אורה 5 – השקה בסין

אחרי תקופה שקטה מותג אורה מציג דגם חדש שאמור לאפשר לו להיות יותר משמעותי בשוק הישראלי. יצאנו לסין כדי לפגוש בדגם החדש על שלוש הגרסאות שלו

יצרן הרכב הסיני גרייט וול מוטור (GWM, ר"ת של Great Wall Motor), למרות שאינו חדש בישראל, אינו ממש מוכר כאן, ולכן גודלו והוותק שלו אינם ידועים פה. 

אלא שיצרן זה, שנוסד ב-1984 הוא מהוותיקים בתעשיית הרכב בכלל, בבעלות פרטית בפרט – והוא בין עשרת הגדולים בסין, עם ייצור של 1.23 מכוניות ב-2024. גרייט וול היה היצרן השני שהגיע לישראל, וב-2011 נחת כאן הטנדר סטיד, הצטרפה אליו סופרמיני והייתה הבטחה להביא דגם פנאי של מותג אחר, האבאל (Haval) שהוא נפוץ מאוד בסין. 

כיום יש לגרייט וול שמונה מותגים, כולל זה של עצמו, ביניהם כאלה של טנדרים, רכבי שטח וגם רכב כבד.  

אורה חוזרת 

יותר מעשור אחרי גרייטוול נמצאת במקום אחר. בארץ מותגיה אמנם לא הפכו למה שיבואני הרכב מכנים "בוננזה"; המותג וואי (Wey) הגיע והלך, ואילו אורה נחת בתחילת 2023 עם תפריט הפוך ממה שהורגלנו לקבל מסין: מחיר יקר יחסית, ממדים קטנים יחסית, עיצוב שונה באופן מוחלט מההופעה הגנרית של דגמי סין. 

בינתיים מותג אורה מצדו ממשיך להתקדם: רצפה חדשה, דגמים נוספים, מערכות הנעה מעבר לחשמל. כדי להתוודע לאלה יצאנו לבאודינג (Baoding) הקפואה, 150 ק"מ דרומית-מערבית מבייג'ינג. בדרך קיבלנו שיעור על גודל היצרן, מותגיו הרבים ודגמים נוספים שעשויים ממנו אלינו, ועל כך בכתבה נפרדת שתפורסם בקרוב.

WHJ01223.jpg

צילום: יצרן

כאמור הסיבה למסיבה היא מותג אורה והדגם החדש שלו המושק כעת ונקרא בשם המקורי '5'; בשלב זה הוא מכונה בחלק מהמפרטים בשם קוד 'EC15' עם סיומות שונות. הדגם החדש מבוסס על פלטפורמה חדשה – וזו מציינת שינוי כיוון בדרכו של המותג; אורה, שהוקם ב-2018, פנה אז לייצור רכב חשמלי בלבד, ואילו זו החדשה תהווה בסיס לדגמים שיש להם גם יחידות הנעה מבוססות מנועי בעירה פנימית. 

על אותה רצפה מתמקם רכב הפנאי המסומל בשלב זה 'EC15S', גם האצ'בק חמש דלתות הדומה לו בממדיה למעט הגובה, גם גרסת סדאן, גם מהדורה ספורטיבית ואפילו גם סטיישן. זו הגיע משום מה לתצוגה הסטטית של רכב הפנאי ובשלב זה נחשבת סודית; אסור היה לצלם אותה באופן ישיר אם כי הייתה ברקע. בשווקים מחוץ לאירופה, כמו דרום אמריקה, בסיס זה ישמש גם טנדר ספורטיבי וגם מיניוואן. כל הדגמים יאופיינו בפנים החברותיות של אורה. רוב הגרסאות טרם הוצגו רשמית, למרות שעל חלקן אנחנו מקבלים יותר פרטים. 

20251124_093300-min.jpg

צילום: אלי שאולי

מתחילים במראה 

כאשר אנחנו פוגשים באורה 5 לראשונה על גג קניון בבאודינג, אפשר להתבלבל ולחשוב כי מדובר בדגם 03 המוכר או בגרסה מחודשת שלו. אנשי אורה המשיכו בקו הייחודי המציין את דגמיה ושמרו על פרופורציות האופייניות לדגם המוכר. 

אלא שהרכב החדש גדול יותר: אורך בסיס הגלגלים 272 ס"מ וזה של המרכב 447 ס"מ, רוחבו 183 ס"מ וגובהו 164 ס"מ – הרוחב כמעט זהה, השאר לא: ב-03 המוכר כאן 265 ס"מ, 424 ס"מ, 160 ס"מ. על הגג הוא מצניע את ממדיו, אך באולם התצוגה בקניון וליד 03 פערי הממדים בולטים והקרבה העיצובית מודגשת אף היא.   

"רצינו לשמור על מה שמאפיין את המותג ולהציג עיצוב משופר, כמו שמקובל במותגים אירופאים", אומר אנדרו דיסן, האחראי על העיצוב. וכך, ההופעה הידידותית והחמימה וההפך מאגרסיבית מאפיינת את העיצוב. החזית עדיין מזכירה דגמי פורשה ופולקסווגן, אולי אפילו קרובה יותר ל-911 מפעם. 

מאחור, עיקר יחידות התאורה ממוקמות מאחורי השמשה ולא על חלקי מרכב חיצוניים, והוא כה דומה לזה לחלק האחורי ב-03 עד כי הדרך היחידה להבדיל ביניהם היא בהיכרות עם מיקום פנס הבלימה בתוך הספוילר; ב-03 הוא מופנה כלפי מטה (ואורו הפריע כאשר מביטים במראה) ואילו ב-5 הוא מופנה לאחור.

עם זאת ולמרות הדמיון המראה יותר 'בוגר', פרי עבודתו של דיסן, הנמצא באורה שלוש שנים האחרונות (ראיון עמו בהמשך). 

אורה 5: המפרט

אורה 5 אמור להגיע לישראל בשלוש גרסאות: חשמלית, היברידית, בנזין. לגרסה החשמלית, שבזמן הביקור היא היחידה שנחשפה רשמית, תפוקה של 204 כ"ס ו-29.6 קג"מ, משך ההאצה ל-100 קמ"ש 8 שניות והמהירות המרבית 170 קמ"ש. לארץ תגיע הגרסה המצוידת בסוללה של 58.3 קוט"ש ולזו טווח מוצהר של 460 ק"מ. המערך החשמלי קטן ב-30% וקל ב-15% מאשר בדגמים קודמים. לפי אנשי אורה, המתחרים הישירים הם BYD אטו 2, יונדאי קונה, קיה EV3. 

לגרסת הבעירה הפנימית מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר המייצר 160 כ"ס ו-28.1 קג"מ. התיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים, ההנעה קדמית, משך ההאצה ל-100 קמ"ש 9.3 שניות והמהירות המרבית 200 קמ"ש. גרסה זו תתחרה ביונדאי קונה, פיג'ו 2008, צ'רי FX. 

לגרסה ההיברידית אותו מנוע טורבו-בנזין ויחד עם המנוע החשמלי התפוקה המשולבת היא 220 כ"ס ו-48.6 קג"מ. התיבה האוטומטית ייעודית להנעה כזאת (DHT) ויש לה 2 הילוכים. משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא הטוב ביותר, 7.7 שניות, והמהירות המרבית 185 קמ"ש. לפי אורה, מתחרה אחד הוא MG SZ ואנחנו נוסיף גם את צ'רי FX. חלק מנתוני המפרט אינם סופיים, ורק במהלך הביקור קיבלנו שלוש גרסאות שונות.  

WHJ01222.jpg

צילום: יצרן

נכנסים פנימה 

עדיין על גג הקניון. הכניסה לתוך הרכב מגלה כי גם בסביבת הנהג נשמרו הקווים הנעימים לעין, וגם כאן נרשמה עליית מדרגה בממדים עם צג בגודל "14.6, גם עיצוב פחות מצועצע. הבורר מתקדם יותר לשימוש ובסביבת הנהג פקדים פיזיים לבקרת האקלים. התוצאה הכוללת נאה מאשר ב-03 ונראה כי נוחה יותר לשימוש. 

עדיין בצג הרבה תפריטים, תתי-תפריטים ואופציות תפעול לבחירה, ואלה עשויים לבלבל. ביניהם, בין השאר, מצב ניהוג המכונה 'ליידי' המלווה בסימול כתר, יותר מאשר רמז לפנייה לקהל יעד בסין; מן הסתם, שם מצב ניהוג זה ישתנה עם היבוא לישראל. סגירת כיסוי גג הזכוכית נעשית דרך הצג ולא באמצעות מתג המונח במקום ראוי; לפחות הפקד של ארבעת המאותתים ממוקם במקום הנכון.

20251123_164024-min.jpg (1)

צילום: אלי שאולי

החומרים ברובם נעימים למגע וכך גם הדיפון דמוי-עור. הגוונים נאים ואיכשהו בגרסה החשמלית המושב היה נוח מאשר בגרסאות האחרות שפגשנו בהמשך; אלא שאלה הוגדרו עדיין 'אב טיפוס', ונראו בהם גם מחברים חשופים. למושבים תפעול חשמלי, אין אפשרות לשליטה בקשיחות המסעד.

אחד ההבדלים הבולטים ביחס ל-03 וכנדרש מהגידול בממדים הוא המרחב הגדול משמעותית מאחור והמרווחים המשופרים גם לרגליים וגם לראש; עם זאת, מרווחי הכתפיים קצת פחות. גם אם בסיס המושב מעט נמוך ביחס לרצפה זה לא מאוד מפריע. 

בהתאם, תא המטען גדול ובהרבה, כעת 426 ליטרים, 200 ליטרים יותר(!), בהמשך יתווסף גם כיסוי. 

20251123_172306-min.jpg (1)

צילום: אלי שאולי

נוהגים במסלול

הסינים כמנהגם נקטו בשיטת '50 מכוניות ב-25 דקות' להיכרות ממש קצרת-מועד עם כל אחת. במגרש חנייה הוקמו מספר מסלולי סלאלום קצרים במיוחד; חציית כל אחד מהם תארך 35 שניות. למסורים למקצוע, כמונו, הוקצה בנוסף מסלול מעט יותר ארוך, היקפי, המכונה 'מסלול התנהגות'. 

ובקיצור: זמן של ממש לנהיגה ממושכת לא היה, אבל כן הצלחנו לטעום משלוש הגרסאות: החשמלית שהיא כבר סדרתית, ולצידה אותן גרסאות בנזין והיברידית המוגדרות כאמור 'אב טיפוס' ולכן והתייצבו למפגש עם פגושים בצבעי הסוואה משונים. 

הספק של 204 כ"ס ובעיקר 29.6 קג"מ המופקים כבר בסל"ד 0, מוצאים ביטוי באופן מיידי עם היציאה מהמקום, שהיא מכובדת במצב הנהיגה הרגיל, מיידי ומחודד יותר במצב 'ספורט'. ההאצה שקטה וליניארית והרכב צובר מהירות באופן שיש לעקוב אחריה; מיידי ושקט מדי. היא יכולה להאיץ היטב גם ביציאה מפנייה, כמובן אם האחיזה מספיק טובה. הבעיה שהיא לא הייתה כזו בגלל הצמיגים שהורכבו ברכב, וכתוצאה מכך בקרת היציבות פעלה במקרים רבים מדי. את מחשב הדרך לא הצלחנו למצוא.

בגרסת הבנזין יש גם מנוע רועש ובהאצות בין הפניות המרובות הוא התאמץ יותר בגלל זמינות כוח טובה פחות, ועם זאת הפגין שהוא קל יותר, לתוצאה יותר 'חיה'. פעולת הבלמים מוכרת יותר וברורה; הם לא הם מבריקים אך טובים יותר.  

זוויות המרכב בשתי הגרסאות גרמו לנו לחוש שהמסלול אינו מחמיא לרכב. ראשית, המרכב רוכן בפניות. שנית, למרות שהיכולת הדינמית הכוללת סבירה, אותם צמיגים שרמת האחיזה שלהם אינה מתמודדת עם המומנט הרב המוזרם להם, מובילים לתת-היגוי, ואילו בקרת היציבות מתערבת באופן שאינו מדויק. בנוסף, פעולתה יכולה ל'חנוק' את המנוע גם לאחר שעבר הזמן בו הייתה נחוצה. ההתערבות הלא מדויקת בולטת גם על גלי כביש, ואולי הצמיגים עלולים להתעייף. עם זאת, אלחוש הבקרה מאפשר קצת יותר. 

רעשי הכביש מורגשים ויש תחושה שגם שאון הרוח אינו חלש אבל אולי זה קשור למזג האוויר.

מקנחים בהיברידית

הערב יורד מוקדם בבאודינג, והקור העז מתגבר כאשר אני רץ בין המסלולים מנסה למצוא דרך להגיע לגרסה ההיברידית שהיא החשובה לשוק הישראלי. זה נראה אבוד עד שאחד המהנדסים הסינים לוקח אותי תחת חסותו. בעוד האוטובוסים עוזבים את האתר הוא נשאר עימי, מוצא מכונית כזו ומבטיח שיחזיר אותי למלון. 

גם הגרסה היברידית אינה מאוד שקטה. הרכב, מסביר המהנדס הסיני, מכויל כך שעד 40 קמ"ש, לפעמים קצת יותר, ינוע בכוח החשמל בלבד. גרסה זו אינה משדרת שיש לה 220 כ"ס, אבל הביצועים טובים, ויש בה מאותה התנהלות קלילה יותר שיש בגרסת הבנזין. כניסת מנוע הבנזין לפעולה מורגשת ונשמעת, לא תמיד השילוב נעשה באופן חלק, ולפעמים מורגשות גם החלפות ההילוכים. 

הבלמים מגיבים כראוי בקצב נסיעה סביר, אך בכזה איטי או בזחילה פעולתם חלקה פחות וחסרה תגובה הדרגתית. 

בכבישים הכל-כך רחבים למרכז העיר, הרכב אינו נוח במיוחד, בייחוד עסוק על שיבושים קטנים; ההתנהלות הזאת סבירה בעוצמתה אך משתלבת בחוסר העידון הכללי. 

20251124_093252-min.jpg

צילום: אלי שאולי

מסכמים זמנית

האם אורה משנה את עורה? לא בדיוק. באורה ממשיכים בכיוון הייחודי שהציגו עם 03 ועם 07 – עיצוב מבוסס על זה של אייקונים אירופאים מפעם, בדגש על פורשה ופולקסווגן מאז. עם זאת בשלל הגרסאות בסדרה 5, הביצוע בוגר יותר. 

זו רק התרשמות ראשונית מדגם אחד ומגרסאות שחלקן מוגדרות עדיין כאב טיפוס ויעברו שיפורים בדרכם לאירופה ולארץ. אורה 5 מצטרף לקטגוריה הגדולה ביותר והצפופה ביותר כאן: דגמי פנאי קומפקטיים, ועושה זאת כמו רבים עם גרסאות מינוע רבות, ובניגוד להם בהופעה מקורית וייחודית לו. בין השאר, בגלל העיצוב ולמרות ממדיו, הוא אינו נראה גדול כמו המתחרים וההופעה שלו אינה כוחנית כשאיפת רבים; יהיו כאלה שימצאו בכך חיסרון, אחרים דווקא יעדיפו.

המחיר, ומתי בישראל?

הדגם החדש אמור להגיע לכאן החל באמצע 2026 אמור להיות משווק בשלוש הגרסאות, אך החשובה ביותר היא ההיברידית שתגיע ראשונה. ומה שיקבע הרבה מאוד, כמובן, הוא המחיר. השאיפה על כן היא שהרכב בגרסה זו יוצע עם תג מחיר באזור 150,000 שקלים, כמקובל בדגמים קרובים של מתחרים מסין. עם מבנה אופייני של רכב פנאי, הנעה היברידית מבוקשת, בליווי עיצוב ייחודי ותמחור נכון המותג עשוי להתגבר על מכשולי העבר, לצאת לדרך חדשה עם אורה 5 החדש.


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.