קניית רכב בליסינג נותנת מענה לרוב הציבור בישראל - רכישת מכונית חדשה היא החלטה בעלת משמעות פיננסית גדולה בעוגת התקציב המשפחתית. אם כך, אפשרויות הרכישה החדשות העומדות בפניו של הרוכש הממוצע מצריכות ביצוע בדיקה של אלו כשלב הראשון, והחשוב, לפני שמתפנים ללבטים של כמה זמן להשאיר את הניילונים המגנים על מושבי המכונית החדשה.
שוק הליסינג, שהחל לפרוח בצמוד לצמיחת תעשיית ההיי-טק הישראלית (בסוף שנות התשעים), הפך לגורם מעצב ודומיננטי עד מאוד בהשפעתו אודות שוק הרכב המקומי על מרכיביו השונים. זה אולי לא המקום לדיון האם השפעה עמוקה זו הינה מועילה (פחות) או מזיקה (יותר), אך אין עוררין כי זו השתרשה עמוק בהווי התחבורתי הישראלי תוך עשור וקצת, ותרמה רבות לנגישות חלקים גדולים מהאוכלוסייה למכונית חדשה ומודרנית על שלל יתרונותיה (ויש לא מעט).
כיום, רכישת מכונית חדשה בשיטת הליסינג (או המימון), כבר לא פונה בעיקר לחברות גדולות ותאגידים עסקיים, אלא הפכה לדרך מקובלת לרכישת מכונית חדשה גם על ידי האזרח הקטן. הכוונה, כמובן, לדרכים המימוניות שנפתחות עבור רוכשי רכב חדשות לבקרים.
צילום: מנהל
אחרי הליסינג התפעולי, שרכש את ליבן של החברות הגדולות במשק ובכך שינה את מאזן הכוחות בשוק הרכב, הגיע זמנו של הליסינג הפרטי, המימון הבנקאי, ומזה זמן גם המימון אותן מעמידות היבואניות עצמן ללקוחותיהן. מתחיל להיות כאן שוק המזכיר במשהו את השוק האמריקני – לא מצטטים מחיר של מכונית אלא מחיר התשלום החודשי (לפעמים אפילו ללא תשלום ראשוני). מחיר המחירון של המכונית הפך פרמטר משני (אך עדיין חשוב, מן הסתם), במכלול השיקולים לפני רכישה.
מחיר התשלום החודשי, לעומת זאת, הפך הוא למרכיב העיקרי לביצוע או התחייבות לעסקת רכישת מכונית חדשה; היתרון הגדול של רכישת מכונית בשיטת ה
ליסינג, הוא היכולת לרכוש מכונית חדשה עם הון עצמי נמוך, כמו גם תשלומים קבועים נמוכים יחסית, בהתאם ליכולת הרוכש. יתרון נוסף וחשוב בפני עצמו, הוא התחייבות החברות לקניית המכונית במחיר המחירון (בהתאם למצבה. עוד סיבה לקרוא את השורות הקטנות בכל חוזה) בתום תקופת העסקה.
צילום: מנהל
אלו ועוד הופכים את כדאיות הרכישה במסלולים אלו ליותר ויותר פופולאריים במחוזותינו. כפי שצוין לעיל, כיום לא רק חברות הליסינג הגדולות והוותיקות מציעות מסלולים ללקוח הפרטי, אלא מגוון חברות מימון חיצוניות כמו גם הבנקים השונים, וכמובן היבואניות עצמן. סקר שוק בין מגוון אפשרויות אלו יותר מנדרש, היות והפרשים גדולים במחירוני המכוניות, כמו גם בתנאי העסקה/הלוואה, יכולים להגיע בסיכומו של דבר לאלפי שקלים. לדוגמא: חברות הליסינג הגדולות רוכשות מלאים גדולים מהיבואניות, דבר המוריד את מחירם בשיעור משמעותי לעומת הלקוח הפרטי, ומאפשר לחברות הליסינג להעניק תנאים ומסלולי עלויות עדיפים אפילו מיבואנית המכונית עצמה.
זה המקום לציין כי לרוב, רכישת מכונית חדשה בשיטת הליסינג, או המימון, תעלה לכם יותר – אם כי לא פעם בשיעור קטן ואף מוצדק – אל מול רכישת מכונית בכסף מזומן. בשורה התחתונה הלוואה זו הלוואה, לא משנה באיזה שם תקראו לה; שיטות הרכישה החדשות הכניסו לחיינו מושגים חדשים:
ליסינג מימוני,
ליסינג תפעולי, רישום בעלות, שווי שימוש, קבוצת רישוי וכו'. להלן מדריך מקוצר למי שרק כעת מתוודה לליסינג או למסלולי המימון השונים:
מה זה ליסינג? ליסינג הינה שיטת חכירה בה הלקוח משלם תמורת הרכב תשלום חודשי קבוע וידוע מראש. לרוב הרכב אינו נרשם על שם החוכר, אלא על שם חברת הליסינג, ולכך יש משמעויות כאשר הרכב מוצע למכירה בסוף תקופת העסקה. תקופת החכירה משתנה מעסקה לעסקה, אולם לרוב היא נערכת בין שנתיים לשלוש שנים (24-36 חודשים). בתום תקופת הליסינג יוכל בעל הרכב לבחור האם לרכוש את הרכב, להחזירו לחברת הליסינג, או להמשיך את ההתקשרות ולעבור לרכב חדש.
צילום: מנהל
ליסינג תפעולי בליסינג תפעולי התשלום החודשי כולל את כלל עלויות הרכב הנלוות: מהתשלום עבור הרכב עצמו, דרך תשלום הביטוחים, האגרות והטיפולים ועד תיקוני תאונות ותקלות (בניהם גם החלפת צמיגים). לעיתים הסכם הליסינג כולל גם שירותים נוספים כמו רכב חליפי כאשר הרכב במוסך, נהג שייקח ויחזיר את הרכב בגמר הטיפול וכדומה.
יש לשים לב כי בחלק מעסקאות הליסינג יש הגבלה לכמות הנסועה השנתית (קילומטראז') שהרכב יכול לעבור בכל התקופה החכירה. כמובן שביטוי לכך יחושב במחיר העסקה מלכתחילה.
ליסינג מימוני כשמו, מסלול זה בא לענות על צורכי מימון של החוכר שמעדיף לפרוש את עלות רכישת הרכב למספר תשלומים. למעשה מדובר בהלוואה בגין רכישת רכב בה הרוכש ירשם כיד שניה (01 ברישיון) גם כאשר מדובר ברכישת רכב חדש ("0 ק"מ"). חלק מעסקאות אלה נעשות בשיתוף בנקים וחלק ע"י גופים פיננסיים אחרים, וזאת במטרה שלא לפגוע במסגרת האשראי של החוכר.
בשיטה זו, לרוב, נדרש הרוכש לשלם מקדמה בשיעור הנע בין 15% ל-30% מערך המכונית, בנוסף לתשלום החודשי הקבוע. בתום התקופה יכול החוכר לבחור בין שלוש חלופות: רכישת הרכב בעצמו ע"י השלמת עלות הרכב בניכוי הסכום ששולם עד כה לחברת הליסינג, גלגול עסקת הליסינג לרכב חדש אחר, או החזרת הרכב לחברת הליסינג וסיום ההתקשרות.
צילום: מנהל
ליסינג פרטי בעקבות ההכרה בתועלת עסקאות הליסינג ויתרונותיו, התפתח תחום
הליסינג הפרטי, שיטת רכישה הנהוגה בצפון אמריקה ומערב אירופה מזה שנים רבות. בשיטה זו נהנה החוכר מיתרונות הליסינג התפעולי או המימוני.
אופציית רכישה בעת ביצוע עסקה לרכישת רכב בליסינג מימוני, מסוכם במעמד חתימת החוזה הסכום שיידרש הלקוח לשלם בסוף התקופה במידה וירצה להעביר את הרכב לבעלותו.
ריבית פריים ריבית פריים היא ריבית הבסיס הנקבעת ע"י נותני ההלוואות השונים. ריבית פריים הינה נגזרת ישירה מריבית בנק ישראל. כלומר, אם ריבית בנק ישראל עולה, כך תעלה ריבית הפריים ביחס דומה. אם ריבית בנק ישראל תרד, כך תרד גם ריבית הפריים באותו היחס. בשנים האחרונות ריבית הפריים נקבעת עפ"י שער ריבית בנק ישראל (0.25%, נכון לינואר 2019) + מרווח של 1.5%. כאשר קיימת גמישות בכל הנוגע למרווח שיינתן על ידי המלווה, בהתאם לסוג העסקה על משתניה.
עמלת הקמת עסקה לקיחת הלוואה כרוכה בעמלות כגון פתיחת תיק/עמלת הקמה, עמלת חוזה ועריכת מסמכים וכדומה. אצל רוב החברות בתחום הליסינג וה
מימון לרכב עמלת הקמת העסקה ניתנת למיקוח. חלק מהחברות אינן גובות עמלה זו כלל.
קבוצת רישוי במשרד התחבורה קיימת חלוקה של רכבים לקבוצות המשקפות את ערך הרכב, רכבים השייכים לאותה קבוצה נמכרים בטווח מחירים דומה (קבוצות 1 עד 7).
צילום: מנהל
שווי שימוש: רכב הניתן לעובד כחלק מתנאי העסקתו ומשמש אותו לצרכיו הפרטיים נתפס בעיני החוק כהטבה ולפיכך העובד מחויב לשלם מס בגין ההטבה. שווי שימוש הינו ביטוי המשקף את ערך ההטבה (הרכב) הניתנת לעובד. שווי שימוש נקבע על פי קבוצת הרישוי של הרכב ועלות אחזקת הרכב.
להלן דוגמא למסלול רכישה בליסינג פרטי של חברת הליסינג אלבר
צילום: מנהל
להלן דוגמא למסלול רכישה בליסינג פרטי של חברת הליסינג אלדן
צילום: מנהל
נקודות למחשבה:
1. מכונית חדשה, ככלל, מאבדת כ-20% מערכה כחדשה ברגע עלייתה לכביש (כמובן שגם כאן יש יוצא מן הכלל), כאשר נהוג להעריך ירידה של כ-15% מערך המכונית בכל שנה קלנדרית.
2. קיימים יתרונות בלקיחת הלוואות חוץ בנקאיות לרכישת רכב. היתרון הראשון - מרבית חברות המימון החוץ בנקאיות מאפשרות ללווים גמישות גדולה יותר במסלול ההחזרים. כמו כן, פירעון מוקדם של שארית סכום ההחזר אינו נושא עמלה בכל תקופת המימון. יתרון נוסף - ההלוואה אינה משפיעה על מסגרת האשראי שלכם בבנק.
עם זאת, גם ללקיחת הלוואה מהבנק יתרונות: יש יכולת להשתמש בנכסים שכבר משועבדים לבנק לצורכי הלוואה. בנוסף, אם אתם עובדים עם הבנק לאורך שנים, מן הסתם מכירים אתכם, ואם ניתן, יתגמלו אתכם בהתאם. יתרון נוסף הוא שבנקים מסוגלים לספוג פריסת תשלומים גדולה יותר מאשר חברות מימון חוץ בנקאיות.
3. בבואכם לבחור חברת מימון, ישנם מספר גורמים שכדאי שתיקחו בחשבון - החשוב ביותר הוא לפנות לחברה אמינה ומוכרת; קיימות כיום חברות רבות שמציעות הלוואות מסוגים שונים, אך הן עלולות להתגלות כמלווים בשוק האפור. בדקו איזו חברה מציעה תנאים גמישים יותר (למשל, חברה שתסכים לשנות את תנאי המימון בהתאם למצבכם הכלכלי בעתיד). כדאי לפנות למספר גופים שונים ולקבל מספר הצעות להלוואות לקניית הרכב שתרצו. לאחר שתקבלו את ההצעות כדאי תמיד להתמקח על תנאי ההלוואה השונים.