באופן מסורתי הגולף, אחותה הגדולה של פולקסווגן פולו, מצליחה להביא לתוך סגמנט הקומפקט תחושה וגימור שנראים ומרגישים כלקוחים מסגמנט גבוה יותר. הפולו הצליחה בדור האחרון לעשות את אותו הדבר לסגמנט הסופרמיני. כעת מוצגת מתיחת הפנים לדור החמישי של הפולו ובחובה בשורה. על החשיבות של הפולו לפולקסווגן אין צורך להכביר מילים – 781,000 כאלו נמכרו בעולם בשנה האחרונה, 14 מיליון מאז הצגת הדגם אי שם בשנת 1975.
 

לעצור היא יודעת
הפולו מתהדרת בכמה תוספות ייחודיות בסגמנט שלה: מתלים נשלטים אלקטרונית ומערכות בטיחות מתקדמות, שנראות לראשונה בסגמנט הסופרמיני.
 
גולת הכותרת היא מערכת בקרת שיוט אקטיבית, משהו שאנחנו רגילים לראות, לפעמים, במכוניות יקרות משמעותית. המערכת מבוססת רדאר, יודעת לשמור על מרחק קבוע מהרכב שלפנים ולבלום עד לעצירה מלאה במקרה הצורך. מערכת נוספת, front assist, תזהה מצבי חירום, תתריע בפני הנהג ובמקרה הצורך תביא את המכונית לעצירה מלאה. שתי מערכות מבוססות רדאר אלו, שמות את הפולו בקדמת קבוצתה בכל הקשור לבטיחות וחדשנות, ערכים חשובים לפולקסווגן.
 
פולקסווגן פולו (מתיחת פנים): מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל 
פולקסווגן פולו. מאז ומתמיד היא הייתה "גולף קטנה"
 
מעבר לזה, פולקסווגן מספרים כי מנועי הפולו החדשים מציגים שיפור של 21% ביעילות הבעירה שלהם ועומדים כולם בתקן EURO6. כל מנועי הבנזין הם מנועים חדשים לגמרי או מנועים שמונחים בתוכה בפעם הראשונה. באירופה משווקת הפולו עם תשעה מנועים (בנזין ודיזל) נכון לזמן כתיבת שורות אלו, עם אפשרות לשידוך לשלוש תיבות שונות (ידנית חמישה ושישה הילוכים, בהתאם לגרסה, ושבעה הילוכים דו–מצמדית). מתוך מגוון המנועים הללו שניים רלוונטים לשוק שלנו. האחד 1.2 ליטר עם הזרקה ישירה, מוגדש טורבו, המשודך למערכת עצור וסע. הוא מחליף את מנוע ה-1.4 ליטר האטמוספרי שבדור הנוכחי, ומפיק 90 כ"ס ו-16.2 קג"מ. המנוע השני הרלוונטי למחוזותינו חולק נפח ותצורה עם המנוע הראשון, אבל מציע יותר כוח (110 כ"ס) ומומנט (17.8 קג"מ).

מעבר לחדשות האלו יש כאן גם עיצוב חדש. החזית מזכירה מאוד את האחות הגדולה, ויחד עם פנסי הלד יוצרת מראה חדשני ומרשים למדי. מאחור מקבלת הפולו מראה עצמאי יותר, שמשלים מראה עדכני ומכובד. מכונית נאה מבלי להתלהם. מבפנים התעדכן העיצוב, החומרים, נוספו נגיעות כסופות – והצטרפה מערכת מולטימדיה רבת ידע ויכולת.
 
מעבר לאלו יש שינויים נוספים רבים, קטנים יותר ופחות, כנהוג במתיחות פנים. בסיס הגלגלים כמובן לא שונה (אלא אם צמיחה של שני מ"מ נחשבים מבחינתך כשינוי) ומלפנים עדיין נמצא תמוכות מקפרסון ומאחור את אותה קורת פיתול.
 
פולקסווגן פולו (מתיחת פנים): מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל 
פולקסווגן קרוס פולו בכתום זרחני. אפשר להירגע - יש גם צבעים אחרים
 
בין המכוניות בהשקה נכחה גם הקרוס פולו – מעיין גרסת פנאי לסופרמיני שהיתה קיימת גם בדור החמישי. היא מוסיפה לכל האמור פגושים שחורים ומודגשים יותר וחיפויים גלגלים באותו הגוון, גגון מובנה וגלגלי 17 אינץ' בעיצוב ייחודי לגרסה זו. היא גם מעט גבוהה יותר מהפולו הרגילה (148 ס"מ מול 145 ס"מ). אפשר לצאת לדרך?

לדרך
ראשונה התייצבה מולנו קרוס פולו עם מנוע ה-110 כ"ס, ששודך לתיבה דו-מצמדית. מכונית נאה מאוד הפולו החדשה, וגרסת הקרוס שלפנינו צבועה בכתום מזעזע שהופך אותה לחיננית במיוחד. הפנים מרגיש מצוין. מודרני ואיכותי, ההגה מצופה בחומר נעים מאוד למגע והתחושה והמראה שלו, של המשטחים ושל לוח השעונים תורמים לאווירה נעימה מאוד בתא. המרווח מלפנים טוב אך הייתי שמח עם היה אפשר להנמיך את המושב קצת יותר. המושב עצמו תומך, קשיח במידה ובסיסו מעט קצר לטעמי. מאחור המצב צפוף קצת יותר – המושב נמוך, הראש מלטף את התקרה והברכיים את המושב מלפנים ושני מבוגרים ישיקו מרפקים.
 
נסיעה בתוך העיר מייצרת רושם נוח למדי. לא משהו יוצא דופן אבל מרגיש עדיף ממה שמוכר לנו מהדגמים המקבילים של הקונצרן בארץ. זה לא שהיא מעלימה לחלוטין את כל תחלואי הדרך, אבל מה שבכל זאת עובר אל התא עובר שיכוך ניכר, ובעיקר חודר לתא כרעדים מבתי הגלגלים על אלמנטים מורכבים. ב-100 קמ"ש מתייצב המנוע על כ-2,050 סל"ד, והנסיעה נעימה ושקטה למדי, כשמעט רעשי רוח וכביש חודרים אל התא. משהו כאן מרגיש מוכר מאוד, בוגר מאוד. השפה העיצובית והמכאנית מוכרת מאוד למי שנסע באיזו מכונית של הקונצרן בשנים האחרונות.
 
פולקסווגן פולו (מתיחת פנים): מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל 
בניגוד לחזית מאחור מקבלת הפולו מראה "עצמאי" יותר
 
אחרי ה"קרוס פולו" עברנו לגרסה "רגילה" עם אותה יחידת הנעה. זו הרגישה קצת פחות רכה, לחיוב ולשלילה קצת פחות זוויות גלגול בפניות וקצת יותר ריסון תחת עומס, אבל עושה רושם שגם הנוחות נפגמה במעט. נהיגה נלהבת תגלה התנהגות אוחזת ובטוחה מאוד, ועיקר הטענות מופנות להגה הקל, שלא הרגיש תמיד טבעי או מדויק בתחילת ההפניה. מנוע ה-110 כ"ס הרשים אותנו עם כוח וגמישות, אבל לא הציג יכולת יוצאת דופן, והתיבה הציגה את היתרונות (זריזות) והחסרונות (חלקות במהירות נמוכה) המוכרים מזן זה של תיבות.  

בשורה?
כן בהחלט. והיא לא קשורה לפנים או לעיצוב או למנועים הקצת יותר חזקים. היא קשורה לקדמה ובטיחות. לפני שניים וחצי עשורים, מרצדס הציגה לעולם את בקרת היציבות והיום היא מנת חלקה של כל מכונית. לפני קצת יותר מעשור החלו מערכות בטיחות אקטיבית להופיע במכוניות יוקרה וכולנו מחכים שהן יהפכו לציוד נפוץ במכוניות מאסה. מערכות ההגנה ההיקפיות של פולקסווגן פולו מביאות את המערכות האלו לקטגוריה הקטנה והזולה יחסית (גם בארץ – אם כי כתוספת), ומסמנות צעד חשוב ביכולת של המכונית להגן על הנהג וסביבתו. ובזה חשיבותה העיקרית של הפולו מבחינתי.