אנחנו ממשיכים בסדרת הכתבות הבודקות את "מצב" תאי המטען בסגמנטים השונים. אחרי שבדקנו מה מציעות המשפחתיות ומכוניות הסופרמיני, אנחנו עוברים לבדוק את אחד מהסגמנטים הפופולריים ביותר בישראל: סגמנט רכבי הפנאי הקטנים (B-SUV).

רכבי הפנאי הקטנים מסתובבים על כבישי העולם כבר כמה עשורים, אולם הפכו לפופולריים ממש עם הצגתו של ניסאן ג'וק המקורי אי שם בשנת 2010. מאז נוספו לסגמנט מתחרים רבים וכיום קשה למצוא יצרנית רכב כלשהי ללא נציג אחד לפחות. אפשר להבין מדוע: את שנת 2022 סיימו רכבי הפנאי הקטנים כשהם מהווים את הסגמנט השני בגודלו בשוק הרכב הישראלי – 13.3% מכלי הרכב שנמסרו היו שייכים לסגמנט זה. הם אמנם עדיין לא פופולריים כמו אחיהם הקומפקטיים (C-SUV), אבל נתון זה מספיק כדי לעבור את נתח השוק של המשפחתיות הקומפקטיות (12.8%). 

רכבי הפנאי הקטנים עם תאי המטען הגדולים ביותר
צילום: יובל לוי

הסיבות לפופלריות הגואה של כלים אלה מגוונות. בהיותם מבוססים על מכוניות סופרמיני כלים אלה מציעים שילוב של מידות נדיבות אך לא גדולות מדי – כלים בסגמנט זה לרוב יהיו מרווחים ומתאימים יותר לשימוש משפחתי מאשר מכוניות הסופרמיני עליהן הם מבוססים, ועדיין יהיו נעימים לתמרון גם בעיר. בהתאם, מחירם נמצא לרוב איפשהו בין סגמנט המיני לסגמנט המשפחתיות – תוספת שימושיות תמורת תוספת מחיר לא גבוהה. כמובן, להופעה האופנתית תרומה לא קטנה.

ניסאן ג'וק
צילום: ניצן רז

אז מי מהם מציע את תא המטען הנדיב ביותר? עברנו על המפרטים של כל הכלים בסגמנט הנמכרים כיום כחדשים והמגוון פשוט עצום. לקטן שבהם תא מטען בנפח של 240 ל' בלבד, קטן משל כמה מכוניות מיני עירוניות, ולעומת זאת תאי המטען הגדולים ברשימה נדיבים מאלה של רוב המשפחתיות הקומפקטיות בתצורה האצ'בק, אפילו סדאן. שנתחיל?

מקום ראשון: MG ZS EV, עד 448 ל'
מחיר: מ-164,888 ש"ח

רכבי הפנאי הקטנים עם תאי המטען הגדולים ביותר
צילום: רונן טופלברג

רכב הפנאי הקטן עם תא המטען הגדול ביותר הוא MG ZS EV והוא גם, במקרה, חשמלי. מדובר ברכב פנאי די וותיק, אך הגרסה החשמלית המשווקת כאן כיום הוצגה בשנת 2019 ועברה מתיחת פנים מקיפה ממש לאחרונה. למרות שמדובר ברכב פנאי קטן (בסיס גלגלים 258 ס"מ) מידות המרכב נדיבות והמרחב שהוא מציע למשפחה – לנוסעים ולמטען – נדיב באופן מפתיע. מחירו גבוה ביחס למרבית הכלים כאן, אך ממדיו כאמור נדיבים והוא מציע מערכת הנעה חשמלית חזקה וחסכונית ביחס למתחרים מונעי הבנזין. הטווח מצוין: כ-400 ק"מ בפועל.

רכבי הפנאי הקטנים עם תאי המטען הגדולים ביותר
צילום: רונן טופלברג

מקום שני: סוזוקי S-Cross, עד 430 ל'
מחיר: מ-149,990 ש"ח

סוזוקי S-Cross החל את דרכו אי שם בשנת 2013, אז כיורש ל-SX4 שהתמקם איפשהו בין מכונית האצ'בק משפחתית לרכבי הפנאי של אותם ימים. אלא שמאז עברו המון שנים והמתחרים גדלו וצמחו במידותיהם – אך ה-S-Cross נותר פחות או יותר באותו מקום כך שכיום הוא מוצא את עצמו מתמודד מול רכבי הפנאי הקטנים. הדגם עבר מספר מתיחות פנים, האחרונה והגדולה שבהן הוצגה בשנת 2021 ושיווקה בישראל החל בשנת 2022 – זו המהדורה המשווקת כאן כיום.

רכבי הפנאי הקטנים עם תאי המטען הגדולים ביותר
צילום: בן חסון

הבסיס הווותיק מורגש במגוון תחומים – עיצוב סביבת הנהג, בידוד רעשים, מערכות בטיחות ועוד – אך הוא שומר על המאפיינים המוצלחים של הדגם לאורך השנים: נוחות נסיעה טובה, הנעה כפולה יעילה, יכולת מפתיעה בשבילים וכמובן את אותו תא מטען נדיב בנפח 430 ל'.

רכבי הפנאי הקטנים עם תאי המטען הגדולים ביותר
צילום: בן חסון

מקום שלישי: רנו קפצ'ור / ניסאן ג'וק, 422 ל'
מחיר: מ-139,990 (לשניהם)

אל המקום השלישי הגיעו יחדיו שני האחים לברית רנו-ניסאן – רנו קפצ'ור וניסאן ג'וק. נתחיל מהאחרון: הרכב שהחייה את הסגמנט במו גלגליו הציע בעבר עיצוב מקורי אך מימדים שהפכו אותו יותר לאביזר אופנתי מאשר רכב משפחתי. כיום ממדיו צמחו והוא מציע את אחד מתאי המטען הנדיבים בסגמנט – לא פחות מ-422 ל' נדיבים למדי.

רכבי הפנאי הקטנים עם תאי המטען הגדולים ביותר
צילום: מערכת אוטו

קפצ'ור שחולק עימו את המקום השלישי מציע גם הוא נפח הטענה זהה אך לצרפתי יש עוד אס בשרוול. שורת המושבים מאחור מסוגלת לנוע קדימה על מסילה ובכך להגדיל את נפח תא המטען עד ל-536 ל' מרשימים ביותר! זה, כמובן, מגיע על חשבון מרווח הרגליים של היושבים מאחור אך האופציה להגדיל את נפח תא המטען בהחלט שימושית וראויה לציון.

רכבי הפנאי הקטנים עם תאי המטען הגדולים ביותר
ניסאן ג'וק | צילום: ניסאן

עוד נציין כי נפחי ההטענה המדוברים הם לגרסאות הבנזין של הדגמים. שניהם מוצעים גם עם מערכת הנעה היברידית אלא שאז נפח תאי המטען של השניים נפגע באופן די משמעותי. ג'וק היברידי מציע נפח הטענה של 354 ל' בלבד ואילו הקפצ'ור ההיברידי מציע 326-440.

רכבי הפנאי הקטנים עם תאי המטען הגדולים ביותר
רנו קפצ'ור | צילום: יצרן

מקום רביעי: אופל קרוסלנד / פורד פומה, 410 ל'
מחיר: אופל קרוסלנד מ-130,990 ש"ח / פורד פומה מ-137,900 ש"ח

גם את המקום הרביעי חולקים שני דגמים, הפעם מבתים נפרדים לגמרי. הראשון הוא אופל קרוסלנד אשר הוצג בשנת 2017 ועבר מתיחת פנים בסוף שנת 2020. לקרוסלנד מבנה "מלבני" ויעיל וזה בא לידי ביטוי במרחב טוב לנוסעים ולמטען – 410 ל' זה נתון יותר ממכובד בסגמנט. לחובתו עומד בעיקר גילו שאינו נמוך, אך המחיר תחרותי והאחריות ארוכה יחסית – 4 שנים או 120,000 ק"מ.

אופל קרוסלנד
צילום: יובל לוי

השני שחולק את המקום הוא פורד פומה וזו הפתעה מסוימת שכן הפומה מציג מופע אופנתי, שונה ורחוק מאוד מזה של הקרוסלנד. גם ממדיו החיצוניים בצד הצנוע – 418 ס"מ לאורך, 259 ס"מ בסיס גלגלים – ולכן זה מפתיע שגם לו נפח הטענה של 410 ל'. לא רק זאת, יש לו רצפה כפולה והמון עזרים ואביזרים להגברת השימושיות – קטן קטן אבל תחמן.

פורד פומה
פורד פומה | צילום: פורד

מקום חמישי: אודי Q2 / פיג'ו 2008, 405 ל'
מחיר: אודי Q2 מ-202,000 / פיג'ו 2008 מ-138,990

גם אל המקום החמישי מגיעים שניים. הראשון הוא אודי Q2 שמציע 405 ל' של נפח הטענה. פרט מעניין: הוא מציע את נפח תא המטען הגדול ביותר מבין אחיו לפלטפורמה – סיאט ארונה (400 ל'), סקודה קאמיק (363 ל') ופולקסווגן T-קרוס (380 ל'). עוד פרט מעניין, ה-T-קרוס מציע טריק דומה לשל ג'וק וקפצ'ור, ועם הזזת המושב מתקבל נפח הטענה של 455 ל'. בכל מקרה, בתור חבר במותג יוקרה, מחירו של Q2 מציב אותו מול כמה כלים שמציעים מעט יותר בתחום השימושיות.

רכבי הפנאי הקטנים עם תאי המטען הגדולים ביותר
צילום: מערכת אוטו

לעומתו פיג'ו 2008 משחק בלב המגרש של רכבי הפנאי הקטנים. הוא מציע עיצוב נאה, סביבת נהג מתקדמת ואיכותית ומרחב טוב לנוסעים וכמו Q2 גם כאן תא מטען בנפח נאה של 405 ל'. ה-2008 מוצע בישראל עם מגוון מערכות הנעה – בנזין, דיזל או חשמלית – כאשר לכולן נפח הטענה זהה ומבנה שימושי למדי של תא המטען. 

פיג'ו 2008
פיג'ו 2008 | צילום: יובל לוי