בשנים האחרונות התפתחה מגמה, מצד המחוקק ומצד הלקוחות, של מעבר למכוניות ירוקות, פחות מזהמות ועדיף שיהיו חשמליות או לפחות היברידיות. הלקוחות רוצים מכונית שנראת טוב, מבצעת טוב ושתעניק להם הרגשה טובה. מכוניות חשמליות – האם הן מהוות טרנד אופנתי או דאגה אמיתית לעתיד הכדור הכחול? זה לא משנה – העולם דורש וב.מ.וו מנסה (כמו יצרניות אחרות) לענות על הדרישה.
את הקונספט שלה למכונית חשמלית בחרה לממש ב.מ.וו דרך השקת תת-מותג בשנת 2011 שישמר את הערכים המסורתיים של ב.מ.וו (הנאה מנהיגה וחיבור בין הנהג למכונה) אך יהיה נקי ממזהמים – BMW i. מאוחר יותר באותה שנה הוצגו שתי מכוניות קונספט תחת המותג החדש – האחת נקראה i8, מכונית ספורט חשמלית שעתידה להגיח לעולם בשנת 2014 והשנייה עונה לשם i3 – מכונית שניראת כמו הכלאה בין האצ'בק רגילה למיקרוואן, חשמלית כמובן, שתוצג רשמית בעוד כשבוע. כבר כעת ידוע כי ב.מ.וו i3 תעשה שימוש בשלדה העשויה מאלומיניום ותא נוסעים שמשלב פלסטיק (מחוזק עם סיבי-פחמן) כדי לחסוך במשקל ולהגיע לנתון נמוך שעומד על 1,270 ק"ג (בהשוואה לניסאן ליף ששוקלת 1,525 ק"ג). המימדים קומפקטיים למדי – האורך יעמוד על כ-400 ס"מ ובסיס הגלגלים ישתרע על פני 257 ס"מ. נכון לרגע זה ב.מ.וו לא פרסמה תמונות עדכניות של תא הנוסעים אך ניתן להתרשם מזה של ב.מ.וו i3 קופה קונספט שנראה כמעט מוכן לייצור.
ב.מ.וו i3 – חשמלית יוקרתית
צילום: יצרן
יחידת ההנעה של ב.מ.וו i3 לא מחדשת הרבה בהשוואה לחשמליות המוכרות לנו היום אך נראית כחבילה מושכת ושלמה יותר. היא כוללת מנוע חשמלי חזק יחסית למתחרות (170 כ"ס ו-25.5 קג"מ) שמניע את הגלגלים האחוריים. טווח הנסיעה החשמלי הריאלי על-פי ב.מ.וו עומד על כ-160 ק"מ בממוצע ויכול להאמיר לכדי 200 ק"מ על-ידי נסיעה באחד משני מצבי חיסכון מתוכנתים מראש – טווח נמוך במעט מזה של ניסאן ליף בגרסתה המחודשת. כאופציה ניתן יהיה להזמין את ב.מ.וו i3 עם מנוע בנזין קטן (650 סמ"ק, 2 צילינדרים שנלקח מחטיבת האופנועים של היצרנית) עם מיכל דלק בנפח 9 ליטר שישמש כמאריך טווח בלבד (לא יניע את הגלגלים), איתו ה-i3 תוכל לכסות כ-300 ק"מ בין תדלוקים וטעינות. פתרון דומה לזה של שברולט וולט לבעיית הטווח בנסיעות ארוכות, אך לשברולט טווח נסיעה חשמלי ממוצע נמוך בהרבה – 55 ק"מ בלבד.
ב.מ.וו פרסמה תמונות עם הסוואה חלקית ל-i3 ולמרות זאת ניתן לראות כי העיצוב החיצוני לא מזכיר שום דגם מבית ב.מ.וו שיצא משערי המפעל בשנים האחרונות. אך אם נסתכל לעבר של היצרנית נגלה כי בשנת 1991 הציגה ב.מ.וו אב-טיפוס למכונית חשמלית (לא הגיע לייצור) שמציג דמיון מעניין ל-i3 החדשה. המכונית שנקראה ב.מ.וו E1 הייתה בעלת מבנה מונובוקס (346 ס"מ לאורך) בדומה לזה של i3, ולמרות השנים שעברו (למעלה מ-22 שנים) ניתן לזהות את הקשר ביניהן גם מעבר לעיצוב. כשבוחנים את המפרט של החשמלית משנות ה-90' מגלים כי גם אצלה המנוע הניע את הגלגלים האחוריים וטווח הנסיעה עמד על 160 ק"מ מרשימים לזמנם וסטנדרטיים להיום. ב.מ.וו התגאתה בכך שהשלדה הייתה עשויה מאלומיניום וחלקים במרכב ותא הנוסעים היו עשויים מפלסטיק כדי לחסוך במשקל, ממש כמו היום עם ה-i3 החדשה.
ב.מ.וו i3 – חשמלית יוקרתית
צילום: יצרן
בשנת 1993 ב.מ.וו זנחה את פרויקט E1 אך עתידה של ב.מ.וו i3 נראה בטוח יותר. היום פורסם מחירה של ה-i3 בבריטניה שיתחיל בכ-25,650 ליש"ט (לאחר הטבות מס). מחיר גבוה במעט מניסאן ליף החשמלית בגרסתה הבסיסית ונמוך בהרבה מזה של שברולט וולט. היא תוצג לראשונה בסוף החודש ותגיע ללקוחות ראשונים כבר בחודש נובמבר הקרוב. לנו רק נותר לקוות שתצליח לשמר את הערכים המסורתיים של ב.מ.וו ושתעמוד בהצהרות היצרן. אם כן, נשמח לראותה גם בכבישי ארצנו.