טסלה מודל 3 המחודשת - מבחן דרכים (לונג ריינג׳, הנעה אחורית)
טסלה מוסיפה גרסת לונג ריינג' בהנעה אחורית עם טווח מוצהר מהארוכים בישראל – 750 ק"מ. מה עוד התחדש ומה נסגר עם לחצני האיתות?
כמה עושה הטסלה הזו? 750 ק"מ על טעינה אחת? הרי זה כל הדרך מתל אביב לאילת, בחזרה, ואז עם עוד 75 ק"מ. לא שמישהו יעשה את זה, כי בשביל מה לנסוע לאילת אם לא בשביל קצת ים, מעט אווירה של חופש ובעיקר לחגוג על חשבון המערכת עם קניות לא מע"מ?
נתון הטווח הזה אינו ניתן להשגה בשימוש רגיל, אפילו ממש מתון, אלא אם נוהגים במהירות שיכולה לאתגר קלנועית. אז במקום לנסות ולהשיג שיא טווח בנהיגה לא רלוונטית, חרשתי את כבישי ישראל בזיג-זג לאורך ולרוחב בטסלה מודל 3 בגרסת לונג ריינג' הנעה אחורית שהצטרפה להיצע הישראלי בקיץ שחלף ומגיעה לכאן לאחר עדכון.
וכיוון שהתחלנו עם העניין הזה של הטווח, הבה ונסגור את הפינה הזו כאן ועכשיו. לאילת לא נסענו, והמכונית גם לא עמדה בהבטחת הטווח שלה – התעוררה לאחר טעינה מלאה עם 619 ק"מ עתידיים לפי מד הטווח, תוצאה של אופי הנהיגה של זה שהיה בה לפני.
מה כן הצלחנו? הצלחנו לצבור 409 ק"מ כשהסוללה הגיעה ל-16% ועם טווח של עוד 98 ק"מ – כך שהטווח הכללי הוא מעל 500 ק"מ. זה רחוק מאוד מהנתון המובטח, אבל המבחן נעשה בתנאים יחסית מאומצים, ובפועל בחיי היום יום אפשר לצפות לצריכה טובה בלפחות 15%, אם לא יותר.
הרכב הנבחן
-
מחיר
-
טווח נסיעה חשמלי WLTP (ק"מ)
-
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
-
יתרונות
-
חסרונות
טסלה מודל 3, מה חדש בדגם?
טסלה בתחילת דרכה – עם רודסטר (2008), דגמי S (מ-2012) ו-X (ב-2015) – הייתה יקרה מדי ורחוקה מהישג ידם של מרבית האנשים. העניין הגדל והולך בחשמל והפתרונות היעילים שאפיינו את דגמי S ו-X הביאו ליצירת הפתרון המתבקש: מכונית נוסעים מונעת-חשמל במחיר סביר.
כאשר הוצגה טסלה מודל 3 ב-2017 המכירות התפוצצו; צבר ההזמנות עמד על מאות אלפים לפני שמכונית אחת ירדה מפס הייצור. הדגם החדש הביא תמהיל מדהים לזמנו של ביצועים, טווח, איכות, אבזור וממשק מתקדם מאוד, בשוק שהיה כמעט ריק מדגמים חשמליים – וזה הוצע במחיר שהיה חצי מזה של הצמד הנ"ל. במשפט אחד: טסלה מודל 3 הביאה את הבשורה החשמלית לכלל השוק, ובדיעבד הייתה לאחד הדגמים החשובים ביותר בהיסטוריה של המכונית; ב-2021 הייתה לדגם החשמלי הראשון שנמכר במעל מיליון יחידות.
ב-2023 עברה המכונית מתיחת פנים המכונה 'היילנד', ובמסגרתה נעשו שינויי עיצוב חיצוניים שכללו פנסים צרים יותר, פגוש קדמי ללא פנסי ערפל, חישוקים וצמיגים חדשים ("18 או "19), פנסים שונים מאחור. לטענת טסלה, העיצוב החדש שיפר את מקדם הגרר מ-0.23 ל-0.219, ובכך הגדיל את טווח הנסיעה הרשמי ב-4% וזאת ללא שינוי במנועים החשמליים או בסוללות. המתלים כוילו מחדש ויחד עם הצמיגים החדשים איכות הנסיעה שופרה, כך טסלה.
בתוך המכונית שודרגו חומרי הפנים, לתחושה עדיפה ולבידוד רעשים משופר, נוסף זיגוג כפול לחלונות מאחור גם הוא לצורך זה, ורשימת האבזור התקנית הורחבה וכוללת כעת: אוורור במושבים הקדמיים, תאורת אווירה צבעונית, עוד רמקולים למערכת השמע וגם לדיבורית, הוספת מסך אחורי ("8) לתפעול בקרת האקלים, שליטה על מערכת השמע ואף צפייה בווידאו באמצעות יוטיוב, נטפליקס וכו'. במקביל הוסר החימום מהמושב האמצעי בספסל האחורי.
מה חדש בטסלה מודל 3?
לצד אותם שינויים, נעשו אז שני עדכונים נוספים שהובילו לביקורת מאוקיינוס לאוקיינוס. האחד פחות משמעותי ונוגע להטמעת בורר מצבי הנהיגה (לפנים-אחור-חניה) במסך במקום תפעול באמצעות ידית מימין להגה. הביקורת כאן נגעה בעיקר לעובדה שבקיץ המסך פשוט חם מידי ולא נעים להחליק את האצבע על מסך רותח כדי להתחיל בנסיעה. העדכון השני הביא לביטול ידית האיתות ותפעול המטלה באמצעות מתגים חדשים על גלגל ההגה. כאן הביקורות היו משמעותיות אף יותר והיו שהגדירו את המכונית בשל כך כ"לא בטוחה".
טסלה הקשיבה לביקורת והכריזה על פניית פרסה בנוגע לידית האיתות, היא טרם שינתה את דעתה בנוגע לתפעול בורר מצבי הנהיגה דרך המסך. ואכן, ב-2025 ידית האיתות עשתה קאמבק, תחילה בדגמים שהורכבו בסין ובהמשך באלה שהורכבו בארה"ב; טסלה הציעה למי שרכש את הרכב ללא הידית, אפשרות להוסיף אותה (בתשלום).
בישראל משווקת מודל 3 עם ידית האיתות מהקיץ שחלף (2025), בדגם שזכה לעוד מספר עדכונים ובהם: הוספת מצלמה קדמית חדשה המצוידת במתז שטיפה ובמערכת חימום למניעת אדים. בשלב זה המצלמה משמשת לחניה, אבל בעתיד היא תשפר את יכולות 'הטייס האוטומטי' בנהיגה אוטונומית. בנוסף, הסמלים הושחרו (בעבר כסופים).
טסלה מודל 3: מתחרים
השינוי המשמעותי היה הוספת גרסה חדשה: טווח ארוך בהנעה אחורית (Long-Range/Rear-Wheel-Drive) – וזה העיקר ברכב אותו לקחנו למבחן; עד עתה גרסת לונג ריינג' הוצעה רק בהנעה כפולה.
בגרסה זו המנוע חזק יותר מאשר בזו האחורית עם הטווח הרגיל – 315 כ"ס ו-45.9 קג"מ לעומת 283 כ"ס ו-42.8 קג"מ – וההאצה ל-100 קמ"ש טובה בהתאם: 5.2 שניות לעומת 6.1 שניות. המהירות המרבית זהה בשתיהן ומוגבלת ל-201 קמ"ש, בעיקר בגלל שימוש בצמיגים שונים.
טסלה כהרגלה ולא בקודש, אינה מפרסמת את מלוא המפרט הטכני, גם לא זה המתייחס לסוללה או להספק הטעינה. ההערכה היא כי לסוללה כאן אנרגיה של כ-75 קוט"ש, כפי שיש גם בלונג ריינג' הנעה כפולה וגם ב'פרפורמנס'. במפתיע הסוללה הגדולה יותר לא העלתה את משקל המכונית בהשוואה לאותה גרסת הנעה עם הסוללה הקטנה יותר (שתיהן סביבות 1.75 טון).
מחיר הרכב שקיבלנו למבחן הוא 228,000 שקלים.
איך העיצוב של טסלה מודל 3?
מעולם לא התלהבתי מהעיצוב של מודל 3. בעיקר בגלל החרטום חסר האישיות, אבל גם בגלל שהדגמים הראשונים שהביאו את בשורת טסלה עוצבו באופן מושך הרבה יותר. לעומתם מודל 3 נראית באופן מובהק כאחות הקטנה והפחות יפה. ועדיין הקווים זורמים ומחודדים יותר אחרי מתיחת הפנים, וממרום גילה המתקדם היא עדיין מאוד מזוהה עם המותג ומשמרת את מעמדה כמכונית מיוחדת.
סביבת נהג, תא נוסעים
סביבת הנהג כמעט זהה לזו הקודמת, מינימליסטית עד הקצה ונקייה ממתגים באופן מוקצן, עם צג "15.4 ענק ובולט מאוד, כאן בכל הקשור למספר הנתונים ולאפשרויות. חלק מהאייקונים עדיין קטנים ופחות נוחים לשימוש כמו המעבר בין ק"מ לאחוז הסוללה, או כיבוי התרעת המהירות. אבל מעבר לזה זהו מסך חד, עם תפעול מהיר והוא עדיין מהטובים שבנמצא.
מעולם לא ייחסתי כל כך הרבה חשיבות לידית איתות והנה אני עושה זאת שוב. הפתרון הקודם של טסלה היה גרוע ממש מכיוון שלחצני(!) האיתות מוקמו על ההגה וכל סיבוב שלו הציב אותם במקום אחר, כך שהיה צורך להסתכל איפה הם כדי לאותת. על החזרה לסידור הפשוט והנכון מוסיפה טסלה תכונה חדשה: המכונית מזהה מעבר נתיב ומכבה אוטומטית את האיתות – נוח, אינטואיטיבי ואולי פתרון האיתות הטוב בתעשייה. אגב, פתרון זה כבר הוסף לפני כשנה וחצי עוד כשהיו לחצני האיתות, והגיע לכל דגמי מודל 3 שנמכרו אי-פעם. מנפלאות OTA.
מעבר לכך, הכל כפי שהיה בעבר. שטח השמשות מלפנים ולצדדים ענק, לאחור פחות. יש שפע של מקום לכל כיוון גם מלפנים וגם מאחור. חלון הגג הקבוע, על אף החיסרון שמגיע ללא כיסוי – כעת בסדר, בקיץ בהחלט פחות – ומוסיף המון נקודות ובמיוחד במושב האחורי.
עיצוב החלק האחורי של מודל 3 יוצר אשליה של תא מטען קטן. אבל זו רק אשליה, כי הוא ממש גדול (506 ליטר) והמפתח סביר. בנוסף יש תא ענק מתחת לרצפה ועוד אחד מלפנים.
איך הביצועים של טסלה מודל 3?
למודל 3 בגרסה זו כאמור 315 כ"ס ו-45.9 קג"מ – פרצי הכוח מוצאים ביטוי מהרגע הראשון, לחיצה על דוושת התאוצה תתורגם מיד להאצה פנומנלית בכל תוואי כביש, מכל מהירות, תחת כל עומס. העניין הוא שאותה יכולת מרשימה מאוד מוצאת ביטוי במצב הרגיל הזמין כבר עם התנעה; אצל כל היצרנים האחרים ביקום שהם לא טסלה, מן הסתם היו מכנים אותו 'ספורט'. מצב נוסף הוא 'רגוע', המעמעם את תגובת המנוע ללחיצת הדוושה, ואותו יש לבחור לפי רצון. כך או כך הטסלה הזאת היא מכונית מאוד חזקה ומאוד מבצעת.
החיסרון הבולט היחיד הוא זה המוכר מזה שנים: לא ניתן לקבוע את מצב הרגנרציה, וכל עזיבה של דוושת התאוצה גורמת לבלימה. לאורך זמן זה מעצבן וגם לא משפר את הטווח, אז בשביל מה?!
על טווח כבר דיברנו – ונחדד: מעל 500 ק"מ בעומס, גם 550 ק"מ בשימוש רגיל. נתון ההספק של הטעינה המהירה גם הוא אינו מפורסם, אך המשך שלה, מ-20% ל-80% בעמדות סופר צ'ארג' הוא כ-30 דקות, זמן ממוצע בתעשייה.
נוחות, התנהגות
מודל 3 לפני מתיחת הפנים העניקה ליושבים בתוכה נוחות נסיעה טובה, אבל החסירה בכישורי הריסון שלה, מה שמצא ביטוי בעיקר בהקפצת המכונית בנסיעה בין-עירונית על כביש גלי. טסלה טוענת לכיול מחודש של הבולמים, אבל לי קשה לומר שמצאתי שינוי. הכיול עדיין נוח, יחסית רך ובמהירות עירונית שיבושים נבלעים באופן משכנע. ככל שעולה המהירות נשמרת נוחות הנסיעה הטובה, אבל עדיין על כביש גלי או במעבר על רצף שיבושים מורגש מחסור בריסון. במהירויות גבוהות רעש הצמיגים נוכח, אבל לא מדי, כך שבידוד רעשים טוב.
וכמו הנוחות הטובה, כך נשמרה גם היכולת הדינמית הגבוהה שאפיינה את הגרסאות הקודמות, עם כישורי פנייה מצוינים, אחיזה גבוהה של הצמיגים והיגוי חד – כך שגם בתחום זה מסמנת טסלה V גדול.
בעיר המעבר בין בלמים רגילים לרגנרטיביים חלק ורציף ומהטובים שיש כיום בשוק.
בטיחות
מפרט הבטיחות ארוך ומכובד, אבל מה שיותר חשוב שהמערכות פועלות מצוין (ויש כוכבית). בקרת השיוט האדפטיבית עובדת מעולה והיא מהטובות בהן פגשתי. מנגד, מערכת הבטיחות חוזרת לפעולה בכל התנעה (מה לעשות, דרישת תקן) ומה שבעיקר הפריע היא התרעת המהירות ומעט פחות מכך התרעת ההתנגשות הקדמית הרגישה מדי.
ובעניין זה. במבחן הבטיחות שערך יורו NCAP ב-2025 קיבלה מודל 3 חמישה כוכבים וציונים ממש מעולים בקטגוריות – מבוגרים, 90%; ילדים, 93%; הולכי רגל, 89%; מערכות בטיחות 87%.
סיכום, תמורה
מודל 3 נמצאת איתנו מ-2017, ולפי המקובל בתעשיית הרכב כבר מזמן הייתה אמורה לעבור לדור השני. אבל טסלה עסוקה בדברים אחרים – סמי-טריילר, סייברטראק, מודל 2 המבושש לבוא, אולי רודסטר, גם סטארלינק – וקל יותר לחדש דגם המצליח בשלב זה מאשר ליצור דור חדש. ומשזה נאמר, מפתיע להיווכח עד כמה המכונית הוותיקה עדיין רלוונטית, עד כמה עדכוני התוכנה משפרים את החבילה כולה, עד כמה בחלק מהתחומים היא עדיין מובילה, עד כמה האפליקציה החדשנית טובה וכוללת פיצ'רים ייחודיים כמו הכוונה למציאת הרכב בתוך חניון. מחירה של גרסת לונג ריינג' הנעה אחורית עומד על 228,000 שקלים – יקרה ב-15,000 שקל מגרסת ההנעה אחורית עם הסוללה הקטנה, זולה ב-19,000 שקלים מגרסת לונג' ריינג' עם הנעה כפולה שגם חזקה משמעותית. לטעמנו הגרסה החדשה מספקת את התמהיל הנכון לביצועים ולטווח בהיצע של מודל 3. ביחס לשוק – זה כבר עניין אחר. בתקופה האחרונה השוק התרחב עם דגמים חדשים, חזקים, מרווחים, ומאובזרים יותר משמעותית. על איכות הביצוע רק מבחן השוואתי יכול להכריע.
טסלה מודל 3: שאלות ותשובות
כמה עולה טסלה מודל 3 2025?
מחיר טסלה מודל 3 2025 בישראל נע בין 213,816 ש"ח (גרסת הנעה אחורית) עד 291,132 ש"ח (גרסת Performance). הגרסה הנפוצה Long Range הנעה כפולה עולה 247,750 ש"ח.
מה זה Autopilot והאם זה בטוח?
Autopilot היא מערכת סיוע לנהג הכוללת שמירה על נתיב ומרחק בבקרת שיוט. זה לא נהיגה עצמאית מלאה. הנהג חייב להישאר ערני ולהחזיק בהגה.
איך משפיעים מזג האוויר ונהיגה על הצריכה?
בחורף קר הצריכה עולה ב-20-30% עקב חימום הסוללה ותא הנוסעים. נהיגה אגרסיבית עם האצות חזקות תגדיל הצריכה ב-40-50%.
איך מערכת הניווט בטסלה מודל 3?
מערכת ניווט מתקדמת עם מפות בזמן אמת, תנועה, שינויי מסלול, אטרקציות סביבה. מציאת עמדות טעינה ותיכנון מסלול עם עצירות טעינה. מובנית בכל הגרסאות.
כמה מהירה טסלה מודל 3?
האצה 0-100 קמ"ש: גרסת בסיס 6.1 שניות, Long Range הנעה כפולה 4.4 שניות, Performance 3.1 שניות. מהירות מרבית מוגבלת ל-225 קמ"ש (Performance: 261 קמ"ש).
מה ההבדל בין הגרסאות השונות של טסלה מודל 3?
הנעה אחורית: מנוע יחיד, 513 ק"מ טווח. Long Range: שני מנועים, הנעה כפולה, 629 ק"מ. Performance: שני מנועים מחוזקים, ביצועי ספורט, 528 ק"מ טווח.
כמה זמן לוקח לטעון את טסלה מודל 3?
טעינה בבית: 8-12 שעות (0-100%). עמדת טעינה מהירה: 4-6 שעות (10-80%). סופר-צ'ארגר טסלה: 27 דקות (10-80%) בקצב 250 קילוואט.
איפה אני יכול לטעון טסלה מודל 3 בישראל?
ישנן מעל 1,500 עמדות טעינה ציבוריות ברחבי הארץ, 35 תחנות סופר-צ'ארגר של טסלה, וניתן להתקין עמדת טעינה ביתית Type 2 בהספק של עד 11 קילוואט.
האם אני יכול להתקין עמדת טעינה ביתית ומה העלות?
כן, ניתן להתקין עמדת טעינה Type 2 בעד 11 קילוואט. עלות התקנה: 3,000-7,000 ש"ח כולל עבודות חשמל. דרוש אישור חברת החשמל.
כמה עולה תחזוקה של טסלה מודל 3?
תחזוקה בעלות נמוכה מאוד: ללא החלפת שמן, פילטרים, נרות. עלות שנתית כ-1,000-2,000 ש"ח (בלמים, צמיגים, מסנן אוויר). הרבה פחות מרכב בנזין.
איזה אחריות יש על טסלה מודל 3?
אחריות רכב: 4 שנים או 80,000 ק"מ. אחריות סוללה ומערכת הנעה: 8 שנים או 192,000 ק"מ עם שמירה על 70% מקיבולת הסוללה המקורית.
איך אני מוצא מוסך טסלה בישראל?
במרכזי השירות הרשמיים: פתח תקווה, נתניה וכרמיאל. ממליץ לקבוע תור מראש דרך האפליקציה כי לעיתים הם עמוסים.
איך השירות של טסלה בישראל?
ניתן להזמין ניידת שירות לתיקונים קלים, מרכזי השירות בפתח תקווה, נתניה וכרמיאל נוטים להיות עמוסים ולא תמיד חלפים נמצאים בזמינות גבוהה
כתבות אחרונות
-
ניר בן טובים , 28/12/2025 -
ניר בן טובים , 28/12/2025איתות מסיאט: אחריות של עד 8 שנים בשוק אסטרטגי
-
אלי שאולי, 28/12/2025התכניות של MG ל-2026 בישראל
-
יואל שוורץ, 28/12/2025טסלה מודל 3 המחודשת - מבחן דרכים (לונג ריינג׳, הנעה אחורית)
-
ניר בן טובים , 25/12/2025חורף, טווח והאמת על רכב חשמלי
-
מערכת אוטו, 25/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהגים רותם סלע וליאור רז?
-
קינן כהן, 25/12/2025BYD סיליון 5 פלאג אין: מבחן דרך
-
יואל פלרמן, 25/12/2025מבחן בטיחות למסחריות – משפרים ומשתפרים
-
שרון ביידר, 25/12/2025השרה רגב שומרת על לקוחות היוקרה