כמה דקות אחרי שפתחתי בשיטוט הרגיל בתוך מתחם גני התערוכה, הגעתי בערך לאמצע של מה שיש לאוטומטור 2015 להראות לנו. זה היה רגע מתאים לעצור לקפה קצר עם אחד ממכרי, יבואן וותיק וחבר ילדות, כדי לשאול איך הגענו למצב בו כמעט כל יבואני הרכב נעדרים מתערוכת הרכב המקומית ? איך הגענו לכך שיש כל כך מעט מכוניות בתערוכה שחצי משמה הוא "אוטו"? האם היא יכולה להיקרא תערוכת רכב? והאם בכלל צריך תערוכת רכב במדינת ישראל?
אוטומוטור 2015 - איפה האוטו?
צילום: מנהל

"הקהל מיצה את התפישה של ז'נבה שעשינו ב-2008 וב-2010" אומר דורון גילר מארגן התערוכה "הקהל הישראלי דורש דברים מיוחדים בלבד. בשנים ההן אנשים אמרו 'אתם גובים כסף כדי להביא את רחוב המסגר לתערוכה'. האם גם בז'נבה היו אומרים דברים כאלה?" לפי גילר, זה דחף אותם לשנות את התפישה ולגבש את רעיון 'עולמות הרכב'. כך, ב-2015 יציג כל אולם עולם מוטורי שונה כאשר הכוונה שלהם להציג רק דברים מיוחדים. אלא שבסופו של דבר צריך להציג משהו, ודברים מיוחדים, בתחום המוטורי, הם כנראה דבר נדיר בארצנו.
אוטומוטור 2015 - איפה האוטו?
צילום: מנהל
אז מה קורה?
עם הרבה כאב, ותוך ניסיון נואש שלא לזרות מלח על הפצעים, קשה לומר שהחזון שגילר מדבר עליו מתממש בתערוכת אוטומוטור. אקרובאטיקת המילים והרעיונות מנסה אולי ליצור תפישה מעניינת, אבל בסופו של דבר זה לא מצליח להסוות את מה שברור לכל – העסק פשוט לא עובד. היבואנים שכן התייצבו – איטלקי אחד, בריטי אחד ויבואן בריטי עתידי אחד – הזכירו בתצוגה, שלא היתה מיוחדת במינה, איך יכולה להראות תערוכת רכב. אבל זה בוודאי לא מספיק. מה גם שהתצוגות האחרות נראו יותר אקראיות מאשר "עולמות", ולא עזרה גם הרולס-רויס שהתייצבה לסייע, באדיבות עודד שריקי (שתרם בעבר מצי הרכב שלו גם למבחנים במגזין).
אוטומוטור 2015 - איפה האוטו?
צילום: מנהל
המארגנים טוענים שלוקח שלוש שעות בממוצע לראות את התערוכה - אם אני מנקה מהנתון הזה שני שלישים על התנהגות טובה, אני עדיין יוצא לארג'. בקצב רגוע לוקח בערך שעה לסרוק את התערוכה, כולל סיור בתצוגה הנאה של כוחות הביטחון. האמת? קצת קשה לי עם תערוכה בה יש יותר מכוניות מגויסות מאשר אזרחיות – אלא אם אנחנו מדברים על "יום השריון".
אוטומוטור 2015 - איפה האוטו?
צילום: מנהל
הכרויות
אז כן, הייתה כאן הזדמנות להציץ במכוניות של אסטון מרטין, למרות שהיבואן לא עשה יותר מדי כדי לתקשר באמת עם הקהל. התצוגה של אוטו-איטליה, עם יותר ניסיון מאחוריה, עשתה זאת טוב יותר, ואורן חדד, מנכ"ל אוטו-איטליה יבואנית פרארי-מזראטי מסביר כי "זו הזדמנות להנגיש את המכוניות האקזוטיות שלנו לקהל הרחב". בחברת המזרח דווקא ניצלו את האירוע כדי להציג ללקוחות את הדיסקברי ספורט (עליו כבר נהגנו) שמושק בימים אלו, אך מצד שני כל כך הרבה מכוניות הושקו ויושקו בארץ בחודשים מרץ אפריל, ואף אחת מהן לא הייתה כאן.

אז למרות שקצת לא נעים לבעוט במי שעל הרצפה, אי אפשר להתחמק מהשאלה "למה?" בעיקר כשמחברים אותה לשאלה "כמה" (זה עולה). שאלות שהתשובות עליהן לא מחמיאות לתערוכה. אז האם באמת יש מקום לתערוכת רכב במדינת ישראל? כמו שזה נראה כרגע, התשובה מעורפלת, במקרה הטוב.
אוטומוטור 2015 - איפה האוטו?
צילום: מנהל