שר התחבורה, ישראל כץ. צלם: ששון תירם
כנראה ששר התחבורה, ישראל כץ, לומד חלק מההרגלים המגונים של עמיתיו. שלשום (יום ג') בהפתעה גמורה, קרא השר מעל דף הפייסבוק שלו להחרים את יבואניות הרכב. "אני קורא לכם: אל תיקנו רכבים חדשים עד שהמחירים ירדו! דברו עם משפחותיכם ועם חבריכם והסבירו גם להם... בקרוב, עם השלמת החקיקה, תיפתח תחרות כוללת בענף הרכב בין היבואנים הקיימים, שנהנים מזכויות של מונופול ובלעדיות, לבין יבואנים חדשים, וכולם יצטרכו להתחרות ולהוזיל מחירים... בינתיים, אני שב וקורא לכם שלא לקנות רכבים חדשים עד שהיבואנים יורידו את המחירים ויתנו גם לכם את ההנחות שהם נותנים כיום לחברות הליסינג ולגופים מיוחסים אחרים, כי גם לכם מגיע."
יש לומר שזהו צעד תמוה למדי שכן ממתי קורא שר להחרים מוצרים שעליהם הוא ממונה? טוב מילא, אבל מה עם להציג מיצג נכון לקהילת חבריו? אז זהו שלא. "ההיקף השנתי של יבוא רכבים לישראל עומד על 30 מיליארד שקלים שמתחלקים בין 15 משפחות של יבואני רכב." כותב השר בפוסט. 30 מיליארד, האומנם? כבוד השר יודע שזהו המספר הנכון, אבל הוא גם יודע שהמספר הזה כולל גם את מרכיב המיסוי העומד על 50%. מכאן, שלא 30 מיליארד הם אלה שנחלקים בין 15 משפחות אלא רק, מחצית הסכום. אין ספק שגם 15 מיליארד זהו מספר עצום, אבל 30 נשמע טוב יותר ולעזאזל העובדות.
מביך?! שר התחבורה קורא להחרים את יבואניות הרכב / טור אישי
צילום: מנהל
צלם: תומר פדר

בענף הרכב נחלקו הדעות לגבי דבריו של שר התחבורה. היו שקיבלו זאת בהרמת גבה והיו שתפסו את הבטן, אבל כולם בדעה שזו קריאה פופוליסטית ותו לא. העניין הוא גם שאף אחד אינו מגיב רשמית לדברי השר. באופן מוזר גם השר שומר על שתיקה, ומלבד הפוסט שהעלה בפייסובק הוא לא הוציא הודעה רשמית דרך דובריו.

אז כרגע כולם יושבים על הגדר מחכים שהצד השני יגיב, אבל מי שצריך להגיב הוא בכלל יאיר לפיד, שבכוחו של משרדו לשנות את מחירי כלי הרכב בישראל. מעבר לסוגיית המיסוי של כלי רכב בארץ, נמצא את שיטת הליסינג – מנגנון שזכה לתאוצה בשנות ה-90' תחת ממשלות שמאל דווקא במטרה להטיב עם העובד. העניין הוא שההטבה לחלק מהמגזרים ייצרה מנגנון מחיר מנופח לרוב הדגמים שנמכרו בישראל ובוודאי לכל הדגמים העיקריים. עם השנים, שונתה ההטבה לעובד (שווי שימוש ליניארי), הופעל מנגנון מס מעט שונה (מיסוי ירוק) ואף מעבר זיכיון יבוא בין יבואניות (ב.מ.וו ומיני לידי דלק מוטורס), גרמו לשינויי מחיר בשוק. אך בעוד כלים קטנים וחסכוניים זכו למחיר הגיוני, ובמובן מסוים גם רכבי יוקרה (למרות שגם כאן יש מה לשפר), מרכז השוק עדיין מתנהל במחשבה על ארגוני הקנייה הגדולים ביותר – חברות הליסינג. נכון, שבעיקר בזכות השינויים הרגולטוריים, כוחן של חברות אלה ירד, אבל הוא עדיין עצום ונאמד בנתח של 50%-60% משוק הרכב הישראלי. אין בכוחן של יבואניות הרכב לשנות את המצב, הן רק מגיבות לשוק תחרותי בו כוחות הקנייה הגדולים נותנים את הטון. מי שכן יכול לשנות את העיוות הקיים הוא משרד האוצר באמצעות שינוי תמריץ שווי השימוש שימתן את הביקוש מצד הצרכן.
מביך?! שר התחבורה קורא להחרים את יבואניות הרכב / טור אישי
צילום: מנהל
שר האוצר, יאיר לפיד

אבל מה לעשות, שעל אף הרצון הטוב (ראו את המהירות שבה נסתיימה שביתת 'השמיים הפתוחים'), שר האוצר החדש, יאיר לפיד, עדיין "ירוק". יש לו המון מה ללמוד בתחום המצומצם הזה ועל ראשו עוד עניינים רבים מתחומי שונים ומגוונים. בנוסף, ואולי העיקר, שינוי תמריץ הליסינג יפגע בדיוק בשכבות האוכלוסייה אליהן הוא מתייחס בדבריו. שינוי התמריץ אולי יטיב עם גברת כהן מחדרה, שב-10,000 שקל למשק בית תוכל לקנות מכונית משומשת ממודל מתקדם יותר, אבל היא בטוח תרע את מצבה של גב' כהן, עובדת ההיי-טק שמרוויחה 20,000 שקל ברוטו, ונוסעת ברכב צמוד. זוהי אם כך, בהחלט אמירה אומללה של שר התחבורה, אבל גם המבחן הגדול של שר האוצר, יאיר לפיד.