המסע של פולקסווגן נמשך
פולקסווגן נמצאת על דרך המלך להשתלטות על העולם, או לפחות להפוך לקונצרן הרכב הגדול בעולם. בחודשים האחרונים רכשה אודי, ששייכת לקונצרן פולקסווגן, את חברת דוקאטי, לאחר מכן השלים הקונצרן רכישה של נתח נוסף מחברת המשאיות מאן (MAN) ושמועות גרסו שגם חברת נביסטאר (Navistar) האמריקנית נמצאת על הכוונת. בתחילת החודש גם סיפרנו לכם על תחילת סופה של הסאגה עם פורשה, כשבמסגרתה מסיימת פולקסווגן את השתלטותה על יצרנית המכוניות הספורטיביות. כעת מאותת היצרנית כי ברצונה לצרף יצרנית נוספת לסל המוצרים שלה.

לפי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, מדובר ביצרנית המכוניות ממלזיה, פרוטון (Proton). למרות שמכוניות פרוטון לא ממש מוכרות במחוזותינו, שמה של החברה מוכר לרבים כבעליה של חברת לוטוס, הבריטית במקור, שכנראה מהווה את אחת הסיבות בגינן פולקסווגן מביעה עניין בחברה. חברת האם של פרוטון, קונצרן מלזי שעונה לשם הקליט DRB-HICOM, כבר משתפת פעולה עם הקונצרן הגרמני כאשר היא מרכיבה את פולקסווגן פאסאט באחד ממפעליה.

לוטוס היא כנראה אחת הסיבות להתעניינות של פולקסווגן בחברה המלזית, אך לא בטוח שהיא הסיבה המרכזית שכנראה שמורה לניסיונות התבססותה של פולקסווגן בשוק הדרום-מזרח אסיאתי. בכל זאת, פרוטון מייצרת קרוב ל-150,000 מכוניות (נכון לשנת 2009), עם ייצוא של כ-20,000 מכוניות למספר מדינות ביבשות אירופה, אפריקה, אסיה ואוסטרליה. תעשיית הרכב המלזית אמנם נמצאת עדיין בשליטה מקומית, כשהמתחרה הגדולה של פרוטון, פרודה (Perouda), מייצרת מספר דומה של מכוניות. מצד שני, גם טויוטה נמצאת בתמונה עם דריסת רגל משמעותית במדינה הדרום-מזרח אסיאתית, וגם ניסאן והונדה נמנות על החברות הפעילות בה. על כן, ייתכן שפולקסווגן תנסה להניח ידה על פרוטון על-מנת שזו תשמש לה כרטיס כניסה לדרום מזרח אסיה.

אין זו הפעם הראשונה שפולקסווגן מביעה עניין בפרוטון. בשנת 2004 הן חתמו על הסכם שיתוף פעולה כשכוונותיה של פולקסווגן היו להשתלט לבסוף על פרוטון, אך באותה העת היו מרבית מניות החברה שייכות לממשלת מלזיה, שהתנגדה למהלך עקב דרישה להשאיר את חברת המכוניות הלאומית בידיים מקומיות. כעת, כשהשליטה נמצאת בידי קונצרן מקומי אך פרטי (שקנה בתחילת השנה את 42.7% של המדינה תמורת 411.9 מיליון דולר), מסתמן שפולקסווגן תניח הצעה נוספת על שולחן המלזים.