספרים גדולים שכאלה אין להם כמעט השפעה על חלל הנוסעים שמציע מקום בשפע לכל אחד ובכל כיוון.

כל המושבים נוחים ונאים, במיוחד בגרסת SQ6 המשלבת בריפוד גם אלקנטרה, ומלפנים קל לקבל תנוחת נהיגה טובה.

לתצורת הקופה השפעה מינימלית גם על תא המטען, שעם 511 ליטר (פחות 15 ליטר ביחס ל-Q6 הרגיל), עדיין מציע נפח גדול מאוד. יש ווי עיגוני גם ווי תלייה, רשתות ותאים בצדדים, אבל אין גלגל חליפי. למי שזקוק למקום נוסף ימצא תא מטען קדמי בנפח 64 ליטר.

1710094צילום: יצרן

מנוע, ביצועים
Q6 e-טרון ספורטבק מוצע עם שלוש מערכות הנעה לבחירה. אחורית עם 306 כ"ס, כפולה עם 387 כ"ס וגרסת SQ6 שיש לה 490 כ"ס בשוטף ו-517 כ"ס בדחף (בוסט) לזמן קצר ומומנט של 49.4 קג"מ. במסגרת ההשקה נהגנו רק בגרסת SQ6 שיש לה נתוני ביצועים מרשימים: 4.3 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 230 קמ"ש.

במצב Launch (שיגור) הזינוק ברוטאלי ממש, בכל המצבים תאוצות הביניים מיידיות ומה שבעיקר מרשים הוא הקלות בה נצברת המהירות כאשר עוברים את רף 100 הקמ"ש. מרשים ויעיל מאוד באוטובן הגרמני, פחות כמעט לכל מקום אחר בעולם.

יש גם אפשרות בחירה בין שתי סוללות: 83 קוט"ש (בגרסה החלשה ביותר) לטווח 545 ק"מ, וסוללת 100 קוט"ש בגרסת SQ6 (ובאחרות) מספיקה לטווח של 593 ק"מ. בגרסאות הבכירות הספק הטעינה המהירה הוא 270 קילוואט בשאר 260 קילוואט, כך ש-10 דקות טעינה יוסיפו לטווח כ-265 קילומטרים, מ-10% ל-80% יימשך 21 דקות. לא ניתן לבדוק את צריכת החשמל וזמני הטעינה במסגרת המצומצמת של ההשקה ונדווח על כך כשנבחן את המכונית על כבישי ישראל. בינתיים נציין ש-Q6 ספורטבק, כמו גם Q6 "הרגיל" מציע אפשרות טעינה משני צדי וזאת בשונה כמעט מכל יצרן רכב אחר.

1710089צילום: יצרן

נוחות, התנהגות

Q6 e-טרון ספורטבק מצויד במתלי אוויר אדפטיביים שהם בגדר אפשרות בתשלום בגרסאות הכניסה, תקניות בבבכירות. המתלים גם מאפשרים מרווח גחון משתנה עם הנמכה של 20 מ"מ או הגבהה של 45 מ"מ. גרסת SQ6 שמכוונת יותר לפן הדינמי מציעה מתלי אוויר נוקשים יותר עם מוטות מייצבים עבים וכיול שונה להגה למערכת העברת הכוח, וזו מתעדפת את המנוע האחורי על פני הקדמי.

במהירות איטית גם מתלי האוויר מתקשים להתמודד עם תוואי שטח רעוע בשל שילוב של נוקשות בסיסית הקיימת ב-SQ6 הספורטיבי, ופרופיל נמוך של הצמיגים, 285/40-21 מאחור, 255/45/21 מלפנים. אבל בתוואי אחר איכות הנסיעה נעימה והרכב נוח ושקט. כך שאם חיפשתם פרמיום – הגעתם ליעד.

בכל הקשור ליכולת דינמית SQ6 פשוט מבריק עם ריסון מרכב משופר, הידוק קווים כנדרש, ואחיזת צמיגים גבוהה ובאופן כללי תחושת גדולה מאוד של ביטחון.

1710091צילום: יצרן

סיכום תמורה

אודי Q6 e-טרון אולי יכול להיראות כילד הסנדוויץ' בין Q4 e-טרון ל-Q8 e-טרון, אבל הוא מתקדם משניהם – מבוסס על פלטפורמה חדשה ועכשווית, יש לו יחידות כוח שונות ויעילות יותר, היכולת הדינמית שלו טובה יותר וגם נראה מודרני וחדשני מהם. בממדים הוא קרוב יותר ל-Q8 מאשר ל-Q4,  כך שאולי הוא גם יכול להוות תחליף למי שמחפש להתקדם בתוך שורות אודי.

כעת מצטרף אליו Q6 e-טרון בגרסת ספורטבק הכולל את כל היתרונות האלה ואורז הכל בעטיפת קופה נחשקת יותר. לטענת אודי תצורה זו תתפוס 30% מנפח המכירות של הדגם, ובשווקים אחדים לגרסת ספורטבק יהיה נפתח שוק גדול יותר.

שיווק אודי Q6 e-טרון קופה החל כעת, ומחירו נע בין 522,000 שקלים עד ל-707,000 שקלים עבור SQ6 הספורטיבי, כאמור, 20,000 שקלים יותר מאשר מחיר Q6 הרגיל. בהשוואה, זה אינו פער גדול בשביל מי שרוצה עיצוב שונה ברכב פנאי שכזה.

עם זאת ובנוסף לדגם זה, הן לגרסה זו אין בשלב זה מתחרים ישירים. ב.מ.וו iX3 הוא מהדור הישן ובקרוב יוצג יורש; ייצור מרצדס EQC הופסק, ומחליף טרם הוצג; הופסק זמנית השיווק של ג'נסיס GV70e; ניו EL6 לא מצליח להוות תחליף; פורשה מקאן EV שמתבסס על אותה פלטפורמה יקר עוד יותר, כך שלמעשה בשלב זה ישנו רק קאדילק אופטיק, דגם שאינו מוכר כאן ושיווקו מתחיל בימים אלה ממש.

זה הופך את משבצת הפנאי-פרמיום-חשמלי בקטגוריה זו לכמעט ריקה ממתחרים. וכאשר המגרש פרוץ, אודי יכולה להיכנס אליו מחדש ולהתמקם בפסגת הפודיום הממוקמת במרכזו ובו כיכבה בתחילת דרכה החשמלית.

1710092צילום: יצרן
 
 

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.