אקספנג G9 - מבחן דרכים

עם ממדים מכובדים, ביצועים מסחררים, רשימת אבזור הכוללת הכל ועוד קצת וגם מחיר לא נמוך מגיע אקספנג G9 כפול ההנעה למבחן ראשון על כבישי ישראל. יצאנו לבדוק איך הוא מבצע, איך התמורה

בשנת 2014 הקימו ארבעה סטרטאפיסטים סינים מותג רכב חדש שנועד מלכתחילה לפרוץ את גבולות הרפובליקה העממית של סין ולפעול בשוק העולמי. אותם ארבעה הגיעו מתפקידים בכירים בשורות יצרנית האלקטרוניקה שיואמי ויצרנית הרכב GAC, גייסו כסף בין היתר מעליבאבא ופוקסקון (יצרנית הרכיבים האלקטרוניים הגדולה בעולם) והנפיקו את החברה החדשה בבורסות של ניו יורק ושל הונג קונג. 

כך נולד מותג אקספנג (XPeng) – שם שנגזר משמו של מוביל הקבוצה Xiaopeng, כאשר גם האותיות המובילות את דגמי הקבוצה, P (מכוניות נוסעים) ו-G (רכבי פנאי), מקורן בשם זה.

1709238צילום: יואל שוורץ

הקשר, פרטים

דגם ראשון של אקספנג, G3, הוצג ב-2018 וכיום מוצעים שישה דגמים שנמכרים בעיקר בסין. הדגם הראשון של אקספנג שנבנה בראייה גלובלית הוא G9 – זה שאתם צופים בו במסך/מגזין. הוא משווק בסין מאמצע 2022, פגשנו בו ב-2023 עם השקתו באירופה, לישראל הגיע עם חנוכת המותג בישראל בנובמבר 2023, כעת הוא מגיע אלינו למבחן.

G9 מתבסס על פלטפורמת SEPA שיש לה מתח מערכת של 800 וולט ופותחה על-ידי אקספנג. זו משמשת בין היתר את מכונית הנוסעים P7, שני הדגמים חולקים אותו בסיס גלגלים של 299.8 ס"מ, ממדי האורך והרוחב – 489 ס"מ ו-194 ס"מ – קרובים, הגובה לא: 166 ס"מ.

1709237צילום: יואל שוורץ

אקספנג G9 מוצע בשלוש גרסאות: 'רגילה' עם הנעה אחורית, מנוע חשמלי יחיד עם 313 כ"ס וסוללת LFP (ליתיום-ברזל-פוספט), 78.2 קוט"ש לטווח של 460 ק"מ; 'טווח ארוך' עם אותו מנוע חשמלי בשילוב סוללת NMC (ניקל-מנגן-קובלט), 98 קוט"ש וטווח של 570 ק"מ; 'פרפורמנס', כפולת הנעה ומנועים, עם תפוקה של 551 כ"ס ו-73.1 קג"מ, בשידוך לסוללה הגדולה ולטווח של 520 ק"מ. הספק הטעינה המהירה עומד על 260 ו-300 קילוואט בהתאם לסוג הסוללה וזמן הטעינה מ-10%-80% זהה, כ-20 דקות לערך. 

רכב המבחן הגיע בגרסת 'פרפורמנס' המוצעת ברמת אבזור אחת הכוללת את חבילת 'דיאמונד' ובה גם מתלי אוויר, ומחירו 390,000 שקלים.

1709251צילום: יואל שוורץ

עיצוב, נראות

הרושם הראשוני מעיצוב הרכב אינו מרגש, גם מכיוון שכבר ראינו לא מעט דומים לו – אם-כי כאן הקווים מעוגלים ליצירת מרכב הרמוני. החרטום האטום, יחידות התאורה הצרות, הפרופיל הגנרי, שום דבר ייחודי המבדיל אותו באופן יסודי מדגמים קרובים.

עד שמתקרבים אליו ומתרשמים מהמאסה הגדולה, במיוחד 194 הסנטימטרים איתם נפרש הרוחב הנרחב. הממדים הגדולים מודגשים גם בגלל שחישוקי ה-"21 לא נראים גדולים במיוחד בפינות הרכב, שמסכם הופעה מרשימה בזכות השילוב של קווים נכונים, פרופורציות מצוינות וממדים נכבדים. 

1709241צילום: יואל שוורץ

סביבת נהג, נוסעים

אותו עניין של גודל ורושם מופגן גם בתוך הרכב, עם הקדמה דרך טיפוס קל פנימה, ואז הוא מועצם בגלל מכסה המנוע המגודל. 

אנשי אקספנג ראויים לברכות על החומרים, איכות הגימור, הירידה לפרטים והצבעים ועל עבודה משובחת בכלל, הכוונה לדגמים של מותגי יוקרה בפרט. כך למשל המסך מול עיני הנוסע המוסתר מעיני הנהג וכולל אפליקציות יוטיוב, טיקטוק, דיסני ועוד תכנים להזרמת מדיה.

1709246צילום: יואל שוורץ

וזאת לא רק התחושה המתקבלת מהחומרים והצגים. רשימת האבזור ארוכה במיוחד וכוללת גם פריטים מהסוג שמוצאים בדגמים ממש, אבל ממש יקרים של מותגי יוקרה. ובכן, לרכב שנבחן תאורת לד מלא, חישוקי "21, גג זכוכית, מצלמות היקפיות, וו גרירה נשלף-חשמלית, סגירה רכה לדלתות, הנמכת סף ההטענה מאחור, תפעול חשמלי לדלת תא המטען (גם במחוות רגל), גם להשטחת המושבים מאחור, לגלגל ההגה ולכל המושבים, שיש בהם עיסוי, כאשר בקדמיים גם אוורור וחימום ובכולם אפשרות להארכת הבסיס וגם הכוונה קולית לסידורם כולל אפשרויות כיוון מרובות, ריפוד מעור נאפה, מערכת שמע משודרגת של דולבי אטמוס עם 18 רמקולים של דיינאודיו, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג לאחור, מסך מרכזי "15, לוח מחוונים מוקרן "10.25, מסך "15 לנוסע. וכן, גם תאורה ייעודית ומתחלפת למראת האיפור כולל שינוי מיקום מושב הנוסע למבט מחמיא מולה.

גם מפרט הבטיחות עשיר וראוי לציון, וזה כולל בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, סיוע אקטיבי למניעת מעבר נתיב כאשר הוא לא פנוי, התרעה על פתיחת דלת מסוכנת ועוד. מרשים.

1709244צילום: יואל שוורץ

את כל העושר הזה צריך לתפעל, וזה כבר סיפור מורכב יותר. כי אמנם ממשקי מערך המולטימדיה והמחוונים מוצגים בעברית, והם זהים לאלה שבדגמים אחרים של אקספנג, ואלה נוחים יחסית, והמסך המרכזי מאפשר בחירה אישית של רצועת קיצורי הדרך בתחתית הצג, וגם זה נוח ונחמד. 

אבל הכל מתופעל ובאופן מעט מסורבל דרך הצגים הגדושים בהרבה מאוד מידע ואפשרויות. נתחיל מכך שסידור חלק מהתפריטים אינו אינטואיטיבי וחלק מהמידע המוצג במסכי המולטימדיה ולוח המחוונים קטן לצפייה. נמשיך עם חלק מהלחצנים שעל ההגה שהם מהסוג הרב-תפקודי, כך שלחצן אחד עשוי להיות אחראי על העלאת הטמפרטורה בבקרת האקלים וגם על הגברת המהירות בבקרת השיוט.

1709249צילום: יואל שוורץ

נחדד ונאמר שעיקר התלונות נוגעות לממשק נהג-מערכות, ובימים בהם אפשר לעדכן את המכונה דרך האוויר (OTA), כל אלה יכולים להשתפר מחר בבוקר – אבל זה מה שיש עכשיו, ומה שיש זקוק לעוד ליטוש. מה שלא ניתן יהיה לפתור בעדכון מהאוויר, הוא מיקום הסלולר החשוף מדי לשמש וחלון הגג הענק שנראה נהדר, מכניס המון אור – אבל נעדר כיסוי כדי להגן על הנוסעים בקיץ הישראלי.

G9 הוא רכב הפנאי היותר גדול של אקספנג והמרחב בפנים ממש גדול, לכל כיוון ומכל מושב. שפע של כיוונים לכל כרית במושבים הקדמיים ישמרו שהאוחז בהגה יתפנק בתוך הכורסה ויחד עם כיוון חשמלי לגלגל ההגה ימצא תנוחת נהיגה מושלמת. התלונה היחידה נוגעת למראה השמאלית שאינה "יוצאת" מספיק. 

1709248צילום: יואל שוורץ

במושב האחורי הנוסע במרכז פחות יאהב את המשענת המעט קשיחה בגלל משענת היד הנשלפת, אבל למרות זאת מצבו סביר ולנוסעים האחרים תנאי חיים ממש מכובדים.

תא המטען, 660 ליטרים, ענק, ובאבזור כאמור לחצנים להשכבה חשמלית של משענות המושבים האחוריים (ללא הרמה), ולחצנים להורדת גובה הרכב מאחור לסף הטענה משופר (גם) לשקיות מהסופר. מתחת לרצפה חלל הטענה נוסף, לרכב גם תא מטען קדמי (Frunk) ענק בגדול 71 ליטר, והפריטים היחידים שחסרים, הם כיסוי פנימי לתא המטען הקדמי ובעיקר גלגל חליפי.

1709247צילום: יואל שוורץ

מנוע, ביצועים

עם 2 מנועים חשמליים המספקים 551 כ"ס ו-73 קג"מ ומסדרים לרכב הנעה כפולה, היציאה מהמקום נעשית בזאפ מהיר – 3.9 שניות הן כל שצריך כדי ש-2,415 הק"ג פלוס הנהג יחצו את קו 100 קמ"ש בדרכם למהירות המרבית, 200 קמ"ש.

מיידיות המומנט (הכל בכמעט אפס סל"ד) מורגשת באופן מרגש, ובמצב 'ספורט' עם מצערת לחוצה, הרכב מגיב באופן אגרסיבי מטלטל עצמות. די משעשע לראות איך הקרון הענק הזה מזנק כאילו היה 911, סוגר עקיפה מיידית בתנאים ממש מכבידים בזמן שהנהג הנעקף מצמץ. אני חייב לציין שמעט הופתעתי כאשר לא הצלחתי לקבל את מלוא ההספק בכל תאוצה שביצעתי – לא מעמידה ולא מגלגול. המקסימום שהראה הצג היה 440 כ"ס, מה שמעלה את התהייה – מה היה קורה אם כל העדר היה מתייצב?!

1709245צילום: יואל שוורץ

התאוצות המרשימות האלה מעניקות כישורי עקיפה נדירים, גם חיוך של שביעות רצון – אבל יש להן מחיר, וברכב חשמלי הוא משמעותי יותר. ל-G9 סוללות גדולות עם אנרגיה של 98 קוט"ש לטווח מוצהר של 520 ק"מ. בנהיגה מהירה והאצות תכופות הצריכה עמדה 3.8 ק"מ קוט"ש, לטווח של 370 ק"מ. נסיעה רגועה במהירות כביש 6 כולל תוואי עירוני שיפרה את הצריכה ל-4.8 ק"מ/קוט"ש לטווח של 470 ק"מ. מרשים.

הספק הטעינה אולטרה מהיר, 300 קילוואט, אלא שיש קומץ תחנות כאלה בישראל. ועדיין, מה שיש מספיק מהיר כדי לצמצם את זמן הטעינה; מדדנו 20 דקות במילוי מ-30% ל-80% בעמדת 180 קילוואט היותר נפוצה בארץ.

נוחות, התנהגות

G9 בגרסת 'פרפורמנס' מצויד כאמור במתלי אוויר, לאלה מספר אפשרויות הקשחה, והם מתמודדים היטב עם הכל כמעט – ובתנאי שלא מדובר בשיבושים בדרגת 'מדי' – גדולים מידי, רחבים מדי, צפופים מדי, גליים מדי, שבורים מדי... נראה לי שהרעיון ברור. ברגע שהרכב פגש כאלה שהם באותה דרגת 'מדי', הרכב הגדול והכבד מתגלה כקשוח מדי, גם מטלטל מדי, ועושה זאת באופן שהוא פחות עונה על יומרת היצרן להתמקם בין מותגי  היוקרה. מעבר לצמיגים (255/45-21) עם דופן נמוכה מדי, בעיקר חסר לבולמים טווח אפקטיבי מלא ושיכוך הפעולה שלהם אינו מושלם. 

גם בידוד הרעשים מעט חסר, כאשר רעש הרוח נשמע כבר מסביבות 110 קמ"ש (אם כי לא מתגבר עם הקצב), וזה של הכביש בולט כבר בשלב מוקדם יחסית.

1709240צילום: יואל שוורץ

בחירת דרגת קשיחות המתלים כוללת גם את בחירת מצב המנוע, סידור מעט תמוה לכשעצמו, ובמצב 'ספורט' נוצר רטט מתלים תמידי שהופך את הנסיעה לתזזיתית מידי. אז דפדפתי בין מצבי הנהיגה האחרים, וגיליתי שגם בהם המאסה הכבדה מרוסנת כראוי, זוויות הגלגול מינימליות והצמיגים רחבי הסוליה מספקים יופי של אחיזה. מפתיע כמה מהר אפשר לצלוח עם הקרוסאובר הגדול הזה פניות – אבל אין ממש טעם לעשות זאת. בעיקר מכיוון שהרכב הזה אינו מיועד לכך – במבנה ובשימוש – אבל גם בגלל שההיגוי קל מדי, גם בגלל שהבלמים הנשכניים תחילה מאבדים מיכולתם לאורך זמן, אם כי עדיין לא בצורה מסוכנת. 

בעיר רדיוס הסיבוב מתגלה כסביר (11.8 מטר), ומחוץ לעיר מתקבלות יותר מדי התרעות ממערכות הבטיחות. גם חלק מהן כמו התאורה האדפטיבית לא עובדות מספיק טוב, כשהן מתבלבלות מול עצמים דוממים בדרך.

1709252צילום: יואל שוורץ

סיכום, תמורה

על הנייר נראה שאקספנג G9 הוא עוד דגם פנאי חשמלי סיני, עוד רכב המבטיח להביס את טסלה בכלל ובמאוץ הרמזורים בפרט, עוד מכונית שקוראת תיגר על מיטב דגמי הפאר וההדר שיש לעולם הרב להציע. עוד מכונית ש... היינו בסרט הזה יותר מפעם אחת, אנחנו מכירים את העלילה – אבל הפעם הופתענו.

G9 מרשים בתחומים רבים: הוא מרווח, מאובזר, מקרין תחושת איכות ומאוד שימושי, מספק ביצועים פשוט מעולים לצד צריכה וטווח מרשימים. במקומות בהם הוא פחות מצטיין, כמו הנדסת אנוש, נוחות נסיעה, תפקוד מערך הבטיחות, הוא לא נכשל וזקוק רק לעוד ליטוש; חלקו כאמור יכול להגיע דרך האוויר לאחר שהרכב נקנה.

העניין הוא המחיר, המתחרים וקהל היעד. כאשר הדגם הושק לפני כשנתיים המחיר היה זול יותר, 365,000 שקלים לגרסה זו – והמתחרים היחידים מבחינת ממדים, יכולות ואבזור היו אודי Q8 אי-טרון, טסלה מודל X, מרצדס EQE SUV; אלה גם עלו כמעט כפול ועם זאת חלקם הציע פחות אבזור. אמנם, כבר אז הוצע BYD טאנג שאף הציע 7 מושבים, אבל הטווח קטן משמעותית, הטעינה איטית, ובהקשר המדובר הוא לא מתיימר להיות יוקרתי. על רקע כל אלה, התמורה שהעניק אז G9 הייתה טובה.

1709239צילום: יואל שוורץ

אבל השוק השתנה. המחיר התייקר (בעיקר בגלל העלאת המיסוי על רכב חשמלי), ונוספו עוד מתחרים כמו קיה EV9 העולה יותר אך מציע מקום ל-7 נוסעים והוא מלוטש יותר. ישנו גם הונגצ'י EHS7 שמציע ממדים זהים, אבזור דומה וביצועי מנוע וטווח אפילו טובים יותר – ועם זאת מחירו נמוך בכ-100,000 שקל וקרוב לאקספנג G6 הקטן מ-G9 שנבחן כאן.

בנוסף, בספטמבר יצטרף לשוק המקומי מותג IM של קבוצת SAIC הסינית (בעלת MG בין היתר), וזה אמור להציע את LS6 – דגם פנאי עם מפרט ממדים, ביצועים אבזור ומיקום המכוון לעולמות היוקרה – במחיר שיהיה בין אותו G6 לטסלה מודל Y. 

המשמעות היא דגמי פנאי קרובים ל-G9 בכל הקשור למפרטים הנ"ל ובמחירים הנמוכים בעשרות אלפי שקלים ממנו. אלה, כנראה גם לא יהיו יחידים המשלבים מפרט שכזה ומחירים כאלה. וכך, נראה ש-G9, על אף המחמאות הרבות שהוא ראוי להן, היה ליקר ביחס לאחרים, כך שהתמורה נראית מרשימה פחות מאשר עד לא מכבר.

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.