מאזדה 3 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
ב-2019 נחת בארץ הדור הרביעי של מאזדה 3, מי שהייתה בעבר הרחוק מלכת המכירות של השוק הישראלי. עם השנים מעמדה נשחק (כמו רוב דגמי הסדאן בארץ ובעולם) לטובת רכבי הפנאי האופנתיים, ובדור העדכני מאזדה שינתה כיוון ושואפת להפוך את המשפחתית-העממית לשעבר למכונית יוקרתית - חלק מהשאיפה של המותג כולו לעבר סטטוס פרימיום.
כמו בעבר, מוצעת מאזדה 3 במרכבי סדאן והאצ'בק, אך ההבדלים ביניהם בולטים מבדורות הקודמים - הסדאן צמחה באורך והיא מהגדולות בסגמנט, בעוד ההאצ'בק שומרת על ממדים צנועים ביחס למקובל. גם החלק האחורי שונה מאוד ביניהן מתוך כוונה ליצור זהות שונה לכל תצורת מרכב: אלגנטי לסדאן, ושרירי להאצ'בק.
בישראל הוצעה במשך השנים יחידת כוח אחת: מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 2.0 ל' שמפיק 165 כ"ס ומשודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית.
ביוני 2025 החל שיווקן של שתי גרסאות נוספות, אשר תגענה לראשונה בתקינה אמריקאית.
לראשונה מנוע 2.5 ליטר אטמוספרי המפיק 191 כ"ס ו-25.7 קג"מ. לתיבה האוטומטית 6 הילוכים וההנעה קדמית. הגרסה הבכירה עושה שימוש באותו מנוע 2.5 ליטר בתוספת מגדש טורבו. התיבה האוטומטית זהה, אך ההנעה כאן כפולה.
למנוע זה שני נתוני הספק שונים: בשימוש בדלק באוקטן 95 ההספק עומד על 227 כ"ס ו-42.8 קג"מ, ובשימוש באוקטן 98 ההספק מטפס ל-250 כ"ס ו-44.1 קג"מ.
-
עיצוב ונוכחות
העיצוב אגרסיבי וספורטיבי מבעבר. התוצאה מושכת מאוד, בעיקר בהאצ'בק.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג אלגנטית וסולידית. יחד עם החומרים האיכותיים ורשימת האבזור הארוכה, אכן נוצרת אותה תחושה של מוצר פרימיום שמאזדה שואפת אליה.
מלפנים יש מרווח מצוין, תנוחת הישיבה נמוכה, והמושבים מעולים. מאחור מרווח הראש טוב, אך לברכיים מרווח סביר בלבד. תא המטען מציע נפח ממוצע לקטגוריה ומבנה שימושי בשתי גרסאות המרכב.
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-2.0 ל' האטמוספרי חלק, חזק ונעים. הוא שקט לאורך קשת הסל"ד וגם כשקולו נשמע הוא מייצר צליל ספורטיבי.
התיבה זריזה גם בהורדות הילוכים, חלקה ויעילה.
לגרסת הטורבו ביצועים מעולים. התאוצה מעמידה מצוינת, תמיד יש כוח זמין, והכל מלווה בצליל מנוע מופלא שהחזיר אותנו מהתרדמת החשמלית של ימינו.
-
נוחות והתנהגות
המתלים מכוילים באופן נוקשה, עניין המורגש בעיקר בנסיעה עירונית. מחוץ לעיר המצב משתפר משמעותית.
ברמת הגימור הנמוכה חישוקים קטנים וצמיגים גבוהי דופן, המספקים נוחות עדיפה. בידוד הרעשים מצוין ומהמוצלחים בסגמנט.
התנהגות הכביש מצוינת ואף מהנה - עניין נדיר בימינו, בטח בקטגוריה המשפחתית.
-
תמורה למחיר
מאזדה שואפת להעניק לדגמיה מרכיב יוקרתי, וזה ניכר גם ב-3. לפיכך המחיר לא זול, אבל עדיין תחרותי, ואיכות הרכב הכוללת היא בהחלט כמו של מותגי פרימיום - כך שהתמורה טובה.
-
גרסאות ורמות גימור
בגרסה ה-2.0 ליטר, רמת גימור 'קומפורט' כוללת מולטימדיה "8.8 עם ממשקי אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, חישוקי "16, תאורת לד קדמית, בלם יד חשמלי, בקרת אקלים מפוצלת, צג "7 בלוח המחוונים, חיישני תאורה וגשם, קיפול חשמלי למראות הצד, מצלמה אחורית ועוד.
רמת גימור 'ספיריט' מוסיפה תאורת לד אחורית, תאורה עוקבת פנייה מלפנים, חלון גג, מפתח חכם, חישוקי "18, מנופי העברת הילוכים מגלגל ההגה ומראה פנימית נגד סנוור.
בגרסת ה-2.5 ליטר, רמת הגימור 'קומפורט' כוללת מולטימדיה "8.8 וממשקי אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תאורת לד מלאה, בקרת אקלים מפוצלת, חיישני חנייה אחוריים, מצלמה אחורית, מפתח חכם, חישוקי "16 ועוד.
רמת הגימור 'ספיריט' מוסיפה לזה תאורה עוקבת פנייה, גג שמש, חישוקי "18, ריפוד דמוי עור, מושב נהג בתפעול חשמלי, משטח טעינה אלחוטי. בגרסת הטורבו מתווספת גם חבילת השחרה למראה ספורטיבי יותר.
רמת הגימור 'פרימיום' (רק בגרסת הטורבו) כוללת בנוסף מצלמת 360 מעלות, חיישני חניה קדמיים, ריפוד עור, חימום לגלגל הגה, מולטימדיה מוגדלת "10.25, תצוגה עילית, מערכת שמע משודרגת מבית 'בוז' ועוד.
-
בטיחות
בשנת 2019 ארגון יורו NCAP פרסם את תוצאות מבחני הריסוק למאזדה 3, בו זכתה לציון של 5 כוכבי בטיחות.
מפרט הבטיחות בכל רמות הגימור כולל בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת סטייה מנתיב עם תיקון ושמירת מרכז הנתיב, עמעום אורות אוטומטי, ניטור שטח מת כולל תנועה חוצה מאחור ועוד.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק בגרסת ה-2.0 ליטר עמדה על 13 ק"מ/ל' בממוצע המבחן. נאה.
גרסת הטורבו גמאה 10 ק"מ לכל ליטר בממוצע, במבחן מאומץ עם הרבה קטעים הרריים . לא מזהיר.
-
מה חדש במאזדה 3 2025
הפסקת שיווק רמת הגימור 'בלאק אדישן' של גרסאות הסדאן וההצ'בק בינואר 2025.
תחילת שיווק גרסאות 2.5 ליטר בחודש יוני 2025.
-
סיכום
חרף גילה, מאזדה 3 היא עדיין משפחתית איכותית, שמעניקה תחושה של מוצר פרימיום ומצטיינת ברוב התחומים.