טויוטה אוריס
לפני שש שנים החליטה טויוטה להוציא את גרסת החמש דלתות של הקורולה לעצמאות ולכנותה בשם אחר, אוריס. מהלך די נועז כשזוכרים כי מדובר באחת התצורות העוזרות לקורולה בהשגת התואר "הדגם הנמכר ביותר בעולם". דורה השני של האוריס הוצג לפני כ-4 חודשים בתערוכת פריז כשעל חשיבותה הגדלה עבור טויוטה, תלמד העובדה שהמכונית הוצגה ללא ליווי הקורולה (שאף טרם הוצגה לעולם). היא גם נוחתת אצלנו כמעט שנה לפני אחותה הסדאנית ומוצגת מיידית גם בגרסה הכלאיים – גרסה שעשויה לתפוס כמעט מחצית ממכירות הדגם.

עיצוב
טויוטה אוריס אמנם נשענת על בסיס הגלגלים של הדגם היוצא אבל המראה שונה לחלוטין והינו הרבה יותר בולט, מחודד ועדכני. טויוטה החליטה להכניס קצת פלפל לחטיבה האירופאית והתוצאה נאה. השינוי הגדול הוא בפרופורציות, כאשר האוריס החדשה נמוכה משמעותית – 5.5 ס"מ – דבר שיוצר מראה מוארך (היא אכן ארוכה ב-3 ס"מ) ובעיקר רחב ודינאמי יותר. החרטום מדגיש את קו העיצוב החדש של טויוטה עם כונס אוויר תחתי גדול ופנסים מלוכסנים. גם מאחור נוצר מראה דינאמי בזכות פנסים שמתכתבים עם החזית וספוילר תחתי כהה.
טויוטה אוריס: מבחן דרכים (השקה מקומית)
צילום: אלי שאולי, יצרנית

מבפנים
גם תא הנוסעים השתנה כשהקווים הרוחביים מקנים מראה עדכני לדרי המושב הקדמי, בייחוד כאשר הם עוטים גווני אלומיניום מוברש. מצד שני, הזרוע הייחודית שיצאה ממרכז הקונסולה ננטשה עבור משהו שגרתי יותר. לגרסת הכלאיים מראה מעניין יותר ביחס לזו הרגילה בשל המחוונים הייחודיים והבורר הלא שגרתי, אבל בשתי הגרסאות איכות הפלסטיקה אינה מרנינה ונחותה מהרמה האירופאית כאשר גם לחלקים הרכים תחושה חלולה. מעבר לכך הגוון הכללי עדיין קודר ומתגים וידיות כיוון מסוימות נראים פשוטים. גם המפתח החכם בהיברידית נראה פשוט. האוריס מפצה על כך ברשימת אבזור משופרת שכוללת חישוקים קלים, ואת מערך הטויוטה טאץ'. מערך מולטימדיה ששולט בעזרת צג מגע (או מההגה), בשמע ובלוטות', מציג את הנעשה במצלמה האחורית ומאכלס את צג האנרגיה שמוסיף עניין בגרסה ההיברידית.

תנוחת הנהיגה נמוכה מבעבר כדי לייצר תחושה דינאמית ונוחה בסך הכל. אך מושב הנהג עלול להרגיש מעט צפוף וחסר תמיכה מספקת לגב התחתון. מאחור המרחב ממוצע/סביר לרגליים אך מוגבל לראש (תשלום על ההנמכה?). נפח תא המטען גדל ל-360 ליטר ובניגוד לעבר הוא זהה בשתי הגרסאות. זה אומר צמיחה משמעותית לעומת ההיברידית היוצאת.

טויוטה אוריס: מבחן דרכים (השקה מקומית)
צילום: אלי שאולי, יצרנית

בתנועה
הגרסה החזקה והמיוחדת לאוריס היא כמובן ההיברידית. זו מצוידת במנוע ה-1.8 ליטר המוכר שבשילוב עם יחידת הכוח החשמלית מביא הספק משולב של 136 כ"ס. בזכות ירידה קלה במשקל (10 ק"ג) ועדכונים למערכת ההנעה הדגם החדש מאיץ מהר יותר למאה: 10.9 שניות (לעומת 11.4 שניות בדגם הקודם). המהירות המרבית נותרה על 180 קמ"ש.
נגיעה בלחצן ההתנעה חושפת יחידת כוח שמציעה חוויה ייחודית בעיר שם היא יכולה לנוע לא פעם בכוח החשמל השקט, כאשר המעבר בין בנזין למצברים אינו מורגש. שם גם בא לביטוי מרבי פוטנציאל החיסכון. בסיבוב לא ארוך שערכנו בבוקר פקוק לעייפה היא לגמה בין 18 ל-22 ק"מ לליטר. התחושה שהיא מייצרת זורמת ונמרצת מבעבר וזה בולט גם בנסיעה בקצב כביש 6. כרגיל בעליות, חטיבת הכוח קצת פחות מרשימה ויותר רועשת עם צליל שאינו תמיד טבעי. אבל החיסכון נשמר: בנסיעה בין עירונית מתונה היא יכולה לרשום 17.5 ק"מ לליטר שעלו ל-15.4 ק"מ לליטר במסלול שכלל גם כבישים מאתגרים. בהחלט מרשים.

התנהגות נוחות
הנמכה והורדת מרכז הכובד יחד עם מתלים אחוריים שונים (עצמות עצה כפולות כעת לעומת קורות מתח בעבר), הביאו התנהגות זורמת ותחושה קלילה יותר. האוריס מייצרת אחיזה טובה מבעבר וניהוג צפוי ומחובר יותר. אפילו ההגה המנותק מציע דיוק סביר. לבלמים, בייחוד בעיר, תחושה ורעש מוזרים וגם רעשי הכביש בגרסה זו נוכחים מהרצוי ופוגעים בעידון הצפוי.
מבחינת נוחות לאוריס ההיברידית אופי מעט נוקשה מאחותה ולכן שיבושים קטנים מורגשים יותר וגם המתלים אינם חרישיים. אבל הנוחות סבירה בסך הכל ועל מהמורות גדולות היא אינה מתרסקת.
טויוטה אוריס: מבחן דרכים (השקה מקומית)
צילום: אלי שאולי, יצרנית

סיכום
מחיר האוריס ההיברידית אמנם התייקר בכ-4,000 שקלים ל-140,000 שקלים אבל מדובר בחבילה שלמה ביחס לדגם היוצא. כמו כל המבחר היא מצוידת יותר, נאה יותר וכעת גם לא דורשת פשרות בתא המטען. יעדי טויוטה ישראל – להכפיל את מכירות גרסה זו לכ-1,000 יח' – נראים בפירוש מעשיים, גם אם באופן כללי הם מעט שמרניים.
הרבה יותר על האוריס וגרסאותיה בגיליון חודש מרץ של אוטו.