אחרי שנים של התעלמות מקומית ממכוניות הסטיישן הכל כך פופולריות באירופה, נרשמה בישראל התעוררות, גם אצל הקניינים של ציי הרכב. זה קרה כאשר מכוניות הסטיישן זכו למחיר שפוי – זהה או קרוב לגרסת הסדאן המשפחתית – כאשר המבחר החל לגדול והעיצוב הפך להיות מושך. כעת מצטרפת להיצע המקומי גם סקודה אוקטביה ספייס, והפעם היא מתומחרת במסגרת גבולות הקטגוריה – 134,500 שקלים. מסורתית סקודה מתמחה בסוג זה של כלים, ואם לוקחים בחשבון שאוקטביה החדשה גדלה מאוד בממדיה, הפוטנציאל שלה בשוק ברור.
 
 
 
לייעוץ חינם עם כתבי הרכב של אוטו על סקודה אוקטביה חייג ל-3262* או לחץ כאן
 
מבחוץ  
אוקטביה קומבי, שמכונה בארץ "ספייס", נראית בדיוק כפי שניתן לצפות מסטיישן מבוסס המשפחתית של סקודה, וקל לזהות את מוצאה ממרחקים. הפתעות אין, אבל הופעה ראויה יש. העיצוב העכשווי של סקודה מבוסס על קווים מדויקים, פשוטים ונעימים לעין. העיצוב, יחד עם הממדים הגדולים והפרופורציות הטובות יוצר מכונית שנראית גדולה וקלאסית בהופעתה. הרבה מכל זה מבוסס על בסיס גלגלים במידה מכובדת (268.6 ס"מ) ואורך כולל ראוי (466 ס"מ).
 
סקודה אוקטביה ספייס (1.2 ל', DSG ): מבחן דרכים
צילום: תומר פדר 
העיצוב נקי ונעים לעין והתכנון מוסיף פרופורציות מצוינות 
 
מבפנים
גם בתא הנוסעים של המכונית הצ'כית אין הפתעות. זהו עוד ביטוי לסביבת הנהג הברורה והמאוד מדויקת של דגמי קבוצת פולקסווגן, וזו מצדה יוצרת אווירה איכותית ונעימה. למרות חיסרון ברור באבזור ובגלל אותה איכות כוללת, גם אוקטביה הבסיסית מעניקה תחושה כאילו היא ממוקמת גבוה יותר ממתחרותיה. צג המגע שלה אינו ענק אבל נראה טוב, נוח לרוב ושולט במערך המולטימדיה והבלוטות'. השמשות האחוריות יהיו כהות בדגם שיימכר בארץ ויש שלוחה של מערכת המיזוג לאחור. ובכל זאת, חבל שהיא אינה מצוידת בבקרת אקלים ובחישוקים קלים.
 
מושב הנהג נעים למדי, אבל הקשחת מסעד הגב הייתה מוסיפה הרבה. תנוחת הנהיגה טובה, וקל להשיגה בזכות מנגנון כוונון נוח. מאחור, כצפוי, אוקטביה מאוד מרווחת הן לרגליים והן לראש. עם זאת הבליטה ברצפה במרכז ("מנהרת ההינע"), תפריע לנוסע השלישי.
 
כיאה לסקודה, לאוקטביה ולסטיישן, תחושת המרחבים ממשיכה היישר לתא המטען הגדול שמציע נפח של 588 ליטר ועד פי 3 ((1718 ליטר) עם קיפול מושבים. חלל ההטענה נראה מאוד אסתטי, הוא מאוד נוח לשימוש ויש לו שפע פטנטים כמו ווי תליה נאים, מחיצות וכו'.
 
סקודה אוקטביה ספייס (1.2 ל', DSG ): מבחן דרכים
צילום: תומר פדר 
לוח מחוונים מתוכנן היטב, חלק מסביבת נהג עשויה היטב
 
בתנועה
על הנייר, עם שילוב מנוע ה-1.2 ליטר טורבו ותיבת DSG המוכרים, מציעה אוקטביה נתונים נאים, עם האצה ל-100 קמ"ש ב-10.6 שניות. על הכביש, משתהה הצ'כית קלות בזינוק מאומץ עד שהתיבה משלבת, ורק אז מתחילה לממש את ההבטחה. עם מנוע מוגדש, שמציע הרבה מומנט כבר בסל"ד נמוך (ושומר עליו גם בגבוה), אוקטביה אינה זקוקה למאמצים מצד הנהג כדי לשמור על קצב טוב, והיא זריזה למדי גם כשעולה המהירות. התיבה היעילה בהחלט עוזרת. גם בעיר המנוע מתפקד היטב והתיבה פועלת חלק בתנועה שוטפת. התיבה הרובוטית פחות רהוטה ויותר גסה בתמרוני חנייה ובמהירות זחילה.
 
אוקטביה, כרגיל, היא חסכנית בצריכת דלק. בשיוט רגוע היא תעבור 16.4 ק"מ מול כל ליטר; בדרך מגוונת, שכללה קטעים מאומצים ונסיעות עירוניות, היא רשמה 11.9 ק"מ לליטר. בהחלט נאה.
 
נוחות והתנהגות
בעבר הייתה לנו ביקורת לא מעטה על נוחות הנסיעה באוקטביה, וגם הספייס אינה מצטיינת במיוחד בנושא. עם זאת, נראה לנו שהיא טובה בתחום זה מאשר הסדאן. בכל אופן, איכות הנסיעה מחוץ לעיר בינונית והיא נפגעת במיוחד מהתחושה העסוקה על שיבושים קטנים ומרעשי כביש בולטים מדי. נוחות הנסיעה בעיר אינה טובה במהירויות מאוד אטיות, אך משתפרת ככל שמד המהירות מצפין.
 
סקודה אוקטביה ספייס (1.2 ל', DSG ): מבחן דרכים
צילום: תומר פדר 
הסטיישן של אוקטביה: התצליח להתברג לראשות הקטגוריה?
 
מצד שני המתלים הקשיחים הנ"ל שולטים היטב במרכב בכל סוגי הכביש והמהירויות. היכולת הדינמית של אוקטביה טובה מאוד, היא צפויה לנהג ונוסכת ביטחון גם בפניות מהירות, ואפילו מצליחה פה ושם להסב הנאה.

סיכום צפוי
סקודה אוקטביה ספייס אינה מביאה הפתעות ועומדת בציפיות, וזו למעשה בשורה טובה. החולשה הבולטת היחידה שלה היא נוחות הנסיעה, ולכך ניתן להוסיף הערה על רמת אבזור נמוכה ביחס למחיר מעט גבוה. מעבר לכך, זוהי מכונית גדולה, שימושית, חסכנית ויעילה המבצעת היטב את הנדרש ממשפחתית ובעיקר: ממקסמת את יתרונות הסטיישן.
 
רוצים לדעת עוד על סקודה אוקטביה ספייס?