במסגרת זאת אנו מפגישים אתכם עם שלוש מכוניות הפונות למשפחה, אמורות לשרת אותה ביעילות ומחירן סביר. כל אחת מהן באה עם יתרונות ידועים – לאחת תא מטען ענק, לשנייה מוניטין אמינות וחסכנות מופלג, לאחרת מבנה סדאן קלאסי.

לפני שנתייחס להצעות המאוד מסוימות, כמה דברים עקרוניים ביחס לקניית רכב משומש.

א. יש לבחור את סוג הרכב לפי אופן השימוש של המשפחה – נסועה שנתית, מספר אנשים מרבי ברכב, תוואי נסיעה יום-יומי וגם כזה שהוא בתדירות גבוהה יחסית.

ב. חשוב לשמור על מסגרת התקציב, מכיוון שבהמשך יש הוצאות – אחדות צפויות כמו ביטוח, אחרות בגלל מתבלים אופייניים כמו צמיגים או מצבר, נוספות בגלל שבכל זאת, רכב משומש.

ג. מעבר לבדיקת רכב לפני קנייה, מומלץ לבדוק היסטוריית טיפולים של הרכב במוסך מורשה על-ידי משרד התחבורה; רכב שאין לו כזאת יש להתייחס אליו בחשדנות ולהוריד מחיר בהתאם; תוצאות הבדיקה צריכות לעבור לעיונו של מנהל מוסך מורשה על-מנת לקבל הצעת מחיר לאיפוס הרכב; בדיקת עבר ביטוחי מומלצת אף היא, מסיבות מכניות ו/או ערך הרכב.

סקודה ראפיד 2019
צילום: סקודה
 

סקודה ראפיד

קטגוריה: תת-משפחתית, סדאן.
גרסה; רמת גימור: טורבו-בנזין, 1.0 ליטר, 95 כ"ס; 'אמבישן'.
שנת ייצור: 2019; יד: ראשונה, ליסינג; נסועה: 110,000 ק"מ.
מחיר מבוקש: 68,000 שקלים.
צריכת דלק (מבחן אוטו): 15.8 ק"מ/ל'.

ראפיד הושקה בישראל בתחילת 2013 ושווקה כאן עם מנועי טורבו-בנזין 1.2 ליטר ו-1.4 ליטר, שניהם עם תיבה הדו-מצמדית שיש לה 7 הילוכים. ב-2017 עברה ראפיד מתיחת פנים וזו צוידה במנוע טורבו-בנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים עם אותה תיבת ההילוכים. ב-2020 הוצג הדור השני של ראפיד וזה כבר לא שווק באירופה וישראל. המשמעות היא ש-2019 היא השנתון האחרון בו הדגם זה קיים כאן. יצוין כי ראפיד שווקה גם בגרסת האצ'בק; אותה יחידת הנעה, עיצוב עדיף, תא מטען קטן יותר (395 ליטר).

סקודה ראפיד 2019 יש שנייה
צילום: סקודה

למרות שסקודה ראפיד היא תת-משפחתית – כמו יונדאי i25, מאזדה 2 דמיו, סיטרואן C אליזה, פיג'ו 301, קיה ריו סדאן – היא שימושית במיוחד, לא מעט בזכות נפח תא המטען שהוא גדול במיוחד, 530 ליטר, בהחלט חריג ביחס לגודל הרכב. המרחב הפנימי טוב, גם לשני מבוגרים מאחור ולילד. 

כיול המתלים נוקשה למדי, נוחות הנסיעה סבירה בעיר, טובה בהרבה מחוצה לה. המנוע – טורבו-בנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים המייצר 95 כ"ס ו-16.3 קג"מ – מסדר לה, יחד עם התיבה הדו-מצמדית היעילה, ביצועים טובים יחסית, יעילים בעיר עם כושר שיוט נאה גם בכבישים מהירים. צריכת הדלק במבחן שערכנו הייתה טובה מאוד: 15.8 ק"מ/ל'. 

עלויות האחזקה בראפיד אינן זולות. התיבה מחייבת החלפת מצמדים לאורך זמן, משאבת המים נוטה לסיים את חייה.

סקודה ראפיד 2019 סביבת נהג
צילום: סקודה
 

יונדאי אלנטרה

קטגוריה: משפחתית, סדאן.
גרסה; רמת גימור: בנזין, 1.6 ליטר, 127 כ"ס; 'אינספייר'.
שנת ייצור: 2017; יד: שנייה, ליסינג; נסועה: 122,000 ק"מ.
מחיר מבוקש: 69,000 שקלים.
צריכת דלק (מבחן אוטו): 12.8 ק"מ/ל'.

יונדאי אלנטרה 2017
צילום: יונדאי

ב-2016 יודנאי השיקו דור חדש למשפחתית אלנטרה, וזה החליף את קודמו ששווק כאן, i35. המנוע – בנזין אטמוספרי 1.6 ליטר מייצר 127 כ"ס ב-6300 סל"ד ו-15.8 קג"מ ב-4850 סל"ד – מחייב סל"ד גבוה מאוד לביצועים שהם סבירים בלבד, ואלה בשיתוף התיבה האוטומטית שיש לה 6 הילוכים בלבד, סידרו לרכב 11.6 שניות ל-100 קמ"ש. צריכת הדלק בינונית. זוהי משפחתית סדאן אופיינית, עם מרחב נאה מאחור, לשני מבוגרים וילד, יש פתחי מיזוג(!), ונפח תא המטען טוב: 458 ליטר. יצוין כי לרכב זה אין מערכות בטיחות והוא מצויד במערכת התרעה של מובילאיי.

אלנטרה רושמת לזכותה כמכונית משומשת אמינות טובה והיא זולה לאחזקה.

יונדאי אלנטרה 2017 יד שנייה
צילום: יונדאי
 

טויוטה אוריס

קטגוריה: משפחתית, האצ'בק.
גרסה; רמת גימור: 1.8 ליטר, היברידי, 136 כ"ס; 'סקיי'.
שנת ייצור: 2016; יד: שנייה, פרטי; נסועה: 79,000 ק"מ.
מחיר מבוקש: 68,000 שקלים.
צריכת דלק (מבחן אוטו): 17.5 ק"מ/ל'.

אוריס – למעשה גרסת ההאצ'בק של קורולה סדאן – הגיעה לישראל ב-2013 כדור חדש ובשתי גרסאות. לאחת מנוע בנזין אטמוספרי 1.6 ליטר עם 132 כ"ס ו-16.3 קג"מ, לשנייה מנוע בנזין אטמוספרי 1.8 ליטר ומערך היברידי שניפק 136 כ"ס ו-14.5 קג"מ. התיבה היא מסוג מפצל-כוח, עם תפעול הדומה מאוד לזה של תיבה רציפה. הביצועים לא מרהיבים –11.2 שניות ל-100 קמ"ש – אך צריכת הדלק מעולה: 17.5 ק"מ/ל'.

טויוטה אוריס 2016
צילום: טויוטה

תא המטען באוריס שנפחו 360 ליטר אינו גדול אם-כי אמור לספק צרכים רגילים. יצוין כי דגם זה הוצע גם בגרסת סטיישן שיש לה תא מטען בנפח 530 ליטר, היא שימושית יותר ולרוב תימכר במחיר נמוך מזה של ההאצ'בק.

איכות החומרים באוריס אינה טובה ובידוד הרעשים בינוני. בכל הנוגע למערכות בטיחות לאוריס בלימת חירום במהירות עירונית, התרעה מקורית על סטייה מנתיב, כך שהיא חייבת במערכת התרעה בהתקנה מקומית.

טויוטה אוריס 2016 סביבת נהג
צילום: טויוטה

מוניטין האמינות מעולה כיאה לטויוטה. עם זאת, יש מספר נקודות שצריך לשים לב אליהן. לסוללה בדגמי טויוטה ההיברידיים הייתה אחריות ל-5 שנים או 100,000 ק"מ; ניתן היה להרחיב את האחריות בתשלום נוסף כל 15,000 ק"מ או שנה (המוקדם מבניהם). לכן חשוב לחפש דגם כזה שהאחריות על הסוללה שלו הוארכה ובכל מקרה לבדוק אותה במוסכי היבואן.

אוריס נמכרת לרוב במחיר הגבוה מזה הנקוב במחירונים ומשך הזמן בו היא עומדת למכירה קצר יחסית. היא שימושית, כאמור מוניטין האמינות גבוה וצריכת הדלק מעולה, עלויות האחזקה נמוכות. אלה הביאו לשמירת ערך טובה ולביקוש גבוה בשוק המשומשות. 

טויוטה אוריס 2016 יד שנייה
צילום: טויוטה

*פורסם לראשונה ב- 30/5/2023, נוסף וידיאו.