שר התחבורה, ישראל כץ בועידת ישראל לתחבורה (צלם: יואל שורץ)
שר התחבורה שלנו מנסה כנראה שנשכח לו מהקריאה האומללה שלו לעם ישראל שלא לרכוש מכוניות עד שהמחיר ירד ב-20% בגלל הרפורמה שלו. הוא עושה את זה בשיטה בדוקה, על-ידי העברת האש ממנו – ל"אבות המייסדים" של המדינה, לא פחות ולא יותר. "האבות המייסדים של מדינת ישראל עשו דברים רבים, אבל תחבורה לא הייתה בראש מעייניהם." אמר ישראל כץ, בפתיחת ועידת ישראל הבינלאומית לתחבורה. "תחשבו מה היה יכול להיות כאן אילו האבות המייסדים היו מכירים את עולם התחבורה ומבינים בשנים ההן את נחיצותה המכרעת בעתיד, הדברים כאן היום היו יכולים להיראות אחרת. אבל כיוון שהם לא התעמקו בתחבורה, צריך היום ללמוד הכל מהתחלה" הוסיף.

אם זה לא היה כל כך מצחיק – הייתי בוכה, אם זה לה היה כל כך עצוב – הייתי צוחק. ומכיוון שאני לא יכול לעשות את זה, גם לא את זה, אני יושב עם פה פעור ולא בטוח מאיפה להתחיל ולהשיב לשר. אולי הוא זקוק לשיעור קצר בהיסטוריה, אז בבקשה כבוד השר. האבות המייסדים החלו בהקמת המדינה לפני למעלה מ-65 שנה. גם מדינה, גם רשת חינוך, גם צבא, גם מוסדות תרבות, גם הסתדרות עובדים, גם מערכת בריאות, גם תעשיה, גם חקלאות, גם קליטה מסיבית של עלייה ענייה ומוכה וגם, כן, גם תחבורה. ואתה יודע מה, הם עשו עבודה בכלל לא רעה. הדרך לירושלים ברכבת למשל, לא ארכה יותר ממה שהיא אורכת היום. והכבישים? הם היו דו-סטריים וצרים, אבל ביחס לכמות התנועה שזרמה בהן הן היו טובות עשרות מונים מהדרכים הפקוקות של היום. אני זוכר היטב את סוף שנות ה-60' ותחילת שנות ה-70', שעה וחצי מתל אביב לטבריה, שעה ועשר דקות מתל אביב לבית ספר הטכני בחיפה, קצת למעלה מ-4 שעות לאילת. וכל זה עשיתי עם מכונית שהיו לה עשרות בודדות של כ"ס ובקושי הגיעה למהירות החוקית של היום בכביש 6. בשנים האלו גם נסעתי לבקר באירופה. ומה אתה יודע כבוד השר, הדרכים בשוויץ או סקנדינביה למשל היו רעות מאשר כאן. צרות, מפותלות וחלקן גם חסומות בחורף.
שר התחבורה זקוק לשיעור קצר בהיסטוריה / טור אישי
צילום: מנהל
מעבר 'גרוסגלוקנר' (Grossglockner) שבאוסטריה, סגור בחורף בשל תנאי מזג האוויר (צלם: גיא רוטקופ)
האבות המייסדים דאגו לתחבורה בכלל לא רעה לעשרים ומשהו השנים בהם הם שלטו כאן. ומה קרה מאז? תגיד אתה כבוד השר. באיזו שנה קרה המהפך ומה קרה אחריו. מה פיתחתם בכל השנים בהן אתם, "הבנים הממשיכים" בשלטון? ספר לנו. 30 ומשהו שנה אתם בשלטון. כמה שרי תחבורה התחלפו בתקופה הזו? האם מי מהם המשיך שתי קדנציות? איך התפתחתם, איפה אנחנו היום ואיפה שוויץ למשל, או סקנדינביה. איזו רשת כבישים ורכבות הם בנו מאז ומה אתם, עשיתם.

אתה ואני יודעים את התשובה, אנחנו יודעים איפה נבנו כבישים ועבור איזו כמות נסועה, אבל אני לא רוצה לדבר איתך פוליטיקה אלא לבוא את חשבונם של האבות המייסדים. עשה לנו ולך טובה, במקום לרדת על האבות המייסדים, הבט בהם בהערצה ונסה לחקות אותם. אם תצליח לעשות עשירית ממה שהם עשו כאן בשנים הראשונות של המדינה, תיזכר כגדול השרים בתקופת ה"נכדים הממשיכים".
אין הצדקה כלכלית לייצר כאן מכוניות
רק עוד דבר אחד קטן, כשאתה אומר ש"יש בעולם מדינות קטנות יותר עם תעשיית רכב", והסיבה לכך היא שוב קוצר הראות של האבות המייסדים, את שוב מדבר, איך להגיד את זה בלי לפגוע בכבודך, לא לעניין. אין כאן מחצבים, אין קשר יבשתי לארצות צרכניות רכב, והשוק המקומי קטנטן. במילים אחרות, אין הצדקה כלכלית לייצר כאן מכוניות. זאת ועוד, למה לחשוב היום על תעשייה שמשתמשת בהרבה כוח עבודה זול, כשאין לנו כזה בשפע. בגרמניה למשל, רוב העובדים בתעשיית הרכב אינם ממש גרמנים. אז זה מה שנחוץ לנו עכשיו, למצוא עבודה לסודנים וחבריהם שהגיעו לכאן בכמויות נדיבות (ולא בתקופת האבות המייסדים)? ובכלל, אתה באמת לא יודע שהיו כאן מפעלי הרכבה לכלי רכב, שניים אפילו, שייצרו מכוניות כאן? לארק, סוסיתא וג'יפ שעדיין מורכב כאן. הרבה מהם נרכשו על ידי הצבא, כי האבות המייסדים חשבו שככה צריך להיות. קח למשל את עידו כהן שמייצר את הזיבר, אחד מהג'יפים הטובים בעולם אם לא הטוב שבהם. אני לא רואה את הצבא רץ לרכוש ממנו כלים. כי היום, לצבא היקר כל כך, אין כסף להוציא על ג'יפים כחול לבן – אפילו אם הם טובים יותר.
שר התחבורה זקוק לשיעור קצר בהיסטוריה / טור אישי
צילום: מנהל
הצבא היום מתעניין בדברים אחרים (צילום אילוסטרציה, תומר פדר)

לסיכום כבוד השר, אתה עושה לא מעט דברים טובים באמת בתחום התשתיות, רואים אותם בעיניים. אל תקלקל את הרושם הטוב, אל תנסה להיות גדול על ידי הקטנת קודמיך. היה גדול בעצמך.