אלון מאסק, האיש מאחורי טסלה, חשף בסוף השבוע שעבר את הדגם הרביעי של החברה, המכונה משום מה דווקא טסלה מודל 3. הדגם אומנם מוגדר עדיין כקונספט, ועדיין לא נחשף מפרט מלא, אך הפרטים שכבר פורסמו מספיקים כדי לעורר עניין רב.
 
טסלה מודל 3 – חשמלית לכל פועל
צילום: מנהל 
 
ראשית – המחיר. 35,000 דולר יהיה מחירה של גרסת הבסיס של טסלה מודל 3 בארה"ב, לכשתגיע לאולמות בסוף 2017. מדובר על מחיר דומה לזה של ב.מ.וו סדרה 3 בסיסית, ונמוך משל אודי A4 ומרצדס C קלאס – הדגמים בהם תתחרה, ככל הנראה, המודל 3. מדובר במחיר נמוך למדי לרכב חשמלי – ללא רוח גבית מהטבות מס כמו בארץ. בהחלט מרשים.
 
לדברי מאסק, המודל 3 תאיץ מ-0 ל-60 מייל לשעה (96 קמ"ש) ב"פחות מ-6 שניות". נתון מרשים בהחלט, אך יחד עם זאת, לא לגמרי חריג בקטגוריה, גם אם טוב משל גרסאות הבסיס של המתחרות הישירות. טווח הנסיעה עומד 344 ק"מ בין טעינות (215 מיילים) לפי תקן ה-EPA האמריקאי – נתון מרשים למדי המאפיל על זה של רב המכוניות החשמליות הנמכרות כיום; למעשה, רק האחות הגדולה, המודל S, מציעה טווח נסיעה גדול יותר (500 ק"מ). מערכת ההנעה, כמקובל בטסלה, היא כל-חשמלית (ללא יחידת עזר עם מנוע בעירה פנימית), כשהחשמל נאגר בסוללת ליתיום-יון, אותה ניתן לטעון בעזרת שקע ביתי רגיל, או שקע תעשייתי לטעינה מהירה.
 
טסלה מודל 3 – חשמלית לכל פועל
צילום: מנהל 
 
מה עוד? אנשי טסלה טוענים לסטנדרט בטיחות גבוה במיוחד ולמרחב פנימי נוח עבור חמישה מבוגרים. אותם נוסעים יוכלו לשאת את ציודם בחלוקה לשני תאי מטען, האחד מלפנים והשני מאחור. תא הנוסעים מינימליסטי בעיצובו, אך מתהדר במסך ענק, המשמש כמרכז המידע/ בידור ליושבי הרכב. כמו כן, ה'מודל 3' מגיעה עם תשתית למערך נהיגה אוטונומי הנמצא בהליכי פיתוח, ועתיד להתווסף בהמשך.
 
לצד כל אלו, המספרים המרשימים באמת נמצאים ליד הקופה הרושמת. לפי דיווחי החברה מפאלו-אלטו, מאז ההכרזה על הרכב ועד אתמול (2 באפריל) נתקבלו כבר למעלה מ-250,000 הזמנות (!) מצד לקוחות ששילמו דמי-קדימה בגובה 1000$. מבחינת הכמות, מדובר בנתון שהוא לא פחות ממהמם, יותר מכפול מסך כל מכירות המודל S בשנת 2015.
 
ומה איתנו, בישראל? כרגע אין יבואן לדגמי טסלה, ולפי הצהרות החברה היא לא מתכוונת להתפשט בשלב זה לשווקים חדשים. נראה, אם כן, שנצטרך להתאזר בסבלנות.
 
טסלה מודל 3 – חשמלית לכל פועל
צילום: מנהל