אתמול, יום שבת, ה-25 לאפריל, הודיע פרדיננד פיך, יו"ר מועצת המנהלים של קונצרן פולקסווגן, על התפטרותו. צעד זה נגרם בשל התייצבות חבר המנהלים של פולקסווגן לצדו של מנכ"ל הקונצרן, מרטין וינטרקורן. פיך, בראיון שנערך עמו לפני מספר ימים, הביע אי-אמון בוינטרקורן, וההערכה הייתה כי דווקא זה האחרון ייאלץ להתפטר.

האיש ופועלו
פיך, שנולד ב-1937, הוא נכדו של פרדיננד פורשה ומחזיק ב-10% ממניות החברה. הוא החל את עבודתו כמהנדס בפורשה והיה מעורב בתכנון דגמים שלה, עזב לאודי, שם החל לעבוד ב-1975 והיה מעורב בפיתוח קונספט 80 ו-100 שלה. ב-1993 עבר לפולקסווגן ומונה ליושב מועצת המנהלים של פולקסווגן AG, החברה האם של הקבוצה – וקיבל אותה עם מיליארד דולר חובות ושלושה חודשים לפני פשיטת רגל.

לייעוץ חינם עם מומחי אוטו על כל דגמי פולקסווגן חייג ל-3262* או לחץ כאן

זעזוע בפולקסווגן – פרדיננד פיך החזיר את המפתחות
צילום: מנהל
פרדיננד פיך כתירוץ. פורשה 917, ממכוניות המירוץ המצליחות בכל הזמנים (כתבה בגיליון אוטו 347)

תוך מספר שנים הפך פיך את פולקסווגן הכושלת לקונצרן ענק ורווחי מאוד. הוא שדרג את מעמדם של מותגי אודי ופולקסווגן, פצח במסעי רכש למותגים נוספים כולל למבורגיני, בנטלי ובוגאטי, החדיר את החברה לשווקים חדשים בכלל, לשוק הסיני בפרט והצליח להחדיר אותה, שוב, לארה"ב.

במהלך השנים, עזב פיך את משרתו כמנכ"ל הקונצרן אך נותר תמיד בעמדת השפעה. פיך נודע בניהול מאוד ריכוזי, ובאופן פעולה אגרסיבי – הן בשווקים והן ביחס למנהלים בכירים. כך, אילץ את מחליפו, פישטריידר, לעזוב את תפקיד מנכ"ל פולקסווגן, וגם את המנהל המאוד מוערך של פורשה, ווידיקינג.

לאחר שפיך הביע אי אמון במנכ"ל הנוכחי של הקונצרן, מרטין ווינטרקורן, בראיון עיתונאי, היה ברור שגם זה יצטרף לרשימה המפוארת הנ"ל. אלא שהדברים האלה פגעו דווקא בפיך, שנאלץ כאמור להתפטר.

וזה לא בהכרח סוף פסוק. משפחת פורשה מחזיק ב-50.7% ממניות החברה האם של הקונצרן. לפיך, בן המשפחה, מניות והשפעה רבות מאוד שם.

זעזוע בפולקסווגן – פרדיננד פיך החזיר את המפתחות
צילום: מנהל
פרדיננד פיך בימים עברו. שימו לב לשעון הדיגיטלי המתקדם