ארגון Euro NCAP פרסם אתמול (רביעי) תוצאות של תשעה מבחני ריסוק אותם ערך, ובהודעה לעיתונות שלו ציין את העובדה כי הציונים מתפרסמים לקראת תערוכת פרנקפורט. זה מבחן רחב היקף והגדול ב-2015. הציונים, כפי שכבר ציינו, משקפים תקן מבחן ודרישות אבזור מחמירות ביחס למה שנדרש עד סוף 2014; הציון כאן שווה יותר.

שישה יצרנים ישמחו להציג את התוצאות, שניים פחות. אודי Q7 וטויוטה אוונסיס סיימו את המבחן בהצטיינות, אבל וולוו XC90 השיגה ציון על בהגנה על מבוגרים וגם קבעה שיא: 100% באבזור בטיחות.

לציון של חמישה כוכבים זכה גם טוראן, המיניוואן הקומפקטי של פולקסווגן. לפורד היו במבחן שני מיניוואנים כמעט זהים – S-מקס וגלקסי – והציונים הגבוהים שלהם זהים לחלוטין. רכב הפנאי הקומפקטי של רנו, קדג'אר, זכה אף הוא לציון של חמישה כוכבים.

שני דגמים קיבלו ארבעה כוכבים: מאזדה CX-3, רכב הפנאי המבוסס על מאזדה 2 (גם היא עם ציון כזה) והדגם החדש של מיצובישי L200, הידוע במחוזותינו כטרייטון.

בהצטיינות יתירה
שלושה דגמים זכו לחמישה כוכבים עם ציון הגבוה מ-90% בהגנה על מבוגרים, 85% בהגנה על ילדים.

וולוו XC90, רכב הפנאי הגדול במהדורתו החדשה, זכה לחמישה כוכבי ריסוק ולסט ציונים גבוה מאוד – כולל שיאים וגם מקסימום אפשרי. בתחום ההגנה על מבוגרים בשורה הראשונה, קיבל XC90 ציון כמעט מלא: 97%. הגנה על ילדים (מושב שני, מושבי בטיחות נגד כיוון הנסיעה ואתה, לילדים עד 18 ו-36 חודשים בהתאמה): 87%. גם בתחום ההגנה להולכי רגל זכה הוולוו לציון נאה, המרשים יותר בגלל ממדי החזית האופייניים לז'אנר: 72%. בתחום מערכות הבטיחות קבע רכב הפנאי החדש תקדים: ראשון לקבל 100%.

אודי Q7, גם הוא רכב פנאי גדול במהדורה חדשה, יצא מהמבחן הזה אף הוא עם ציונים מרשימים. בהגנה על מבוגרים הציון עומד על 94%, ואילו בתחום ההגנה לילדים עובר האודי את הוולוו בנקודה, ל-88%. ההגנה על הולכי רגל טובה מעט פחות, 70% (וכאמור, מכובד בגלל המבנה) ורק בתחום מערכות הבטיחות מקלקל הציון את השורה: 76% בלבד.

טויוטה אוונסיס (סטיישן), המשפחתית הגדולה של טויוטה אירופה, סיימה את מקצה הריסוק שלה עם מערך ציונים לא פחות ממרשים. ההגנה על מבוגרים הביאה עמה ציון של 93%, ואילו הגנה על ילדים זכתה ל-85% גבוהים. הגנה על הולכי רגל טובה מאוד, ועומדת 78% ואילו מערכות הבטיחות זוכות ל-81%.

בהצטיינות
ארבעה דגמים זכו לחמישה כוכבים עם 85%-89% בהגנה על מבוגרים, 81%-89% בהגנה על ילדים.

רנו קאדג'ר סיימה את המפגש שלה עם הקיר עם 89% הגנה על מבוגרים, אך שאר הציונים מרשימים פחות: 81% בהגנה על ילדים, 71% בהגנה על הולכי רגל ובמערכות הבטיחות.
לפולקסווגן טוראן ציון נמוך בנקודה בהגנה על מבוגרים, 88% – אך בהגנה על ילדים הציון גבוה במיוחד, והטוב ביותר כאן, ובכלל: 89%. הולכי רגל יזכו להגנה טובה (71%), ומערכות הבטיחות ראויות, לא מתעלות, עם 76%.

פורד S-מקס/גלקסי שני דגמי מיניוואן עם בסיס זהה והבדלים קטנים, זכו לאותם ציונים – ואלה ציונים גבוהים מאוד. הציון המכובד של 87% תקף גם למבוגרים וגם לילדים. הגנה על הולכי רגל הביאה עמה 79% ואילו מערכות הבטיחות קיבלו 71%.
ציונים טובים, לא בכל המקצועות
שני דגמים סיימו את מסע הריסוק שלהם עם ארבעה כוכבים. בחלק מהתחומים הציונים גבוהים, אבל באחרים מדובר מתחת לרף המספק לציון המלא, ויש הערות.

מאזדה CX-3 רושמת לזכותה 85% גבוהים בהגנה על מבוגרים, אך ציון של 79% בהגנה על ילדים נמצא ממש מתחת לרף הקובע. ההגנה על הולכי רגל מעולה, 84%, אך הציון על מערכות הבטיחות נמוך: 64%. ההערה מתייחסת לתפקוד ה-ABS.
מיצובישי טרייטון (תא-נהג כפול), מסיים את המבחן עם ציון טוב למדי בתחום ההגנה על מבוגרים, 81%, – אבל עם הערות על קריסות בשלדה (שלדת סולם יחידה במבחן זה), פעולת כריות אוויר לא מוצלחת, ופגיעה ברגל שמאל של הנהג וימין של הנוסע; ההגנה על חזית הרכב טובה במרכז, פחות בצדו. ההגנה על ילדים זוכה ל-84% ועל הולכי רגל ל-74%, זה האחרון טוב מוולוו ומאודי. עם זאת, ציון של 64% בתחום מערכות הבטיחות פגע בציון הכולל. ההערה כאן מתייחסת להיעדרה של בלימה אוטונומית.