וויה קוראג' - מבחן דרכים
וויה משנה עיצוב ומיצוב, פועלת כעת עם יבואן אחר. כעת מגיע דגם ראשון שהוא פחות פרמיום, יותר מיינסטרים ובמחיר אטרקטיבי. אז איך הרכב ואיך התמורה? בדקנו באריכות ולעומק
כאשר מותג וויה (Voyah) הוכרז ב-2019, הוא הוגדר כיצרן של דגמים מחושמלים (היברידיים-נטענים וכל-חשמליים) הפונה לעולם היוקרה. כך היה כאשר מותג זה הושק בישראל על-ידי מטרו מוטור בתחילת 2023 ויצא לדרכו כאן עם הדגם הראשון, רכב הפנאי הגדול פרי (Free), בהמשך עם הדגם השני, המיניוואן הממש גדול דרים (Dream).
אבל מאז התרחשו מספר שינויים: חלק מהמותגים הסיניים שינו את המיצוב אליו כיוונו את עצמם, וגם וויה היה ליותר מיינסטרים ולפחות מורם מעם. כעת מגיע דגם שלישי, הפעם על-ידי היבואן החדש, דלק מוטורס, והוא רכב הפנאי קוראג' (Courage; גבורה, אומץ).
דגם זה ממקם עצמו בתחומי מחיר שונים בהם הוא פוגש את אקספנג G6, טסלה מודל Y, יונדאי איוניק 5 ודומיהם. ובהקשר זה: בהמשך יגיעו גם דגמים מחודשים של פרי ודרים בתמחור פחות יקר ויומרני, כך שהמטמורפוזה תושלם. אבל אנחנו כאן בעניין קוראג' החדש. שנתחיל?
צילום: יואל שוורץ
הקשר, פרטים
וויה הוא מותג צעיר, אבל הבעלים הוא דונגפנג (Dongfeng), תאגיד רכב שנוסד ב-1969 והוא מהוותיקים בסין. דונגפנג נמצא בבעלות המדינה, ומזה תקופה ארוכה הוא השלישי בגודלו בסין.
הדגם קוראג' הוא רכב פנאי בגודל בינוני (D-SUV), הוצג ב-2024 והוא החדש בהיצע של החברה. כמו יתר דגמי המותג הוא מתבסס על פלטפורמת ESSA של וויה וממדיו מציבים אותו בצד הגדול יחסית של הקטגוריה; בסיס הגלגלים 290 ס"מ, האורך 473 ס"מ, הרוחב 190 ס"מ, הגובה 165 ס"מ.
קוראג' משווק בישראל בשתי גרסאות הנעה; המהירות המרבית בשתיהן 200 קמ"ש, הסוללה אחת עם 80 קוט"ש והספק הטעינה המהירה הוא 200 קילוואט. בגרסה אחת מנוע יחיד והנעה אחורית עם 288 כ"ס ו-42.8 קג"מ, מ-0 ל-100 ב-6 שניות; הטווח 476 ק"מ.
למבחן לקחנו את הגרסה השנייה: שני מנועים והנעה כפולה, 430 כ"ס ו-63.2 קג"מ, מ-0 ל-100 ב-4.9 שניות והטווח המרבי 446 ק"מ. זו מוצעת רק ברמת אבזור אחת הנקראת 'אולטימייט' (ראו פירוט בהמשך) ומחירה 210,000 שקלים.
צילום: יואל שוורץ
עיצוב, נראות
העיצוב חלק, זורם, נעים אבל קשה למצוא במראה הרכב משהו אלגנטי, מיוחד או מרשים במיוחד; אולי ביטוי נוסף לכך שוויה פונה לקהל רחב יותר. ואחרי שאמרנו זאת, יש מספר אלמנטים חביבים הראויים לאזכור כמו הסבכה הקדמית עם מאות יחידות התאורה הזעירות, הכנפונים בצידי הפגוש הקדמי או נחיר האוויר הספורטיבי בקצה החרטום.
סביבת נהג, נוסעים
סביבת הנהג גנרית בעיצובה, כזו עם מרכיבים שהיו למאפיינים של מכוניות חשמליות סיניות. בקוראג' מסך גדול ("15) ובסביבת הנהג אין כלל לחצנים. זה נראה מעולה, וכאשר העיצוב משולב עם חומרים טובים ונעימים למגע כמו שיש כאן, מתקבל מקום מאוד מזמין ומחניף. ללא ספק – הסינים לא רק שלמדו את העבודה, הם כבר מובילים את התעשייה בתחומים אלה של עיצוב נקי וחומרים מכובדים.
וגם ההמשך מוכר: מול המראה הנהדר, התפעול טוב פחות. כרגיל, במסך המון תפריטים, שחלקם מסודרים באופן לא שיטתי ולא ברור; תפריטים אחרים דורשים יותר מדי לחיצות כדי להגיע אליהם; חסרים קיצורי דרך לגישה נוחה לאלה העיקריים. לא אהבנו את כוונון פתחי המיזוג והמראות שנעשה בעקבות טסלה דרך המסך ובאותו אופן מטופש. לא אהבנו גם את תפעול פקדי המגע שעל גלגל ההגה או את שלט הרכב עם המתגים הזעירים והלא ברורים. ומאוד הפריעה לנו הדיבורית החלשה מדי לשמיעה.
צילום: יואל שוורץ
יש מספר פריטים שכן אהבנו כמו התצוגה העילית על השמשה הקדמית המוקרנת על שטח עצום. זו למעשה מייתרת את לוח המחוונים הקטן ("6) שהוא קריא ובסדר לכשעצמו. יש גם כמה גימיקים נחמדים כמו מסך המולטימדיה שיכול לנוע על מסילה אל מול הנוסע, המגש הקטן שמעל תא הכפפות, ומגני השמש שבחלקם התחתון מורכבים מפלסטיק כהה-שקוף. ועוד כמה גימיקים בסגנון טסלה (שוב), כמו רמקול חיצוני, מצלמת סלפי, אפשרות בחירה בין צלילי שריקה, מחיאות כפיים או גיהוק ועוד. יש שאוהבים דברים כאלה.
המושבים מלפנים נראים נהדר וממש נוחים. העובדה שהדשבורד והמסך המרכזי נמוכים מאפשרת גם תצפית טובה לכל כיוון, ועל אף שלגלגל ההגה טווח תנועה מוגבל למרחק אפשר להגיע לתנוחת נהיגה נכונה.
צילום: יואל שוורץ
עם 290 ס"מ בין הסרנים המרחב מאחור נרחב. הישיבה מעט נמוכה, אבל גם שם נוח למדי, והריפוד הבהיר והנעים ותאורת האווירה מוסיפים המון לתחושה הטובה. לרשות הנוסעים שם רק פתח מיזוג אחד מה שעלול לגרום לספונים מאחור להתעמת על כיוון הזרמת האוויר הצונן.
הממדים הגדולים באים לידי ביטוי גם בתא המטען שמציע נפח גדול מאוד של 527 ליטרים ועוד 72 ליטרים בתא עמוק שמתחת לרצפה. בצדדים מיני ווי תלייה וגם וולי עיגון, תאורה כפולה והשכבת המושבים מאחור יוצרת רצפה שטוחה. מה חסר? בעיקר גלגל חליפי, אבל גם שקע 12 וולט גלגל חליפי ואפשרות לתא אחסון קדמי, מחיר עיצוב תעלת האוויר שבחרטום.
צילום: יואל שוורץ
אבזור
רשימת האבזור ארוכה וכוללת: מתלים נשלטים אלקטרונית, תאורת לד, תאורת OLED מאחור, חישוקי "20, גג זכוכית, מצלמות היקפיות כולל 'שלדה שקופה', שליטה דרך אפליקציה, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים שיש בהם עיסוי, חימום ואוורור, זיכרונות למושבים הקדמיים ולמראות הצד, תצוגה עילית, בקרת אקלים מפוצלת, תאורת אווירה, ריפוד דמוי עור, זיהוי מחוות יד, חיבור להפעלת מכשירים חיצוניים (V2L) ועוד. כרגע ממשק השיקוף מתאים רק לאפל קארפליי, אבל עם המשלוח הראשון בסוף ספטמבר, יהיה גם אנדרואיד אוטו אלחוטי.
צילום: יואל שוורץ------
בטיחות
ארגון יורו NCAP העניק לקוראג' 5 כוכבי בטיחות עם ציונים נכבדים בכל קטגוריה: 90% בהגנה על מבוגרים, 88% בהגנה על ילדים, 76% בהגנה על הולכי רגל, 87% במערכות בטיחות. הדגם משווק בישראל עם מפרט עשיר של מערכות בטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור אקטיבי של שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת תנועה צולבת מלפנים ומאחור, זיהוי תמרורים ועוד.
עם זאת, וכמו בכמעט כל המכוניות הסיניות, המכונית גוערת בנהג מרגע הכניסה לרכב ועל כמעט כל דבר אפשרי בכל הקשור לבטיחות, עד שלפעמים הדבר בלתי נסבל. ואז נשאלת השאלה: למה הן כל כך מציקות כדי כך שמאלצות את הנהג לכבות אותן?
צילום: יואל שוורץ
מנוע, ביצועים
כבר קשה להתרשם ממנועים חשמליים בימינו. כי אם אין משהו שיבעט בנהג ו/או יאיץ את הרכב במהירות סופר-סונית, זה כבר לא חורג ממה שהיה למקובל כעת, ורק לפני מספר שנים היה שמור לדגמי ביצועים קיצוניים ויקרים. לראיה יש לקוראג' בגרסת ההנעה הכפולה 430 כ"ס ו-63.2 קג"מ. זה המון. הם מאפשרים זינוק מרשים מאוד ל-100 קמ"ש – רק 4.9 שניות, אלא שהמתחרים הישירים כמו טסלה מודל Y ואקספנג G6 מזנקים טוב יותר, שלא נדבר על זיקר 7X עם הנתון המטאורי. עם זאת, בינינו, זה באמת לא חשוב. במה שכן חשוב, הקוראג' מציע תפוקה מרשימה המאפשרת לו (בכל זאת) להאיץ ממש חזק, לסגור עקיפה מאתגרת במהירות, ומעל ומעבר לדחוף אותו באופן מרשים בעלייה ארוכה.
את דרגות הבלימה הרגנרטיבית ניתן לקבוע באמצעות נבירה במולטימדיה באופן לא נוח. אבל זה לא נורא כי דוושת הבלימה תמיד תפעיל קודם את המערך הרגנרטיבי.
צילום: יואל שוורץ
כאמור, טווח הנסיעה המוצהר הוא 446 ק"מ, אבל אנחנו הצלחנו להשיג במבחן המאומץ שערכנו לרכב 340 ק"מ בלבד, עם צריכה ממוצעת של 4.2 ק"מ לקוט"ש. בנסיעה רגועה יותר הצריכה היא כ-5 ק"מ לקוט"ש שתניב טווח שמתקרב ל-400 ק"מ.
טעינה מהירה יכולה להתבצע בהספק עד 200 קילוואט, כך ש-32 דקות זה כל מה שצריך כדי למלא את הפער שבין 10% ל-80% בסוללה. במסגרת המבחן שלנו הצלחנו לאמת את הנתון הזה.
נוחות, התנהגות
גרסת ההנעה הכפולה מצוידת לא רק במתלים אדפטיביים אלא גם במצלמה הסורקת את פני הדרך כדי להכין את הבולמים ולהעניק לנוסעים את הנוחות המתבקשת בכל מהירות ובכל מתאר. בפועל, המערך הזה מסדר נוחות נסיעה טובה מאוד רוב הזמן, ורק מפגעים חדי שפה מצליחים להפתיע אותו. נוחות הנסיעה הטובה נשמרת כמעט בכל מהירות, ובידוד רעשים מוצלח מלים איכות נסיעה מוצלחת.
צילום: יואל שוורץ
היכולות הדינמיות טובות, בזכות ההנעה הכפולה, הסוללות הכבדות מורידות את מרכז הכובד, המתלים האדפטיביים שומרים למינימום את תנודות הגוף והצמיגים הספורטיביים (פירלי P-Zero-חשמלי במידה 255/45-20) מעניקים אחיזה טובה באספלט. ההיגוי פחות מרשים, לא רק שהוא שהתחושה חסרה (כבר התרגלנו לזה), אלא שוויה אימצה את האופנה החדשה המרבעת את המעגל והרכיבה ברכב גלגל הגה כמעט מלבני. זה הפריע בכביש מפותל, עוד יותר בתמרון חניה.
סיכום, תמורה
חייבים לשים את זה על השולחן. וויה קוראג' לא באמת מחדש משהו בקטגוריה – דגם פנאי בגודל בינוני, חשמלי, תוצרת סין – ובכל זאת יש לו הכלים להצליח.
החסרונות העיקריים – הנדסת האנוש, הדיבורית החלשה, רגישות היתר של מערך הבטיחות, צריכת האנרגיה המוגברת – ניתנים לטיפול באמצעות עדכוני תוכנה, וכבר ראינו מהלכים שכאלה אצל יצרנים סיניים אחרים. כל השאר ראוי בהחלט: הוא מרווח, מאובזר מאוד, חזק ממש, רמת הבטיחות גבוהה – ואלה תכונות המוכרות בהרבה מדגמי סין – אלא שכאן נוחות הנסיעה טובה וכך גם היכולת הדינמית הודות למערך מתלים ראוי; ואלה תכונות שהן פחות נפוצות. כך שגם אם החבילה לא מספיק מגובשת היא בהחלט טובה. וגם: יש לו אחריות של חמש שנים.
וכאשר החבילה הזו מוצעת במחיר שכזה – 195,000 שקלים לגרסת המנוע האחד, 210,000 שקלים לרכב שנבחן בגרסת ההנעה הכפולה והחזקה – הוא רחוק, גם כדי עשרות אלפי שקלים, מהמחירים בהם מוצעים המתחרים הישירים. ואם הינו צריכים לבחור בין שתי הגרסאות, הינו בוחרים בזו הבכירה שמוצעת בפער מחיר ממש קטן ומעניקה הרבה יותר.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה