וולוו XC90 – מבחן דרכים (מתיחת פנים, B5)
הדור השני של דגם הפנאי הגדול XC90 זכה לחיים ארוכים במיוחד, עבר מתיחת פנים שנייה. מפגש עם רכב מכובד
לפני כשלושה חודשים בחנו את וולוו XC60, דגם פנאי בגודל בינוני (D-SUV), לאחר שעבר מתיחת פנים שנייה בגיל שמונה. דור חדש האמור להתחלף לאחר שש שנים לא תוכנן מלכתחילה, מכיוון שהרכב היה אמור להגיע לסוף דרכו ולהיות מוחלף על-ידי דגם חשמלי.
ואכן, דגם כזה, EX60, יושק בתחילת 2026 (21.1), אבל התוכניות של תמהיל הדגמים השתנו; ההטמעה של הרכב החשמלי במדינות אירופה לא הייתה בהיקף המצופה, והיה צריך לסדר (גם) לרכב הזה הארכת שירות באמצעות מתיחת פנים. עניין זה הביא לשינויים בתוכניות גם בפורשה, גם בסיאט (ראו השקה למתיחת פנים נוספת לאיביזה, ארונה), אצל עוד יצרנים רבים.
כך גם ביחס לדגם הפנאי הגדול (E-SUV) של וולוו, XC90. ויש שני הבדלים. ראשית, דגם חשמלי המתמקם באותה משבצת, EX90, כבר הוצג (2022); שנית, פער הזמנים בין הצגת הדור הנוכחי של הדגם שבנידון ועד למתיחת הפנים מושא מבחן זה גדול בהרבה: 10 שנים.
אבל הנסיבות הזהות הביאו כאמור לפתרון דומה: מתיחת פנים נוספת לדגם ותיק מאוד, כך שיוכל להישאר בהיצע עוד מספר שנים.
הקשר, פרטים
וולוו XC90 נחנך ב-2002, הדור השני שלו – ראשון של וולוו בבעלות ג'ילי – הושק ב-2014, בין השאר מחלוצי המסך הגדול והרב-שימושי. הרכב עבר מתיחת פנים 'תקנית' ב-2018, שנייה ב-2024.
במסגרת מתיחת הפנים נעשו מספר שינויים קוסמטיים בחוץ ובפנים כדי לחבר את הרכב לדגמי וולוו החשמליים ובאופן זה גם לעשותו עדכני יותר. שיפורים נעשו גם במפרט – בעיקר בולמי זעזועים אדפטיביים, גם בלד מטריקס, כמובן במסך בנוסף בבקרת האקלים – בחומרים בכלל ובאלה של הבידוד בפרט.
XC90 הוא רכב גדול יחסית, מיועד ל-7 נוסעים ומאורגן על בסיס גלגלים של 298.5 ס"מ. עליו משתרע מרכב שאורכו 495 ס"מ, רוחבו 192 ס"מ וגובהו 177 ס"מ. נפח תא המטען בתפוסה מלאה 302 ליטרים, עם קיפול השורה השלישית 680 ליטרים, ועם קיפול השנייה 1007 ליטרים. המשקל נע לפי הגרסה בין 2 טון ל-2.2 טון.
דגם זה מוצע בשתי גרסאות מחושמלות, שתיהן מבוססות על מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר 4 צילינדרים. האחת היא T8; היברידית-נטענת בהספק משולב של 455 כ"ס ומחירה 635,000 שקלים – אותה לא בחנו הפעם.
השנייה, B5, היא היברידית-מתונה (MHEV); אותו מנוע מייצר 250 כ"ס ב-5400-5700 סל"ד ו-36.7 קג"מ ב-2000-4500 סל"ד, והמנוע החשמלי הקטן מנפק 14 כ"ס ו-4.1 קג"מ. לתיבה האוטומטית 8 הילוכים וההנעה כפולה. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 7.7 שניות והמהירות המרבית מוגבלת כמו בכל דגמי וולוו ל-180 קמ"ש – אותה כן בחנו הפעם.
גרסה זו מוצעת רק ברמת האבזור 'אולטרה'. במפרט, בעיקר קפיצי אוויר, בולמים אדפטיביים ובנוסף ובין השאר, תאורת לד-מטריקס מלאה, חישוקי "21, גג שמש נפתח, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים שיש בהם חימום כמו באחוריים, מסך מרכזי "11.2, בקרת אקלים ארבעה-אזורית ופתחי מיזוג גם בשורה השלישית, מערכת שמע של הרמן קרדון עם 13 רמקולים וסאבוופר.
מחיר וולוו XC90 B5 'אולטרה' הוא 520,000 שקלים.
מידות ופרופורציות
אותה מתיחת פנים העניקה ל-XC90 הופעה מחודדת, אלגנטית ועדכנית יותר, בעיקר בגלל הסבכה החדשה, גם בזכות עיצוב מחודש לפנסים במבנה 'פטישו של תור' וכונסי האוויר. מאחור השינויים קטנים יותר, ועדיין מוסיפים באותו כיוון עם קווים מחודדים יותר. יחד עם ממדים נכבדים, פרופורציות מצוינות ואותם שיפורים, XC90 המחודש נראה נכבד כנדרש לרכב במעמדו, בהחלט עכשווי בהופעתו.
סביבת נהג, חלל נוסעים
סביבת הנהג נעימה מאוד לשהייה בה – הריפוד בהיר, שטח החלונות גדול מכניס הרבה אור פנימה, המופע מאופק ולא מאיים עם מסכים גדולים, המושב נוח למדי; כמו ב-XC60 גם כאן התפעול נעשה באופן חלקי דרך המסך וזה לא נוח. במסגרת מתיחת הפנים המסך גדל, מ-"9 ל-"11.2 והוא טוב יותר.
חומרי הדיפון איכותיים, רכים ונעימים ברובם, כולל ריפוד נעים לגג. התפרים על ידיות האחיזה מלמדים על ירידה לפרטים אך בחלק התחתון של המסך, מקום שהיד קרובה אליו, חומר הדיפון פשוט. יצוין כי את רכב המבחן קיבלנו עם כ-12,000 ק"מ וניכר כי הפלסטיק הזה נשמר טוב, למרות שחלל הנוסעים לא היה ממש שמור. ניכרות גם איכויות הרכבה וגימור טובות – ולא נשמעו קרקושים לאורך המבחן, גם בנסיעת שבילים.
מערכת המולטימדיה כמו זו ב-XC60, מסורבלת לתפעול גם בגלל שמחייבת צימוד לסמאטרפון בכבל, גם כי תפעול הממשקים השונים לא טבעי. דוגמאות: ביטול מערכת סטייה מנתיב, תפעול המושבים שמחייב חזרה מסורבלת לוויז, וברירת המחדל במזגן ב'אוטומט' היא 22 מעלות, מחייבת כוונון ידני גם כדי שתהיה מורגשת. לחיוב יצוין מערך צילום היקפי משובח, ומנגד היעדרם של אוורור או עיסוי במושבים הקדמיים.
בכל הקשור למרחב, XC90 מתוכנן היטב. המרחב טוב והמושבים ברובם רכים, נעימים ותומכים. מפתח הדלת האחורית לא ענק אבל מספק, והמרחב ליושבי השורה השנייה גדול למדי, ויש שם מספיק מקום גם כאשר מבוגר יושב בשורה השלישית, מצוין. אהבתי שכל מושב ניתן לכוונון בנפרד. לשירות היושבים יש בקרת אקלים עם ארבעה פתחי אוורור (שניים באמצע, שניים בקורות B) ושני שקעי טעינה. המושב האמצעי נוקשה אבל רחב יחסית, כולל גם בוסטר מובנה.
נוחות הכניסה לשורה השלישית מספקת. גם כאן המושבים נפרדים ומאוד נוחים, ואינם נופלים בהרבה באיכותם ממושבי השורה השנייה. המרווחים לראש, לכפות הרגליים, וגם לברכיים נעים בין סביר לטוב, גם לפי הזחת המושבים בשורה השנייה. יש פתחי מיזוג, אין שקעי טעינה.
תא המטען גדול יחסית – 302 ליטר כאשר השורה השלישית בשימוש. מצד ימין יש שליטה על גובה המרכב (קפיצי אוויר, כן?), לטובת הורדת סף ההטענה (או הגבהת המרכב לטובת ריתום נגרר). מתחת לרצפה יש גלגל חלופי מוקטן, מצוין.
מנוע, ביצועים
XC90 ניעור בשקט באמצעות המנוע החשמלי. הביצועים בגרסה זו נאים, לא מעבר. אמנם, נתון ההאצה מהמקום, 7.7 שניות, ראוי, אבל מה שחשוב באמת – האצות ביניים מחוץ לעיר לעקיפה יעילה – פחות מצטיין; מ-80 ל-120 קמ"ש משך הזמן הוא 7.2 שניות.
המנוע עצמו טוב, ורצועת הכוח שלו רחבה (3700 סל"ד) ועמוקה (36.7 קג"מ). עם זאת, בהינתן המשקל (2 טון), וההספק (250 כ"ס) ובעיקר מהירות התגובה של התיבה, התוצאה אינה מרשימה. פעולת התיבה חלקה ונעימה, אך בעומס ובתנאים מכבידים אינה מגיבה בזריזות נדרשת.
יצוין כי מערכת דימום/התנעה הפעלתנית מכבה את מדחס המזגן, וניתן לשנות זאת רק בהעברת הבורר למצב ידני.
צריכת הדלק במבחן עמדה על 7.6 ק״מ/ל' – וזה נתון שאינו טוב ברכב עדכני.
נוחות, התנהגות, שבילים
נוחות הנסיעה ב-XC90 טובה בעיר עם מפגש על שיבושים קטנים – כישורי הספיגה טובים, הפעולה רכה, נעימה ושקטה. היא טובה פחות כאשר הרכב פוגש שיבושים משמעותיים – שברים, חיבור גרוע של פסי האטה; אז הרכב עשוי להיחבט, תוצאה של שילוב מהלך קצר מדי של מערך המתלים, גם היעדר כישורי ספיגה של הצמיגים שיש להם דופן צנומה (275/40-21), ולאלה מתווסף רעש פעולה שלהם.
אותם מאפיינים של פעולת המתלים אחראים לכך שהיכולת הדינמית של הרכב המגודל הזה טובה מאוד. המתלים תומכים היטב במרכב גם בעומס כבד בפניות, אותם צמיגים מעניקים אחיזה מצוינת. ההגה קל אך פעולתו טובה. מפרט הבטיחות עשיר, ופעולת המערכת לתיקון סטייה מנתיב אינה מדויקת.
ככל שמדובר ברכב פנאי – הנתונים אל מעבר לכביש טובים: הנעה כפולה ונתוני מרכב טובים; מרווח הגחון 21.6 ס"מ, וזוויות הגישה, הבטן והנטישה הן 21 מעלות, 20.3 מעלות, 23.1 מעלות. עם זאת, אותה התנהלות של הבולמים פוגעת בנוחות הנסיעה בשבילים כאשר הרכב פוגש חריצים ושינויי גובה, והצמיגים, עם הדופן הצרה בחישוקי "21, אינם מיועדים לשבילים לא ידידותיים.
מחיר, תמורה
וולוו XC90 אינו מיושן כפי שרכב שהושק ב-2014 עשוי להיות; נהפוכו. העיצוב החיצוני נאה ועדכני, סביבת הנהג מכובדת ומכבדת, הביצוע בתוך הרכב בהתאם, המרחב למשפחה משובח, טוב לשבעה נוסעים. בגרסת B5 שנבחנה הביצועים נאים, נוחות הנסיעה טובה לרוב והיכולת הדינמית ראויה בהחלט.
מנגד, הביצועים בעומס בינוניים, נוחות הנסיעה על אספלט בינוני ומטה אינה טובה וכך גם צריכת הדלק, כישורי התנועה בשבילים מוגבלים לכאלה שהם כבושים היטב.
מחירו, בגרסה הנבחנת, הוא 520,000 שקלים – מחיר גבוה לרכב פנאי גדול, סביר לכזה של מותג יוקרה. בגרסה זו XC90 אינו ממוקם מול הדגמים המקבילים של מותגי היוקרה מגרמניה שלרובם הנעה היברידית-נטענת – הם חזקים ויקרים בהרבה מצדם; לוולוו כאמור יש XC90 כזה שמחירו גבוה בהתאם (635,000 שקלים).
הצעות אחרות של מותגי יוקרה לדגם כזה – רכב פנאי גדול לשבעה וכפול-הנעה – כוללות את ג'נסיס GV80 שמחירו גבוה ב-55,000 שקלים (10%) אך יש לו מנוע חזק בהרבה; קאדילק XT6 עולה 505,000 שקלים וגם הוא חזק יותר; אינפיניטי QX60 עם הספק קרוב מוצע החל ב-400,000 שקלים. מי שמוכן לוותר על הילת מותג יוקרה עבור סוג רכב כזה ימצא מספר דגמים כאלה סביב ל-400,000 שקלים, גם פחות: מאזדה CX-90, פורד אקספלורר, שברולט טראוורס.
השאלות החשובות: וולוו XC-90 B5
מה חדש במתיחת הפנים?
בוצעו עדכונים קוסמטיים בחוץ ובפנים (סבכה חדשה, פנסי “פטישו של ת’ור”), שופרו החומרים והבידוד, נוספו בולמים אדפטיביים ו-LED מטריקס, והמסך המרכזי גדל ל-"11.2 עם שיפורים בבקרת האקלים.
כמה זה עולה ובאיזו רמת אבזור?
גרסת B5 מוצעת רק ברמת Ultra במחיר 520,000 ₪. האבזור כולל קפיצי אוויר, בולמים אדפטיביים, LED מטריקס, חישוקי "21, גג שמש, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, דלת מטען ומושבים חשמליים עם חימום (גם מאחור), בקרת אקלים 4 אזורים ומערכת הרמן/קרדון.
האם ה־XC90 מתאים ל־7 נוסעים?
כן. בסיס גלגלים 298.5 ס"מ; יש מרחב טוב בשורה 2 (כל מושב מתכוונן בנפרד ובאמצע יש בוסטר מובנה), וגישה מספקת לשורה 3 שמושביה נוחים יחסית. בשורה 3 יש פתחי מיזוג (ללא שקעים).
מה נפח תא המטען?
302 ל’ עם 7 מושבים בשימוש, 680 ל’ עם קיפול שורה 3, ו-1007 ל’ עם קיפול שורה 2. יש שליטה חשמלית על גובה המרכב להורדת סף ההטענה וגלגל חלופי מוקטן מתחת לרצפה.
איזה מנוע יש לדגם ואיך הביצועים של גרסת ה-B5?
בנזין 2.0 טורבו (250 כ"ס, 36.7 קג"מ) עם מערכת היברידית מתונה (14 כ"ס), תיבה אוטומטית 8 הילוכים והנעה כפולה. 0–100 קמ"ש ב־7.7 שניות, ומהירות מרבית מוגבלת ל־180 קמ"ש.
מה צריכת הדלק?
נתון היצרן המשולב הוא 11.4 ק"מ/ל’. במבחן הדרכים של אוטו, בפועל התקבלה צריכה של 7.6 ק"מ/ל’ – פחות טוב מהמצופה מרכב עדכני.
איך נוחות הנסיעה והתנהגות הכביש?
בעיר על שיבושים קטנים – נעים, רך ושקט. על שיבושים גדולים ופסי האטה – פחות נוח, לעיתים חבטות, גם רעש מצמיגי 275/40 R21. מנגד, היכולת הדינמית מצוינת, אחיזה גבוהה והגה קל עם פעולה טובה.
איך יכולות השטח/שבילים?
נתונים טובים לרכב פנאי: מרווח גחון 21.6 ס"מ, זוויות של 23.1/20.3/21 (גישה/בטן/נטישה) והנעה כפולה. בפועל, בשבילים משובשים הנוחות נפגעת והצמיגים בעלי דופן צרה פחות מתאימים לשימוש כזה.
איך המולטימדיה והנדסת האנוש?
המסך אמנם שודרג ל-"11.2 אך התפעול מסורבל: הקישוריות דורשת חיבור בכבל, פעולות כמו ביטול סטייה מנתיב/תפעול מושבים דורשות ניווט בתפריטים, וברירת המחדל של המזגן 22° “אוטומט”. מנגד – מערך צילום היקפי מצוין. אין אוורור/עיסוי במושבים.
מהם היתרונות והחסרונות המרכזיים?
יתרונות: הופעה מכובדת, סביבת נהג מעוצבת וחומרים טובים, אבזור נוחות ובטיחות עשיר מאוד, מרחב ותכנון לשבעה, יכולת דינמית טובה.
חסרונות: נוחות פחות טובה על אספלט משובש, צריכת דלק בפועל, מולטימדיה מסורבלת, אחריות לשנתיים בלבד.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה