ב.מ.וו i8
אחרי שסיימה עם הצגתה הרשמית של החשמלית החדשה שלה (ב.מ.וו i3), פונה יצרנית היוקרה הגרמנית להכין את הקהל לקראת הצגתה של מכונית ספורט היברידית - ב.מ.וו i8. אנחנו נחשפים אל הפרטים הראשונים על ההיברידית הספורטיבית דרך הצגת אב-טיפוס, כמעט מוכן לייצור, על ידי ב.מ.וו בסוף השבוע האחרון. בניגוד למקובל בתעשייה, בחרה היצרנית לפרסם פרטים טכניים כמעט מלאים על אב-הטיפוס ורמזה לכך שכמעט ולא ישתנה דבר עם הצגת הדגם הסדרתי, ככל הנראה בתערוכת פרנקפורט הקרובה.
אב-הטיפוס עטה על עצמו מדבקות הסוואה שמפריעות לנו להתרשם מהעיצוב במלואו אך ניתן לראות שהוא שומר על המראה המצודד והלא שגרתי של ב.מ.וו i8 קונספט. ה-i8 ארוכה (469 ס"מ) ורחבה (194 ס"מ) מב.מ.וו סדרה 4 החדשה אך נמוכה (129 ס"מ) ממנה כך, שהפרופורציות שלה מזכירות יותר מכוניות ספורט ייעודיות בסגנון אודי R8 מאשר קופה טיפוסית – ולדעתנו זה לא פחות ממצוין.
ב.מ.וו i8 ספורט-היבריד אמיתי
צילום: יצרן
יחידת ההנעה ההיברידית היא סיפור מעניין עוד יותר. נתחיל מהחלק הספורטיבי שבעסק: בראש ובראשונה ישנו מנוע בנזין מוגדש טורבו בנפח צנוע – 1.5 ליטר בלבד, בעל שלושה צילינדרים (חריג בקרב יצרניות היוקרה). מנוע הבנזין מספק 231 כ"ס ו-32.6 קג"מ ומניע את הגלגלים האחוריים דרך תיבת הילוכים אוטומטית עם שישה יחסי העברה. המנוע החשמלי מספק 131 כ"ס ו-25.4 קג"מ ומניע את הגלגלים הקדמיים וכך מתקבלת בעצם הנעה לכל הגלגלים (בדומה להונדה NSX קונספט). יחד מתקבל הספק נאה של 362 כ"ס ומומנט נאה עוד יותר העומד על 58 קג"מ, אלו מספיקים כדי להאיץ את ב.מ.וו i8 קונספט ב-4.5 שניות קצרות ל-100 קמ"ש. יחד עם הביצועים הטובים מבטיחה ב.מ.וו שה-i8 החדשה תהיה מהנה לנהיגה כפי שכל ב.מ.וו אמורה להיות למרות היותה היברידית 'ירוקה'.
ועכשיו נעבור לחלק ההיברידי של ב.מ.וו i8, שמציג נתוני חיסכון ויעילות מרשימים לא פחות מנתוני הביצועים. ב.מ.וו מגדירה את ה-i8 כהיברידית פלאג-אין לטווח קצר, ועל כן היא מסוגלת לנוע בכוחות החשמל בלבד לטווח מרבי של כ-35 ק"מ בין טעינות. הסיוע של המנוע החשמלי בהאצות (כמו כל היברידית מן השורה) והטווח החשמלי מאפשרים ל-i8 להציג נתון צריכת דלק משולב העומד על 40 ק"מ לליטר. את נתון צריכת הדלק המרשים היא משיגה, בין היתר, תודות למשקל העצמי הנמוך שעומד על 1,490 ק"ג בלבד (למרות המצברים הכבדים). כדי להגיע לנתון המשקל הסופי עשו המהנדסים שימוש נרחב באלומיניום (שלדה ומרכב) ופלסטיק מחוזק בסיבי פחמן (חלקים מהמרכב ותא הנוסעים).
ב.מ.וו i8 ספורט-היבריד אמיתי
צילום: יצרן
בואו נשים לרגע את הדברים בפרופורציה: ב.מ.וו i8 מאיצה ל-100 קמ"ש מהר יותר מאודי S3 החדשה ומציגה נתון צריכת דלק טוב מזה של טויוטה פריוס(!). ביצועים והנאה ללא רגשות אשם (כמעט). כאמור, ב.מ.וו צפויה להציג את ה-i8 החדשה בתערוכת הרכב הקרובה בפרנקפורט שתתקיים בחודש הבא, ואם אכן תוצג בגרסת הייצור המסירות צפויות להתחיל בשנת 2014. היברידי-ספורטיבי מבית ב.מ.וו? עושה רושם שגם אנחנו רוצים כזו.