איך אתם מסכמים את 2014?
"2014 הייתה שנת שיא מבחינת השוק במכירות, אבל הייתה גם מאוד מאתגרת, עם דגמים ומוצרים חדשים שלא היכרנו. קרוס-אוברים קטנים הגיעו בהמוניהם ומתחרים חדשים נוספו בתחום המיני. אנחנו, בקיה, הצלחנו להגדיל את נתח השוק ולא רק את המכירות. זו שנה שביעית ברציפות שאנחנו עושים זאת, ונתח השוק שלנו נע כעת בין 10.5 ל-11 אחוזים".

סיימתם במקום השלישי, קרוב מאוד לטויוטה. האם אתם יכולים לאיים על הבכורה של יונדאי?
"השאיפה להגיע למעלה תמיד קיימת והתחרות לא קלה. אנחנו משפרים את מיקומנו עם דגמים וגרסאות חדשות ופעילויות שונות. להגיע למקום הראשון זו שאיפה שאולי תתגשם, כתוצר נוסף של הפעילות. אבל להיות בחמישייה הראשונה זה כבוד גדול, במיוחד אם לוקחים בחשבון היכן היינו לפני שבע שנים".

האם הקונצרן יאפשר לכם לעשות זאת?
"אני לא יודע לתת תשובה בשם הקונצרן, אבל מעולם לא הרגשתי שהוא שם לנו חסמים מבחינת הכמויות שרצינו".

מאיפה צץ הספורטאז' 1.6 ל', ועד כמה הוא חשוב?
"הוא חשוב מאוד. אנחנו כל הזמן חושבים איך לחדש ולהביא את הקהל לנישות שונות. כאן רצינו דגם שישבור את מחסום המחיר בין רכבי פנאי למשפחתיות. ובאמת הכלי הזה הפך בין לילה לרכב מאוד נחשק ומבוקש".
על הקו עם יהודה בר-נתן / ראיון אישי
צילום: מנהל
האם הוא לא יפגע בגרסאות האחרות?
"נכון לעכשיו לא ראינו ירידה משמעותית במכירות ה-2.0 ל'. מה שאנחנו רואים זה גידול בסך מכירות הספורטאז'. אנחנו כן רואים לקוחות של משפחתיות שקונים את ה-1.6 ל'. אפילו מציי הרכב יש ביקוש, למרות ההנחות הקטנות, כי המשתמש הסופי דורש זאת בגלל שווי השימוש הנמוך".

בעבר נראה היה שאתם עוקבים אחרי יונדאי, אבל לאחרונה אתם יוזמים עם גרסאות מוזלות לקארנס והספורטאז'. מאיפה זה מגיע?
"בהתחלה היינו מעין אח קטן ליונדאי. אנחנו עדיין באותה משפחה, אבל מסתכלים כבר לכיוון שלנו ורצים באופן עצמאי לגמרי. אנחנו לא מסתכלים על אחרים, אלא בונים בעצמנו את הגרסאות שאנחנו חושבים שמתאימות לשוק – ומתמחרים בהתאם.
"ב-2008 התחלנו מנקודה בעייתית, כי אנשים לא לקחו בחשבון את קיה. לאט לאט היצרן החל לייצר עוד דגמים נחשקים, וכשהעלינו כמויות גדולות על הכביש אנשים הבינו שקיה זה לא מה שהם הכירו בעבר. כשנוצר ביקוש מסוים למותג, יכולנו להתחיל להיבא דגמים יותר מיוחדים. למשבצת הזו נכנסים סורנטו אורבן, שעשה מהפיכה מסוימת, פיקנטו ספורט, סול, ספורטאז' אורבן והיד עדיין נטויה. אנחנו כל הזמן חושבים על שיפור וחידוש".

לייעוץ חינם עם מומחי הרכב של אוטו על כל דגמי קיה חייג ל-3262* או לחץ כאן

עד כמה קשה לרתום את היצרן למאמצים כאלה?
"קשה ולא קשה. כשהיצרן מרוצה מהיבואן הוא שמח לתת כתף".

האם זהו שלב חדש במתקפה שלכם, שאומר שקיה הופכת יותר יוזמת ואגרסיבית?
"מתקפה זה לא שם נכון. יש לנו אסטרטגיה לקחת כלים ולהתאימם לשוק. לקח לנו שנתיים-שלוש להביא מספרים גדולים ולהפוך לשחקן משמעותי בשוק, שיכול לעשות זאת".

אז מה עוד תחדשו השנה?
"אנחנו נחזור לייבא את הקרניבל אחרי הפסקה ארוכה. הוא יגיע באפריל, בסמוך לסורנטו החדש, שיגיע במגוון רמות גימור שיותאמו לדרישות השוק. אנחנו מצליחים בכל פעם לייצר גרסה מפתיעה".

תחום המיניוואנים הגדולים רדום. האם הקרניבל יכול להעיר אותו?
"קרניבל היה רכב מוביל בפלח, ועד היום יש לקוחות שמחכים לו. הוא הצליח באופן בלתי רגיל גם במשפחות מרובות ילדים וגם בגופים מוסדיים. אני לא יודע אם נצליח להפתיע, אבל אני מאמין שנעיר את השוק כי כיום יש מחסור במיניוואנים בגודל הזה".
על הקו עם יהודה בר-נתן / ראיון אישי
צילום: מנהל
מה לגבי פנאי קטן, האם הסול היא תשובה מספקת?
"רכב כמו הסול הוא מראש סוג הפונה לנישה קטנה. אנחנו מצליחים למכור יפה כל חודש ועדיין לא הגענו למיצוי שלו. מצד שני, הקונצרן הבין שפיתוח SUV קטן הוא דבר חשוב, ובשנים הקרובות נראה רכב כזה".
הפיקנטו הצליח לשמור על מקומו למרות כניסת ה-i10. איך עשיתם זאת?
"הצלחנו לשמור על ההובלה בפלח המיני, עם כ-40% מהפלח. זה רכב מאוד מבוקש, יש לו שוק יד שנייה מצוין ויש לקוחות שכבר עושים עליו "סיבוב שני". עם האבזור העשיר והמגוון הוא מצליח לענות ללקוחות שקונים רכב שני או שלישי למשפחה. חיזקנו אותו ב-2014 עם תוספת אבזור ועשינו אותו יותר צעיר ונחשק גם על ידי הוספת ה'ספורט'. אני מקווה שנמשיך להוביל ואולי נביא הפתעות נוספות".

טלקאר נראתה בעבר חברה של ניצול הזדמנויות ופחות אסטרטגיה. האם אתה מרגיש שהשתניתם, ולמה?
"טלקאר הביאה מכוניות קוריאניות כבר בימי דייהו, וייבאה שנים ארוכות את דייהטסו עם מגוון של שניים שלושה דגמים. היא הלכה והתבגרה. עם קיה אנחנו בפירוש בוגרים יותר ויודעים מה אנחנו רוצים. אבל זה לא קורה סתם כך, אלא משתלב בעבודה עם יצרן שבונה הרבה מוצרים טובים וחושב קדימה. כשיש יצרן שבונה מכוניות טובות ויבואן שיודע מה לעשות איתן, זה הולך יד ביד".

האם בעיית התדמית של קיה מאחוריכם?
"המכוניות שלנו נהיו יותר נחשקות וטובות. הן נמכרות כמשומשות במחירי מחירון או קרוב לכך. זה אומר שהצלחנו להרים את המותג למקום הראוי. אנחנו בהחלט לא נמצאים במקום בו קיה הייתה לפני שבע שנים. עם זאת, אנחנו צריכים להמשיך לעבוד. לשכנע כל הזמן, לפרסם ולדבר על היכולות של קיה ואנחנו עושים זאת".

איפה לטעמך הייתה הנקודה בה שברתם את הסטיגמה?
"אני חושב שעלינו מדרגה ענקית כאשר היינו ראשונים מחוץ לאירופה להביא את הסיד, ונתנו אמון גדול במוצר עם שבע שנות אחריות. האמון שנתנו עבר גם ללקוחות".
על הקו עם יהודה בר-נתן / ראיון אישי
צילום: מנהל

האם תמשיכו לשים דגש על תחום המוניות?
"אנחנו היום במקום השני בתחום עם מכירת כ-1000 כלים בשנה, ואנחנו מרוצים מכך. אנחנו מקווים לשמור שם על נתח השוק אבל אין כוונה להגדיל מהותית את ההיצע שם. אנו רואים במוניות ובכלים המוסדיים, כמו המשטרה והשב"ס, שגרירים. אם הם קונים פעם אחר פעם זה מעיד שהכלים אמינים וזה עוזר לנו להגדיל את נתח השוק".

עד היכן קיה יכולה לגדול בארץ?
"אנחנו מדברים על נתח שוק ואנחנו רוצים לגדול כל שנה בצורה קטנה אבל בטוחה. זה מותנה בגורמים שלא תלויים בנו, כמו החלפות דגמים ושערי מטבע, אבל השאיפה היא להמשיך בגידול העקבי שהחל ב-2008".