אופל קורסה: מבחן דרכים וידאו (1.4 ליטר אוטומטית) - אוטו

אופל קורסה: מבחן דרכים וידאו (1.4 ליטר אוטומטית)

הסופרמיני של אופל מתייצבת למבחן אחרי שעברה עדכון מקיף. יצאנו לבדוק מה השתנה בדור החמישי של הקורסה. עכשיו עם וידאו וחוות דעת עדכנית לאחר תוספות לרשימת האבזור



קטגוריה:
סופרמיני
גרסה: אופל קורסה 5 דל', 1.4 ל' (90 כ"ס) אוט', Enjoy
מתחרות בולטות: טויוטה יאריס, יונדאי i20, סוזוקי סוויפט, סיאט איביזה, סקודה פאביה, פורד פיאסטה, פיג'ו 208
מחיר גרסה נבחנת: 104,000 שקלים
אופל הציגה את הדור החמישי של הקורסה בקיץ 2014 עם הבטחה לשיפור משמעותי בכל מדד ביחס לקורסה הקודמת. וזה מעניין, כי בדומה למקרים אחרים (גולף דור 6, הונדה סיוויק האצ'בק ואחרות) אופל קורסה החדשה מבוססת בכבדות על הקורסה הקודמת שהושקה עוד בשנת 2006.

הקורסה החדשה הגיעה לישראל במרץ 2015 בגרסת 3 או 5 דלתות, עם מנוע אחד: 1.4 ליטר המייצר הספק של 90 כ"ס. מנוע זה מוצע עם תיבת הילוכים ידנית, אוטומטית או רובוטית.
עיצוב הקורסה החדשה שואב השראה מאדם הקטנה יותר

האם הקורסה הזאת ראויה להיקרא "דגם חדש" או שמדובר בעדכון ושיפור הקורסה הקודמת ותו לא? יצאנו לבדוק.
עיצוב ונראות
עיצוב הקורסה החדשה שואב השראה מאדם הקטנה יותר (שמבוססת בעצמה על אותה פלטפורמה), אך מבט מעמיק יותר יחשוף את הקווים המוכרים של הדגם היוצא, עניין שבולט במיוחד מהצד. החזית והאחוריים, שמפגינים מראה עדכני ומודרני יותר, אחראים למראה שונה מזה של הדור היוצא ונאה בסך הכל. בתוצאה הכוללת פוגמים חיפויי פלסטיק לגלגלים שמכבידים על המראה; מחיר סט חישוקים קלים: 2000 שקלים.

פנים הרכב
בניגוד גמור לעיצוב החיצוני, בתא הנוסעים לא נותר זכר לדור הקודם. אומנם לא תמצאו כאן הברקות עיצוביות כלשהן, אך סביבת הנהג נאה למדי. גם כאן העיצוב מזכיר את זה שבאדם הקטנה, בעיקר באזור הקונסולה המרכזית. החומרים נעימים למגע ואיכותיים למדי בחלקו העליון של אזור הנהג, ויצוין לטובה הגומי הרך בראש הדשבורד ודיפון הבד הנעים בדלתות. עם זאת, וכמקובל בסגמנט, הדיפון הופך נוקשה יותר ככל שיורדים למטה. אלא שכאן גם פריטים "גבוהים" – סוככי שמש (נטולי תאורה או מראה בצד הנוסע), תאורת מפות, דיפון הגג – הותירו רושם זול. בכל מקרה, ההרכבה טובה והתחושה מוצקה ו"גרמנית" למדי.
אופל קורסה
גם כאן העיצוב מזכיר את זה שבאדם הקטנה, בעיקר באזור הקונסולה המרכזית | צילום: ניצן אביבי

הקורסה הקודמת הייתה מהמרווחת בקטגוריה. לאור העובדה שהבסיס זהה, ציפינו שכך יהיה גם עם הנוכחית, ולא טעינו. המרחב טוב מלפנים ומאחור, והתלונות העיקריות נוגעות לקרבה מסוימת של הקונסולה המרכזית לנהג מלפנים ומרווח ברכיים לא יותר מסביר מאחור, למרות שקעים בגב המושבים הקדמיים (שתוחמים את ברכי הנוסעים מאחור). לרעה נציין את המושבים עצמם, נוקשים (כולם) ובעלי מסעד נמוך וקצר (מאחור), שלא היטיבו עמנו לאורך המבחן. לחיוב נציין אפשרויות כיוונון מלאות להגה ולמושב הנהג המאפשרות למצוא תנוחת נהיגה טובה.

הציוד התקני כולל גלגל הגה מצופה עור, מחשב דרך, בקרת שיוט, מערכת שמע מקורית עם שליטה מגלגל ההגה ודיבורית בלוטות' מקורית. רשימה נאה אך לא חריגה בקטגוריה, בוודאי בהתחשב במחיר שעומד על 104,000 שקלים לגרסה הנבחנת; זו חסרה הפעלה חשמלית לחלונות האחוריים וכזכור גם חישוקים קלים.
אופל קורסה
צילום: ניצן אביבי

תא המטען סביר בנפחו ביחס לקטגוריה עם 285 ליטר. התא מציע מבנה רבוע ויעיל, אך המפתן גבוה ופתח ההטענה מעט צר.

נוחות נסיעה
בעיר המתלים הנוקשים מתקשים לסנן שיבושים קטנים בפני האספלט (במיוחד בליטות). בניגוד למקובל, אופי הפעולה הזה אינו משתפר גם כשיוצאים מחוץ לעיר והמהירות עולה. עם זאת הקורסה מתמודדת היטב עם שקעים בכביש ושיבושים גדולים ואינה מתרסקת גם על הנבזיים שבהם. הבעיה נוצרת לאחר המפגשים, בגלל נדנוד קל ומיותר של המרכב. בכל מקרה, פעולת המתלים מלווה ברעש נוכח, כך שהחוויה הכללית אינה נעימה במיוחד, גם אם לא נוראית.
בעיר המתלים הנוקשים מתקשים לסנן שיבושים קטנים בפני האספלט
בידוד הרעשים הוא במקום טוב באמצע ביחס לבנות הקטגוריה. רעשי המנוע חודרים לתא הנוסעים אך נותרים ברמה סבירה גם כאשר הסל"ד עולה. רעשי הרוח נמוכים, ורעשי הכביש מושפעים יותר מכרגיל מאיכות הסלילה, ונעים בין "טוב" ל"בינוני מינוס". בשיוט ב-100 קמ"ש מחט הסל"ד נחה על 2500 סל"ד (דומה ליונדאי i20, לה ארבעה הילוכים בלבד).

התנהגות ובטיחות
בכל הקשור ליכולת דינמית, הקורסה הפתיעה אותנו לטובה. התנהגות הכביש נוטה (כמובן) לצד הבטוח עם תת-היגוי קל שמופיע במגבלות האחיזה, אך הוא קל לתיקון בזכות תגובה זריזה וטובה של הזנב להרפיה מדוושת התאוצה. זווית גלגול שטוחה, הגה חד ומהיר ודוושת בלם מדויקת (ועוצמת בלימה ראויה, כמובן) משלימים תמונה חיובית למדי. לשלילה נציין כי להגה משקל קל מהרצוי ותחושה אלסטית, מה שמקשה על הדיוק. גם נשיכה ראשונית קצת חדה יותר מצד הבלמים תתקבל בברכה.

הקורסה זכתה בארבעה כוכבים במבחן הריסוק של יורו NCAP. אלינו היא מגיעה כשהיא מצוידת בשש כריות אוויר אך ללא מערכות בטיחות אקטיביות כמו שיש לחלק מהמתחרות, הסיבה העיקרית בגללה נמנע ממנה הכוכב החמישי.

מנוע וביצועים
כאן נמצאת אולי נקודת התורפה הגדולה ביותר של הדגם החדש. הקורסה מצוידת במנוע ה-1.4 ל' המוכר מהדגם היוצא, אבל הפעם הוא מוצע בהספק הנמוך ב-10 כ"ס (ל-90 כ"ס). מנגד, אופל שידכה למנוע תיבה חדשה עם שישה הילוכים (ארבעה בקודמת) שמסייעת לקורסה להשיג ביצועים (על הנייר) זהים לקודמת: 13.9 שניות בתאוצה ל-100 קמ"ש ו-170 קמ"ש מרביים, למרות ההספק המופחת. אלו נתונים לא מזהירים ביחס למקובל היום, וכך גם בפועל בכביש.
הקורסה מצוידת במנוע ה-1.4 ל' המוכר מהדגם היוצא, אבל הפעם הוא מוצע בהספק הנמוך ב-10 כ"ס
בנסיעה גוש-דנית מישורית ורגועה סביר להניח שלא יהיו לכם תלונות, אך ברגע שתדרשו יותר המחסור בסוסים יורגש. את עיקר כוחו מפיק המנוע בסל"ד גבוה (מעל 4000 סל"ד) כאשר התיבה מנסה לפצות על כך עם יחסי העברה קצרים (שלישי מסתיים לפני 100 קמ"ש) ללא בורות ביניהם, אך בעליות או עקיפות אין תחליף לסוסים החסרים. במצב האוטומטי התיבה מציעה אופי פעולה נעים ועגול ומגיבה בזריזות לדרישה להורדת הילוך, כאשר רק לעיתים רחוקות נתקלנו בהעברות גסות (בעיקר בעיר). נתון משקל לא צנוע שעומד על 1199 ק"ג לא מסייע. במפתיע (ודי מעצבן) התיבה לא מגיבה לפקודות ידניות במצב D, אלא רק במצב הידני.

גם מבחינת צריכת הדלק אין בשורה של ממש עם כ-16 ק"מ לליטר בנסיעה בין-עירונית נינוחה ורגועה וכ-12 ק"מ לליטר בפרופיל נסיעה פרברי (שילוב של כביש בין עירוני, פקקים ונסיעה עירונית). נתונים סבירים, לא יותר.

תמורה וסיכום
אופל קורסה ביצעה קפיצה מורגשת ביחס לדור הקודם. היא בעלת עיצוב עדכני, תא נוסעים נעים, איכותי ומרווח ובעלת התנהגות כביש טובה. מנגד, היא מתקשה להתבלט במשהו מעל התחרות ובחלק מהתחומים (בעיקר ביצועים, צריכת דלק ומערכות בטיחות חכמות) היא נשארת מאחור. כשזה מגיע עם מחיר לא נמוך (אם כי לא חריג בקטגוריה), אין מנוס מהמסקנה כי אולי מדובר בצעד גדול עבור הקורסה, אבל צעד קטן למדי מבחינת הקטגוריה.

עדכון בטיחות
כשהגיעה הקורסה ארצה לפני כחצי שנה, היא ספגה ביקורת – גם אצלנו – על המנוע החלש ועל תמורה לא מספיק מושכת למחיר. במנוע היבואן כנראה לא יכול לטפל כרגע, אבל בתמורה כן, וזה בדיוק מה שהוא עשה, עם עדכון של רמות האבזור - והמחיר.

מחיר רמת האבזור הקודמת ירד מ-104,000 שקלים ל-100,000 שקלים, והיא קיבלה תוספת של מערכת מובילאיי בהתקנה מקומית, והיא נקראת Enjoy Fix. רמת האבזור החדשה נקראת פשוט Enjoy, והיא מוסיפה לאבזור מערכת מולטימדיה מקורית עם מצלמת רברס ודיבורית מקורית (היתה גם לפני כן) ומערכות בטיחות מתקדמות – מערכת שקוראת תמרורי מהירות ומציגה את המהירות המותרת על לוח המחוונים, מערכת התרעת סטיה מנתיב, ומערכת התרעה על שמירת מרחק (בה ניתן לבחור בין שלושה מרחקי התרעה). מחיר רמת אבזור זו – 103,000 שקלים.
מערכת המולטימדיה קלה לתפעול ועובדת כראוי, כמצופה ממערכת מקורית. אין את התופעות המוזרות שנתקלים בהן לפעמים במערכות בהתקנה מקומית, אך מצד שני אין גם אפשרות להתקין (גם לא ברמת היבואן) אפליקציות שימושיות כגון וויז או פנגו. הדיבורית עובדת היטב, עם עוצמת קול גבוהה ומיקרופון רגיש.

מערכת קריאת התמרורים היא גימיק נחמד, אבל אני לא בטוח כמה היא באמת משפיעה על הבטיחות. לעומתה שתי המערכות האחרות הן בעלות ערך בטיחותי ברור. מערכת הסטיה מנתיב לא היסטרית מדי, כמו שקורה לפעמים במערכות כאלו, ולא מתקבל רצף צפצופים מטריד. ובכל מקרה, ניתוקה קל ונוח, מכפתור אמיתי ולא מתת-תפריט כלשהו. מערכת ההתרעה על שמירת מרחק נוחה גם היא לשימוש ולא מטרידה, והאפשרות לבחור את המרחק בו היא מתריעה שימושית מאוד. אם כי גם המרחק הקצר ביותר ארוך מספיק כדי שנהגים אחרים ידחפו פנימה...

עדכון האבזור שעברה הקורסה הוא בעל ערך אמיתי לנוחות השימוש בקורסה ולבטיחות הנהיגה. כשזה מתלווה להורדה קלה במחיר, יש כאן שיפור משמעותי לתמורה למחיר. עכשיו רק שישתלו בחרטום מנוע חסכוני וחזק יותר, ואנחנו מסודרים.

     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות