מאזדה CX-90 - מבחן דרכים

רכב הפנאי הגדול של מאזדה מוצע כאן כבר יותר משנתיים, אבל לא מצא את מקומו. כעת, עם מחיר מופחת ומושב נוסף, מגיע CX-90 למבחן חוזר

עבור מאזדה, CX-90 הוא הרבה יותר מאשר עוד דגם, אפילו הוא הגדול בהיצע שלה. רכב הפנאי הזה שהוצג בראשית 2023 אמור להביא לידי ביטוי באופן הנוכח ביותר את הדרך החדשה של היצרנית היפנית: מיתוג גבוה יותר בואכה מחוזות היוקרה, ביצוע משובח ומכובד בהתאם.

בהתאם, מחירו של הדגם החדש כאשר זה הגיע לישראל ביולי 2023 היה גבוה יחסית למוכר בדגמי מאזדה, ועמד על 400,000 שקלים. הרכב עצמו, למרות שהוא רכב פנאי מהודר וגדל ממוצא יפני, שילוב אהוב ומוערך בשוק המקומי, לא זכה להצלחה.

הרכב הנבחן

מאזדה CX-90
מאזדה CX-90 אוט', 3.3 ל' טורבו, היברידי מתון, 8 מק', Touring, 4x4
  • החזר חודשי
    mimun-logo.png
  • צריכת דלק - ממוצעת (ק"מ/ליטר)
    צריכת דלק - ממוצעת
    צריכת הדלק המשולבת לפי נתוני יצרן. כמה קילומטרים תוכלו לנסוע בכל ליטר של דלק
    10.6
  • 0 ל-100 קמ"ש (שניות)
    7.6
  • יתרונות
    הנדסת אנוש, מרחב לשמונה נוסעים, ביצועים, נוחות נסיעה ויכולת דינמית ברמה גבוהה
  • חסרונות
    סביבת נהג, תיבת הילוכים שפעולתה אינה חלקה במהירות נמוכה, צריכת דלק בעומס

הקשר

חוסר ההצלחה נבעה ממספר סיבות: הרכב עצמו לא הביא בשורה ייחודית משל עצמו, אותו מחיר שהיה גבוה ביחס למקובל בדגמי מאזדה כאן, ההיצע של דגמי פנאי סיניים עם תפריט אבזור ומפרט טכני עשירים בהרבה ובמחיר מופחת. הגרסה המוזלת משמעותית, החל מ-320,000 שקלים, הוכרזה בנובמבר 2023 אלא שזו זכתה גם לקשב קולקטיבי מועט בגלל המלחמה, ובכל אופן לא סייעה לשיפור המודעות הציבורית לדגם החדש. 

בכל שנת 2024 נמכרו 115 יחידות של מאזדה CX-90 לעומת יותר מ-600 יחידות של שברולט טראוורס המקביל לו, אפילו 270 יחידות של פורד אקספלורר היקר, המיובא על ידי אותה יבואנית, דלק מוטורס. ביוני 2025, הוכרזה הורדת נוספת של CX-90 בעשרות אלפי שקלים (31,000-50,000 שקלים; 9-12%) לצד הפסקה לא-רשמית של ייבוא רמות הגימור הגבוהות יותר.

במקביל, חלו שינויים בשוק דגמי הפנאי הגדולים (E-SUV) ל-7-8 נוסעים; שברולט טראוורס הפופולרי החליף דור ומחירו התייקר משמעותית; יונדאי פליסייד וסובארו טרייבקה אינם מוצעים עוד בישראל; קיה קרניבל המיניוואני מוצע כעת גם עם 8 מקומות ישיבה, אך התייקר אף הוא.

התוצאה: כיום מאזדה CX-90 הוא מהדגמים הבודדים בארץ המציעים אפשרות ל-8 מקומות ישיבה והוא גם אחד הזולים שבהם, מ-289,000 שקלים, שני רק למקסוס מיפה 9 (מיניוואן, חשמלי, מ-275,000 שקלים), הזול מבין הדגמים שאינם נזקקים לטעינת חשמל כלשהי.

IMG_6955.jpg

צילום: איתי שטיינברג

לקבלת הצעת מחיר

פרטים

זהו רכב גדול. בסיס הגלגלים של CX-90 הוא 312 ס"מ אורך המרכב 510 ס"מ, רוחבו 200 ס"מ וגובהו 175 ס"מ. המנוע הוא טורבו-בנזין 3.3 ליטר, במבנה 6 צילינדרים בטור, ובמערכת מוטמעים סוללה ומנוע חשמלי למערך היברידי-מתון של 48 וולט. מערך זה מאפשר ניתוק דימום/התנעה שלרוב אינו אפשרי בדומים לו כדי, למשל, לא לפגוע בפעולת המזגן. כאמור, CX-90 מתייצב למבחן בגרסה מופחתת הספק, באמצעות לחץ גדישה מופחת: כאן 284 כ"ס ו-45.9 קג"מ, לעומת 345 כ"ס ו-51 קג"מ ביתר הגרסאות. לתיבה 8 הילוכים וההנעה כפולה. 

CX-90 שהגיע למבחן הוא ברמת האבזור הבסיסית 'טורינג' עם 8 מקומות, ומחירו 289,000 שקלים. רמת אבזור זאת נבדלת מהאחרות בעיקר בגימור ובנראות – חישוקי "19 לעומת "21, אין מסילות גג, היעדר דיפוני ניקל/כרום מבחוץ ודיפונים דמויי-עץ ואלומיניום מבפנים – ומחסירה גם גג שמש חשמלי, מושבים עם חימום/אוורור, מערכת שמע משודרגת (בוז, 12 רמקולים) ומצוידת בריפוד דמוי-עור במקום עור אמיתי.

בהיצע גם גרסה המשלבת 8 מקומות, מנוע חזק יותר (345 כ"ס) ורמת גימור גבוהה יותר ('פרפרד') שמחירה מ-310,000 שקלים.

IMG_7081.jpg

צילום: איתי שטיינברג

לקבלת הצעת מחיר

בחוץ ובפנים

למרות שמדובר ברכב גדול, CX-90 נראה קומפקטי יחסית, הודות לעיצוב נקי ואלגנטי. יש שימצאו כי היעדר הניקלים ומוטות הגג פוגעים בהופעה שלו בהשוואה לאותו דגם ברמות האבזור הגבוהות יותר. 

סביבת הנהג נעימה לשהות והמערכות נוחות לתפעול. חומרי הדיפון נוקשים ברובם – למעט הדיפון בקצה העליון של סיפון המחוונים, שהוא עבה ורך – אך בעלי מרקם נעים. ישנם מקומות שבהם הפלסטיק בסיסי ממש: ידית האיתות, לחצני התפעול של לוח המחוונים. סביבת הנהג קרובה בתחושה שהיא מעניקה יותר למקובל במכונית רגילה ולא ברכב

IMG_6985.jpg

צילום: איתי שטיינברג

לקבלת הצעת מחיר

העולה כ-300,000 שקלים; ברמות האבזור הגבוהות דיפון הפנים משופר. איכות ההרכבה מצוינת: לא נשמעו קרקושים בכלל, גם לא במהלך הנהיגה בשטח.

כאמור, נוחות התפעול של מערכת המיזוג, מחשב הדרך ולוח המחוונים גבוהה. מערכת המולטימדיה, לעומת זאת, לא תמיד נוחה לשימוש; כמקובל במאזדה, תפעול המולטימדיה נעשה באמצעות בורר סיבובי שמיקומו נוח, אך מספר רב של פונקציות מתוכננות למסך מגע, כך שהתפעול נעשה מסורבל; עם תפעול הממשק המקורי של מאזדה אין בעיה. העברת הבורר למצב חנייה אינה נוחה.

המרחב מלפנים נדיב מאוד והמושבים נוחים גם בנסיעות ארוכות. הכניסה לשורה השנייה נוחה הודות לדלת גדולה עם מפתח רחב יחסית, המרחב גדול מאוד, הספסל נוח ביותר, ולרשות הנוסעים בקרת אקלים נפרדת ושקעי טעינה. תענוג. התלונה היחידה - משענת היד המרכזית נופלת על הספסל; לא נורא אבל לא ראוי, כמו הגימור הגס של הריפוד.

IMG_6967.jpg

צילום: איתי שטיינברג

לקבלת הצעת מחיר

השורה השלישית מוצלחת אף היא. הכניסה אליה נוחה יחסית, הספסל נוח ומרווח למבוגרים אפילו במושב האמצעי. כן חסר מקום לכפות הרגליים, בעיקר מצד ימין. בשורה הזאת יכולים לשבת שני מבוגרים או שלושה ילדים קטנים, גם לפרקי זמן ממושכים, מצוין. יש שקעי טעינה (USB-C) ופתחי אוורור בכל צד וחבל שהפתחים נמוכים ומקשים על צינון היושבים.

תא המטען גדול יחסית, גם מאחורי השורה השלישית. במפרט מופיע נתון של 608 ליטר וזה מתייחס לנפח עד הגג. הנפח היעיל נע סביב 250-300 ליטר, שזה ממש בסדר. מתחת לרצפה יש גלגל חלופי מוקטן. לדלת תא המטען מבנה מקומר ומנגנון פתיחה מוגבל יחסית, כך שקל לנגוח את הראש בדלת.

IMG_6960.jpg

צילום: איתי שטיינברג

לקבלת הצעת מחיר

מנוע, ביצועים

מערכת ההנעה הותירה בי רושם מעורב. תחת עומס, מערכת ההנעה הזאת זורחת – המנוע מקבל את מלוא הביטוי והוא חזק, חלק, גמיש, עם צליל כריזמטי שהזכיר לי את הצליל של ב.מ.וו M4 קומפטישן(!). לצליל הנפלא מתווספת שריקה שמזכירה מגדש-על – אין כזה ואני לא בטוח אם מדובר בבאג או בפיצ'ר.

במצב רגוע, מערכת ההנעה מרשימה פחות, פעולת המנוע חלקה, אבל תיבת ההילוכים אינה מתעלה. למאזדה CX-90 תיבה פלנטרית עם 8 הילוכים, אלא שזו מצוידת במצמד רב-דסקי ולא בממיר מומנט; כן, כמו בתיבה דו-מצמדית. פעולתה במהירות עירונית מזכירה את תיבות DSG בראשית ימיהן – מהוססת, קופצנית, לא נעימה – ובמגמת שיפור חדה ככל שעולים במהירות.

הביצועים בכל אופן טובים, ובהאצת ביניים מ-80 ל-120 קמ"ש נמדד זמן של 6.2 שניות. מצב 'ספורט' משפיע לטובה על פעולת תיבת ההילוכים, אבל לא משנה באופן משמעותי את זמן ההאצה. 

לאורך יותר מ-1300 ק"מ, רובם בתנאי עומס, צריכת הדלק עמדה על 7.1 ק"מ לליטר – צריכה גבוהה, אבל סבירה בהינתן התוואי, גודל המנוע והמרכב. עם זאת, בקטע נהיגה ארוך ורגוע ממצפה רמון לכפר סבא, צריכת הדלק הייתה טובה משמעותית, פי 2(!): 14.1 ק"מ לליטר.

IMG_7027.jpg

צילום: איתי שטיינברג

לקבלת הצעת מחיר

נוחות, התנהגות

נוחות הנסיעה משובחת. לבולמים פעולה הדרגתית גם בשיכוך וגם בהחזרה, עם פעולה ראשונית רכה בדיוק במידה הנכונה. שברי כביש, בליטות, שקעים - הכל נספג נפלא, בלי קפיצי אוויר או בולמים אדפטיביים. שילוב של מתלים מצוינים וצמיגים בחתך גבוה יחסית. ביחד עם מושבים עבים, נעימים ותומכים ובידוד רעשים טוב – והנה מתקבל רכב שהוא שותף מעולה לגמיעת מרחקים.

היכולת הדינמית מצוינת. המתלים התגלו כיעילים במצבי נהיגה תובעניים, זוויות הגלגול קטנות מאוד  ורמת האחיזה גבוהה. להגה משקל טוב, גם לא במצב 'ספורט', והוא מדויק יחסית.

למערכת ההנעה מצב 'שטח' שמשפיע על מערכת ההנעה ובקרת ירידה במדרון. ביחד עם גלגלים גדולים יחסית (חישוק "19 עם צמיגי 265/55, קוטר כללי "30.6) ומרווח גחון של 20.3 ס"מ מתקבלת יכולת עבירות מפתיעה – אם כי לא היינו מרחיקים לכת, בשל ממדי הענק וזוויות המרכב. גם בנסיעת שבילים מאתגרת יחסית היה CX-90 נוח ונעים למדי.

IMG_7052.jpg

צילום: איתי שטיינברג

לקבלת הצעת מחיר

שורה תחתונה

מאזדה CX-90, דגם פנאי גדול לשמונה, הוא רכב מצוין. לזכותו הנדסת אנוש טובה, מרחב פנים גדול, הוא טוב מאוד לשמונה נוסעים, הביצועים טובים, נוחות הנסיעה והיכולת הדינמית ברמה גבוהה, כישורי השטח שלו בתוואי רלוונטי נאים ביותר. לחובתו סביבת נהג שאינה מושכת, תיבת הילוכים שפעולתה אינה רהוטה במהירות נמוכה, צריכת דלק גבוהה בנסיעה בעומס.  מחירו, 289,000 שקלים, עושה את CX-90 לאחד הזולים ביותר מסוגו, מעניק לרכב ערך תמורה טוב מאוד. בהקשר זה יצוין כי מחירה של הגרסה החזקה יותר וברמת אבזור גבוהה ומועשרת יותר גבוה רק ב-21,000 שקלים, כך שאם אתם בסביבה, כדאי לשקול.

מאזדה CX-90, השאלות החשובות

המחיר מתחיל ב-289,000 שקלים לגרסת Touring עם 8 מקומות, והוא מהזולים בקטגוריה של SUV גדולים. גרסת Preferred החזקה והמפוארת יותר מתחילה מ-310,000 שקלים בלבד.

0

בגרסת Touring (בסיסית) יש חישוקי "19, ריפוד דמוי-עור, וללא גג שמש או מושבים מאווררים/מחוממים. בגרסאות הגבוהות יותר מקבלים חישוקי "21, דיפוני ניקל/כרום, ריפוד עור אמיתי ומערכת שמע BOSE עם 12 רמקולים.

0

מנוע טורבו-בנזין 3.3 ליטר עם שישה צילינדרים בשורה ומערכת היברידית-מתונה 48 וולט. בגרסה הבסיסית ההספק 284 כ"ס ו-45.9 קג"מ, בעוד שבגרסאות הגבוהות הוא מגיע ל-345 כ"ס ו-51 קג"מ.

0

ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש אורכת 7.6 שניות. בהאצות ביניים (80–120 קמ"ש) נמדד זמן מרשים של 6.2 שניות.

0

לפי נתוני יצרן, 10.6 ק"מ לליטר. בפועל, במבחן ארוך בתנאי עומס נמדדו 7.1 ק"מ לליטר, אך בנסיעה רגועה התקבלה תוצאה של 14.1 ק"מ לליטר.

0

הרכב מיועד ל-8 נוסעים. השורה השנייה מרווחת ונוחה במיוחד, והשורה השלישית מפתיעה בנוחותה גם למבוגרים – אם כי חסר מקום לכפות רגליים.

0

רשמית – 608 ליטר עד הגג, בפועל כ-250–300 ליטר שימושיים, שזה נחשב גדול יחסית בקטגוריה.

0

נוחות הנסיעה מצוינת בזכות מתלים רכים במידה, מושבים נוחים ובידוד רעשים טוב. גם בנסיעות שבילים מאתגרות הוא נותר נעים ונוח.

0

הרכב מפתיע לטובה – אחיזה גבוהה, זוויות גלגול קטנות והגה מדויק. בנוסף, יש מצב שטח ובקרת ירידה במדרון, בשילוב מרווח גחון של 20.3 ס"מ.

0

יתרונותיו הם מרחב פנים נדיב, נוחות נסיעה, ביצועים טובים, עיצוב אלגנטי ויכולת דינמית גבוהה. חסרונותיו – תיבת הילוכים לא חלקה במהירויות נמוכות, סביבת נהג פשוטה יחסית, וצריכת דלק גבוהה בנסיעות מאומצות.

0

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.