בשנה ומשהו האחרונות יצא לנו, כאן ב'אוטו', להתעסק לא מעט עם צמיגים, מהשקות של דגמים חדשים וכלה בביקור במרכז הפיתוח של מישלין. בכל אותם מקרים הסבירו לנו מומחים דוברי שפות זרות על נפלאות הצמיגים שהם מייצרים, ואיך בזכות כימיה מתקדמת ותכנון דקדקני הם מצליחים לייצר צמיגים שהם גם חסכוניים יותר, גם עמידים יותר, גם אוחזים יותר ברטוב וגם וגם וגם – וכמובן שהיו להם את הנתונים והאישורים של מגוון מכוני תקינה בעולם כדי להוכיח זאת.
אלא שאנחנו ישראלים, הסקפטיות מוטמעת בנו כבר מהלידה, וככל שההבטחות רבות יותר ונפלאות יותר – כך אנו נעשים חשדניים יותר. האם ההבדלים באמת כאלו מהותיים גם בעולם האמיתי, מחוץ למסלולי הניסוי הסטריליים של TUV (מכון תקנים גרמני בעל הכרה בינלאומית)? האם זה באמת מצדיק את המחיר הגבוה יותר שנדרש עבור צמיגים של מותגים מובילים? שיתפתי את יוסי, סמנכ"ל השיווק והמכירות של יבואנית מישלין, בספקותיי והוא מיהר להרים את הכפפה – "בדקו בעצמכם" הוא אמר בביטחון, "קחו רביעייה של מישלין אנרג'י סייבר פלוס (הצמיג הירוק של המותג, כפי שאפשר להבין מהשם – נ.א) והשוו אותו לאיזה צמיג פשוט שאתם רוצים".
האם כדאי לרכוש צמיג יקר ממותג מוכר?
צילום: מערכת אוטו
את הרעיון החלטנו ליישם כך – שתי מכוניות זהות עם מיכלים מלאים עד הסוף, מסלול נסיעה משותף, בקצב זהה, של כ-150 ק"מ כדי לקבל ממוצע צריכת דלק בעל משמעות, החלפת הצמיגים (כדי לבטל כל השפעה של שינויים קטנים שעלולים להיות בין המכוניות), מילוי המיכלים שוב, ועוד 150 ק"מ לקבלת נתון צריכת דלק נוסף. ואם כבר טרחנו וארגנו הכול, החלטנו לנצל את ההזדמנות לביצוע השוואת יכולת בלימה ואחיזה צידית בין שני הצמיגים על המסלול בערד – כתבה שתעלה בקרוב. המסלול הנבחר התחיל במודיעין, משם דרך 431 וכביש 1 ללטרון, על כביש 3 עד מסמיה ואז חזרה לכביש 6. צומת קמה, צומת להבים שמאלה לערד והלוך-חזור קצר על כביש 31 כדי להגיע ליעד הקילומטרים הרצוי. הדרך חזרה עברה באותו מסלול עד כביש 6, אבל הפעם המשכנו למחלף קסם ואז לתחנת הדלק בצומת ירקונים – נקודת הסיום. באמצע ניצלנו את המנחת בערד למבחן הביצועים האמור, ואת הצמיגיה באזור התעשייה של ערד להצלבת הצמיגים בין המכוניות.
המכונית שנבחרה לניסוי הייתה שברולט סוניק סדאן בזכות שילוב תכונות מנצח – היא הייתה בעלת מידת גלגל מתאימה לצמיגים שיבואן מישלין סיפק לנו, ושברולט הסכימו לתרום שתי מכוניות זהות למבחן – וזו ההזדמנות להודות להם על הנכונות. ומה לגבי הצמיגים המתחרים? פשוט הגענו לצמיגיית tire center בפ"ת, שם חיכו לנו המישלינים, וכמו לקוח טיפוסי ביקשנו "משהו זול אבל סביר". קיבלנו רביעיית צמיגי אוביישן אקו ויז'ן (Ovation Eco Vision) במידה ודרוג עומס ומהירות זהים לאלו של המישלין. מדבקות היורו לייבל על הצמיגים סיפרו לנו על דרוג התנגדות לגלגול E וציון C בבלימה ברטוב, לעומת B ו-A במישלין, בהתאמה.
האם כדאי לרכוש צמיג יקר ממותג מוכר?
צילום: מערכת אוטו
אלא שכבר כאשר עמדו לפנינו שתי ערמות הצמיגים, שמנו לב למשהו מוזר – למרות המידות הזהות, היה הבדל משמעותי בגובה של שתי הערמות, ואכן – בהמשך התברר כי יש סטייה של 1.2% במדידת המרחק בין שתי המכוניות בגלל ההבדל בקוטר הצמיגים.
הדרך לערד עברה בלי אירועים מיוחדים. התנועה הייתה ערה, אבל לא כבדה מאוד, והקצב סביר, כשבשתי המכוניות האורות דולקים והמזגן על דרגה 1 עם סירקולציה, כדי לוודא תנאים שווים ככל האפשר. בסוף 148.1 ק"מ (לפי המדידה ברכב עם צמיגי המישלין) התקבלה צריכת דלק של 17.54 ק"מ לליטר עם צמיגי המישלין לעומת 16.2 ק"מ לליטר ברכב עם צמיגי האוביישן. יתרון מרשים של 8.27% בצריכת הדלק! בדרך חזרה נתוני צריכת הדלק היו אפילו מרשימים יותר – לא מפתיע בהתחשב בעובדה שערד גבוהה בהרבה מירקונים – ואחרי 139.2 ק"מ קיבלנו צריכת דלק של 18.18 ק"מ לליטר ברכב עם צמיגי המישלין, לעומת 17.8 ק"מ לליטר ברכב עם צמיגי האוביישן, פער קטן יותר של 3.47% (אולי בגלל שאחד מכלי הרכב היה קרוב מאוד למועד הטיפול – ואולי סתם בגלל הבדלים קלים שקיימים בין כל שני רכב מאותו סוג), ובממוצע מדובר בפער של 5.87% בצריכת הדלק בין שתי המכוניות – אך ורק בזכות הצמיגים.
האם כדאי לרכוש צמיג יקר ממותג מוכר?
צילום: מערכת אוטו
ולפני שאתם מאבדים ריכוז לחלוטין מול כל האחוזים הללו, בואו נפרוט אותם רגע לכסף – עבור רכב משפחתי ממוצע, עם צריכת דלק ממוצעת של 12 ק"מ לליטר, ונסועה שנתית ממוצעת של כ-18,000 ק"מ, המשמעות היא חסכון של כמעט 90 ליטרים בשנה. במחירי הדלק הנוכחיים זה מתרגם לכ-670 שקלים בשנה. זה יותר מכפול מההבדל במחיר בין הצמיגים (377 ש"ח לצמיג הזול, 645 ש"ח למישלין), כך שתוך שנתיים כיסיתם את ההפרש בעלות רביעיית צמיגים! גם אם בחיי היום יום, בגלל תנאי נהיגה שונים, תשיגו רק חצי מהחיסכון האמור בדלק, הרי שהניסוי הזה הוכיח כי החיסכון הכספי בצריכת הדלק של צמיג בעל דרוג התנגדות לגלגול B (ולא משנה כרגע אם אלו המישלין, גודייר אפישיאנט גריפ, ברידג'סטון טורנזה או כל צמיג מקביל אחר) לבין צמיג בדרוג E – ולא משנה מי מייצר אותו – הוא משמעותי ביותר, ומצדיק גם השקעה של 200-300 שקלים יותר בצמיג. וזה עוד לפני ששמעתם על ההבדלים במרחק הבלימה והאחיזה הצידית שגילינו על המסלול.