פיג'ו 208GTI
בשנות ה-80 הפכה פיג'ו מיצרנית עם תדמית מבוגרת למותג נחשק בזכות ה-205GTI. זו הפכה אותה צעירה ואופנתית כאחת והגדירה מחדש את מכונית הסופרמיני החמה. את האווירה הזו מאז, רוצים בפיג'ו לשחזר כאשר הם מציגים את ה-208GTI החדשה, שאמורה לתרום לתדמית ה-208, אולי המכונית החשובה היום בהיצע של פיג'ו. השקתה מתרחשת כמעט במקביל לזו של היריבה המושבעת, רנו קליאו ספורט, ושל פורד פיאסטה ST, שרומזות שנישת הקטנות החמות לוהטת.

עיצוב
פיג'ו הייתה אמונה על שדרוג נכון למראה בקטנות החמות שלה עם שינויים לא גדולים ותוך שמירה על טעם טוב. ה-208 הרגילה אולי נראית מעט עמוסה בקישוטים, אך ה-GTI מקבלת את התוספות הנכונות המשלבות בין ספורטיביות, אלגנטיות ומראה מודרני. החצאיות וניפוחי הכנפיים העדינים מסייעים לכך, ממש כמו המפלטים הכפולים בצורת טרפז, הספוילר האחורי וחישוקי ה-17 אינץ' הנאים לקינוח. עבור חובבי הנוסטלגיה יש כאן אזכור לכיתוב ה-GTI המקורי על הקורה האחורית ובסה"כ התוצאה בהחלט נאה ומושכת מבלי להיות אגרסיבית מדי.
פיג'ו 208GTI: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

מבפנים
גם בתא הנוסעים עוטה המכונית את האיפור הנדרש, כאשר סביבת הנהג הייחודית של פיג'ו 208 זוכה לתרגום נאה יותר. לעיין בולט מייד דיפון העור הרך עם התפרים האדומים לרוחב כל החלק הקדמי, וזה ממשיך לגלגל הגה קטן וספורטיבי (מסימני ההיכר של ה-208), ידיות דלת אדומות, וכמובן דוושות מאלומיניום, בורר ייעודי, ומושבים ספורטיביים עם ריפוד משולב עור. התנעה גם תחשוף מסגרות מוארות בלד-אדום למחוונים. נחמד. כל אלה יוצרים אווירה עשירה שגם כאן נעה בין ספורט לאלגנטיות ומשתלבת עם צג המגע הבולט של ה-208.
תנוחת הנהיגה מעט נמוכה מבגרסה הרגילה והיא טובה גם בזכות המושבים הנוחים שאוחזים במידה מספקת.

בתנועה
כמו ברוב דגמי פיג'ו גם בחרטום ה-GTI החדשה פועם מנוע ה-1.6 ליטר המוגדש שפותח עם ב.מ.וו ואשר משודך לתיבת 6 הילוכים. במהדורה הזו הוא מייצר 200 כ"ס וכאשר לוקחים בחשבון שהמכונית קלה וקצרה מה-207RC היוצאת, אך חזקה ב-25 כ"ס יש בהחלט סיבה לציפיות. גם נתוני היצרנית מגבים זאת עם ביצועים עדיפים במיאוץ למאה קמ"ש, 6.8 שניות, ו-230 קמ"ש מרביים.
שחרור ראשון של המצמד מגלה שאכן מדובר בקטנה מאוד מהירה. בצורה אופיינית למנועי הטורבו החדשים כמעט בכל הילוך ובכל מצב היא יכולה להאיץ ואין צורך למשוך את יחידת הכוח למעלה. אבל אפשר לעשות זאת כי המנוע שמח לטפס, נושם היטב ומייצר צליל נחמד (גם אם לא תמיד בולט). כך שהבחירה היא בסאונד ובאשליה, ולא בקצב.
פיג'ו 208GTI: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

התנהגות, נוחות
על הכבישים המטפסים של דרום צרפת המכונית הזו יכולה לנוע בזריזות מפתיעה וצבירת המהירות מאוד עקבית. בורר ההילוכים נוח אולם לא מאוד מדויק. אנשי פיג'ו מספרים על הקשחה כללית של מערך המתלים ואכן בפניות ההדוקות שמאפיינות את ההרים שמעל ניס, ה-208 מרגישה נטועה, מרוסנת, ברורה ומאוד יציבה ובטוחה. למרות שיפועים משתנים של הכביש היא מגיבה לפקודות ההגה בדיוק נמרץ, זורמת בין שפע הפניות במהירות ולא מתקשה להתמודד עם הכוח הזמין. מצד שני היא מעט רגועה מדי והייתי שמח לקצת יותר דרמטיות בהתנהגות, יותר תנועה של האף והישבן כתגובה למצערת ופחות יכולת מוחלטת. להגה פעולה הדרגתית ותגובות נכונות ומדודות אבל גם הוא היה יכול לקבל קצת יותר משקל ותחושה בשרנית.

בהמשך הדרך כאשר הפניות הופכות פחות הדוקות ויותר מהירות, מרשה לעצמה פיג'ו 208GTI לרקד קצת יותר ולהתנהג. היא אפילו מצליחה להעלות חיוך על שפתי – רומזת שכדאי להמתין למבחן מקיף יותר.
למרות מידות צמיגים נדיבות וכיול מוקשח מצליחה ה-208, לפחות כאן, להתמודד בצורה טובה עם שיבושים, ולהציע נוחות מספקת, למעט כפלים מסוימים עליהם היא מנתרת.
פיג'ו 208GTI: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

סיכום
מסלול הנהיגה הקצר והתנאים המוגבלים קצת מקשים להתרשם ממלוא יכולתה של ה-208GTI ובכל זאת נראה שפיג'ו לא באמת חוזרת לטמפרמנט ולתחושות של ה-205GTI המקורית והאהובה. מאידך ספק אם אפשר. העולם השתנה, והוותק של פיג'ו בתחום אומר שהיא מכירה היטב את השוק ויודעת שהצרכן מעדיף שילוב בין אלגנטיות, אופנתיות ויכולת על פני ספורטיביות טהורה. גם אם היא חסרה מעט דרמטיות נראה שפיג'ו יצרה מכונית מיוחדת ונעימה שמייצרת תחושה עשירה ומספקת יכולת גבוהה וזריזות ומהווה שיפור לעומת ה-207.
הרבה יותר על ה-GTI החדשה תוכלו לקרוא בגיליון אוטו הקרוב.