השנה היא 1964 ורנו מציגה גרסה מחוזקת ל-8, המשפחתית הקטנה שלה באותן שנים. המנוע היה בנפח 1.1 ליטר בלבד, והספקו עמד בהתאם על 49 כ"ס "אימתניים". הכול טוב ויפה, אבל גרסה נוספת, חמה עוד יותר, תיזכר לנצח כ-8 הנחשקת ותיכנס להיכל התהילה של רנו. שמה הוא רנו 8 גורדיני.
הסיפור של ה-8 הספורטיבית מתחיל, כמו במקרים רבים מסוג זה, בחזונו של אדם אחד – אמדה גורדיני, "המכשף" אם תרצו. גורדיני החל לשפר מכוניות ולהתחרות איתן בשנות ה-30' של המאה הקודמת ויצא במספר שיתופי פעולה עם סימקה הצרפתית. בשנת 1946, אחרי מלחמת העולם השנייה, הוא החליט למסד את עבודתו והקים חברה הנושאת את שמו.
חמישים שנה לרנו 8 גורדיני
צילום: מנהל
רנו 8 גורדיני. 89 כ"ס ממנוע בנפח 1.1 ליטר בלבד
אחרי מספר שנים של "טיפול" במכוניות סימקה והצלחה נאה על מסלול המרוצים (החברה אפילו השתתפה באליפות הפורמולה 1 בשנות ה-50'), גורדיני החל לשפר גם מכוניות מבית רנו. גם מכוניות הרנו-גורדיני זכו להצלחה נאה על מסלולי המרוצים והשם גורדיני הפך לשם נרדף להצלחה בתחום המוטורי. בשנות ה-60' מכר גורדיני את החברה וזכויות השם לחברה הצרפתית, שהחליטה לכנות את הגרסאות הספורטיביות שלהן בשם גורדיני. במידה מסוימת, גרסאות גורדיני היו אז לרנו כמו גרסאות M לב.מ.וו היום.

ונחזור לרנו 8 גורדיני. למרות שה-8 גורדיני עשתה שימוש באותו מנוע בנפח 1.1 ליטר בלבד כבסיס, המהנדסים הצליחו להוציא לאוויר העולם לא פחות מ-89 סוסים!. הם עשו זאת בעזרת פתחי יניקה ופליטה עם זרימה טובה יותר, וצמד מאיידים כפולים מבית סולקס. לכל זה חוברה תיבת הילוכים ידנית בעל ארבעה יחסי העברה קצרים. הביצועים היו בהתאם, ומרשימים למדי למכונית כה קטנה.
חמישים שנה לרנו 8 גורדיני
צילום: מנהל
בשנות ה-60' קנתה רנו את השם והזכויות על המותג

את גרסת הגורדיני היה קל לזהות. היא נצבעה בצבע כחול בלבד ועוטרה בצמד "פסי מרוץ" לבנים דקים. בחזית המכונית הוצב צמד נוסף של יחידות תאורה בקוטר 200 מילימטרים.
שלוש שנים מאוחר יותר (1967) המכונית עברה מתיחת פנים, שכללה (איך לא) צמד נוסף של יחידות תאורה לחזית. בכל הנוגע לצד הטכני של המכונית, המנוע הוחלף בגדול יותר בנפח 1,255 סמ"ק וההספק בגרסה זו צמח ל-99 כ"ס. המנוע החדש זכה גם הוא לטיפול מסור ע"י גורדיני – גם כאן שונו מעברי הפליטה והיניקה בראש המנוע, וגם כאן ישנם צמד מאיידים כפולים מבית סולקס.
חמישים שנה לרנו 8 גורדיני
צילום: מנהל
ה-8 גורדיני נחשבת לאחת מההצלחות הגדולות של החטיבה

בשנים האחרונות, אחרי תקופה ארוכה שהשם גורדיני נעדר מהגרסאות הספורטיביות של רנו, היצרנית הצרפתית חזרה להשתמש בשם עם העבר המפואר. כגודל הציפיות גודל האכזבות – גרסאות הגורדיני המודרניות היו לא יותר מאשר גרסאות מאובזרות למכוניות ספורטיביות מוכרות (כמו הטווינגו RS למשל).
בכל מקרה, היום רנו מציינת 50 שנה ל-8 גורדיני המקורית, ומספרת כי תציג אותה לראווה בתערוכת מכוניות קלאסיות שתיערך בפריז בסוף השבוע הקרוב (5-9 בפברואר).
לצערנו אין סאונד, אבל עדיין מדובר בתצוגת נהיגה מרשימה למדי