פורד אקספלורר ספורטפורד מציגה את האקספלורר ספורט, גרסת ביצועים לרכב השטח הפופולרי. הרכב יצויד במנוע אקובוסט בנפח 3.5 ליטר V6 כפול מגדשים שמספק 350 כ"ס. בהתאם לאופנה, פורד מדגישה גם שהאקספלורר ספורט יהיה "החסכוני והנקי" ביותר בקטגוריית גרסאות הביצועים לרכבי שטח. אבל זה עדיין אומר צריכת דלק של כ-6.8 ק"מ לליטר בעיר וכ-9.3 ק"מ לליטר בכביש בינעירוני.

המנוע משודך לתיבה אוטומטית בעלת 6 הילוכים וידיות להעברת הילוכים מאחורי ההגה.ההנעה כמובן כפולה. פורד אמנם לא מפרסמת נתוני מומנט, אבל משידוכים קודמים של המנוע לדגמים כמו פורד F-150 ופורד פלקס, ומהעובדה שפורד מציינת הספק נמוך ביחס לשימושים אחרים במנוע, ניתן להניח שהמומנט יעמוד על כ-48 קג"מ ב-5,000 סל"ד.

לצד המנוע המחוזק, פורד דאגה לשפר גם את הבולמים, השלדה, הבלמים והצמיגים על-מנת לשפר את התנהגות הכביש והשטח. כמו כן, זוכה האקספלורר ספורט לשינויים קוסמטיים כמו חישוקי 20 אינץ' צבועים בשחור, פנסים מושחרים ומסילות על הגג, והוא גם יגיע עם מבחר גימורים וצבעים.

הדור החמישי של פורד אקספלורר נחשף בשנת 2010 כשהוא מציג שינוי גדול ומשמעותי, עם מרכב אחוד ומנוע V6 חדש שמספק 290 כ"ס. זוהי גרסת הביצועים הראשונה של רכב השטח האייקוני של פורד, כשבדורות קודמים שימש הביטוי 'ספורט' לגרסאות ה-2 דלתות.