יונדאי ix35 fcevאנשי מחלקת המחקר והפיתוח של יונדאי היו נחרצים – הנעה חשמלית מבוססת סוללה מתאימה למכוניות עירוניות: מכוניות קטנות יחסית המיועדות לטווח נסיעה קצר. מכוניות גדולות יותר, שיצטרכו לכסות טווחים ארוכים, יצטרכו לבחור בשיטות הנעה אחרות. בטווח הקרוב מדובר בעיקר על טכנולוגיות היברידיות, ובטווח הארוך יותר על טכנולוגית תאי דלק.
המחסומים העיקריים העומדים בפני ישום רחב של טכנולוגית תאי הדלק היא מחיר תא הדלק שעדיין גבוה מאוד ופרישת תשתית התדלוק במימן. אם כי בסעיף האחרון יש התקדמות רבה בשנים האחרונות – יש כבר סטנדרט מקובל לשיטת התדלוק ותפוצת התחנות נמצאת בעליה מתמדת: בסביבת סיאול יש למשל כבר כ-30 תחנות תדלוק במימן, והפרישה באירופה היא כזו שרכב ניסוי של יונדאי הצליח לחצות את היבשת מצפון לדרום תוך התבססות על תחנות קיימות. ומה לגבי הבטיחות? מתברר שלחששות הרחבים שמעורר המימן בציבור אין בסיס – אנשי יונדאי ביצעו שורה ארוכה של ניסויים בהם ריסקו ושרפו מכוניות עם מיכלי מימן, ובכל המקרים המכוניות הראו בטיחות עדיפה על זו של מכוניות עם מכלי בנזין.
יונדאי: טכנולוגית העתיד היא תאי דלק, לא סוללות
צילום: מנהל
במרכז הפיתוח של יונדאי עמלים בימים אלו על הליטושים האחרונים ל-iX35 מונע תא דלק, שיוצג עוד השנה ויוצע למכירה לציבור הרחב. או בעצם, לציבור לא כל כך רחב – רק אלף מכוניות ייוצרו בשלב הראשון, ולכן מדובר למעשה בניסוי שטח רחב היקף יותר מאשר יצור המוני אמיתי, אם כי בקנה מידה גדול במיוחד.
מבחינה חיצונית קל לפספס את ההבדלים – אם מתעלמים לרגע ממדבקות הענק שאנשי יונדאי הדביקו על צידו של הרכב – אבל מתחת לעור מדובר ברכב שונה מאוד מה-iX35 המוכר לנו. את מנוע הבעירה הפנימית, תיבת ההילוכים ומיכל הדלק החליפו תא דלק ומנוע חשמלי שנמצאים מתחת למכסה המנוע, סוללת עזר מתחת לרצפה ומיכל מימן. תא הדלק מפיק 100KW – כ-135 כ"ס – והסוללה מסוגלת לספק עוד 24KW – בערך 32 כ"ס – לזמן קצר לטובת סיוע בהאצות. כך שההספק העומד לרשות הנהג מקביל לזה שמתקבל ממנוע ה-2.0 ליטר בנזין איתו מוצע הרכב בארץ – אם כי הכח זמין הרבה יותר, ומתקבל בשקט מופתי. התוצאה, כפי שיכולנו להתרשם בנסיעת מבחן קצרה על מסלול הניסוי במחלקת המחקר והפיתוח של יונדאי, היא נסיעה חלקה ושקטה מאוד, עם ביצועים זמינים המקבילים לאלו של הדגמים ה"רגילים". גם משאר הבחינות השימוש ברכב הזה דומה מאוד לשימוש ב-iX35 שאפשר להזמין היום ברחוב המסגר – החלל לנוסעים או למטען לא נפגע ותדלוק "פול טנק" של מימן, המספיק לטווח של כ-400 ק"מ, אורך כחמש דקות.

אנשי יונדאי מלאים מחמאות לתאי הדלק – הם כמעט ולא מושפעים מתנאי הסביבה, בניגוד לסוללות, ורכבי מבחן עבדו בלי בעיה גם בניסויי שטח בשבדיה, בהם ירדה הטמפרטורה עד -41 מעלות צלזיוס. הם גם מפגינים אורך חיים מכובד מאוד – יותר מ-5,000 שעות עבודה לפני שנרשמת ירידה מורגשת בביצועיהם, מה שמקביל לכ-12 שנות עבודה או 200,000 ק"מ של נסיעה בגוש-דן.
יונדאי: טכנולוגית העתיד היא תאי דלק, לא סוללות
צילום: מנהל
ומה לגבי המחיר? אנשי החברה לא מוכנים לספר כמה עולה לייצר את גרסת התא דלק של יונדאי iX35, אך מוכנים להתנבא כי הדור השני, שיוצג ב-2015 וייוצר במספרים גדולים יותר, יעלה כ-50,000 דולר (יותר מכפול ממחיר גרסת הבנזין המקבילה) וכי עד 2020, או לכל המאוחר 2025, מחיר גרסאות תאי הדלק ישתווה לזה של גרסאות הבעירה הפנימית. עכשיו רק נשאר לראות כיצד יתפתחו תשתיות הפקת והפצת המימן מול העלייה במחירי הדלק, ומתי תגיע נקודת האיזון הכלכלית בין השימוש בסוגי הדלקים השונים.