קטגוריית המיניוואנים משתייכת אצל רובנו למשפחה מרובת ילדים, שאין לה ברירה אחרת אז היא נאלצת להתנייד במוביל נוסעים. אך בשנים האחרונות קטגוריית המיניוואנים מציגה מנועים משוכללים, תאי נוסעים מוקפדים, נוחות נסיעה טובה וכל זה בתוספת השימושיות הרבה שנובעת מהמבנה הקובייתי. לכן, אם נתעלם מענייני תדמית ומראה, קניית מיניוואן תהיה חכמה יותר מקניה של רכב פנאי. אז החלטנו לסקור את הקטגוריה, ולספר לכם על המיניוואנים (הקומפקטיים) המשווקים בישראל.
סקירת קטגוריה: מיניוואנים
צילום: יפתח צברי, יצרניות

1. פורד S-מקס
הוא שייך לקטגוריה גדולה יותר, אך עם מחיר שמתחיל ב- 176,500, הוא מתחרה במיניוואנים הקומפקטיים. לכן, הוא יותר מרווח מהשאר, כשבשורה השלישית גם מבוגרים (לא גדולים) יוכלו לשבת, ואפילו נשאר תא מטען סביר, ביחס למתחריו. בנוסף לכך ה- S-מקס מצוייד במנוע בנפח 2 ליטר טורבו עם 203 כ"ס בגרסת הבסיס, כך שהוא מרגיש חזק, ובנסיעה רגועה הוא אף משיג צריכת דלק ממוצעת למתחריו.
סקירת קטגוריה: מיניוואנים
צילום: יפתח צברי, יצרניות

2. פיג'ו 5008
גם במקרה זה מדובר על מיניוואן קצת יותר יקר מהשאר, עם מחיר מתחיל ב-166,990 שקלים. הוא קטן יותר מה-S-מקס, אך למרות זאת הוא בין המרווחים בקטגוריה, מה שאומר שחמישה מבוגרים ישבו בנוחות, כאשר המושבים בשורה השלישית יתאימו לילדים בלבד. בנוסף לכך הוא גם בין החסכוניים בקטגוריה, וגם תא הנוסעים מרגיש כאילו נלקח ממכונית מפוארת יותר ולא ממוביל נוסעים בסיסי.
סקירת קטגוריה: מיניוואנים
צילום: יפתח צברי, יצרניות

3. דודג' ג'רני
מחירו הרשמי הוא 189,900 שקלים, אך יש מבצע כרגע ללא תאריך סיום וללא שיוך למועדון לקוחות מסויים שבו הוא נמכר ב- 165,000 שקלים, ובמחיר זה הוא חוזר להיות רלוונטי. הג'רני הוא מיניוואן אמריקני קטן, מה שהופך אותו לאירופאי גדול, לכן הוא מקביל בגודלו לפורד גלאקסי, אחיו הגדול של ה- S-מקס (זה מתבטא בעיקר בתא מטען גדול יותר). תא הנוסעים מרגיש קצת פשוט, וגם המנוע ותיבת ההילוכים מיושנים יחסית, ובעלי צריכת דלק גבוהה יחסית. לכן, הוא יתאים בעיקר למי שצריך לנסוע בתפוסה מלאה חלק גדול מהזמן וזקוק למרחב הנוסף.
סקירת קטגוריה: מיניוואנים
צילום: יפתח צברי, יצרניות

4. אופל זפירה
מחירו גבוה יחסית, ומתחיל ב-167,990 שקלים, והוא לא מציג יתרון משמעותי על פני השאר. מנוע 1.4 ליטר עם טורבו ותיבת 6 הילוכים שיוצרים ביצועים וצריכת דלק ממוצעים לקטגוריה. המרווח דומה לזה של פיג'ו 5008, מתאים לחמישה מבוגרים ושני ילדים, אך מטענם יצטרך למצוא מקום אחר מאשר תא המטען. המושבים מתקפלים וזזים לכל מקום וכל זווית כך שניתן להתאים את תא הנוסעים לתפוסה הספציפית באותה הנסיעה.
סקירת קטגוריה: מיניוואנים
צילום: יפתח צברי, יצרניות

5. שברולט אורלנדו
האורלנדו הוא אחיו לפלטפורמה של אופל זפירה, הוא יקר ממנו ב-2,000 שקלים, אך הוא מחזיק קלף ביד – מנוע דיזל. האורלנדו הוא המיניוואן היחיד בקטגוריה שמציע מנוע דיזל, לכן צריכת הדלק היא טובה יחסית לאחיו בעלי הניצוץ במנוע, אך לא בהפרש גדול. יתרון נוסף של מנוע הדיזל הוא תחושת הכוח, שמקנה לאורלנדו ביצועים טובים יחסית. תא הנוסעים דומה במאפייניו לזפירה, מה שאומר שהכל בסדר ואין בו משהו מיוחד.
סקירת קטגוריה: מיניוואנים
צילום: יפתח צברי, יצרניות

6. רנו גרנד סניק
מחירו 163,000 שקלים, וניסיונה הרב של רנו בייצור מיניוואנים מורגש בתכנון תא הנוסעים, החל מהמון תאים שמפוזרים בכל מקום, וכלה במושבים שהולכים, זזים, עולים, יורדים ושוכבים בכל פוזיציה שרק צריכים. הוא מרווח ונוח לחמישה מבוגרים, אך שני המושבים האחוריים מיועדים לילדים קטנים בלבד. הגרנד סניק נמכר כרגע במחיר של 149,400 שקלים לחברי מועדון חבר, כאשר זהו המיניוואן היחיד במחיר כזה, נכון לזמן כתיבת שורות אלה.
סקירת קטגוריה: מיניוואנים
צילום: יפתח צברי, יצרניות

7. מאזדה 5
בניגוד לשאר הקטגוריה, מאזדה 5 מציע סידור ישיבה קצת שונה, היצרנית מגדירה אותו כ-6+1, כלומר, שישה מבוגרים וילד. דבר זה יוצר בעיה בהסעת חמישה נוסעים מכיוון שהחמישי ימצא את מקומו באחד מהמושבים האחוריים, ובכך יקטן המקום בתא המטען. פרט לכך, נוחות הנסיעה טובה, יש לו דלתות הזזה שמקלות את הכניסה והיציאה מהרכב, צריכת הדלק ממוצעת, הביצועים ממוצעים והמחיר גם הוא כמו שאר הקטגוריה, ומתחיל ב-162,500 שקלים.
סקירת קטגוריה: מיניוואנים
צילום: יפתח צברי, יצרניות

8. טויוטה ורסו
מכירים טויוטה קורולה? אז זה המיניוואן. הכוונה היא שמדובר במיניוואן בסיסי שעושה את העבודה ולא יותר מזה. המרווח טוב לחמישה, אך שני הילדים שיצליחו להידחס לשורה השלישית ימצאו את עצמם עם חלון קטן ובסביבה פחות נעימה מאשר אצל המתחרים. המנוע מרגיש בסדר וצריכת הדלק טובה יחסית, במחיר של 158,000 שקלים הוא יקסום לאלו שרוצים קורולה אך צריכים את המקום הנוסף.
סקירת קטגוריה: מיניוואנים
צילום: יפתח צברי, יצרניות

9. סיטרואן C4 פיקאסו
סיטרואן C4 פיקאסו הוא אחד המיניוואנים החסכוניים בקטגוריה, אם לא החסכוני ביותר, אך זה מגיע על חשבון הנוחות בשל תפקוד התיבה הרובוטית המטלטלת את המרכב. משאר הבחינות הוא למעשה האח המבוגר של פיג'ו 5008, ולכן גם בוא תא הנוסעים מרגיש טוב והמרווח טוב גם הוא, אם כי קצת פחות טוב מה-5008. הגרסה הבסיסית זולה ב-11,000 שקלים מה-5008 אך אם המחיר פחות בעייתי, בן הזקונים יהיה עדיף על הבכור מכל בחינה.
סקירת קטגוריה: מיניוואנים
צילום: יפתח צברי, יצרניות

10. קיה קארנס
קיה קארנס יצא בשנת 2006, ומאז לא עבר שינוי משמעותי, וזה גם מרגיש כך. תא הנוסעים מרגיש מיושן, המנוע מרגיש מיושן וכל העסק מרגיש כזה שזקוק להחלפה, שאכן תוצג בקרוב. לכן, כרגע זהו מיניוואן בסיסי מאוד, שרק מחירו הזול (154,700 שקלים) יקרוץ למי שמחפש את המיניוואן הכי זול, והוא אינו חבר במועדון חבר.
סקירת קטגוריה: מיניוואנים
צילום: יפתח צברי, יצרניות
11. פולקסווגן טוראן
נתחיל עם הבעיה המרכזית – זהו מיניוואן לא מרווח במיוחד, לא מפואר במיוחד ולא חזק במיוחד שמתחיל במחיר של 174,900 שקלים. אומנם תא הנוסעים מרגיש איכותי יחסית, וגם צריכת הדחק תהיה קצת טובה מהממוצע, אך הוא עדיין לא מצדיק את מחירו הגבוה, וחוץ מזה הוא גם מגיע עם אחריות לשנתיים בלבד. למחפשי המיניוואן הכי חסכוני, יש לו גם גרסת דיזל שמחירה מטפס ל-179,900 שקלים והיא אכן חסכונית, אבל קחו בחשבון שזה מגיע על חשבון הכוח.