סקודה אוקטביה RS המחודשת - מבחן דרכים
הגרסה הספורטיבית של המשפחתית של סקודה חוזרת אחרי מקצה שיפורים עם יותר כוח, גם בצבע מושך
הרכב הנבחן
מה שצבע יכול לעשות. לא תמיד מכוניות הדגמה הן בצבעים מושכים, דבר הבולט בגרסאות ספורטיביות. סקודה מציעה כאן וכעת את המהדורה המחודשת של אוקטביה RS, המשפחתית הספורטיבית שלה, גם בירוק זרחני, וזה מעניק לה הופעה מסוג שונה לגמרי.
הצבע הזה מסובב ראשים, מושך סקרנים, השכנים שמכירים היטב את דגמי המבחן סיכמו כי מדובר ב"סקודה סקודה" וגם משטרת התנועה ביקשה סיבוב. הצבע מבליט גם את התוספות הספורטיביות המוגשות בטוב טעם, וסקודה עושה זאת היטב; מסגרות השמשות ובתי המראות השחורים, המיתוג החדש בסבכה, קצות המפלטים הכהים, קווי התאורה וכונסי האוויר הייחודיים לגרסה זו – הכל עשוי היטב. ההערה היחידה היא לגבי החישוקים החדשים שנראים סולידיים מדי.
הקשר, פרטים
אוקטביה שהוצגה ב-1996 הכניסה את סקודה לעידן חדש במסגרת קבוצת פולקסווגן. ב-2000, עם מתיחת הפנים הראשונה, הצטרפה להיצע גרסת RS ספורטיבית שצוידה במנוע טורבו-בנזין 1.8 ליטר שייצר 180 כ"ס.
אפילו רעיון שכזה, מהדורת ביצועים למה שנוצרה להיות משפחתית יעילה ושימושית מאוד, היה נתפס עם השקת הדגם כתוצאה של פטריות הזיה מוצלחות. אבל גרסה זו הייתה לחברה קבועה במבחר של אוקטביה, ובדור השני של RS שהוצג ב-2005 הוטמע גם הטורבו-בנזין 2.0 ליטר, אז עם 200 כ"ס, וזו הוצעה לראשונה בסטיישן.
הצ'כים מקפידים להדגיש כי מקורו של הכינוי 'RS' מוקדם בהרבה. ב-1974, סקודה אז בעומק העידן הקומוניסטי של צ'כיה (1948-1989), הציגה את RS180 ו-RS200 – עם מנועי 1.8 ליטר ו-2.0 ליטר של פורשה ותיבות הילוכים שלה – והסתערה לראשונה על אליפות העולם בראלי. סקודה השיגה רק 4 נקודות ומקום 17, אבל הסימול 'RS' הושק אז, ושנה אחרי הושקה RS130, שכיוונה לקטגוריות עממיות בספורט המוטורי. גרסאות אלה התבססו על דגמים סדרתיים, היה להם מנוע אחורי וכונו בזמנו "פורשה של מזרח אירופה".
פסט פורוורד. אוקטביה RS המעודכנת משווקת בישראל כשנה לאחר שעברה מקצה שיפורים – גרסת ביצועים של הדור הרביעי שהוצגה ב-2020 וחודשה ב-2024. כמו בדגם הרגיל, גם כאן השינויים החיצוניים אינם קיצוניים, ועיקרם בהטמעת תאורת לד מטריקס, גם בעיצוב מחודש לסבכה, פגושים, שאר יחידות התאורה ובחישוקים.
גם אוקטביה RS המחודשת וכמו בגולף GTI העדכנית צוידה בגרסה המחוזקת של מנוע הטורבו-בנזין 2.0 ליטר המוכר; התפוקה כעת 265 כ"ס ב-5250-6500 סל"ד ו-37.7 קג"מ ב-1600-4500 סל"ד, ליצירת רצועת כוח ממש רחבה של 4900 סל"ד ועבה כנדרש. התיבה כרגיל דו-מצמדית עם 7 הילוכים וההנעה קדמית. משך ההאצה ל-100 קמ"ש 6.5 שניות והמהירות המרבית 250 קמ"ש. לפני החידוש ייצר אותו מנוע 245 כ"ס ו-37 קג"מ, 100 קמ"ש ב-6.7 שניות.
גם כאן ההיגוי ספורטיבי מאשר בדגם הרגיל והוא קצר בהרבה, 2.1 סיבובים מנעילה לנעילה. ל-RS מתלה אחורי רב-חיבורי (בגרסאות אחרות בארץ קורת מתח), הוא מונמך ב-1.5 ס"מ, כיול המתלים שונה, מערכת הבלימה משופרת, ויש לכך ביטוי חיצוני עם קליפרים באדום, והפגושים האגרסיביים למראה מוסיפים ס"מ אחד לאורך (471 ס"מ).
מחיר אוקטביה RS המוצעת ברמת אבזור אחת הוא 267,000 שקלים.
סביבת נהג, נוסעים
ולא רק העיצוב החיצוני, מפרט המנוע והביצועים, השינויים במכלולים. עם הכניסה פנימה ברור במה מדובר – מושבי הספורט, הדיפון, התפרים האדומים והכיתובים מכריזים שמדובר בגרסה ספורטיבית. ועדיין סביבת הנהג שעודכנה משמרת את המבנה המסיבי המאפיין את דגמי סקודה באשר הם, וחומרי המבנה נעימים ברובם למגע. האבזור עשיר למדי, וכלל גם מערכת שמע משודרג של קנטון, וכמו לפני החידוש מוזר שאין גג זכוכית.
הנדסת האנוש סבירה יחסית, אבל כאשר חלק ניכר מתפעול המערכות מוטמע בצג שגדל ברוח התקופה, מ-"10 ל-"13, לא הכל ברור. אמנם יש קיצורי דרך חיצוניים (שהסימון עליהם לא מספיק בולט ביום) וגם בו, ועדיין נדרשות יותר מדי לחיצות כדי להגיע למיני פרטים; כך למשל שליטה במערכות מסוימות בבקרת האקלים. גם העובדה המוכרת שהמצלמות ששות בתחילת נסיעה להשתלט על הצג מפריעה. תפעול הרדיו אינו פשוט, והעובדה שפס מגע לא מואר אחראי לעוצמת השמע לא עוזרת לנהג.
התפעול מההגה ברור יותר אך לא תמיד עד הסוף, אבל לפחות ניתן לבטל במיידיות פעולות מטרידות של מערכות הבטיחות. גם מערך הבטיחות שופר במסגרת העדכון, וכרגיל בסקודה חלק מהמערכות פעלתניות מדי: ויברציות התרעה ממערך ההיגוי (ניתן לנתק), חיישני הקרבה מגזימים בצפצוף והבלימה האוטונומית קצת היסטרית. מאחורי ההגה בורר הילוכים נאה ובהמשך מחשב דרך מפורט.
למושבי הספורט תפעול חשמלי, הם נראים נהדר עם התפרים והכיתובים שעליהם. תנוחת הנהיגה מעט נמוכה כנדרש ברכב כזה והמרחב לנהג טוב. אישית הייתי מעדיף יותר תמיכה לגב התחתון; זו מתכוונת גם לגובה אך אינה מספיק מורגשת, ועל מושב נוקשה זה יכול לעייף בנהיגה ארוכה.
מאחור המרחב טוב ומרווחי הברכיים והראש מכובדים – לשניים. אל המסעד הנוקשה במרכז המושב, מנהרת ההינע ומכלול המיזוג הוסיפה סקודה תא אחסון שימושי ברצפה, מה שעושה את הישיבה במרכז לבלתי אפשרית. אם בכל זאת צריך, ניתן לפרק אותו.
תא המטען, כיאה לסקודה, גדול מאוד (553 ל'), נוח לטעינה ושימושי. תפעול הדלת חשמלי ובפנים ערכת רשתות גדולה ועוד פטנטים לאחסון. הצ'כים לא שוכחים גם את הצד הזה של המורשת.
מנוע, ביצועים
הצטרפות עשרים סוסים לעדר אינה נשמעת כמו בשורה חשובה בימינו, אלא יותר כמו הגדלת הצ'יפס בחצי דולר במקדונלד. עם זאת, ובאופן שהוא מעט מפתיע, המנוע הזה משדר באופן מורגש שהוא חזק יותר ומבצע באופן עדיף – גם כי שיא ההספק המוגדל מושג ב-500 סל"ד יותר.
יכולת ההאצה מרשימה אך העיקר הוא באופן בו הכוח נבנה; כבר ב-1600 סל"ד עומד לרשות הנהג כל המומנט שהמנוע מנפק, ומיד לאחר שזה מגיע לקצה הפעולה שלו מוגש לנהג שיא ההספק הנמשך משם ועולה ממש גבוה, עד ל-6500 סל"ד. וכך, בכל מצב – סל"ד גבוה או נמוך, תפעול ידני או אוטומטי, 'ספורט' או 'נורמל' – הרכב מאיץ היטב, ואל העלייה בסל"ד יוצרת התפוקה מצטרף צליל נעים. התוצאה הווקלית אינה מוגזמת, לא פס קול דרמטי המלווה בפיצוצי מפלט, ועדיין מספיק נוכחת כדי לפתות ולמשוך את הנהג, גם ללוות את חדוות הנהיגה בכביש המתאים.
במצב 'ספורט', מספר פעמים, הורדת הילוך לוותה בהשהיה ובחבטה, אבל לרוב פעולת התיבה הייתה חלקה.
למרות העלייה בהספק הבטיחה סקודה שיפור בצריכת הדלק, וזו הייתה טובה מאוד בהינתן המהירות והתוואי – 10.5 ק"מ/ל' במבחן, 14-14.5 ק"מ/ל' בנהיגה בין-עירונית.
התנהגות, נוחות
כיול המתלים ב-RS המחודשת טוב יותר, הרכב 'מתנהג' יותר והנהג מעורב יותר. אמנם הביצוע בפניות הוא בצד הסולידי יותר, אך בכבישים הנכונים התחושה היא שכעת RS 'חיה'. כאשר מגיעים לקצוות המעטפת, גם במצבי הספורט, אפשר לחוש לעתים שניתן היה לחדד אותה קצת יותר.
בפניות מהירות, אך לא מדי ובעומס לא מוגזם, ניתן להרגיש כיצד הדיפרנציאל המוגבל מסייע ל-RS להדק את קו הפנייה במקום לצאת ממנו. גם זה וכמו עוד כמו הרבה דברים ברכב גם זה קורה באופן סולידי. בקרת היציבות פועלת באופן זורם וקשה לעיתים לחוש בכך, וגם היא אחראית לאופן בו המנוע מעביר הרבה כוח לכביש דרך הצמיגים הקדמיים בלבד וללא בעיה. ההיגוי מהיר למדי, תגובות הגלגלים להפניה נכונות אך לא חדות מדי. הבלמים מתפקדים היטב, פעולתם הדרגתית והם שומרים על כושר גם במאמץ.
נוחות הנסיעה סבירה בהינתן הייעוד הדינמי של הרכב. כמו בגרסאות קרובות, גם כאן 15 דרגות הקשחה לבולמים. ככל שהבחירה היא לכיוון הרך, הספיגה טובה יותר אך תנודת המרכב מורגשת, וככל שהיא לכיוון הנוקשה יותר שיבושים רבים יותר מורגשים בפנים אך המרכב מרוסן באופן עדיף. בכל אופן, הכיול הבסיסי נוקשה ושיבושים גדולים מורגשים תמיד. רעשי הכביש חזקים ומאפילים על אלה של הרוח.
סיכום, תמורה
השינוי שעברה אוקטביה RS עם מתיחת הפנים אינו גדול, אך המהדורה המעודכנת הפתיעה אותנו בזכות נהיגה מהנה יותר; השינויים הקטנים יצרו מכונית טובה יותר שהעניקה תחושה טובה יותר בכבישים ההם.
המחיר, 267,000 שקלים, אינו נמוך. ביחס לדגמים קרובים, לגולף GTI מעמד נכבד, אך היא יקרה משמעותית, ומחירה גבוה ב-38,000 שקלים; לקופרה לאון נתונים משופרים, היא פחות סולידית, מחירה קרוב – אבל לאוקטביה RS יתרון בזכות שימושיות מרובה, גם הופעה ייצוגית וסולידית (אם לא תבחרו בצבע המרהיב של מכונית ההדגמה). ממש כרגע התייצבה מתחרה ישירה, יונדאי אלנטרה N, מחירה נמוך ב-32,000 שקלים, אך זו טרם נבחנה.
אוקטביה RS היא משפחתית יעילה ושימושית המעניקה לא רק ביצועים מכובדים אלא גם יכולת דינמית המהנה את הנהג, וזה בהחלט שילוב ראוי לעיונם של אלה שרוצים להחזיק את המקל בשני קצותיו ויכולים להרשות לעצמם לקנות כזה.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה