טויוטה i-ROAD
אם קראתם את הכותרת ואת כותרת המשנה, ייתכן שנכנסתם לכתבה הזאת עם ציפיות למהפיכה, אך לא זה המצב. כלי הרכב הקטן שלפניכם, טויוטה i-ROAD שמו (כל קשר לגלאי מצלמות המהירות מקרי בהחלט), לא מציג רעיון שנדמה לנו שכבר ראינו. השם הראשון שקופץ לראש הוא של רנו טוויזי, שכבר נמצאת פה ושם וגם הונדה כבר הציגה משהו דומה. אבל לא צריך להמציא את הגלגל מחדש בכל פעם, ושוק החשמליות-עירוניות-זעירות לא בדיוק תפס תאוצה עדיין. אז עכשיו מציגה טויוטה בתערוכת ז'נבה את הטייק שלה לעתיד הנסיעות הקצרות בדרכים עירוניות צפופות.

בדומה לטוויזי, ה-i-ROAD מציעה מבנה זעיר במיוחד המיועד לשני נוסעים (מישהו אמור להיכנס שם מאחור. מזל שזה לנסיעות קצרות). יש לה בסיס גלגלים של 170 ס"מ בלבד, כשהאורך שלה הוא 235 ס"מ – 2 ס"מ יותר מהטוויזי. גובהה 144.5 ס"מ (1.5 ס"מ פחות מהטוויזי) ובסך הכל לשתיהן מידות שמזכירות בכלל כלים דו-גלגליים. אבל יש ביניהן גם כמה הבדלים משמעותיים: קשה להאמין, אבל ה-i-ROAD צרה בהרבה עם 85 ס"מ לרוחב בלבד. היא גם זונחת את הנעת ארבעת-הגלגלים לטובת שלושה גלגלים ומערכת חדשנית שנקראת 'אקטיב לין' (Active Lean) ש"משכיבה" את המכונית בפניות, בדומה לאופנועים.

המערכת מורכבת מעל לגלגלים הקדמיים ומחשבת בעזרת ג'ירוסקופ ומהירות הנסיעה זווית בה היא מעלה או מורידה את הגלגלים – ובכך יוצרת את תנוחת השכיבה. התוצאה – חיסכון בצירים מסובכים שמטים את הגלגלים, קוטר סיבוב של 3 מטר, וגם חוויית נהיגה ייחודית שאינה מצריכה רישיון נהיגה על אופנוע, או קסדה.
טויוטה i-ROAD מחשבת מסלול מחדש (וידאו)
צילום: מנהל

על ההנעה אחראי מנוע חשמלי קטן שמספק 2 קילוואט, או כ-2.7 כ"ס שהם הרבה פחות מה-17 של הטוויזי. טויוטה לא מפרטת על מערך הסוללות או על נתוני הביצועים, אך מצהירה על טווח של כ-50 ק"מ בנסיעה של 30 קמ"ש, שהם פחות מהמהירות המותרת במרבית ערי העולם. טעינה מלאה אורכת 3 שעות.

לא ברור מה צופן עתידה של ה-i-ROAD, בעיקר בגלל שטויוטה לא ממש אומרת מה היא מתכננת. עם מחיר של 7,000 יורו וצפונה, הטוויזי היא לא בדיוק פיתרון זול לתושבי העיר. אם טויוטה תצליח לשמור על תמחור נמוך יחסית, היא יכולה להיות הראשונה שממלאת את הנישה הנכספת. ואם לא – תמיד יש את שוק השכרת הרכב, שבערים צפופות יכול ליהנות מכלי קטן וחסכוני.