גרסהטויוטה פריוס, 1.8 ל', היברידי

מתחרות בולטות - טויוטה אוריס סטיישן, יונדאי סונטה הייבריד, קיה סיד דיזל, סקודה אוקטביה דיזל, רנו פלואנס דיזל

מחיר - עדיין לא פורסם

לזכות הפריוס תעמוד תמיד העובדה כי היא זו שהפכה את הטכנולוגיה ההיברידית לטכנולוגיה נפוצה ומוכרת. היא המכונית ההיברידית הנמכרת ביותר (יותר מ-3.5 מליון מכוניות נמכרו מאז הצגת הדור הראשון ב-1997) ואחת היחידות שלא מהווה גרסה של מכונית רגילה, אלא דגם עצמאי. עכשיו הגיע הזמן להשקת הדור הרביעי, ששיווקו בארץ יחל תוך זמן קצר.
טויוטה פריוס
צילום: יצרן, ניצן אביבי
עיצוב בולט ומוחצן מבעבר

עיצוב ונראות
החל מהדור השני מאופיינת הפריוס בעיצוב מובחן ויחודי, בעיקר בפרופיל. הקו הזורם, בלי כיפופים חדים, מהחרטום ועד הזנב משרת צרכים אירודינמיים, אבל גם תורם לזיהוי מיידי של הפריוס. הדור הרביעי שומר על הפרופיל המשפחתי (אם כי הצטרף בדל זנב בולט), אבל עם פנים וזנב בעלי עיצוב אגרסיבי בהרבה. הקווים חדים יותר, הפנסים ענקיים, והתוצאה הכללית בולטת יותר, אם כי לא ממש מעודנת או אלגנטית. אף אחד לא יטעה בזיהוי ויתבלבל בינה לבין אחד הדורות הקודמים...

פנים הרכב
גם תא הנוסעים עבר שינוי משמעותי לעומת הדור הקודם. המראה הרבה פחות טכנולוגי-עתידני (למרות שנוספה תצוגה עילית). אין את תחושת ה"חללית" שהרשימה ילדים בדורות הקודמים, אבל יש חומרים עדיפים, קווים מעוגלים ורכים יותר וגוונים נעימים יותר. העיצוב שומר על חלק מהמאפיינים המוכרים, כגון החלוקה לשני מפלסי מסכים, לוח מחוונים מרכזי ושפע תצוגות על ניהול הכח, חסכון באנרגיה וכן הלאה (כולל ציון לנהג על נהיגה חסכונית), אבל לא על כולם - הקונסולה המרכזית הבולטת, נעלמה, למשל. התוצאה הסופית שונה מאוד - ועדיפה לעניות דעתי, למרות שלא ממש אהבתי את הפלסטיק בגוון "לבן-פסנתר" בו נעשה שימוש נרחב.

מושב הנהג נמוך משמעותית מבעבר - ב-5.9 ס"מ - כחלק מהורדה כללית של הגובה ומרכז הכובד - ואוחז יותר. תנוחת הנהיגה נוחה ומרווחת, עם ראות טובה החוצה. המושב האחורי נוח ומציע שפע מקום לרגליים, אבל מרווח הראש בינוני בלבד. אין יציאת מיזוג למושב האחורי - משיקולי חסכון במשקל לדברי המהנדס הראשי של הפרויקט - וחבל.
טויוטה פריוס
צילום: יצרן, ניצן אביבי
תא הנוסעים פחות עתידני מזה של הדור היוצא
תא המטען בעל מבנה מלבני נוח לשימוש, והגישה אליו נוחה בזכות הדלת החמישית הגדולה. נפחו גדל משמעותית - ב-56 ל', לסך של 501 ל' - בזכות העברת הסוללה ההיברידית אל מתחת למושב האחורי, והעברת סוללת ה-12V הרגילה אל תא המנוע.

נוחות נסיעה
למרות הצהרות טויוטה על כך שהפריוס החדשה "מחוברת יותר לנהג", השיפור העיקרי הוא דווקא בניתוק של הנהג מפגעי הכביש. הרכב שקיבלנו ביום הראשון הציג יכולת ספיגה מרשימה הן בעיר והן מחוץ לעיר, יחד עם ריסון טוב של המרכב, ורק טיפה יותר מדי זווית גלגול. באופן מוזר, האוטו שקיבלנו ביום השני (עם מפרט מתלים/גלגלים זהה) סינן קצת פחות ביעילות - אם כי עדיין ברמה טובה - שיבושים עירוניים. זו אחת הטויוטות הנוחות ביותר בהן נתקלתי. נקווה כי המכוניות העתידיות של החברה שיתבססו על ארכיטקטורת ה-TNGA יצליחו להציג גם כן כיול מתלים מוצלח שכזה.
בידוד רעשי המנוע טוב מבעבר, אם כי יחידת ההנעה עדיין מציגה אופי "רציף" תחת עומס, שיוצר צליל לא נעים. בידוד רעשי הכביש בינוני בלבד, ולגבי בידוד רעשי הרוח לא ניתן לחוות דעה בגלל מזג האוויר בזמן ההשקה. אבל בסך הכל, תא הנוסעים שקט בשיוט על אספלט טוב, ורמת הרעש סבירה בשיוט על אספלט פחות איכותי.
טויוטה פריוס
צילום: יצרן, ניצן אביבי
הפריוס החדשה היא אחת מהמכוניות הנוחות ביותר של היצרנית

התנהגות ובטיחות
למרות ההצהרות האמורות על שיפור ההנאה מנהיגה, הפריוס היא עדיין לא מכונית לנהג. תגובת הדוושה לא ישירה מספיק, התשדורות מהשלדה עמומות וההגה אלסטי. היכולת הדינאמית עצמה גבוהה, אפילו מאוד, וההתנהגות מאוזנת, עם נטיה קלה לתת היגוי תחת לחץ כבד - אבל זו פשוט לא מכונית שנוהגים מהר בסיבובים בשביל הכיף.

הפריוס החדשה עדיין לא עברה מבחני ריסוק אירופאים, אך היא מציעה שפע מערכות בטיחות מתקדמות - בלימה אוטונומית בעיר, התרעת התנגשות, שמירת נתיב ועוד. אך כרגע מערכות אלו לא זמינות בארץ - לדברי היבואן, טויוטה עדיין לא סיימה לבדוק את התאמת המערכות המתקדמות לכבישים הישראלים, ולכן לא מאשרת את שיווק המערכות בארץ. התהליך אמור לארוך עוד מספר חודשים.

מנוע וביצועים
יחידת ההנעה של הפריוס עברה מסכת שיפורים מקיפה, אך זו התרכזה בהפיכתה ליעילה וקומפקטית יותר, ולא בשיפור ההספק. למען האמת, ההספק אפילו ירד בכ-10%, אך בזכות עקומת מומנט בשרנית יותר התאוצה למאה התארכה בדור החדש רק ב-0.2 ש'. ועדיין, מדובר בצעד מוזר, הנוגד את המקובל בתחום הרכב. בכל מקרה, כאשר הסוללה טעונה, ההאצות חלקות וזריזות, ולא מורגש מחסור בכח. אך בשיוט במהירות גבוהה, בעיקר עם רכב עמוס ו/או בעליה קלה, המנוע מעט חלש מדי.
טויוטה פריוס
צילום: יצרן, ניצן אביבי
תא המטען צמח בנפחו
אבל כנראה שזה יעניין את הלקוח הטיפוסי של הפריוס פחות מאשר השיפור בצריכת הדלק. עם גלגל "15 (האופציה היחידה שתוצע בארץ) הדור הרביעי מציג נתון מרשים של 3 ל' ל-100 ק"מ. עם גלגלי ה-"17 שהגיעו להשקה, הוא מסתפק ב-3.3 ל' ל-100 ק"מ. אומנם לא הצלחנו לשחזר את הנתון הרשמי, אבל 25 ק"מ לליטר בנהיגה עירונית מחושבת, וכ-23 ק"מ לליטר בסך המבחן (עם נהיגה קצת פחות מחושבת), הם נתונים מרשימים מאוד בפני עצמם.

סיכום
הדור הרביעי של טויוטה פריוס טוב מהדור הקודם, ובפער לא קטן - תא הנוסעים איכותי יותר, המתלים סופגים יותר, צריכת הדלק נמוכה יותר ונראה שגם המרחב לנוסעים שופר, וכל זה במחיר ש"יהיה קרוב מאוד לשל הדור היוצא (148,500 שקלים)" כהצהרת היבואן. אך מצד שני, המצב בשוק המקומי היום שונה מאוד מהמצב ב-2009, עת הושק הדור השלישי - יונדאי מציעה את הסונטה, משפחתית גדולה היברידית, ב-160,000 שקלים, קיה תציע בקרוב את האופטימה המקבילה ואת הנירו - רכב היברידי חדש לחלוטין, שלפחות ברמת דף הנתונים מתחרה ישירות בפריוס של טויוטה. וכמובן - גם המכוניות ה"רגילות" התקדמו מאוד בגזרת צריכת הדלק, מצמצמות את היתרון העיקרי של הפריוס.

כך שלמרות שאין ספק שהדור החדש טוב בהרבה מהקודם, לא בטוח שזה יספיק לו כדי לשמר את ההצלחה לה זכה הדור השלישי בשוק המקומי.
טויוטה פריוס
צילום: יצרן, ניצן אביבי