אודי קוואטרו קונספט 2013
לפני שלוש שנים, בתערוכת פריז, הציגה אודי מכונית תצוגה חדשה שענתה לשם אחד מאוד מיוחד – קוואטרו (Quattro) קונספט. ב-2011, דווח בתקשורת העולמית על כך שההתעניינות שעוררה מכונית התצוגה המודרנית צפויה להביא לכך שאודי תחזיר את השם האגדי לחיים ב-2013. נכון, 'קוואטרו' הוא מונח שחוזר על עצמו בכל דגמי החברה, אבל מכונית שנשאה את השם הייתה רק אחת – הקוואטרו המקורית והאייקונית של שנות ה-80'.

כעת, חושפת אודי מהדורה עדכנית של הקוואטרו התצוגתית, שתופיע בתערוכת פרנקפורט השבוע. ואם נעשה אחד ועוד אחד, ניתן אולי להסיק שזו עשויה להיות גרסת הייצור. אך לא כך הדבר – המכונית החדשה מוגדרת גם היא כקונספט, לציון מלאת 30 שנה להצגת הקוואטרו ספורט המקורית, ואודי לא אומרת מילה על ייצור סדרתי.
אבל לקוואטרו קונספט החדשה, כלכל מכונית תצוגה, יש גם מטרה מעבר להיותה הומאז' לאגדה. היא מציגה עיצוב עתידני שמרמז על דגמים עתידיים (ספציפית – הגריל) ומכיל גם נגיעות רטרו שמזכירות את המבנה הכללי של המקור. זאת לצד טכנולוגיה רבה – מתקדמת-אך-לא-עתידנית – שכלל לא היינו מתנגדים או מופתעים לראותה במכונית בייצור סדרתי.
אודי קוואטרו חוזרת לחיים?
צילום: מנהל

בסיס גלגלים של 278.4 ס"מ, אורך כולל של 460.2 ס"מ, גג המשתפל ממש עד לקצה החלק האחורי וכמובן שתי דלתות – כל אלו מעניקים למכונית את מראה הקופה המתבקש. רוחב של 196.4 ס"מ וגובה שעומד על 138.6 ס"מ משלימים את העבודה מהזוויות האחרות. לכל השאר אחראים האלמנטים הייחודיים לקוואטרו, כמו זוויות שאינן עגלגלות כמקובל כיום, בעיקר מאחור. התוצאה הסופית, ובכן, נאה – אך מעט פחות ממכונית הקונספט המקורית.
פנים המכונית מציג אווירה ספורטיבית הולמת, עם קונסולה מרכזית חפה מבקרים מיותרים. מרבית אלו עשו את דרכם אל ההגה, שלפי אודי מהווה גם הוא סימן לבאות בדגמי העתיד.

מתחת למכסה המנוע נמצאת הנעת כלאיים המשלבת בין מנוע ה-4.0 ליטר TFSI של היצרנית, המוכר לנו מה-S8 הנוכחית ומספק כאן 560 כ"ס, לבין מנוע חשמלי – כאשר ביחד, עומד ההספק על 700(!) כ"ס עם מומנט של 81.5 קג"מ. את הכוח, אל כל הגלגלים כמובן, מעבירה תיבת טיפטרוניק בעלת 8 הילוכים. בשילוב כוחות, מעניקה הנעת הכלאיים תאוצה ל-100 קמ"ש ב-3.7 שניות בלבד, בדרך למהירות מרבית של 305 קמ"ש. לא רע בשביל מכונית ששוקלת 1,850 ק"ג מכובדים. כמיטב המסורת המודרנית של מכוניות ספורטיביות-היברידיות, אודי קוואטרו קונספט מציגה נתון צריכת דלק נמוך במיוחד – 40 ק"מ לליטר – וכך גם המצב עם פליטת המזהמים – עם נתון של 59 גרם פחמן דו-חמצני לקילומטר. הסוללה מסוגלת להעמיד טווח נסיעה של 50 ק"מ בכוח החשמל בלבד, וניתן גם לחבר את המכונית אל שקע החשמל (פלאג-אין).