לפעמים נדמה שבאמריקה, מעוז הקפיטליזם, התחרות היא הכל. האמת היא, שזה כנראה לא כל כך רחוק מהמציאות. בין התחרויות העזות הקיימות שם נמצאת זו של תעשיית הרכב – שמתנהלת, בין השאר, בין ג'נרל מוטורס לקונצרן פורד. ואנחנו בטח לא צריכים לפרט. אבל בקפיטליזם כמו בקפיטליזם, השאיפה לרווחים לעתים גובר על האגו והכבוד. ולכן זה לא ממש מפתיע לשמוע ששתי ענקיות הרכב חתמו על הסכם שיתוף פעולה, ולא בפעם הראשונה.

בהודעה שהתפרסמה השבוע מצהירות שתי החברות על הסכם לפיתוח ולייצור משותף של תיבות הילוכים אוטומטיות חדשות, בעלות 9 ו-10(!) הילוכים. בכך הן ימשיכו את מגמת ריבוי ההילוכים ששוטפת את העולם, כאשר תיבות 8 הילוכים הולכות ונעשות נפוצות ויש גם כאלו עם 9 (אצל קרייזלר, היריבה השלישית, למשל).
המטרה – פיתוח תיבות יעילות, חסכוניות ובעלות ביצועים טובים, שיתאימו כמעט לכל סוגי הרכב – מכוניות פרטיות, רכבי פנאי וטנדרים – עם הנעה קדמית או אחורית. התיבות יכילו רכיבים זהים, בעוד כל חברה תבנה לעצמה את התוכנה שתשלוט על הפרטים הקטנים כדי להתאים את התיבות לאופיים של הדגמים השונים. נכון לעכשיו, אין פירוט לגבי הדגמים להם ייועדו התיבות החדשות שיפותחו.

נזכיר שאין זו הפעם הראשונה שבה משתפות השתיים פעולה. למעשה, זוהי הפעם השלישית בעשור האחרון שהן משתפות פעולה בתחום תיבות ההילוכים. תיבת 6 הילוכים אשר משותפת לשתי החברות, למשל, משווקת ברכבי הפנאי של פורד (ביניהם אדג' ואקספלורר) ואצל שברולט בקרוז, במאליבו ובטראוורס, למשל.