לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), ל-70% מבין משקי הבית יש מכונית, ואילו ל-27% מהם יש מכונית שנייה.  

אותה מכונית שנייה נועדה לשימוש יום-יומי, אבל לרוב ב"עומס מופחת" – נסיעות קצרות יותר, פחות לטווחים ארוכים ו/או בתפוסה מלאה. המשמעות היא שכלי כזה, לרוב, אינו צריך להיות גדול או חזק, ומי שאינם ברמת ההכנסה הגבוהה ביותר וצריכים רכב שני, ישמחו בכזה שהוא זול יחסית לרכישה ולאחזקה, ועם זאת שימושי לצרכים שוטפים, גם להקפצות צאצאים לגן/בית הספר, גם לקניות בסופר. בצד השני של גילאי הדור הצעיר – הרכב השני משרת את הנהגים הצעירים בבית, בזכות זמינותו הגבוהה יותר.

עקרונות, פרטים
הסקירה שלנו הפעם, אם כן, עוסקת בדגמים המתאימים לשמש כרכב שני בבית ויתאימו לנהגים חדשים. לצורך העניין הגדרנו תקציב יעד של עד כ-70,000 שקלים, סכום כסף שיכול לאפשר קניית רכב סביר ועם זאת לא יהווה מעמסה גדולה על תקציב הבית, בייחוד אם נוטלים הלוואה לטווח ארוך יחסית.

התמקדנו בכלי רכב בעלי רמת בטיחות גבוהה - עם בלימת חירום אוטונומית וציונים גבוהים במבחני הריסוק. כמו כן, העדפנו דגמים בעלי זמינות טובה ועד בערך גיל שבע שנים - הגיל הממוצע לכלי רכב פרטיים בישראל. תבחינים אלו, לכן, אפשרו סינון יעיל של דגמים, בהם כאלו שנחשבים פופולריים.
הסקירה מסודרת לפי סדר שנתונים יורד (מהדגם החדש ביותר שניתן לרכוש, ועד הוותיק ביותר).

כמו כן, בתחתית הסקירה ישנו חלק נוסף, עם דגמים ש"כמעט נכנסו" - דגמים שיכולים להתאים לתוכן הסקירה, אבל בתנאים מסוימים. בחלק הראשון שבעה דגמים, בחלק השני שניים. המידע המובא עבור כל דגם (שנתון רלוונטי, מחיר שוק, מחירון לוי יצחק) מתייחס לגרסה המועדפת עלינו.
____________________________________________________________________

ניסאן מיקרה
ציון במבחני הריסוק 5 כוכבים (2017, 'אסנטה פלוס'); 4 כוכבים (2017, 'אסנטה')
גרסה מועדפת אוט', 'אסנטה פלוס'
שנתון רלוונטי 2020
מחיר ממוצע בלוח כ-75,000 שקלים
מחירון לוי יצחק כ-78,000 שקלים

הדור הנוכחי של ניסאן מיקרה נפוץ הרבה פחות ביחס לקודמו, ולמרות ההתקדמות האדירה (והמתבקשת) ביחס לדור שקדם לו – עדיין מדובר, כמוצר, במכונית בינונית-מינוס.

הסיבה שמיקרה נמצאת ברשימה היא כי הבחנו בפרט מעניין – למיקרה משומשת, גם מהדור החדש, מחיר שוק נמוך למדי: כ-75,000 שקלים עבור רכב משנת 2020, לרמת הגימור 'אסנטה פלוס' עם מפרט הבטיחות המלא (כולל בלימת חירום אוטונומית משודרגת, התרעת סטייה מנתיב ותיקון) שזיכה אותה ב-5 כוכבים במבחני הריסוק של 2017.

מצאנו: רכב שני לבית או לנהג חדש עד 70,000 ש
צילום: יצרן

ברמת הגימור הבסיסית ('אסנטה') יש בלימת חירום אוטונומית בלבד, וניתן למצוא אותה במחירים זולים עוד יותר. מעבר לעניין הבטיחות, ב'אסטנה פלוס' גם חישוקי "16 קלים, בקרת אקלים, מראה מרכזית מתכהה אוטומטית.

ניסאן מיקרה, חשוב לציין, מצוידת בתיבת הילוכים אוטומטית-רציפה. תיבות מסוג כזה דורשות בדרך כלל תחזוקה שוטפת (החלפת נוזל באופן תקופתי) ושימוש מודע (ללא האצות חזקות מעמידה) כתוצאה ממבנה התמסורת.

סיאט איביזה
ציון במבחני הריסוק 5 כוכבים (2017)
גרסה מועדפת 1.0 ליטר, 'סטייל', 2018 (דור חמישי)
שנתון רלוונטי 2018
מחיר ממוצע בלוח כ-70,000 שקלים
מחירון לוי יצחק 69,000 שקלים

סיאט איביזה נהנית מתכנון טוב שמאפשר להציע מערך יכולות כולל רחב: החל ממערכת ההנעה המוצלחת, מרחב הפנים (לנוסעים ולמטען) דרך תכנון המתלים וכלה באבזור, בדגש על זה הבטיחותי (בלימת חירום בכל רמות הגימור; בקרת שיוט אדפיבית מרמת גימור 'סטייל' ומעלה).

הנקודה שמפחידה רבים זו התיבה הדו-מצמדית. העניין הוא שבדור הזה של התיבה (תיבת DSG DQ200; דור שלישי, מסוף 2016) מדובר בתיבה עמידה מאוד, הנהנית מפעולה נעימה ומלוטשת רוב הזמן, גם בתנועה עירונית. מצמדים מסוגלים להחזיק, בישראל, כ-80,000-100,000 ק"מ; עלות החלפת מצמדים כ-4000-5000 שקלים, ובנסועה כזו כדאי גם להחליף את גלגל התנופה (מסה-כפולה). ניתן לאבחן בלאי במכלולים אלו בטרם הקנייה. תקלות ב'מוח' הגיר כמעט ולא קורות בדור הזה, ומבנה חיישן מצב החנייה (Parking) שונה ופשוט להלפה בעת הצורך.

מצאנו: רכב שני לבית או לנהג חדש עד 70,000 ש
צילום: איתי שטיינברג

איביזה עדיפה ברמת הגימור 'סטייל', הודות לשילוב בין מחיר שפוי ומפרט אבזור עשיר יחסית (מסך מולטימדיה בגודל "8 עם אפשרות לממשקי צימוד; כניסה הנעה ללא מפתח מ-2019). רמת הגימור הבכירה - FR - נפוצה, מבוקשת מאוד וכוללת אבזור מותרות שאפשר להתסדר גם בלעדיו.

שיווק הדור החמישי של איביזה החל בספטמבר 2017, כאשר עד סוף אותה שנה שווקו גם הדור החדש וגם הדור הישן במקביל. הקפידו לבחור בדור החדש יותר, בעל ההופעה ה'מרובעת' יותר.

הונדה ג'אז
ציון במבחני הריסוק 5 כוכבים (2015)
גרסה מועדפת אוט', רמת גימור 'קומפורט'
שנתון רלוונטי 2017
מחיר ממוצע בלוח כ-69,000 שקלים
מחירון לוי יצחק כ-63,000 שקלים

להונדה ג'אז תמיד היה מעמד מיוחד בקטגוריית הסופרמיני (סגמנט B) - התכנון הייחודי אפשר מרחב פנים גדול באופן נדיר (גם לנוסעים וגם למטען) למרות ממדים דומים ביחס לדגמים אחרים בסגמנט, ומוניטין האמינות והעמידות מוכיח את עצמו שנים על גבי שנים.

ג'אז מצטיינת גם ברמת הבטיחות - לא רק שג'אז הייתה הסופרמיני השנייה בשוק הישראלי שהוצעה עם בלימת חירום אוטונומית באופן תקני (אחרי מאזדה 2) אלא גם נבחנה במבחני הריסוק היותר-מחמירים של 2015 וקיבלה את הדירוג המרבי (5 כוכבים). שימו לב כי בישראל, דירוג הריסוק רלוונטי רק מרמת הגימור 'קומפורט' ומעלה, המצוידת בין היתר גם במערכת התרעה מקורית על סטייה מנתיב. רמת גימור זו נפוצה למדי.

מצאנו: רכב שני לבית או לנהג חדש עד 70,000 ש
צילום: איתי שטיינברג

עם זאת, בשנים האחרונות הועם מעמדה של ג'אז. הגרסה ההיברידית הייחודית כבר לא הוצעה בדור המתקדם יותר, ונאלצנו להסתפק במערכת הנעה "רגילה" וחלשה - מבוססת מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1.3 ליטר עם תיבת הילוכים רציפה (יש גם כמה יחידות עם תיבה ידנית). מערכת ההנעה הזו מספקת לשימוש בסיסי/עירוני/פקקים, אבל בתנאים תובעניים יותר היא תתקשה להעניק תחושה נינוחה. יש מי שיסתפקו בחבילה הקיימת, יש מי שיעדיפו ביצועים קצת יותר טובים לטובת שימוש גמיש יותר.

חסרון נוסף של ג'אז הוא עלויות תחזוקה גבוהות יחסית. הונדה מחשיבה את ישראל כשוק בעל תנאי אקלים קשים, כך שנדרשת - למשל - החלפת נוזל תיבת הילוכים רציפה בכל שני טיפולים (ומדובר בנוזל יקר למדי). בנוסף, יש צורך בהחלפה תקופתית של מסנן דלק - וגם כאן העלות גבוהה יחסית. 

טויוטה יאריס
ציון במבחני הריסוק 5 כוכבים (2017, כולל מערכות בטיחות מתקדמות)
גרסה מועדפת בנזין (1.5 ליטר), 'סטייל'
שנתון רלוונטי 2017
מחיר ממוצע בלוח כ-75,000 שקלים
מחירון לוי יצחק 66,000 שקלים

טויוטה יאריס לא מתמודדת על תואר "הנחשקת ברשימה", אבל זו מכונית שנייה קלאסית. מעבר לעניין המוניטין (המוצדק), מרחב הפנים שלה - לנוסעים ולמטען - סביר בהחלט, וצריכת הדלק - גם בגרסת הבנזין, בעיקר ב-1.5 ליטר; בוודאי בהיברידית - נמוכה.

נציין לטובה את ציוני הבטיחות - הדור השלישי של יאריס נבחן פעמיים לאורך שנות שיווקו ופעמיים קיבל ציון של 5 כוכבים - למרות פרוטוקול בחינה מחמיר בהרבה במבחן האחרון (2017) לעומת הראשון (2011). במבחן האחרון נבחנה יאריס עם מערכות בטיחות מתקדמות, המוצעות בישראל מתחילת 2017 (מרמת הגימור 'סטייל' ואילך, קיימות באופן תקני בגרסה ההיברידית גם כן מ-2017; המערכות קיימות גם ביאריס עם מנוע 1.3 ליטר).

מצאנו: רכב שני לבית או לנהג חדש עד 70,000 ש
צילום: איתי שטיינברג

הבחירה בין הגרסה הרגילה להיברידית צריכה להיות מבוססת על חישוב הפרש המחיר בין הגרסאות, לעומת עלות התדלוק הצפויה לאורך תקופת הבעלות על הרכב (הנגזרת, כמובן, מכמות הנסועה שהרכב צפוי לעבור במהלך תקופת הבעלות). יש לקחת בחשבון שצריכת הדלק של הגרסה ההיברידית תבוא לידי ביטוי בצורה מיטבית בעיקר בתוואי נסיעה עירוני/פקוק.

מאזדה 2
ציון במבחני הריסוק 4 כוכבים (2015)
גרסה מועדפת האצ'בק, רמת גימור 'ספורט'
שנתון רלוונטי 6/2015 עד היום
מחיר ממוצע בלוח כ-60,000 שקלים ('דיינמיק', 2016)
מחירון לוי יצחק 62,000 שקלים ('דיינמיק', 2016)

מאזדה 2 הייתה הסופרמיני הראשונה שהוצעה בישראל עם מערכת בלימת חירום אוטונומית - מכל רמות הגימור למעט 'אקטיב' הבסיסית. בנוסף, כלל המפרט גם מערכת מקורית להתרעה על סטייה מנתיב (מ'דיינמיק' ואילך) ובשתי רמות הגימור הגבוהות ביותר ('ספורט', 'פיור ווייט') גם מערכת לניטור שטחים מתים והתרעה על תנועה חוצה מאחור.

פרט לעניין הבטיחות (באופן יחסי) ולאבזור העשיר (בחלק מרמות הגימור), מאזדה 2 נהנית ממערכת הנעה מוצלחת בפעולתה, והיא מהדגמים האחרונים בקטגוריה שמוצעים עם תיבה פלנטרית בעלת אופי פעולה נעים גם בתנועה פקוקה. באופן כללי, 2 ניחנת גם ברמת עמידות גבוהה ביותר, עם מעט מאוד תקלות לאורך השנים - עם הערה בנוגע למצב תיבת ההילוכים (דגמי מאזדה של השנים האחרונות סובלים ממבנה פיזי חלש של חלק ממכלולי תיבת ההילוכים).

מצאנו: רכב שני לבית או לנהג חדש עד 70,000 ש
צילום: מערכת אוטו

לחיוב נזכיר כי 2 סובלת ממרחב פנים מוגבל גם לנוסעים וגם למטען (למרות שהממדים היו דומים למקובל בקטגוריה, כשהוצגה) ונוחות נסיעה נמוכה, בוודאי בשנים הראשונות. בנוסף, עלויות הרכישה גבוהות למדי. ניתן להוזיל מעט את העלויות באמצעות רכישת גרסת סדאן - מאזדה 2 דמיו - אך זו קיימת בכמות מצומצמת יחסית בשוק. 

הונדה סיוויק האצ'בק
ציון במבחני הריסוק 5 כוכבים (2012)
גרסה מועדפת דגם מחודש; האצ'בק, מנוע בנזין 1.8 ליטר, רמת גימור 'קומפורט'
שנתון רלוונטי 2016-2017
מחיר ממוצע בלוח כ-65,000 שקלים ('קומפורט', 2016, מבעלות פרטית)
מחירון לוי יצחק 59,000 שקלים ('קומפורט', 2016)

הונדה סיוויק האצ'בק, בדור התשיעי שלה, הייתה מכונית לא מוצלחת כחדשה – עם מערך יכולות כללי בינוני, אבזור דל ומחיר גבוה. לאורך השנים השוק הפסיק להעריך את סיוויק באופן שבו הדגם נתפס קודם (שלא כמקובל, ביחס לדגמים ממוצא אסיאתי) והתוצאה היא משפחתית קומפקטית (סגמנט C) במחיר סביר כמשומשת.

מצאנו: רכב שני לבית או לנהג חדש עד 70,000 ש
צילום: יצרן

הסיבה שהכנסנו את סיוויק האצ'בק לרשימה היא שמדובר באחת המשפחתיות הקומפקטיות הראשונות עם בלימת חירום אוטונומית. מערכת זו הוצעה בדגם באופן תקני - אבל רק לאחר מתיחת הפנים (בישראל מאפריל 2015) ורק בגרסת האצ'בק. עם זאת, סיוויק מהדור הזה נבחנה במבחני הריסוק ב-2012 - אז בלי מערכות הבטיחות המתקדמות, ובאופן כללי במבחן שהיה מחמיר פחות ביחס למקובל כיום.

פרט לכך, לסיוויק האצ'בק מרחב פנים מוגבל ליושבים מאחור, אבל תא המטען שלה גדול מאוד ובעל מבנה נוח לשימוש. מבחינת רמות גימור - היינו ממליצים על 'אלגנס' אבל נמכרו פחות מ-150 יחידות כאלו, אז בין 'קומפורט' ל'ספורט דיזיין' עדיף לבחור ב'קומפורט'. הבדלי האבזור זניחים.

גם בסיוויק בולט מוניטין האמינות האופייני להונדה. לצד זאת, כמו בג'אז, גם כאן עלויות התחזוקה יקרות למדי - כולל, בין היתר, צורך בהחלפת שמן תיבת הילוכים (פלנטרית) בכל ארבעה טיפולים, החלפה (יקרה יחסית) של מסנן הדלק בכל חמישה טיפולים ומצתים במחיר גבוה יחסית. 

מאזדה 3
ציון במבחני הריסוק 5 כוכבים (2013)
גרסה מועדפת האצ'בק, 2.0 ליטר, 'ספורט' (מאמצע 2016 ואילך)
טווח שנתונים רלוונטי 2016-2017
מחיר ממוצע בלוח כ-80,000 שקלים (2.0 ליטר; 'ספורט'/2017 או 'ספיריט'/2016)
מחירון לוי יצחק כ-70,000 שקלים (2.0 ליטר, 2016; קצת פחות ל'ספורט', קצת יותר ל'ספיריט'). גרסת 2.0 ליטר/'ספורט'/2017 - כ-77,500 שקלים

מאזדה 3 הייתה המשפחתית הקומפקטית הראשונה בישראל שהוצעה עם מערכות בטיחות מתקדמות - כולל בלימת חירום אוטונומית תקנית, לצד מערכות עזר נוספות שהוצעו בגרסה הבכירה (התרעת סטייה מנתיב, תאורת קסנון עוקבת-פנייה עם עמעום אוטומטי; ב-2.0 ליטר/'ספיריט' בלבד). מאמצע 2016 הפך מפרט אבזור הבטיחות הזה - ביחד עם מנוע 2.0 ליטר, במקום 1.5 - לחלק מהמפרט התקני ('ספורט'/'קומפורט'/'פרמיום').

הדור השלישי של מאזדה 3 נהנה מאיכות תכנון וביצוע גבוהה ביותר - מעבר לעובדה שהרכב נראה מצוין גם אחרי כמעט עשור מאז שהוצג ואחרי עשרות אלפי יחידות על הכביש (בדגש על גרסת האצ'בק), ל-3 נוחות נסיעה גבוהה (חרף צמיגים נמוכי חתך), הנדסת האנוש מוצלחת, איכות ייצור גבוהה ומערכת הנעה המשלבת היטב בין ביצועים לצריכת דלק נמוכה יחסית - למרות מבנה בסיסי שגרתי (מנוע אטמוספרי, תיבה פלנטרית).

מצאנו: רכב שני לבית או לנהג חדש עד 70,000 ש
צילום: איתי שטיינברג

בצד המגרעות נציין תא מטען בנפח קטן ביחס למקובל בקטגוריה (במיוחד בהאצ'בק) אם כי נפחו עדיין מאפשר העמסת קניות שבועיות ויותר. כמו ב-2 ובדגמי מאזדה אחרים מהשנים האחרונות - חשוב לשים לב למצב תיבת ההילוכים.

בנוסף, מחירי השוק של 3 מוגזמים עד מופרכים. רמת הגימור 'ספיריט' נהנית מביקוש גבוה במיוחד, עם מחירי שוק הגבוהים במעל 10% ביחס למחירון לוי יצחק. לעומת זאת, גרסת 2.0 ליטר 'ספורט', בעלת מפרט דומה לזה של 'ספיריט' (למעט גג שמש חשמלי) ומשנתון אחד מתקדם יותר (2017 ל'ספורט', לעומת 'ספיריט' מ-2016) נסחרת במחירים דומים.

הקפיצה ל'ספורט'/2017 גוררת חריגה קלה מהתקציב, אבל 'ספורט' הייתה פופולרית בציי רכב, כך שאפשר לרכוש אחת כזו ששירתה שם וליהנות ממחיר שמתקרב יותר לתקציב שהגדרנו. רשמית יש גם 'ספורט' מ-2016, אך לא מצאנו כאלו בלוחות בימי הכנת הסקירה.
____________________________________________________________________

אפשרויות נוספות

שברולט ספארק
ציון במבחני הריסוק 4 כוכבים (2015; עם מפרט חלקי של מערכות בטיחות מתקדמות), 3 כוכבים (2017; ללא מערכות בטיחות מתקדמות)
גרסה מועדפת  דגם מחודש, רמת גימור 'פרמייר'
שנתון רלוונטי 2019
מחיר ממוצע בלוח כ-70,000 שקלים ל-2019
מחירון לוי יצחק 73,000 שקלים

שברולט ספארק זו מכונית המיני היחידה בסקירה. עקרונית, מכוניות מיני יכולות לשמש כרכב שני, אבל תא מטען קטן מדי עלול להגביל את השימוש במקרה של משפחה. מעבר לכך, כמשומשים, דגמי מיני סובלים ממחירים מופרזים שנושקים לאלו של דגמי סופרמיני איכותיים, מרווחים ומתקדמים יותר.

בכל הקשור לבטיחות - ספארק זו מכונית המיני היחידה שנכנסת בתקציב שלנו שכוללת מפרט עשיר יחסית של מערכות בטיחות מתקדמות(בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב מקורית) שהוצעו בדגם המחודש (מתחילת 2019) כשלצד זאת הותקנו גם 10 כריות אוויר. ספארק (או ליתר דיוק, אופל קארל) נבחנה במבחני הריסוק עם מפרט דל בהרבה, כך שאין התאמה בין ביצועי הבטיחות שלה שם לבין מפרט הדגם הנמכר אצלנו.

מצאנו: רכב שני לבית או לנהג חדש עד 70,000 ש
צילום: יואל פלרמן

פרט לעניין הבטיחות, לספארק מערכת הנעה חזקה ויעילה יחסית, המאפשרת גם ביצועים טובים מהמקובל בקטגוריה לצד צריכת דלק נמוכה יחסית. יש גם ממשק צימוד מקורי ל'קארפליי' ול'אנדרואיד אוטו' (כחלק מהמפרט התקני, מתחילת שיווק הדור הנוכחי) ויש גם אחריות מורחבת למערכת ההנעה, לרכבים מבעלות פרטית).

סיטרואן C3
ציון במבחני הריסוק 4 כוכבים (2017)
גרסה מועדפת רמת גימור 'שיין PK'
טווח שנים רלוונטי מ-6/2018 עד 7/2020
מחיר ממוצע בלוח כ-70,000 שקלים (רמת גימור 'שיין PK', מ-2019)
מחירון לוי יצחק 70,000 שקלים (רמת גימור 'שיין PK', מ-2019)

סיטרואן C3 הוצעה בישראל עם מערכות בטיחות מתקדמות עוד מתחילת שיווקה בתחילת 2017, אולם בלימת חירום אוטונומית נוספה רק מיוני 2018. C3 נבחנה במבחני הריסוק ללא מערכת בלימת החירום.

מצאנו: רכב שני לבית או לנהג חדש עד 70,000 ש
צילום: איתי שטיינברג

חשוב להזכיר את אשר הזכרנו בעבר - מנוע הטורבו של קבוצת פיג'ו-סיטרואן, בנפח 1.2 ליטר, סובל מכשל תכנוני של רצועת תזמון טבולה בשמן, כך שהשמן תוקף את הגומי הנמנה על מרכיבי הרצועה. בסקירת היד השנייה שערכנו על C4 פיקאסו המלצנו להימנע מרכישת גרסה זו, אולם ב-C3 המצב מעט שונה - וזאת בשל אחריות יצרן מקיפה ונדיבה שניתנה לרוכשי הרכב (5 שנים/120,000 ק"מ; רק לרוכשים פרטיים) שמעניקה גיבוי במקרה של כשל.

באופן עקרוני, המלצתנו היא לבצע באופן יזום החלפה של רצועת התזמון, לצד ניקוי של מעברי השמן במנוע - ולעשות זאת במרכזי השירות המומחים הפרטיים; מדובר בעבודה קשה יחסית שבמרכזי השירות הגדולים לא באמת מעוניינים לבצע, משיקולי עלות-תועלת.

בהינתן העובדה שתקציבנו מאפשר רכישת C3 משנת 2019, ובהתחשב באחריות המורחבת, בחרנו להכניס אותה בכל זאת. עם זאת, C3 נמצאת בחלק התחתון הן בשל הסיכון והן בשל מיעוט המכוניות הרלוונטיות שנמצאו בלוחות בימי הכנת הסקירה (רוב כלי הרכב מהשנים האחרונות שהופיעו בלוח נרכשו בעסקאות 0 ק"מ, כך שהם נטולי האחריות המורחבת). שימו לב שרמות הגימור שהוצעו ללקוחות פרטיים אלו Feel ו-Shine PK.